وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | دنیای فناوری

آنتن BTS چیست و نقطه زنی سیم کارت چگونه انجام می‌شود؟

انتشار ۱۴۰۰/۲/۵ . ۵۰۱۴۳ بازدید

آنتن های BTS مجموعه ای از تجهیزات مخابراتی هستند که در مخابرات بی سیم، ارتباط مشترک با شبکه را فراهم می‌کند. این نوع از آنتن ها در مناطقی که سیگنال های مخابراتی ضعیف تر است، نصب می‌شوند. آنتن های BTS به بهبود کیفیت سیگنال های مخابراتی کمک می‌کنند. برد مفید هر کدام از این نوع آنتن ها 20 کیلومتر است. اما در مناطق مسطح برد آنتن های BTS تا 35 کیلومتر هم می‌رسد. حتی با ایجاد شرایط خاصی می‌توان برد آنتن را تا 60 کیلومتر افزایش داد.

در ادامه به بررسی دقیق تر این نوع آنتن ها و کاربرد آنها خواهیم پرداخت. 

آنتن BTS  چیست؟

کلمه BTS مخفف عبارت  Base Tranceiver Station است که معنای آن ایستگاه گیرنده و فرستنده پایه است. آنتن های BTS آنتن هایی هستند که در زیرساخت های مخابراتی استفاده می‌شوند. از این نوع آنتن ها برای تسهیل ارتباطات مخابراتی استفاده می‌گردد. این آنتن ها از تکنولوژی هایی مانند GSM ،‌WiFi ، WLL WAN ، CDMA،  و WiMAX پشتیبانی می‌کنند. آنتن های BTS‌ برای بهتر شدن ارتباطات وصل می‌شوند. سه سکتور در آنتن های BTS تعبیه شده است که هر با زاویه 120 درجه در کنار هم قرار گرفته اند. برد مفید این آنتن ها حدود 20 کیلومتر است. البته برد مفید در شرایط متنوع، متفاوت است. برای مثال در سطح شهر و در مناطقی با ساختمان های بلند، برد این آنتن ها تا 5 کیلومتر می‌رسد. در نقطه مقابل هم هنگامی که این آنتن ها در شرایط مسطح قرار گرفته باشند می‌توانند تا 35 کیلومتر نیز برد داشته باشند.

 

آنتن BTS چیست

 

قرار گرفتن در نزدیکی آنتن های BTS در دراز مدت می‌تواند برای سلامت انسان، مشکلاتی ایجاد کند. تشعشعات و امواج آنتن های BTS برای سلامت انسان مضر هستند. در طولانی مدت ممکن است مشکلاتی از قبیل افزایش فشار خون، نامنظم شدن ضربان قلب و مشکلات عصبی برای انسان ایجاد کنند.

تجهیزات BTS معمولا در پناهگاه قرار دارند. برای محافظت آنتن از گرد و غبار و آلودگی ها، آنتن ها را در جایگاه و منابع خاصی نگهداری می‌کنند. البته علاوه بر این، قرار گرفتن این آنتن ها در برابر باران نیز باعث فرسودگی و زنگ زدن آنها خواهد شد. این جایگاه ها برای حفاظت از سرقت هم هستند. در واقع قیمت بالای این آنتن ها احتمال سرقت آنها را بیشتر خواهد کرد.

دمای پناهگاه آنتن های BTS در هنگامی که این آنتن ها فعال هستند به حدود 55 درجه سانتی گراد می‌رسد. این دمای برای آنتن ها می‌تواند خطرناک باشد، مخصوصا اگر آنتن در مناطق گرمسیر نصب شده باشد. به همین دلیل باید یک سیستم تهویه مناسب برای آنتن ها نصب شود تا دمای اطراف آنتن را در حدود 25 درجه سانتی گراد نگه دارد. از طرفی رطوبت نیز برای آنتن ها خطرناک است. بدین منظور از کولر های گازی برای حفاظت از آنتن ها استفاده می‌شود.

یکی از مهم ترین کاربرد های آنتن های BTS ردیابی مکان گوشی تلفن همراه است. این فرایند به نقطه زنی معروف است. گاها پیش می‌آید به دلایلی مجبور باشیم تا مکان یه گوشی را بدانیم؛ حالا این موضوع ممکن است به دلایل حقوقی باشد یا سرقت یا هر موضوع دیگری. در فرایند نقطه زنی البته ممکن است مکان دقیق گوشی تلفن همراه پیدا نشود و فقط مکان حدودی آن پیدا شود.

 

توان آنتن BTS

 

ردیابی تلفن همراه چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا به اشتباه بودن تصوری رایج می‌پردازیم. خیلی از مردم گمان می‌کنند که اگر گوشی را خاموش کنند یا آن را روی حالت پرواز بگذارند یا سیم کارت را از گوشی خارج کنند، دیگر ممکن نیست ردیابی شوند. باید بگوییم که این تصور کاملا غلط است. چه گوشی شما دارای سیستم عامل اندرویدی باشد چه ios باشد، ردیابی آن حتی بدون سیم کارت ممکن است. در گوشی شما سیستمی وجود دارد که همیشه فعال است و نزدیک ترین دکل های مخابراتی را می‌یابد. اگر توجه کرده باشید، حتی بدون سیمکارت هم می‌توانید با شماره های اضطراری تماس برقرار کنید.

در واقع سیمکارت هیچ نقشی در اتصال شما به آنتن های مخابراتی ندارد. سیمکارت فقط هویت شما را برای اپراتور مشخص می‌کند تا اپراتور به شما مجوز استفاده از آنتن های خود را بدهد. حتی امروزه ردیابی گوشی در حالت خاموش هم ممکن است! با استفاده از بدافزار هایی خاصی می‌توان فرایند خاموش شدن گوشی را جعل کرد. بدین ترتیب وقتی مالک گوشی، آن را خاموش می‌کند فقط انیمیشن مربوط به خاموش شدن گوشی را مشاهده می‌کند و در واقع گوشی هنوز روشن است!

به جز این موارد روش هایی برای ردیابی از طریق جیمیل است. البته این روش فقط برای گوشی های اندروید است. روش ردیابی از طریق جیمیل در صورتی قابل انجام است که روی گوشی مد نظر جیمیل نصب باشد و حساب جیمیل وجود داشته باشد. نکته دیگر این است که گوشی مورد نظر باید به اینترنت هم متصل باشد! با این همه شرایط، پیدا کردن گوشی از طریق جیمیل سخت تر از روش های دیگر است. البته از این روش به خوبی می‌توان برای پیدا کردن گوشی های سرقتی استفاده کرد. 

اگر می‌خواهید روش های دیگر برای ردیابی گوشی گم شده یا سرقتی را بدانید، مقاله مای رند درباره این موضوع را بخوانید!

روش های ردیابی گوشی

چگونه گوشی گم شده را پیدا کنیم؟

 

معنی نقطه زنی

 

اما نقطه زنی قانونی و فقط به دستور قاضی انجام می‌شود. به همین دلیل فقط در صورتی که درخواست نقطه زنی شما قانونی باشد می‌توانید از قاضی حکم بگیرید. هر گونه اقدام به نقطه زنی بدون حکم قاضی غیر قانونی است و ممکن است برای شما عواقب بدی داشته باشد. نقطه زنی هم در شرایط خیلی ویژه و مهم انجام می‌شود و روند انجام آن نیاز به انجام کارهای حقوقی و قانونی دارد. پس می‌توان گفت این روش هم تا حدودی دردسر دارد.

البته روش های دیگری نیز برای ردیابی گوشی وجود دارد. یکی از آنها استفاده از خدمات مربوط به گوشی شماست. برای مثال شرکت سامسونگ سرویس خاصی برای ردیابی گوشی در نظر گرفته است. با استفاده از این سرویس و فعالسازی آن چنانچه گوشی خود را گم کنید می‌توانید آن را پیدا نمایید. البته این روش هم مشکلات خاص خودش را دارد ولی حداقل به اندازه روش های دیگر دردسر ندارد.

روش مرسوم دیگر نیز استفاده از خدمات اپراتور همراه است. اپراتور ها با استفاده از آنتن های BTS می‌توانند مکان دقیق گوشی مورد نظر را ردیابی کنند. اگر دنبال گوشی سرقتی یا سیم کارت سرقتی خود می‌گردید این روش بهترین روش برای شماست. از آنجا که آنتن های BTS در همه جا وجود دارند، با استفاده از این تکنولوژی می‌توان مکان حدودی یک سیم کارت را ردیابی کرد. البته باید بدانید این ردیابی حدودی است و شاید خیلی دقیق هم نباشد. یعنی باید احتمال خطا را در نظر داشته باشید.

 

نقطه زنی سیمکارت

 

چگونه باید درخواست نقطه زنی بدهیم؟

در موضوعات قضایی حکم نقطه زنی فقط توسط قاضی پرونده باید صادر شود. توجه داشته باشید این دستور فقط در مواقع ضروری داده می‌شود و شما نمی‌توانید در هر شرایطی که می‌خواهید درخواست نقطه زنی بدهید. اگر غیر از روند قانونی، افرادی ادعا کردند که می‌توانند برای شما نقطه زنی انجام دهند، حتما بدانید آنها کلاهبردار هستند. حتی اگر این افراد واقعا برای شما نقطه زنی را انجام دهند، باز هم شما مرتکب کار غیر قانونی شده اید و ممکن است دچار دردسر شوید.

فرایند نقطه زنی توسط آنتن های مخابراتی و همچنین آنتن های BTS صورت می‌گیرد. وقتی شما گوشی همراه خود دارید، گوشی به طور خودکار با استفاده از سیستم عامل خود به نزدیکترین برج مخابراتی متصل می‌شود. باید بدانید این موضوع حتی هنگامی که در گوشی سیمکارت هم وجود ندارد، صادق است. در واقع اتصال گوشی به آنتن های مخابراتی اصلا ربطی به سیم کارت ندارد و سیم کارت صرفا احراز هویت شما نزد اپراتور را بر عهده دارد.

وقتی گوشی به نزدیکترین آنتن مخابراتی متصل می‌شود، بنابراین به راحتی می‌توان محدوده تردد مالک گوشی را ردیابی کرد. آنتن های BTS نیز در این فرایند نقش به سزایی دارند. 

مهم ترین نکته در مورد نقطه زنی این است که اول باید بدانید آیا درخواست نقطه زنی شما قانونی است یا نه؟ برای مثال شما نمی‌توانید بی دلیل و صرفا به دلیل اینکه به کسی مشکوک هستید تقاضای نقطه زنی گوشی فردی را بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه باید به وکلای مورد تایید مراجعه نمایید.

 

نقطه زنی سیم کارت

 

از آنجا که ممکن است شما تجربه درخواست نقطه زنی را داشته باشید از شما می‌خواهیم تا تجربیات خود را درباره نقطه زنی و روند قانونی آن، برای ما بازگو نمایید. 

نتیجه نقطه زنی چقدر برای شما دقیق بوده است؟

مطالب مرتبط
معرفی انواع باتری تلفن همراه و راهکارهایی برای افزایش عمر باتری
بلاگ | بازار موبایل
معرفی انواع باتری تلفن همراه و راهکارهایی برای افزایش عمر باتری
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، انواع و اقسام جدیدی از باتری ها نیز به وجود آمده اند که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. اسمارت فون ها...
بهترین گوشی های سال 2020
بلاگ | بازار موبایل
بهترین گوشی های سال 2020
در حال حاضر، گوشی های هوشمندی وجود دارند که از مابقی تلفن های همراه یک سر و گردن بالاتر هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 مورد از...
سامسونگ گلکسی A42، ارزان قیمت اما 5G !!
بلاگ | بازار موبایل
سامسونگ گلکسی A42، ارزان قیمت اما 5G !!
سامسونگ در 11 نوامبر 2020 (21 آذر 1399) از سامسونگ گلکسی A42 رونمایی کرد. این گوشی با توجه به قیمت پایین خود و بهره مندی از تکنولوژی 5G...
راهنمای خرید مودم ADSL
بلاگ | دنیای فناوری
راهنمای خرید مودم ADSL
در عصر امروز همه در محیط کار و منزل به یک مودم برای اتصال به اینترنت نیاز دارند و کمتر کاری بدون ارتباط با اینترنت وجود دارد که در هر صورت...
تعداد 1 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی 1
0
0
0
0
1
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

  1. پنجاه بار تو‌همیاب ثبت نام کردیم دریغ از نقطه و موبایل

x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست