وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | اخبار اپراتورها

آیا اینترنت گران می‌شود؟ + بررسی حواشی افزایش قیمت اینترنت اپراتور ها

انتشار ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ . ۵۸۵ بازدید

احتمالا شما هم اخبار مربوط به گرانی اینترنت را شنیده باشید! این تصمیم حواشی زیادی داشته است که حتی صدای وزیر ارتباطات را در آورد! از طرف دیگر بنا بر مصوبه ای، قرار شد که بسته های شبانه حذف شوند! این تصمیم هم حواشی و واکنش های زیادی در بر داشته که قصد داریم در ادامه آنها را بررسی کنیم.

آیا اینترنت گران می‌شود؟

در تاریخ 5 اسفند 99 بحث های زیادی پیرامون گران شدن یا نشدن اینترنت شکل گرفت. مجلس در این روز طرحی را تصویب کرد که به اپراتور ها اجازه داده شد برای هر پیامک، علاوه بر دریافت هزینه پیامک، 10 ریال اضافی دریافت شود. این 10 ریال باید به حساب درآمد عمومی واریز گردد. 

علاوه بر این در این طرح اجازه داده شده که حق و سهم دولت از شرکت های مخابراتی، 10 درصد افزایش یابد. البته این سهم بیشتر هم باید به حساب درآمد عمومی واریز شود. میزان درآمد حاصل که مبلغ 3 هزار میلیارد تومان خواهد بود، برای حمایت از تولید محتوا به صدا و سیما پرداخت خواهد شد. 

 

آیا اینترنت گران می‌شود؟

 

قبل از این ماجرا، آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در حساب توییتری خود گفته بود <<امیدوارم امروز نمایندگان محترم مجلس با مصوبه کمیسیون تلفیق، مبنی بر افزایش سه هزار میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاهها از جمله صداوسیما برای امورات نظارتی، مخالفت کنند. تصویب این بند در تبصره ۶ بودجه باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد.>>

در واقع قرار بر این است که مالیات اپراتور ها افزایش یابد و پول حاصل از این افزایش مالیات، خرج تولید محتوای صدا و سیما شود. اما عده ای گفته اند که با افزایش مالیات اپراتور ها، قیمت اینترنت آنها بالا نخواهد رفت! وزیر ارتباطات در تاریخ 15 اسفند 99 به برخی از سوالات کاربران اینترنت پاسخ داد.

در پرسشی که درباره بیشتر شدن یا نشدن قیمت اینترنت از وزیر سوال شده بود، وزیر پاسخ داد که با توجه به مصوبه مجلس، قیمت اینترنت به طور طبیعی افزایش خواهد یافت! اگر اجازه افزایش 10 درصدی حق السهم اپراتور ها داده شود، در واقع به اپراتور ها اجازه افزایش تعرفه نیز داده شده است!

در واقع با تصویب این طرح، به طور قانونی به اپراتور ها اجازه داده شده که تعرفه خودشان را افزایش دهند. با اجرای این طرح، اینترنت صد در صد گران خواهد شد. وی افزود : دولت در تعرفه گذاری بسته‌های اینترنتی دخیل نیست و صرفا اپراتورها در رقابت‌ها با یکدیگر قیمت بسته‌ها را تعیین و آن را ارائه می‌کنند. آن چیزی که دولت مشخص می‌کند، سقف قیمت است. 

اکنون قیمت هر کیلوبایت اینترنت از سوی کمیسیون تنظیم مقررات که نهاد تصمیم‌گیر برای قیمت‌گذاری است، ۴دهم ریال است. بر همین اساس سقف قیمت برای هر گیگ اینترنت تلفن همراه می‌تواند ۴۰ هزار تومان باشد. البته اپراتورها می‌توانند در تنوع بسته با یکدیگر رقابت کنند. شرایط بازار و فضای رقابتی که بین آن‌ها وجود دارد قیمت را مشخص می‌کند.

البته توجه داشته باشید که این موضوع فقط مربوط به اینترنت اپراتور هاست و ربطی به اینترنت های خانگی ندارد! وزیر ارتباطات هم به این موضوع اشاره کرد و گفت که بین شرکت های اینترنت خانگی و اپراتور ها، رقابت وجود دارد. شاید همین رقابت مانع افزایش قیمت اینترنت توسط اپراتور ها شود.

 

افزایش قیمت اینترنت

 

وقتی اینترنت گران شود، یعنی علاقه ای به توسعه فناوری نداریم، وزیر ارتباطات در این باره افزود : <<معمولا با افزایش مصرف، قیمت کاهش پیدا می‌کند طبیعی است وقتی اینترنت نسل پنجم ارائه شود، قیمت‌ها کاهش پیدا خواهند کرد. این روال منطقی بازار است و اگر تصمیمی خلاف این گرفته شود ضد توسعه اینترنت و ضد فناوری اطلاعات در ایران است. گران شدن اینترنت به این معنی است که علاقه‌مند به توسعه اینترنت نیستیم. 

در مدت ۴ سال گذشته همه چیز گران شد، اما دولت اجازه نداد قیمت اینترنت افزایش پیدا کند. در شورای عالی فضای مجازی نیز مصوب شد که هزینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سبد هزینه خانوار نباید بیش از ۲ درصد شود و تعرفه‌گذارها باید مصوبه فضای مجازی را رعایت کند.>>

اینترنت ارزان

ارزان ترین بسته های اینترنتی اپراتور ها را در مای رند پیدا کنید!

 

واکنش وزیر ارتباطات به افزایش قیمت اینترنت

 

آیا بسته های شبانه حذف خواهند شد؟

بسته های شبانه به درخواست خود اپراتور ها ارائه می‌شوند. این نوع از بسته ها در کشور های دیگر نیز وجود دارد و فقط مختص ایران نیست. در نیمه شب مصرف اینترنت کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل در این ساعات اپراتور های اینترنت ارزان تری ارائه می‌دهند. اینترنت هم مانند برق، ساعات اوج مصرف و کم مصرفی دارد. بنابراین منطقی است که اپراتور ها در ساعات کم مصرفی اینترنت ارزان تری را عرضه کنند. هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل این نوع بسته ها را عرضه می‌کنند.

آذری جهرمی در این باره گفت : <<در بسیاری کشورهای دنیا این بسته‌ها ارائه می‌شود. اما واقعیت این است که اعتراضاتی از سوی مراجع فرهنگی در کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد و ما ابلاغیه‌ای دریافت کردیم که می‌گفت کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند. چرا که تاثیر منفی روی دانش‌آموزان و دانشجویان داشت و آن‌ها را شب بیدار نگه می‌داشت و صبح نمی‌توانستند سر کلاس حاضر شوند.

بر اساس این ابلاغیه، منطق زیر پا گذاشته بود؛ منطقی که ایجاب می‌کند ساعت ۱ شب بسته‌های ارزان قیمت ارائه شود. همین منطق باعث شد ما دوباره اپراتورها را فرا بخوانیم و به آن‌ها توصیه کنیم بسته‌های شبانه را ارائه کنند تا بخشی از بار شبکه به ساعت‌های کم‌باری انتقال دهند. البته ما دخالتی در این موضوع نداریم و به نظر می رسد اگر یک اپراتور بسته شبانه ارائه کند، در بازار رقابتی اپراتورهای دیگر نیز چاره‌ای ندارند جز این که بسته شبانه تعریف کنند.>>

دستور حذف بسته های شبانه داده شده است و باید ببینیم در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد! هر دو موضوع بحث های زیادی در پی داشته است! بسیاری از کاربران دانلود های حجیم خود را به ساعات کم باری موکول می‌کنند. چرا که هزینه اینترنت در ساعات کم مصرفی، کمتر است.

 

بسته های شبانه حذف خواهند شد

 

اما با حذف بسته های شبانه عده زیادی از مردم به مشکل بر خواهند خورد. اگر شاهد افزایش قیمت اینترنت هم باشیم، این مشکل دو چندان خواهد شد! در حال حاضر اینترنت های خانگی تعرفه های ارزان تری نسبت به اینترنت اپراتور ها دارند. اما امکان دسترسی دائمی به اینترنت های خانگی وجود ندارد و برخی مواقع به اینترنت همراه نیاز خواهید داشت.

در کل باید ببینیم آیا اپراتور ها قصد افزایش قیمت را دارند یا نه! البته باید بدانید که طبق این طرح ها اپراتور ها به صورت قانونی اجازه افزایش قیمت را خواهند داشت! 

به نظر شما افزایش قیمت اینترنت چه تاثیری بر روی زندگی مردم خواهد داشت؟

مطالب مرتبط
فعال سازی رومینگ ایرانسل در خارج از کشور
بلاگ | خدمات سیم کارت
فعال سازی رومینگ ایرانسل در خارج از کشور
جهت قصد داریم در ادامه شما را با نحوه فعال سازی رومینگ ایرانسل آشنا کنیم تا شما بتوانید بدون هیچ دغدغه ای و به راحتی به خارج از کشور سفر...
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
بلاگ | دنیای فناوری
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف مانند واتساپ، اینستاگرام و پلتفرم های ویدیویی مانند یوتیوب، آپارات و ... وجب افزایش مصرف اینترنت...
فروش سیم کارت همراه اول در قالب توکن NFT
بلاگ | اخبار اپراتورها
فروش سیم کارت همراه اول در قالب توکن NFT
شرکت همراه اول اولین اپراتور ایران دو سیم کارت را به صورت نمادین در قالب توکن NFT در سامانه به نام بی تا ققنوس منتشر کرد. اپراتور همراه...
چگونه سیم کارت هدیه ایرانسل دریافت کنیم؟
بلاگ | خدمات سیم کارت
چگونه سیم کارت هدیه ایرانسل دریافت کنیم؟
یکی از سوالات رایجی است که کاربران ایرانسل همیشه دوست دارند اطلاعات جامع و کاملی در مورد آن داشته باشند. اپراتور ایرانسل کد دستوری اینترنت...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست