وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | لوازم جانبی

هنر خرید کابل شارژ + آموزش کامل تشخیص شارژر اصل از تقلبی

انتشار ۱۴۰۰/۲/۲۱ . ۸۰۴۹ بازدید

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بعد از خراب شدن کابل شارژ اصلی تلفن همراه تان به دنبال خرید شارژری متناسب با تلفن همراه خود باشید. هر تلفن همراهی شارژر مخصوص به خود را دارد برای همین توصیه می‌شود هیچگاه از شارژر غیر اصلی استفاده نکنید چرا که در  دراز مدت این کار باعث از بین رفتن و ضعیف شدن باتری تلفن همراه شما می‌شود. 

در کنار کیفیت شارژ، باید توجه داشته باشید که اگر از شارژر غیر اصلی و نامتناسب با گوشی تان استفاده کنید سرعت شارژ هم احتمالا طبق معمول نخواهد بود. امروزه شارژر هایی فیک (غیر اصل) اما با همان ظاهر شارژر های اصلی روانه بازار شده اند که تشخیص را برای مردم سخت می‌کنند. 

شارژر های فیک علاوه بر اینکه ظاهرا شبیه شارژر های اصل هستند، به گوشی شما هم می‌خورند. در واقع امروزه شارژر های زیادی وجود دارند که به گوشی های مختلف می‌خورند. اما صرف اینکه کابل شارژی به گوشی شما می‌خورد به معنای مناسب بودن آن شارژر نخواهد بود.

شارژر  های فیک با قیمت های ارزان تر توجه خیلی از مردم را جلب می‌کند بدون آنکه بدانند چه عواقبی در انتظار باتری گوشی شان است. 

در ادامه قصد داریم نکات مهمی برای شما بیان کنیم تا در  انتخاب شارژر صحیح، دقت بیشتری کنید.

 

تشخیص شارژر اصل

 

از فروشگاه معتبر خرید کنید 

به هیچ وجه شارژر مورد نظرتان را از فروشگاه های نامربوط و دستفروشان تهیه نکنید. این نکته برای همه گوشی ها صادق است مخصوصا گوشی های اپل. از آنجا که باتری های گوشی های آیفون به سختی در ایران یافت می‌شود پس حتما باید از باتری آیفون حفاظت کنید. 

به هیچ وجه به خاطر قیمت بالای شارژر های اصلی سراغ شارژر های تقلبی نروید. شارژر های فیک با شباهت زیادی که به شارژر های اصلی دارند ممکن است شما را گول بزنند. البته برخی فروشگاه ها به مشتریان خود درجه کیفیت شارژر ها را نیز اعلام می‌کنند. در ادامه نکاتی درباره چگونگی تشخیص شارژر اصلی و فیک خواهیم گفت.

 

تشخیص شارژر فیک

 

جریان و ولتاژ شارژر 

حتما توجه داشته باشید که اطلاعات مربوط به جریان و ولتاژ که بر روی شارژر نوشته شده با مشخصات تلفن همراه شما سازگاری داشته باشد. جریان و ولتاژ شارژر ها و گوشی های مختلف، متفاوت اند. واحد جریان آمپر است که در مقادیر کوچک از میلی آمپر هم استفاده می‌شود و واحد ولتاژ، ولت است. 

در مورد جریان باید بدانید که اگر جریان شارژر کمتر از مقدار کافی برای گوشی شما باشد، روند شارژ شدن تلفن همراه شما کندتر از حالت عادی خواهد بود. اما اگر مقدار جریان شارژر بیشتر از عدد مربوط به گوشی شما باشد هیچ آسیبی به باتری گوشی شما نخواهد رسید بلکه حتی ممکن است فرایند شارژ شدن سریعتر هم صورت بگیرد. 

اما ولتاژ کمی متفاوت است. ولتاژ شارژر و گوشی حتما باید یکسان باشند. در غیر اینصورت به باتری تلفن همراه شما آسیب های جدی ای وارد خواهد شد. معمولا ولتاژ شارژر ها بین 5 ولت تا 12 ولت متغیر است و بستگی به نوع گوشی شما دارد. البته نوع باتری گوشی شما نیز در ماندگاری آن موثر است. برای مشاهده بهترین باتری های موجود می‌توانید مقاله مای رند را در اینباره بخوانید.

بررسی بهترین طول عمر باتری ها

بهترین باتری های موجود در جهان برای چه شرکت هایی هستند؟

 

شارژر فیک و اصل

 

جریان کابل شارژ را تست کنید!

حتی ممکن است سازندگان شارژر های فیک به دروغ مقدار آمپری را بر روی شارژر بنویسند. پس باید به روشی از جریان کابل شارژ مطلع شویم. نگران نباشید، نیازی نیست به آزمایشگاه فیزیک بروید! امروزه اپلیکیشن هایی وجود دارند که می‌توانید با نصب آنها از سلامت باتری و کابل شارژ خود مطلع شوید. 

البته تا حدودی شاید بتوانید خودتان هم این موضوع را تشخیص دهید. برای مثال شما به یاد دارید که شارژر اورجینال گوشی تان، حداقل 2 ساعت زمان می‌برده تا باتری را کامل شارژ کند. اما اکنون کابل شارژی خریده اید که به مدت 4 ساعت باتری را شارژ می‌کند.

طبیعتا با توجه به زمان بیشتری که شارژر می‌خواهد، می‌توانید بفهمید این شارژر، فیک است و متناسب با گوشی شما نیست. اما برای اطمینان بیشتر می‌توانید از اپلیکیشن های مخصوص تست سلامت باتری نیز بهره ببرید. 

یکی از این اپلیکیشن ها Ampere نام دارد . این برنامه اندرویدی می‌تواند اطلاعات دقیقی از باتری به شما بدهد. البته این اپلیکیشن هم قرار نیست مقدار آمپر دقیق را به شما بگوید. بلکه فقط با بررسی جوانب مختلف مناسب بودن یا نبودن شارژر را به شما اطلاع می‌دهد. 

برای دانلود این برنامه کافی است نام آن را در گوگل سرچ کنید و آن را نصب کنید. البته این اپلیکیشن سازگار با گوشی های قدیمی نیست. می‌توانید لیست گوشی هایی که با این اپلیکیشن سازگار نیستند را مشاهده کنید. 

 

تشخیص شارژر فیک از اصل سامسونگ

 

 

شارژر اصلی برند گوشی خودتان را بخرید

البته این نکته بسیار ساده است اما در عین حال از مهم ترین نکات خرید شارژر است. به هیچ وجه سراغ شارژر هایی با برند های ناشناخته نروید و فقط از برند خودتان خرید کنید. 

برای مثال اگر گوشی شما سامسونگ است حتما شارژر اصلی سامسونگ را تهیه کنید. حتی اگر قیمت شارژرهای اصلی گران تر از شارژر های فیک بود، چنانچه به فکر سلامت باتری گوشی تان هستید هرگز به سراغ شارژر فیک نروید. 

آیا شارژ های فیک واقعا خطرناک اند؟

پاسخ به این پرسش کمی مشکل است. اگر شما از گوشی های هوشمند استفاده می‌کنید باید بدانید که شارژر خیلی برای شما مهم است. توجه داشته باشید که باتری گوشی شما محتاج به شارژر خاص خود است. 

هنگامی که شما از شارژر های فیک استفاده می‌کنید، اولین و مهم ترین اتفاقی که ممکن است برای شما بیفتد ضعیف شدن و آسیب دیدن باتری است. 

شارژر های فیک باعث کاهش طول عمر باتری گوشی شما خواهند شد. هزینه برای خریدن شارژر اصل( اورجینال) به مراتب به صرفه تر از هزینه برای تعویض باتری است. اما در کنار کاهش طول عمر باتری اتفاقات بدتری نیز ممکن است بیفتد. 

گاها مشاهده شده که شارژر های فیک باعث آتش سوزی، انفجار باتری و برق گرفتگی شده اند. در نتیجه شارژر های فیک نه تنها برای باتری گوشی مضر اند بلکه ممکن است برای سلامتی خود شما هم خطراتی ایجاد کنند.

 

تشخیص شارژر فیک از اصل

 

چگونه شارژر های فیک را از اصل(اورجینال) را تشخیص دهیم؟ 

راه هایی برای تشخیص شارژر های اورجینال و فیک وجود دارند که البته با توجه به شباهت زیاد شارژر های فیک به شارژر های اصلی، ممکن است تشخیص تا حدودی سخت شود. با این حال روش هایی به شما پیشنهاد می‌دهیم که قطعا برای شما مفید خواهند بود .

ابتدا چند مورد بسیار مهم را مرور کنیم:

  1. برند و نام شرکت درج شده روی شارژر
  2. به انتهای پین شارژر دقت کنید.
  3. پورت USB را حتما چک کنید.
  4. به مواد ساخت شارژر و استحکام آن توجه کنید.
  5. جرم شارژر فیک با شارژر اورجینال متفاوت است.
  6. ولتاژ نوشته شده بر روی شارژر باید حتما با ولتاژ مورد نیاز باتری موبایل شما یکسان باشد.
  7. نوشته های حک شده روی شارژر باید واضح باشند.

 

تفاوت شارژر اصلی و تقلبی

 

برند درج شده بر روی شارژر

توجه داشته باشید که حتما باید از برند های معتبر برای خرید شارژر استفاده کنید. ترجیحا تا جایی که ممکن است از همان برند گوشی خودتان شارژر تان را تهیه کنید. برای مثال اگر دستگاه شما محصول شرکت سامسونگ است، از خود شرکت سامسونگ شارژر مورد نیازتان را تهیه نمایید. 

اما تولیدکنندگان شارژر های غیر اصلی و تقلبی ممکن است از برند های معروف بر روی شارژر های خودشان استفاده کنند. البته بیشتر تولیدکنندگان شارژر های فیک توانایی و امکانات لازم برای درج آرم و نماد دقیق شرکت های معروف را ندارند. همین موضوع باعث می‌شود تا همیشه راهی برای تشخیص نماد های تقلبی وجود داشته باشد. 

این موضوع برای هر برندی متفاوت است که ما به بررسی چند تا از معروف ترین برند های موجود در بازار ایران می‌پردازیم.

 

تشخیص شارژر اصلی از تقلبی سامسونگ

 

تشخیص شارژرهای اصلی سامسونگ

ابتدا از سامسونگ شروع می‌کنیم. معمولا نوع نوشتار  نماد سامسونگ در شارژر های فیک با شارژر های اورجینال متفاوت است. از طرفی بر روی شارژر های فیک سامسونگ معمولا نماد +A درج شده. نکته دیگر این است که بر روی سامسونگ های تقلبی سامسونگ عبارت "Made in china" (ساخته شده در چین) را مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که البته برخی برند ها کارخانه هایی در چین نیز دارند اما درباره سامسونگ اینگونه نیست.

تشخیص شارژر های اصلی اپل

آسان ترین راه برای تشخیص شارژر های تقلبی با نماد اپل توجه به متن نوشته شده بر روی آن است. بر روی شارژر های اورجینال اپل این عبارت را مشاهده می‌کنید “Designed by Apple in California” (طراحی شده توسط اپل در کالیفرنیا). از طرفی نماد های تقلبی اپل بسیار تیره تر از نماد اصلی است.

تشخیص شارژر های اصلی شیائومی

سیم  شارژر های اصلی شیائومی همیشه طول زیادی دارند. اگر طول سیم شارژر با نماد شیائومی طولی کمتر از 120 سانتیمتر داشته باشد قطعا فیک است. علاوه بر این آداپتور شارژر های فیک شیائومی بزرگتر از آداپتور های اصلی است.

تشخیص شارژر های اصلی هواوی 

یکی از ساده ساده ترین راه های تشخیص شارژر های فیک با نماد هواوی استفاده از بارکد درج شده روی شارژر هاست. شارژر های اصلی هواوی حاوی یک بارکد هستند که دارای اطلاعات درج شده روی شارژر هستند. کافی با نرم افزار بارکد خوان، بارکد درج شده روی شارژر را اسکن نمایید و سپس اطلاعات را به اطلاعات درج شده بر روی شارژر تطابق دهید. در صورتی که این موارد یکسان بودند شارژر اورجینال است.

به انتهای پین شارژر دقت کنید

در شارژر های فیک روکش قسمت انتهایی شارژر بسیار شل است به طوری که ممکن است با فشار بسیار کمی از هم باز شوند. در کل کیفیت ساخت پایین شارژر های نشانه ای از فیک بودن آنهاست. 

علاوه بر این قسمت کانکتور USB در شارژر های فیک نامناسب اند. برای مثال در شارژر های فیک این قسمت به نخوی طراحی شده اند که به سختی وارد آداپتور می‌شوند. 

حتی قسمتی که شما باید به گوشی تان بزنید هم به آسانی وارد شیار مخصوص نمی‌شود. اگر به اندازه پین شارژر های فیک هم توجه کنید خواهید یافت که دراز تر از شارژر های اصلی است.

 

تشخیص شارژر های فیک از اصل آیفون

 

به مواد ساخت شارژر توجه کنید

مواد ساخت شارژر های فیک بسیار نامرغوب است. سیم بی کیفیت و پورت USB نامناسب نشانه هایی برای فیک بودن هستند. گاها مواد ساخت و کیفیت شارژر های فیک آنقدر واضح است که دیگر نیازی به بررسی موارد دیگر ندارید. 

سازندگان شارژر های فیک برای اینکه محصول خود را با قیمتی ارزان روانه بازار کنند سعی می‌کنند از مواد نامرغوب استفاده کنند. وقتی برای خرید شارژر می‌روید حتما قسمت های اصلی شارژر را کمی فشار دهید و حتی شارژر را به گوشی خود وصل کنید. 

هنگامی که شارژر را وصل کردید چنانچه پین شارژر شل بود و خم می‌شد بدانید که این شارژر فیک است. شارژر های اصلی از استحکام خوب و اندازه های متناسب با گوشی طراحی شده اند. همچنین اگر شارژر به سختی وارد گوشی شما می‌شد این هم نشانه ای از فیک بودن شارژر است.

در واقع شارژر باید به قدری محکم باشد که نتوان به راحتی آن را باز کرد. شارژر هایی که به راحتی باز می‌شوند قطعا فیک هستند. هیچ شرکتی شارژر های کم استقامت نمی‌سازد. پس اصلا گول شارژر های زیبا ولی غیر مستحکم را نخورید.

جرم شارژر 

جرم شارژر یکی از راه های خوب برای تشخیص فیک و اورجینال بودن شارژر است . شارژر های فیک معمولا سبک تر از شارژر های اصلی اند. همانطور که گفتیم سازندگان شارژر های فیک برای ارزان بودن محصولات خود از جنس های نامرغوب استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث سبک بودن آنها می‌شود. 

اما برای مقایسه جرم شارژر های نیاز به دو شارژر دارید تا آنها را به وسیله جرم مقایسه کنید. در صورتی که فقط دسترسی به یک شارژر داشته باشید احتمالا نمی‌توانید از طریق وزن چیزی درباره آن بفهمید. 

مگر اینکه شارژر اصلی گوشی خودتان را به همراه داشته باشید و وزن دو شارژر را با یکدیگر مقایسه نمایید. در غیر این صورت از روش های دیگری که ذکر شد استفاده نمایید.

 

تشخیص شارژر های اصل

 

ولتاژ را چک کنید

همانطور که گفتیم ولتاژ یکی از مهم ترین عوامل شارژر است. برخلاف جریان(بر حسب آمپر A) که بیش از اندازه بودن آن مضر نیست، ولتاژ اما اگر با مشخصات گوشی همخوانی نداشته باشد مضر است. 

ولتاژ با واحد ولت (V) بر روی شارژر نوشته شده است. شما باید ولتاژ مد نظر باتری گوشی تان را بدانید و دقیقا شارژری را انتخاب کنید که ولتاژ آن یکسان با ولتاژ گوشی شماست. 

در غیر این صورت علاوه بر مشکلاتی که برای سلامت باتری شما ممکن است پیش بیاید . برای مثال اگر شارژر ولتاژ بیشتری از حد باتری گوشی شما داشته باشد احتمال آتش سوزی و منفجر شدن باتری وجود دارد. 

انواع دیگر شارژر ها

با پیشرفت روز به روز تکنولوژی ساخت تلفن همراه، شارژر ها نیز پیشرفته تر شده اند. امروزه شارژر های موسوم به فست شارژ( شارژ سریع) وجود دارند که امکان شارژ سریع را برای شما فراهم می‌کنند. روزگاری که برای شارژ گوشی های خود ممکن بود شب تا صبح منتظر بمانیم اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی ساخت باتری و شارژر این زمان حتی به 30 دقیقه رسیده است. 

یعنی شما فقط در عرض 30 دقیقه می‌توانید گوشی خودتان را از صفر تا صد درصد شارژ کنید. علاوه برا فست شارژرها، شارژ رهایی بی سیم عرضه شده اند که البته مخصوص مدل های خاصی از گوشی ها هستند. 

این شارژر ها بدون نیاز به سیم، می‌توانند گوشی شما را شارژ کند. قطعا برای خریدن فست شارژ ها و انواع دیگر شارژر، نیاز به دانستن نکاتی دارید.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فست شارژرها مقاله مای رند در اینباره را بخوانید.

فست شارژ ها

فست شارژ چیست و آیا این نوع از شارژر ها به گوشی های ما آسیبی می‌زنند؟

نوشته های روی شارژر باید واضح باشند!

نوشته هایی که روی شارژر حک شده است باید واضح باشند. اگر توجه کرده باشید، می‌توانید نوشته هایی حک شده روی برخی از شارژر ها را ببینید. این نوشته های حک شده باید به اندازه کافی واضح باشند. چنانچه نوشته های حک شده در هم باشند و یا به درستی حک نشده باشند، باید به اصالت شارژر شک کنید.

علاوه بر این برچسب هایی که روی شارژر قرار دارند، باید بسیار محکم چسبیده باشند. این برچسب ها به سختی باید جدا شوند. اما اگر دیدید که برچسب ها به آسانی کنده می‌شوند، بدانید که با یک شارژر فیک مواجه هستید!

 

تشخیص شارژر های اصل از تقلبی

 

نتیجه گیری درباره خرید کابل شارژ اصلی

امیدواریم تا اینجای مقاله از نکات ذکر شده لذت و بهره برده باشید. اولین و مهمترین توصیه ما کوشش جهت حفظ شارژر اورجینالی که در کنار گوشی قرار دارد است. اما اخیرا مطلع شدیم که شرکت اپل برای گوشی جدید خود یعنی آیفون 12 شارژر در نظر نگرفته و خریداران این گوشی باید خودشان به فکر شارژر باشند. 

در کنار این موضوع افراد زیادی هستند که شارژر های اصلی خودشان را گم می‌کنند و یا دچار مشکلاتی می‌شوند. چنانچه خواستید شارژر جدید بخرید حتما از نکات ذکر شده استفاده نمایید.

چنانچه تجربه خرید کابل شارژ دارید، لطفا نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید. 

به نظر شما مهم ترین عامل در تشخیص شارژر فیک چیست؟

مطالب مرتبط
بررسی جامع لوازم جانبی شیائومی
بلاگ | دنیای فناوری
بررسی جامع لوازم جانبی شیائومی
خرید لوازم جانبی شیائومی بخاطر تنوع بسیار محصولات ، ممکن است باعث شود در هنگام خرید دچار سردرگمی شوید. هم اکنون در ایران گوشی های شیائومی...
بررسی لوازم جانبی اورجینال سامسونگ
بلاگ | لوازم جانبی
بررسی لوازم جانبی اورجینال سامسونگ
لوازم جانبی اورجینال سامسونگ به عنوان یکی از دغدغه های اصلی برای کاربران این برند از گوشی های هوشمند است. با توجه به این دغدغه ی کاربران...
ویژگی های لوازم جانبی اورجینال ایفون
بلاگ | لوازم جانبی
ویژگی های لوازم جانبی اورجینال ایفون
جالب است بدانید بسیاری از لوازم فیک و تقلبی با قیمت گران به جای لوازم جانبی اورجینال اپل در مراکز خرید گوشی و لوازم جانبی فروخته شده اند...
 نکات مهم برای خرید لوازم جانبی اصل
بلاگ | لوازم جانبی
نکات مهم برای خرید لوازم جانبی اصل
انتخاب و خرید لوازم جانبی اصلی از خرید گوشی موبایل گاهی سخت تر می باشد. برای اصل بودن لوازم جانبی به فاکتور ها دقت کنید. برای خرید لوازم...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست