وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | دنیای فناوری

آیا کار با گوشی در شارژ باعث منفجر شدن آن می‌ شود؟

انتشار ۱۴۰۰/۱/۱۸ . ۴۷۷۴ بازدید

عده‌ای معتقدند که استفاده از گوشی در شارژ باعث انفجار آن می‌شود.چندین سال است تلفن‌های همراه به یکی از وسیله‌های مهم در زندگی روزمره افراد تبدیل شده‌اند که به کمک آنها بسیاری از امور خود را انجام می‌دهند. مهم‌ ترین بخش از اجزای تشکیل دهنده گوشی‌ها، باتری آنها است که انرژی مورد نیاز آنها را برای عملکرد و پردازش تامین می‌کند.

این قطعه، در کنار اهمیتی که دارد اگر به شکل مناسب از آن استفاده و نگهداری نشود می‌تواند مشکل آفرین هم باشد. حتما جریان انفجار گوشی‌های گلکسی نوت 7 شرکت سامسونگ و فراخوانی این شرکت برای جمع آوری آنها را به یاد دارید. این اتفاق، علاوه بر تاثیرات منفی که برای سامسونگ داشت باعث شد تا این ترس برای کاربران تلفن‌های همراه به وجود بیاید که ممکن است؛ احتمال انفجار باتری برای همه گوشی‌های هوشمند وجود داشته باشد.

این سوال همواره برای افراد پیش می‌آید که چه کارهایی به باتری گوشی صدمه می‌زند و آیا استفاده از گوشی در شارژ خطر دارد؟ در این مطلب قرار است درباره کارهایی که به سلامت باتری صدمه می‌زنند صحبت کنیم. همچنین پاسخ این سوال را بدهیم که آیا می‌توان از گوشی در شارژ استفاده کرد یا نه؟

آیا می توانیم با گوشی در شارژ کار کنیم؟

جواب این پرسش این است؛ بله. دلیل آن هم این است که گوشی‌های هوشمند به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که کاربران بتوانند هنگام شارژ شدن هم از آنها استفاده کنند. معمولا درون این باتری‌ها، یک مدار نظارت بر باتری وجود دارد که از آن محافظت می‌کند.

 

  چه چیزهایی باتری گوشی را خراب میکند

 

با این که اجازه استفاده از گوشی در شارژ را دارید اما باید به یک نکته مهم توجه کنید. بیشتر سازندگان تلفن‌های همراه هوشمند این نکته را یادآور می‌شوند که به شرطی می‌توانید از موبایل در شارژ استفاده کنید که از کابل‌های مطمئن، سیم شارژر اصلی موبایل و پاوربانک استفاده کنید.

حالا که اجازه کار با موبایل خود زمانی که در شارژ است را دارید، پس باید مسئولیت تاثیراتی که در دراز مدت بر گوشی دارد بپذیرید. کار با گوشی هنگام شارژ، می‌تواند بر عملکرد و قدرت آن تاثیر منفی بگذارد. موارد زیر می‌توانند از تاثیرات کار با گوشی هنگام شارژ شدن باشد:

  1. طولانی شدن زمان شارژ موبایل.
  2. بالا رفتن دمای گوشی.
  3. احتمال خراب شدن کابل شارژ.

زمان شارژ موبایل طولانی می‌شود

شارژ‌ر گوشی‌های هوشمند، منبع برق مستقیم هستند؛ یعنی شارژر، برق مورد نیاز تلفن را تامین و در حالت کلی، سیستم مدیریت انرژی موبایل، چگونگی مصرف برق را مشخص می‌کند. هنگامی از موبایل در شارژ ، به ویژه برای کارهای سنگین مثل بازی یا دیدن فیلم استفاده می‌کنید، گوشی برق مورد نیاز خود را مستقیم از شارژر می‌گیرد. 

در نتیجه جریان کمتری برای شارژ باتری باقی می‌ماند. به همین دلیل، استفاده از گوشی هنگام شارژ، موجب می‌‌شود تا زمان شارژ شدن طولانی شود. از طرفی، اگر انجام کار خود را به تاخیر بیندازید و اجازه دهید تا گوشی کاملا شارژ شود، تمام برق باتری تامین شده و می‌توان گفت مدت زمان شارژ شدن کوتاه تر می‌شود.

گوشی داغ می‌شود

معمولا استفاده‌های طولانی مدت و سنگین از گوشی مانند تماشای ویدئو، بازی کردن و… دمای آن را بالا می‌برد. اگر بخواهید از گوشی هنگام شارژ شدن هم استفاده کنید، این افزایش دما بیشتر خواهد شد. ممکن است از نظر شما، این گرما خیلی احساس نشود؛ اما این احتمال وجود دارد که در طولانی مدت به چیپست و قطعات سخت افزاری موبایل آسیب بزند.

 

ترکیدن گوشی هنگام شارژ

 

نکته مهمی که وجود دارد این است که داغ شدن گوشی موجب می‌شود تا هم سرعت CPU (پردازنده مرکزی) و GPU (پردازنده گرافیکی) کاهش پیدا کند و هم باتری موبایل باد کند. قرار گرفتن گوشی در معرض تابش نور خورشید هم باعث بالا رفتن دمای آن می‌شود بنابراین هرگز تلفن همراه خود را در ماشین رها نکنید.

ممکن است کابل شارژ گوشی آسیب ببیند

زمانی که از گوشی در شارژ استفاده می‌کنید مجبور هستید به دلیل تغییر دادن محل خود، گوشی و کابل را حرکت بدهید. همین حرکت و چرخش کابل شارژ باعث می‌شود تا آسیب ببیند حتی اگر 100 درصد مراقب آن باشید. کشیدن پی در پی کابل شارژ از پریز هم جریان برق را مختل می‌کند و هم باعث می‌شود اتصال به درستی انجام نشود. همچنین با وصل و قطع مداوم شارژر به موبایل، ممکن است پورت شارژ تلفن هم آسیب ببیند.

نکات مهم استفاده از گوشی در شارژ 

اگر جزو افرادی هستید که بیشتر مواقع از موبایل خود هنگامی که در حال شارژ شدن است استفاده می‌کنید، بهتر است به چند نکته توجه و موارد ایمنی را رعایت کنید تا نه به شما و نه به گوشی‌تان صدمه وارد نشود. برخی از این خطرات عبارتند از :

  • آسیب مغزی.
  • برق گرفتگی.
  • انفجار.

آسیب مغزی

به دلیل تولید امواج توسط گوشی موبایل، کارشناسان توصیه می‌کنند که موبایل را نزدیک سر خود قرار ندهید. با این که به نظر می‌رسد شدت این امواج کم باشد اما در دراز مدت می‌تواند تاثیرات بدی بر مغز انسان بگذارد. حتی ممکن است به دلیل وجود میدان مغناطیسی، قلب فرد نیز در معرض خطر باشد.

 

تشعشعات گوشی هنگام شارژ

 

برق گرفتگی

بهتر است زمانی که گوشی خود را به شارژ می‌زنید، مراقب باشید که آب یا مایعات نزدیک موبایل و حتی پریز برق نباشد. اگر هنگام کار با گوشی احساس می‌کنید که سر انگشتان شما سوزن سوزن می‌شود، بررسی کنید که شارژر ، لوازم اطراف و دستتان خشک باشد. اگر شرایط عادی است به احتمال زیاد شارژر گوشی مشکل دارد.

انفجار

همانطور که گفتیم، استفاده از گوشی در شارژ، خطری نداشته و باعث انفجار آن در دست شما نمی‌شود. البته به این شرط که باتری یا قطعات دیگر موبایل، از مبدا کارخانه معیوب نباشند. به جز این اتفاق، تغییرات معمولی که برای موبایل در شارژ رخ می‌دهد همان بالا رفتن دما، بیشتر شدن زمان شارژ گوشی و یا باد کردن و آسیب رسیدن به باتری است.

باورهای غلط درباره باتری گوشی

در کنار ترسی که بعضی افراد در استفاده از گوشی در شارژ دارند، آن هم به تصور این که ممکن است باتری در دست آنها منفجر شود؛ باورهای اشتباهی درباره باتری‌ تلفن‌های همراه وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

باتری‌ها نوعی حافظه دارند!

حتما برای شما هم تعجب برانگیز است که عده‌ای تصور می‌کنند باتری گوشی نوعی حافظه دارد تا دستگاه را تمرین بدهد از تمام ظرفیت شارژ خود استفاده کند. این افراد، باتری موبایل خود را به طور مرتب پر و خالی کرده و یک حد مجاز برای شارژ تعریف می‌کنند و تا زمانی که میزان شارژ دستگاه به آن حد نرسیده، گوشی را به شارژر متصل نمی‌کنند. هدف آنها از انجام این کار، افزایش بهینگی عمر باتری است. در صورتی که چنین موضوعی صحت ندارد.

 

دلیل داغ شدن گوشی هنگام شارژ

 

شارژ کردن موبایل از شب تا صبح به باتری آسیب می‌زند

این موضوع درباره باتری گوشی‌های امروزی درست نیست. زیرا بیشتر موبایل‌های موجود در بازار به اندازه‌ای هوشمند هستند که تشخیص دهند باتری به میزان ظرفیت مورد نظر رسیده و ادامه روند شارژدهی را متوقف کنند. با اینکه شارژ شبانه موبایل، آسیبی به باتری آن نمی‌زند اما بهتر است که به جای شارژ شبانه، تلاش کنید تا شارژ باتری را در بازه 40 تا 80 درصد نگه دارید. زیرا در این صورت به افزایش عمر باتری گوشی خود کمک می‌کنید.

افزایش عمر موبایل

چگونه عمر گوشی خود را بالا ببریم؟

گوشی را خاموش نکنید تا به باتری آسیب نرسد!

خاموش کردن گوشی، در صورتی که برای طولانی مدت باشد باعث می‌شود تا شارژ باتری خالی شود که اتفاقی عادی است. اگر تلفن خود را هر چند وقت یکبار خاموش کنید هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید و حتی ممکن است تاثیر مثبتی روی عملکرد باتری داشته باشد. شما می‌توانید به جز خاموش کردن موبایل، اگر امکان دارد باتری را هم از آن جدا کنید. با انجام این کار ، بعد از مدتی فعالیت و کار، به باتری استراحت می‌دهید.

در این مطلب، به این پرسش جواب دادیم که آیا کار کردن با گوشی هنگام شارژ خطر آفرین است یا نه؟ در حالت کلی، استفاده از گوشی در شارژ مشکلی ندارد. البته با این شرط که کار خود را سریع‌تر انجام دهید و یا به انجام امور سبک بپردازید. در غیر این صورت توصیه می‌کنیم که به دستگاه اجازه دهید تا به طور کامل شارژ شود. همچنین این نکته را فراموش نکنید که حتما از لوازم جانبی و شارژر اصل و معتبر برای گوشی خود استفاده کنید. آیا شما هم نکته دیگری را می‌دانید که در این مطلب به آن اشاره نشده باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
بلاگ | اخبار اپراتورها
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
امروزه سرقت تلفن همراه به یکی از از دغدغه های افراد تبدیل شده است. متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی کنونی کشور، برخی افراد برای گذراندن زندگی...
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
بلاگ | دنیای فناوری
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف مانند واتساپ، اینستاگرام و پلتفرم های ویدیویی مانند یوتیوب، آپارات و ... وجب افزایش مصرف اینترنت...
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
بلاگ | سیم کارت
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
در این نوشته چیز هایی که باعث به وجود آمدن ذهنیت غلط در مورد این نوع گوشی ها شد و حقیقت در مورد گوشی دو سیم کارت و مزایا و معایب بررسی می...
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
بلاگ | بازار موبایل
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
آیا می دانید در زمان خرید گوشی در سال 2021 چه نکاتی را بیشتر توجه کنیم؟ برای این که با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید کدام گوشی برای شما...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست