وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | بازار موبایل

معرفی انواع باتری تلفن همراه و راهکارهایی برای افزایش عمر باتری

انتشار ۱۴۰۰/۲/۳ . ۲۵۸۳ بازدید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، انواع و اقسام جدیدی از باتری ها نیز به وجود آمده اند که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. اسمارت فون ها یا همان تلفن های همراه هوشمند روزبه روز پیشرفته تر می‌َشوند و البته نیاز تلفن های همراه به باتری ها هم بیشتر و جدی تر می‌شود.

در کنار پیشرفت موبایل ها، طبیعتا تکنولوژی باتری آنها نیز توسعه می‌یابد. زمانی برای اینکه گوشی خود را کامل شارژ کنید باید آن را به مدت 8 ساعت شارژ می‌کردید. اما امروزه در برخی از موبایل ها این زمان به حتی نیم ساعت رسیده است.

سریع شدن مدت زمان شارژ قطعا حاصل ساخت باتری های جدید و مدرن تر است. در حال حاضر گوشی ها از انواع مختلف باتری استفاده می‌کنند که هر کدام ساختار ویژه خود را دارد.علاوه بر تفاوت ساختار این باتری ها، ظرفیت باتری و مدت زمان شارژ شدن آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. باتری منبع اصلی تامین جریان الکتریسیته دستگاه است.

از همین جهت شاید بتوان گفت باتری یکی از مهم ترین بخش های هر موبایل به حساب می‌آید.در ادامه مقاله قصد داریم به معرفی انواع باتری موبایل بپردازیم و ویژگی های هر کدام را با یکدیگر مقایسه نماییم.

 

تفاوت انواع باتری موبایل

 

تا به امروز 5 نوع متفاوت باتری در گوشی ها به کار رفته که برخی از آنها از رده خارج شده اند و دیگر استفاده نمی‌شوند. و البته برخی دیگر که همچنان استفاده می‌شوند.

این پنج نوع باتری عبارت اند از : 

  1. باتری لیتیم پلیمری
  2. باتری لیتیم یونی
  3. باتری نیکل کادمیومی
  4. باتری نیکل متال هیدریدی( هیدرید فلز نیکل)
  5. باتری های لیتیومی با تکنولوژی جدید

باتری لیتیم پلیمری

باتری های لیتیوم پلیمری پیچیده ترین باتری های موجود در بازار هستند که هم اکنون استفاده می‌شوند. این نوع از باتری ها توسط سازندگان بسیاری مورد استفاده قرار گرفته و احتمالا خواهد گرفت.در این نوع باتری ها به جای فلز، از پلاستیک استفاده شده است که همین موضوع باعث می‌شود تا باتری های لیتیوم پلیمری در همه انواع تلفن های هوشمند قابل استفاده باشند.

این نوع از باتری ها در انواع تلفن ها هوشمند که صخامت آنها از 5.2 تا 10 میلی متر باشند، قابل استفاده هستند. این نوع باتری ها شاید بهترین نوع از باتری ها باشند که البته اگر درست طراحی نشوند ممکن است باعث انفجار شوند.

باتری های لیتیوم پلیمری تحت تاثیر نقص حافظه (memory defect)موبایل قرار نمی‌گیرند. یعنی اینکه باتری تحت تاثیر شارژ و دشارژ قرار نمی‌گیرد و شما هر زمانی که بخواهید می‌توانید گوشی خودتان را شارژ کنید بدون اینکه نگران بروز مشکلی در باتری گوشی خودتان باشید. باتری های لیتیوم پلیمری از نظر سلامت و طول عمر نیز به خوبی عمل می‌کنند و  حدود 40 درصد طول عمر بیشتری نسبت به بقیه انواع باتری ها دارند.

 

باتری موبایل

 

باتری های لیتیوم پلیمری در عین حال که سبک هستند، مقاوم و مستحکم نیز هستند. دور این باتری ها حفاظی کشیده شده که احتمال سوراخ شدن و انفجار آنها را به حداقل احتمال ممکن می‌رساند.ولتاژ باتری های لیتیوم پلیمری در هر گوشی ای می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل نمی‌توان عدد دقیقی برای ولتاژ این نوع از باتری ها ذکر کرد. تنها راه تشخیص ولتاژ مراجعه به مشخصات گوشی مد نظرتان است.

شرکت اپل در گوشی های خود از این نوع از باتری ها استفاده می‌کند ولی بقیه شرکت های بزرگ گوشی سازی، ممکن است در گوشی های خود همچنان از باتری های قدیمی تر استفاده نمایند.برای تشخیص نوع باتری یک موبایل نیز باید مشخصات مربوط به گوشی مد نظرتان را مطالعه نمایید و از نوع باتری استفاده شده در آن گوشی مطلع شوید.

باتری  لیتیوم یونی

باتری لیتیوم یونی ظرفیت بالایی دارند و از نظر اندازه و وزن نیز مناسب اند. شاید بتوان گفت مهم ترین رقیب باتری های لیتیوم یونی، باتری های لیتیوم پلیمری هستند. این دو نوع باتری قطعا تفاوت هایی دارند.باتری های لیتیوم یونی کمی گران هستند و بر خلاف باتری های لیتیوم پلیمری، با گوشی های هوشمند قدیمی تر سازگار نیستند. باتری های نسل قدیم، مشکلاتی داشتند که باتری لیتیوم یونی آنها را برطرف کرده اند.

برای مثال باتری های لیتیوم یونی علاوه بر افزایش ظرفیت، وزن کمتر و اندازه کوچکتری نسبت به باتری های نسل های قدیمی دارند. باتری های لیتیوم یونی امروزه در خیلی از گوشی های موجود در بازار مورد استفاده قرار  می‌گیرند. 

رفع برخی مشکلات توسط باتری های لیتیوم یونی باعث شده که شرکت های زیادی به این نوع از باتری ها علاقه پیدا کنند و از این باتری ها در محصولات خود استفاده نمایند.

 

باتری گوشی اسمارت

 

در باتری های لیتیوم یونی نیز خبری از اثر نقص حافظه (memory defect) نیست.یعنی اینکه هر زمانی که بخواهید می‌توانید باتری را شارژ و یا تخلیه نمایید بدون اینکه روی عملکرد باتری اثر منفی ای گذاشته شود.

اما با توجه به ساختار این نوع از باتری ها، اگر زود به زود و قبل از تخلیه کامل این باتری ها را شارژ کنید، طول عمر باتری کاهش می‌یابد. علاوه بر این هنگامی که شارژ باتری کامل شود باید جریان برق را قطع نمایید. مگر اینکه گوشی شما مجهز به محافظ هوشمند باشد.

طول عمر باتری های لیتیوم یونی متغیر است و بستگی به نوع استفاده شما دارد. سازندگان این نوع از باتری ها طول عمر آن را تا سه سال ذکر کرده اند اما در برخی از کاربران حتی زمان 18 ماه نیز گزارش شده است.

باتری نیکل کادمیومی

نوع دیگر از باتری های، باتری های نیکل کادمیومی هستند. این نوع از باتری ها نسبت به دو باتری قبلی، قدیمی تر هستند. باتری های نیکل کادمیومی اولین نسل باتری های تلفن همراه بودند که به خاطر مشکلاتی که داشتند از چرخه تولید خارج شدند و امروزه دیگر خبری از آنها نیست.

یکی از مهم ترین مشکلات باتری های نیکل کادمیومی، اثر نقص حافظه (memory defect) است. نقص حافظه یعنی اینکه با هر بار شارژ کردن باتری، ظرفیت باتری تغییر می‌کند و کاهش می‌یابد. همچنین این موضوع باعث می‌شود تا طول عمر باتری کاهش یابد.

برای اینکه از تاثیر نقص حافظه کاسته شود، کاربران این نوع از باتری ها باید آن را به طور کامل تخلیه می‌کردند و سپس آن را شارژ می‌کردند. طبیعتا این فرآیند برای هر کسی خسته کننده خواهد بود.

 

افزایش عمر باتری

 

همچنین این نوع از باتری ها از مواد سمی ساخته شده بودند که برای سلامت انسان مضر بودند. از دیگر مشکلات باتری های نیکل کادمیومی می‌توان به اندازه بزرگ، وزن زیاد و داغی بیش از اندازه اشاره کرد.

 با توجه به تمامی ایرادات ذکر شده، تولید کنندگان باتری های نیکل کادمیومی از خیر تولید این محصول گذشتند و تولید آن را به طور کامل متوقف کردند.

امروز به سختی شاید بتوان گوشی ای پیدا کرد که از این نوع باتری استفاده کنند اما باید بدانید که این باتری ها در زمان خودشان تحول عظیمی در صنعت ایجاد کرده بودند.

باتری نیکل متال هیدریدی (هیدرید فلز نیکل)

باتری های نیکل متال هیدریدی با نماد NIMH از دیگر انواع باتری ها هستند. باتری های نیکل متال هیدریدی، نسل ارتقا یافته باتری های نیکل کادمیومی هستند. البته همچنان شباهت های زیادی با باتری های نیکل کادمیومی دارند.

اندازه این نوع باتری ها فقط کمی کمتر از باتری های نیکل کادمیومی است و مشکل نقص حافظه در این نوع باتری ها نیز همچنان وجود دارد. یعنی با هر بار شارژ و تخلیه شارژ، طرفیت باتری کاهش می‌یابد. شاید بتوان گفت نقص حافظه یکی از بدترین مشکلات این نوع از باتری ها باشد. اما باتری های نیکل متال هیدریدی نسبت به باتری های نیکل کادمیومی پیشرفت هایی نیز داشتند.

باتری های نیکل متال هیدریدی 2 تا 3 برابر ظرفیت بیشتری نسبت به باتری های نیکل کادمیومی دارند. در این نوع باتری ها، عنصر کادمیوم حذف شده که همین موضوع باعث می‌شود تا دیگر برای طبیعت مضر نباشند.

 

افزایش عمر باتری موبایل

 

یکی دیگر از نکات مثبت این نوع از باتری ها، شارژ سریعتر آنها است. اما مشکلی که وجود دارد این است که به همان میزانی که باتری های نیکل متال هیدریدی را سریعتر شارژ می‌کنید، به همان میزان هم شارژ این باتری ها زودتر تخلیه خواهد شد.

از دیگر ایرادات اصلی باتری های نیکل متال هیدریدی کاهش ولتاژ پس از چندین بار استفاده است. یعنی پس از چندین بار شارژ و دشارژ کردن باتری، ولتاژ باتری کاهش می‌یابد که همین موضوع در مواردی باعث انفجار باتری شده است.با توجه به تمامی نکات ذکر شده در مورد این باتری ها، امروزه دیگر خبر چندانی از باتری های نیکل متال هیدریدی در تلفن های همراه نیست.

باتری های لیتیومی با تکنولوژی جدید

جدید ترین و آخرین نوع باتری ها که هم اکنون وجود دارند باتری های لیتیومی نسل جدید هستند. این نوع از باتری ها 1000 برابر قوی تر از نسل های قبلی باتری های لیتیومی هستند.

گاها ممکن است تنها با یکبار شارژ کردن به مدت 1 روز بتوانید از این باتری ها استفاده نمایید. گفته می‌شود که سرعت شارژ باتری های لیتیومی نسل جدید، 1000 برابر بیشتر از باتری های لیتیومی قبلی است. قدرت این نوع از باتری ها نیز 2000 برابر قوی تر از نسل های قبلی باتری های لیتیومی است.

سرعت و قدرت زیاد این باتری ها که بسیار بیشتر از  نسل های قبلی هستند، به نوعی دیوانه کننده است.

 

باتری لیتیومی

 

راهکارهایی برای افزایش طول عمر باتری تلفن همراه

معمولا با شارژ و دشارژ انواع باتری ها ممکن است بعد از مدتی بازدهی و ظرفیت باتری کاهش پیدا کند که این موضوع برای همه کاربران تلفن همراه آزار دهنده خواهد بود.اما راهکارهایی برای پیشگیری از این مشکل وجود دارد.اگر می‌خواهید که باتری تلفن همراه شما بیشتر کار کند و بازدهی بهتری داشته باشند، بدون اینکه از مصرف روزانه شما کاسته شود، می‌توانید از تکنیک های زیر استفاده نمایید.

غول های عمر باتری

چه گوشی هایی بیشترین عمر باتری را دارند؟

1. تخلیه باتری را کاهش دهید.

این موضوع بیشتر مخصوص باتری های لیتیوم یونی است که چرخه شارژ آنها بین 300 تا 500 بار است.بعد از 100 بار شارژ و دشارژ کامل باتری های لیتیومی یونی، طرفیت این باتری ها 20 درصد کاهش می‌یابد. 

برای جلوگیری از این موضوع قبل از اینکه ظرفیت باتری شما بسیار کم شود، آن را شارژ کنید. یعنی تا می‌توانید اجازه ندهید که ظرفیت باتری به صفر برسد.

2. از گرما دوری کنید!

گوشی خود را از گرما دور نگه دارید. اگر گوشی به طور مداوم در معرض گرما قرار بگیرد، ممکن است طول عمر باتری کاهش یابد. به همین دلیل حتی گوشی خودتان را زیاد در معرض نور خورشید قرار ندهید.

به ویژه در تابستان ها گوشی خود را از معرض نور خورشید دور نگه دارید. چرا که گرمای زیاد علاوه بر آسیب هایی که به باتری می‌تواند بزند، باعث تخلیه سریعتر شارژ باتری نیز می‌شود.

 

افزایش عمر باتری

 

3. برنامه های زیادی نصب نکنید!

البته شاید شما هم دوست داشته باشید روی تلفن همراه خودتان اپلیکیشن های زیادی نصب کنید. اما باید توجه داشته باشید که هر چه تعداد برنامه های نصب شده بیشتر شود، مصرف باتری هم بیشتر خواهد شد.

بهترین راه حل برای این موضوع حذف برنامه هایی که که نقش موازی دارند. برای مثال شما نیازی به دو برنامه خبری ندارید! می‌توانید از خیر یکی از آنها بگذرید و آن را پاک کنید.

4. از فست شارژ استفاده نکنید!

امروزه خیلی از گوشی های هوشمند قابلیت شارژ سریع را نیز دارند. فست شارژ یا همان شارژ سریع به شما این امکان را می‌دهد تا گوشی خودتان را در مدت بسیار کوتاهی نسبت به حالت عادی شارژ کنید.

اما شاید بپرسید ایراد اینکار چیست؟ اگر در موقعیت ضروری قرار بگیرید و عجله داشته باشید، استفاده از فست شارژ مشکلی نخواهد داشت. اما استفاده مکرر و مدام از فست شارژ قطعا برای عمر باتری شما مضر خواهد بود.

هنگامی که شما باتری را با سرعت عادی شارژ می‌کنید، به باتری این اجازه را می‌دهید تا به آرامی فرایند شارژ را تکمیل کند اما هنگامی که از فست شارژ استفاده می‌کنید، این فرایند با سرعت طبیعی خود انجام نمی‌شود.

در نتیجه استفاده طولانی مدت از فست شارژ آسیب هایی به باتری شما خواهد زد و طول عمر باتری را کاهش خواهد داد.

فست شارژ

معرفی بهترین شارژر های فست شارژ موجود در بازار

 

معرفی انواع باتری تلفن همراه و راهکارهایی برای افزایش عمر باتری

 

5. بعد از تکمیل ظرفیت باتری، از شارژ جلوگیری نمایید.

هنگامی که ظرفیت باتری شما به 100 درصد رسید، از شارژ کردن گوشی خودداری کنید و کابل شارژ را از گوشی جدا نمایید.

البته امروزه بیشتر گوشی های هوشمند دارای شارژر های هوشمندی هستند که هنگامی که ظرفیت باتری کامل می‌شود از ادامه شارژ جلوگیری می‌کنند. اما اگر گوشی شما چنین قابلیت ندارد، حتما بعد از اینکه ظرفیت باتری کامل شد، گوشی را از شارژر جدا نمایید.

شما چه تکنیک های دیگری برای افزایش عمر باتری می‌شناسید؟

مطالب مرتبط
آنتن BTS چیست و نقطه زنی سیم کارت چگونه انجام می‌شود؟
بلاگ | دنیای فناوری
آنتن BTS چیست و نقطه زنی سیم کارت چگونه انجام می‌شود؟
آنتن های BTS مجموعه ای از تجهیزات مخابراتی هستند که در مخابرات بی سیم، ارتباط مشترک با شبکه را فراهم می‌کند. این نوع از آنتن ها در مناطقی...
بهترین گوشی های سال 2020
بلاگ | بازار موبایل
بهترین گوشی های سال 2020
در حال حاضر، گوشی های هوشمندی وجود دارند که از مابقی تلفن های همراه یک سر و گردن بالاتر هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 مورد از...
سامسونگ گلکسی A42، ارزان قیمت اما 5G !!
بلاگ | بازار موبایل
سامسونگ گلکسی A42، ارزان قیمت اما 5G !!
سامسونگ در 11 نوامبر 2020 (21 آذر 1399) از سامسونگ گلکسی A42 رونمایی کرد. این گوشی با توجه به قیمت پایین خود و بهره مندی از تکنولوژی 5G...
راهنمای خرید مودم ADSL
بلاگ | دنیای فناوری
راهنمای خرید مودم ADSL
در عصر امروز همه در محیط کار و منزل به یک مودم برای اتصال به اینترنت نیاز دارند و کمتر کاری بدون ارتباط با اینترنت وجود دارد که در هر صورت...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست