وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | دنیای فناوری

سیری یا گوگل اسیستنت؛ کدام یک پیروز مسابقه دستیار صوتی برتر خواهد بود؟

انتشار ۱۴۰۰/۲/۱۶ . ۴۳۶۹ بازدید

دستیاران صوتی با قابلیت ها باور نکردی شان قطعا شما را متعجب خواهند کرد! اگر از این دستیاران صوتی قبلا استفاده می‌کردید باز هم ممکن است برخی از قابلیت های دستیاران صوتی هوشمند شما رو هیجان زده کند! امروزه چند دستیار صوتی هوشمند وجود دارد از جمله : siri (سیری که مخصوص گوشی های ios اپل است)، Google Assistant (دستیار صوتی هوشمند گوگل)، دستیار صوتی  Alexa Amazon، دستیار صوتی هوشمند Cortana محصولی از مایکروسافت و دستیار صوتی هوشمند بیکسبی (bixby) محصولی از شرکت سامسونگ.

در ادامه به بررسی قابلیت ها و امکانات دو تا از معروف ترین دستیاران صوتی هوشمند یعنی گوگل اسیستنت (google assistant) و سیری (siri) می‌پردازیم.

 

نصب سیری

 

گوگل اسیستنت (Google assistant) 

دستیار هوشمند گوگل با نام google assistant از معروف ترین دستیاران صوتی هوشمند است که در مه 2016 رونمایی شد. قابلیت های این دستیار هوشمند زیاد و جالب است. برخی از کارهایی که google assistant می‌تواند انجام دهد عبارت اند از : نشان دادن تصاویر گالری تان، تنظیم ساعت خواب، پخش کردن فیلم یا موسیقی از یوتیوب، پخش موسیقی از برنامه اسپاتیفای، دیکشنری، روشن کردن فلش گوشی، روشن کردن بلوتوث، روشن کردن حالت هواپیما، چک کردن نوع نوشتار کلمات، روشن کردن Wifi، تماس گرفتن با مخاطبین تان، ثبت مخاطب جدید و انواع و اقسام سوالاتی که می‌خواهید که این دستیار از طریق سرچ در گوگل نتایج را به شما اعلام خواهد کرد. 

البته این موارد فقط برخی از امکانات مهم تر بود و چون این دستیار هوشمند توانایی یادگیری دارد، هر روز امکانات بیشتری خواهد داشت. برای مثال اگر شما اسم فیلم مورد علاقه تان را به این دستیار هوشمند بگویید و بعدا از  آن سوال کنید که فیلم مورد علاقه تان چیست مطابق آنچه که به او گفته بودید را به شما خواهد گفت.

از قابلیت های جذاب دیگر انجام محاسبات ریاضیاتی است. کافی است شما محسابه را به این دستیار هوشمند بگویید و پاسخ درست را دریافت کنید. موقعیت یابی از دیگر امکانات اسیستنت است، با گفتن مکان مورد نظر خود، این ربات هوشمند برای شما آن موقعیت را می‌یابد و آن را بر روی نقشه نیز نمایش می‌دهد.

این ربات حتی حس طنز و شوخ طبعی دارد؛ شما می‌توانید از او بخواهید که برای شما یک جوک بگوید یا حتی درباره موارد احساسی با او صحبت کنید. البته هنوز این دستیار هوشمند توانایی فهمیدن زبان فارسی را ندارد و فقط با چند زبان می‌توان با او صحبت کرد. هم اکنون می‌توان با 39 زبان دنیا با این برنامه صحبت کرد که شامل اندونزیایی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، ترکی استانبولی، عربی مصر، عربی عربستان سعودی، پرتغالی و زبان های دیگر است.

اندروید 11 شما را حیرت زده می کند! + بررسی جامع

هر آنچه که درباره اندروید 11 باید بدانید در مقاله جامع مای رند بخوانید.

 

دستورات سیری

 

برخی از فرمان های مهم و کاربردی گوگل اسیستنت 

Turn on Wifi : با گفتن این فرمان وای فای (Wifi) شما روشن خواهد شد و با گفتن Turn off wifi وای فای شما خاموش خواهد شد.

Turn on bluetooth : این فرمان بلوتوث شما را روشن می‌کند و برای خاموش کردن باید از فرمان Turn off bluetooth استفاده نمایید.

در كل با گفتن فرمان Turn on  و Turn off می‌توانيد موارد مختلفی در گوشی خودتان را روشن یا خاموش کنید  Tell me a joke : با گفتن این فرمان، دستیار هوشمند گوگل برایتان یک جوک تعریف می‌کند که البته به دلیل تفاوت زبان و فرهنگ ممکن است برای ما زیاد جذاب و خنده دار نباشد!

…..who is : با پرسیدن سوالاتی درباره چه کسی و چه چیزی قطعا جواب دریافت خواهید کرد. برای مثال اگر بگویید who is the president of America‌ (چه کسی رییس جمهور آمریکا است؟)، دستیار هوشمند گوگل سریعا صفحات مربوط به این پرسش را برای شما باز می‌کند و جواب اصلی را به صورت گفتار به شما می‌گوید. مثلا در پاسخ به این پرسش به شما می‌گوید ….. the president of the united states of America is( رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا …… است) 

پرسش ….what is : با پرسیدن این سوال ربات به شما یک جواب کلی می‌دهد و سپس صفحات مربوط به آن را در گوگل به شما نمایش می‌دهد.

…... Send a message to : با گفتن این فرمان می‌توانید به فرد مورد نظرتان پیام ارسال کنید. حتی می‌توانید در تلگرام یا واتس اپ هم این فرمان را صادر کنید. البته باید نام مخاطب خودتان را به زبان تنظیمات گوگل اسیستنت در دستگاهتان ذخیره کرده باشید سپس کافی است با گفتن این فرمان و نام مخاطب تان به او پیام ارسال کنید. 

 

سیری بر روی اندروید

 

How is the weather(آب و هوا چطور است؟) : با پرسیدن این سوال در صورتی که گوگل موقعیت شما را بداند آب و هوای شهر محل زندگی شما را اعلام می‌کند حتی می‌توانید آب و هوای هفتگی و ماهانه و حتی پیش بینی آب و هوا را بدانید.

 می‌توان گفت فرمان هایی که می‌توانید به گوگل اسیستنت بدهید بسیار زیاد اند. در فرمان هایی هم که ما اینجا ذکر کردیم هیچ ضرورتی وجود ندارد که عینا همین فرامین را بدهید. در واقع شما می‌توانید هر فرمانی با همین معانی را بدهید و پاسخ دریافت کنید.

از طرفی چون که این ربات هوشمند است توانایی یادگیری دارد. برای مثال شما اسم خودتان را به ربات می‌گویید و بعد از مدتی اگر از او اسمتان را بپرسید دقیقا همان جواب را دریافت خواهید کرد.

از جالب ترین بخش های دستیار صوتی گوگل سوال پرسیدن درباره رقیب مهم اش یعنی سیری (siri) است. هنگامی که از این ربات درباره سیری سوال کنید پاسخ های طنز و غیر مستقیمی دریافت می‌کنید. این عبارات به طور کنایی این معنا را می‌رسانند که سیری رقیب ماست و من سیری را دوست ندارم. گاها شما می‌توانید ساعات ها با این دستیار هوشمند سرگرم شوید. 

می‌توانید از او بخواهید تا برای شما شعری بخواند و ربات شروع به خواندن یک شعر همراه یک موسیقی خواهد کرد. صحبت کردن با گوگل اسیستنت برای شما بسیار جالب خواهد بود و برخی اوقات پاسخ هایی که دریافت می‌کنید می‌توانند موجب خنده شما یا حتی وحشت شما شوند‍! با توجه به توانایی یادگیری این دستیار صوتی، رو به روز قابلیت ها و دانسته های ربات بیشتر و بیشتر خواهد شد.

 

دستیار گوگل

 

نحوه غیر فعال کردن دستیار صوتی هوشمند گوگل (google assistant)  

به هر دلیلی ممکن است ما نخواهید که گوگل اسیستنت فعال باشد و به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد. به همین دلیل می‌خواهید که آن را غیر فعال کنید.

برای غیر فعال کردن دستیار صوتی گوگل کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

  1. وارد برنامه گوگل شوید.
  2. در پایین برنامه گزینه more (بیشتر) را انتخاب کنید.
  3. سپس گزینه settings ( تنظیمات) پیدا کنید و روی آن بزنید.
  4. حالا گزینه google assistant را انتخاب کنید.
  5. حالا در صفحه جدیدی که باز میَود در میانه صفحه تب assistant را انتخاب کنید.
  6. حالا در قسمت پایین صفحه در قسمت assistant devices گوشی خودتان را انتخاب کنید. چنانچه اکانت گوگل شما بر روی گوشی دیگری نیز نصب است و می‌خواهید گوگل اسیستنت را بر روی آن گوشی نیز غیر فعال کنید گزینه Add devices را انتخاب کنید.
  7. بعد از انتخاب گوشی، سوییچ گزینه google assistant  را خاموش کنید.

با انجام دادن این مراحل گوگل اسیستنت غیر فعال می‌شود. اگر قصد فعال سازی مجدد دستیار صوتی گوگل را داشتید همین مراحل را انجام دهید و در آخر سوییچ مربوطه را روشن نمایید.

گوگل اسیستنت روی چه دستگاه هایی نصب شده است؟ 

دستیار صوتی هوشمند گوگل ابتدا بر روی گوشی های هوشمند گوگل پیکسل (google pixel) نصب شده بودند. اما امروزه بر روی همه گوشی های اندروید این دستیار صوتی موجود است. حتی این ربات هوشمند در برخی دستگاه های دیگر نیز یافت می‌شود. گوگل اسیستنت بر روی تلویزیون هایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند نصب شده است. 

البته در حال حاضر به دلیل اینکه آمریکا علیه شرکت چینی هواوی تحریم هایی وضع کرده است، خدمات گوگل روی گوشی های جدید هواوی نصب نیستند. هواوی می‌خواهد برنامه های خودش را به جای خدمات گوگل روی گوشی های جدیدش نصب کند.

البته سامسونگ هم از دستیار هوشمند صوتی خود یعنی بیکسبی استفاده می‌کند. یعنی روی گوشی های جدید سامسونگ شما دو دستیار هوشمند صوتی دارید؛ یکی گوگل اسیستنت و دیگری بیکسبی.  

در گوشی های آیفون هم شما دو دستیار هوشمند خواهید داشت. اولین دستیار هوشمند، سیری است که مخصوص خود شرکت اپل است و دومی گوگل اسیستنت است. البته گوگل اسیستنت بر روی گوشی های آیفون محدودیت هایی دارد. 

 

راه اندازی گوگل اسیستنت

 

سیری (siri)

دستیار هوشمند مخصوص اپل با نام سیری نیز یکی از معروف ترین و بهترین دستیاران هوشمند موجود است. سیری که اولین دستیار صوتی دنیاست در تاریخ 9 اوت 2011 به صورت ابتدایی معرفی شد. برخی از قابلیت های دستیار هوشمند اپل عبارت اند از : تماس گیری با مخاطب مورد نظرتان، عکس گرفتن و فیلم گرفتن، بازکردن برنامه مختلف که روی گوشی نصب شده اند، ارسال پیام مورد نظرتان به مخاطبین، استفاده از تقویم، ترجمه کردن به زبان های مختلف، گرفتن اخبار، موقعیت یابی و مسیریابی، پخش کردن موسیقی، تنظیم ساعت برای یادآوری، ارسال ایمیل، دریافت اطلاعات آب و هوا، دریافت قیمت سهام های بورسی، پیدا کردن گوشی با صدا کردن ربات، سرچ کردن سوالات شما در گوگل، ایجاد رمز عبور جدید و قابلیت های زیاد دیگر.

یکی از جالب ترین قابلیت های ای ربات هوشمند پاسخ های طنز و مدبرانه آن است. برای مثال اگر از او بخواهید که محاسبه ای ریاضیاتی را برای شما انجام دهد ولی عبارات ریاضی ای که می‌نویسید از نظر منطقی اشتباه باشند پاسخ های جالبی دریافت خواهید کرد.

حتی می‌توانید با سیری جملات عاطفی رد و بدل کنید! سیری هر بار که از او چیزی می‌خواهید یا به جمله ای می‌گویید پاسخ متفاوتی به شما خواهد داد. اگر از سیری درخواست ازدواج کنید پاسخ های خنده داری دریافت خواهید کرد. متاسفانه سیری هم مانند گوگل اسیستنت قابلیت فهمیدن زبان فارسی را ندارد ولی راه هایی وجود دارد که برای این ربات فرمان های فرضی به زبان فارسی در نظر بگیرید که البته سری آنها را به صورت فینگلیش می‌نویسد. 

سیری 41 زبان و گویش را می‌فهمد که از  آن ها می‌توان به انگلیسی، فرانسوی ،اسپانیایی ، آلمانی، چینی، ژاپنی، ایتالیایی،عربی، سوئدی، نروژی،ترکی استانبولی، روسی، پرتغالی،کره ای و خیلی از زبان های دیگر اشاره کرد.  

بررسی ios 14 ؛ کپی لاکچری اندروید!

ios14 چه شباهت هایی به اندروید دارد؟ جزئیات را در مقاله مای رند بخوانید.

 

فعال کردن سیری

 

برخی از فرمان های مهم و کاربردی برای سیری 

Tell me a joke : با گفتن این فرمان سیری برای شما یک جوک تعریف می‌کند. البته به دلیل تفاوت زبان و فرهنگ طبیعتا جوک هایی که ربات ها برای شما تعریف می‌کنند، برای شما بی مزه خواهند بود

  …... Who is : این پرسش مخصوص پرسیدن درباره افراد است. برای مثال می‌توانید بپرسید

? who is the founder of apple  (موسس اپل چه کسی است؟). با پرسیدن این سوال سیری علاوه بر نمایش تصویر چهره موسسان اپل توضیحات مختصر هم به شما ارائه می‌دهد. 

  Turn on/turn off : برای فعال کردن از فرمان turn on و برای غیرفعال کردن از فرمان turn off استفاده می‌کنید. برای مثال با گفتن turn on wifi، وای فای شما روشن خواهد شد. 

Take a photo : با گفتن این فرمان سیری دوربین شما را باز می‌کند و شما می‌توانید تصویر برداری کنید.

…..send a message to   : با گفتن این فرمان سیری پیام شما را به مخاطب مد نظرتان ارسال خواهد کرد البته باید نام مخاطب تان مطابق با زبان تنظیمات سیری در تلفن همراه شما ذخیره شده باشد. 

مانند گوگل اسیستنت، سیری نیز برای برخی از پرسش ها جواب های طنز و کنایی به شما خواهد داد. برای مثال اگر از رقیب اصلی سیری، یعنی گوگل اسیستنت سوالی کنید، ربات اطلاعات لازم را به ما خواهد داد ولی اگر از سیری بپرسید که آیا گوگل اسیستنت را دوست دارد یا نه ، سیری سعی می‌کند بحث را عوض کند. همین طبیعی بودن سیری در برابر انسان هاست که  باعث شگفتی ما می‌شود. 

 

نصب سیری

 

سیری بر روی چه دستگاه هایی نصب است؟

دستیار هوشمند اپل یا همان سیری، تقریبا روی تمامی دستگاه های اپل نصب شده است. علاوه بر گوشی های اپل، سیری بر روی لپتاپ های اپل یا همان Macos نیز نصب است. در نسل های جدید اپل TV و ایرپاد های اپل هم می‌توان از سیری بهره برد. در گوشی های آیفون با گفتن hey siri می‌توانید سیری را احضار کنید. 

لیست زیر دستگاه هایی از اپل را نشان می‌دهد که از سیری پشتیبانی می‌کنند:

  1. گوشی های آیفون 6s به بعد
  2. نسل دوم ایرپاد های اپل ( در صورتی که به آیفون، لپتاپ های اپل یا به اپل واچ متصل شوند)
  3. نسل پنجم آیپد های اپل و نسل های جدیدتر
  4. تمامی مدل های iPad pro به جز مدل 12.9 اینچی نسل اول
  5. آیپد مینی های نسل پنجم
  6. نسل سوم ipad Air
  7. تمامی مدل های اپل واچ
  8. لپ تاپ های MacBook pro مدل های سال 2018 به بعد
  9. لپ تاپ های MacBook Air مدل 2018 به بعد
  10. دستگاه های iMac pro

 

سیری چیست؟

 

نحوه غیر فعال کردن سیری (siri)

 به هر دلیلی ممکن است که بخواهید سیری را غیر فعال کنید. گزارش هایی راجع به شنود سیری و امکان جاسوسی این ربات داده شده است. به همین منظور اگر نمی‌خواهید که سیری فعال باشد مراحل زیر را انجام دهید:

  1. به قسمت settings (تنظیمات) وارد شوید.
  2. گزینه Siri & Search را انتخاب کنید.
  3. صفحه ای برای شما باز می‌شود که قابلیت های مختلف سیری را به شما نمایش می‌دهد. در این قسمت شما می‌توانید هر کدام از بخش های سیری را که می‌خواهید فعال یا غیرفعال کنید.

در نسخه های قبل از ios 10  مراحل کمی فرق می‌کند:

  1. وارد settings( تنظیمات) شوید.
  2. گزینه General را انتخاب کنید.
  3. وارد قسمت siri شوید و حالا می‌توانید سیری را فعال یا غیرفعال کنید.

 

قابلیت های دستیار هوشمند

 

گوگل اسیستنت هوشمندتر است یا سیری؟ 

برای اینکه بفهمیم کدام یک هوشمند تر هستند باید تست هایی از هر دو بگیریم. طبق تست های گرفته شده گوگل اسیستنت توانسته همه سوالات را درک کند و در 92.9 درصد اوقات پاسخ های صحیحی به سوالات می‌دهد. 

اما سیری حدودا تمامی سوالات را درک می‌کند. با دو دهم درصد کمتر از گوگل اسیستنت، سیری 99.8 درصد سوالات را می‌تواند درک کند. اما در پاسخگویی به سوالات سیری واقعا ضعیف تر از دستیار گوگل است. سیری فقط در 83.1 درصد مواقع توانسته پاسخ صحیحی به سوالات بدهد. 

سرمایه گذاری های زیاد گوگل بر روی دستیار صوتی هوشمند اش در نهایت، نتیجه داده است. در تمامی قسمت ها گوگل اسیستنت بهتر از سیری عمل می‌کند. فقط یک مورد وجود دارد که سیری آنها را بهتر درک می‌کند و آن هم دستورات است. 

دیگر دستیاران صوتی هوشمند هنوز نیاز به کار دارند. فعلا رقابت اصلی بین گوگل اسیستنت و سیری است. باید ببینیم در آینده دستیاران هوشمند دیگر نیز وارد این رقابت تنگاتنگ می‌شوند یا نه!

البته فعلا گوگل اسیستنت بهتر از سیری عمل می کند و می‌توان فعلا آن را پیروز میدان دانست! 

 

دستیار صوتی

 

نتیجه گیری درباره سیری و گوگل اسیستنت 

امروزه دنیای تکنولوژی دائما در حال پیشرفت است. روز به روز قابلیت ها و وسایل جدید عرضه می شوند که دستیاران صوتی هوشمند نیز جزئی از آن ها است. اینکه به طور دقیق بگوییم سیری برتر است یا گوگل اسیستنت بسیار کار دشواری است. چرا که قابلیت ها و امکانات هر دوی این دستیاران صوتی هوشمند، دائما در حال بیشتر شدن است.حتی برخی از موارد که به سلیقه افراد بر می گردند، می توانند برنده را تعیین کنند. 

اما همانطور که گفتم در حال حاضر گوگل اسیستنت هوشمند تر از سیری است. اما مطمئنا سیری نیز از این رقابت عقب نخواهد ماند.

شما چه تجربه هایی با دستیاران هوشمند داشته اید؟

مطالب مرتبط
بررسی جامع گوشی تاشو گوگل
بلاگ | بازار موبایل
بررسی جامع گوشی تاشو گوگل
بررسی گوشی تاشو گوگل یک عنوان جذاب برای همه ما کاربران است. به طور کلی مدت زیادی است که درباره گوشی تاشو گوگل شایعاتی می شنویم. اگر شما...
همه چیز درباره اپلیکیشن پیشواز هوشمند ایرانسل
بلاگ | خدمات سیم کارت
همه چیز درباره اپلیکیشن پیشواز هوشمند ایرانسل
در این مقاله تمام نکات کاربردی درباره اپلیکیشن پیشواز هوشمند ایرانسل را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم. آیا می دانید اپلیکیشن ایرانسل من...
ویژگی های لوازم جانبی اورجینال ایفون
بلاگ | لوازم جانبی
ویژگی های لوازم جانبی اورجینال ایفون
جالب است بدانید بسیاری از لوازم فیک و تقلبی با قیمت گران به جای لوازم جانبی اورجینال اپل در مراکز خرید گوشی و لوازم جانبی فروخته شده اند...
تشخیص بیماری کرونا به وسیله گوشی موبایل و اپلیکیشن
بلاگ | دنیای فناوری
تشخیص بیماری کرونا به وسیله گوشی موبایل و اپلیکیشن
امروز دانشمندان به دنبال راهی آسان برای تشخیص کرونا هستند. در این مقاله به بررسی تشخیص بیماری کرونا به وسیله گوشی های هوشمند می پردازیم...
تعداد 3 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی 5
3
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

  1. چون گوگل بود ما آمدیم ما رویم گوگل بزرگتتتتر شده... گوگل

  2. چون گوگل بود ما آمدیم ما رویم گوگل بزرگتتتتر شده... گوگل

  3. اولین بار سیری در کدام آیفون به کار رفت؟

    پاسخ :

    با سلام دستیار هوشمند اپل برای اولین بار در آیفون 4s معرفی شد.

x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست