وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | بازار موبایل

قبل از خرید گوشی دست دوم به این نکات توجه کنید!

انتشار ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ . بروز رسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ ۱۷:۴۵ . ۲۵۸۲ بازدید

این روزها و در این شرایط اقتصادی و افزایش روز افزون قیمت‌ها، اکثر مردم برای خرید گوشی مورد نظر خود با قیمت مناسب به خرید گوشی های دست دوم و کارکرده روی آورده اند. علاوه بر قیمت بالای گوشی های نو، عده ای بر این عقیده هستند که هزینه کردن برای خرید گوشی نو-که قرار است بعد از چند ماه کهنه و دست دوم بشود- یک امر کاملا بیهوده و غیر ضروری است. به هر حال هم اکنون که بازار خرید و فروش گوشی های دست دوم داغ شده است؛ در هنگام خرید گوشی دست دوم به چه نکاتی باید توجه کرد؟ مهم ترین اصل در هنگام خرید گوشی دست دوم چیست؟ با ما همراه باشید.

 

طرز محاسبه قیمت گوشی دست دوم

 

همانطور که گفته شد؛ امروزه که بازار خرید و فروش گوشی های دست دوم رونق گرفته است، ممکن است که عده ای از افراد بدون آگاهی لازم اقدام به خرید گوشی های دست دوم کنند که این امر ممکن است در اکثر مواقع به ضرر آنها تمام شود. چرا که ممکن است گوشی های سرقتی، قدیمی و یا خراب را خریداری کنید.

اما اگر به دنبال یک خرید عاقلانه هستید و میخواهید که گوشی مورد نظر خود را خریداری کنید این مطلب را از دست ندهید!

اطمینان از مناسب بودن قیمت، گران نخرید! 

در هنگام خرید گوشی دست دوم اولین و مهمترین نکته اطمینان از مناسب بودن قیمت گوشی است. معمولا قیمت گوشی های دست دوم را فروشنده ی آن تعیین میکند اما باید توجه داشته باشید که قیمتی که فروشنده پیشنهاد داده است و قصد فروش گوشی خود با آن قیمت را دارد منطقی و معقول باشد. همچنین می توانید برای اطمینان از مناسب بودن قیمت و فهمیدن قیمت تقریبی گوشی مدنظرتان،‌ از طریق وب سایت و یا اپلیکیشن دیوار و یا فروشندگان موبایل اطلاعات لازم را کسب کنید.

اما لازم به ذکر است که عواملی مانند حافظه داخلی و رام، رنگ، کارتون و لوازم جانبی و … از عوامل بالا و یا پایین بودن قیمت گوشی می‌باشد.

 

فروشگاه گوشی دست دوم

 

گوشی های قدیمی را اصلا نخرید!

گوشی هایی که بیش از 3 سال از تولدشان می گذرد به چند دلیل گزینه های خوبی برای خرید نیستند؛‌ اولین و مهم ترین دلیل این است که شما قادر به استفاده از اپلیکیشن های بروز و یا انجام کارهای سنگین نخواهید و شما عملا یک خرید اشتباه انجام داده اید؛ مهم نیست که گوشی تا چه اندازه سالم است! دلیل دوم اینکه گوشی هایی که از تولید و عرضه آنها چندین سال گذشته باشد؛‌ در هنگام بروز مشکل و یا خرابی، قطعات آنها کمیاب میشوند و امکان تعمیر آنها به نسبت گوشی های بروز سخت تر میشود. بنابراین یکی دیگر از نکات مهم در خرید گوشی دست دوم بروز بودن آن میباشد.

 

بهترین گوشی های دست دوم

 

کارتن و لوازم جانبی گوشی را بررسی کنید

یکی از روش هایی که میتوان با استفاده از آن متوجه شد که گوشی سرقتی است یا خیر جعبه گوشی میباشد. حتما در هنگام خرید گوشی دست دوم به این نکته توجه داشته باشید که جعبه گوشی را به همراه تمامی لوازم جانبی آن از فروشنده بگیرید. اگر فروشنده از دادن جعبه گوشی ممانعت کرد گوشی را به هیچ عنوان خریداری نکنید! همچنین توجه داشته باشید که لوازم جانبی که همراه گوشی به شما داده میشود اصلی و مختص خود گوشی باشد. دلیل تاکید بر خرید گوشی به همراه جعبه به دلیل اطمینان از سرقتی نبودن دستگاه می‌باشد و هدف دیگری ندارد. اما اگر فروشنده ای کارتن و یا جعبه گوشی را گم کرده بود یا به هر دلیلی در دسترس نبود و شما از سرقتی نبودن دستگاه اطمینان خاطر داشتید؛ می توانید مبلغی را از قیمت پیشنهادی فروشنده کسر کرده و سپس اقدام به خرید آن کنید.

اما حتما به این نکته توجه داشته باشید که اگر کارتون گوشی را نتوانستید دریافت کنید، حتما از فروشنده بخواهید که انتقال مالکیت را به خط شما منتقل کند؛ هنگامی که مالکیت گوشی به خط شما انتقال پیدا کند شما رسما صاحب گوشی می‌شوید.

 

قرارداد خرید گوشی دست دوم

 

بدنه گوشی را بررسی کنید

برای اطمینان از سلامت ظاهری گوشی پیش از خرید باید بدنه آن‌را به دقت بررسی کنید. برای انجام این کار باید بسیار دقت کنید و تمام زیر و بم بدنه گوشی که قصد خریدش را دارید بررسی کنید تا فاقد خط،‌ خش،‌ ضربه و یا شکستگی باشد. در اکثر اوقات فروشنده در هنگام فروش این نکات را به خریدار می گوید و به خریدار ایرادات ظاهری گوشی را گوشزد میکند. اما شما خودتان باید بدنه گوشی را با دقت تمام بررسی کنید تا از سلامت ظاهری دستگاه اطمینان خاطر پیدا کنید.

 

قرارداد خرید گوشی دست دوم

 

تمامی عملکرد های گوشی را پیش از خرید بررسی کنید

پیش از خرید گوشی دست دوم، میبایست تمامی امکانات آن را به صورت دقیق و جز به جز بررسی کرد تا از سلامت کامل گوشی مطمئن شد. یکی از روش های اطمینان از سلامت اجزای گوشی استفاده از سرویس کد منوی تست میباشد. این منو در هر برند تلفن همراه یک کد متفاوت دارد برای مثال در گوشی های سامسونگ کد منوی تست کد #*0#* میباشد. با استفاده از این منو،‌ میتوان عملکرد هریک از اجزا را به صورت جداگانه تست کرد. 

هنگام ورود به این بخش میتوانید سالم بودن صفحه نمایش، عملکرد موتور ویبره و سنسور تماس،‌ دوربین های پشت و جلو و… را به صورت کامل بررسی کنید. اما اگر نتوانستید به منو تست گوشی خود دسترسی داشته باشید جای نگرانی نیست! فقط کافیست که اجزای گوشی را به صورت جداگانه و در حالت عادی بررسی کنید. برای تست اجزای گوشی به صورت جداگانه می‌بایست عملکرد دوربین، میکروفون، صفحه نمایش، عملکرد لمس گوشی، بلندگو ها، دمای گوشی در هنگام استفاده،‌ عملکرد صحیح دکمه های پاور، ولوم و سایر دکمه هایی که روی بدنه گوشی وجود دارد را بررسی کنید. 

تمامی اجزای گوشی را به غیر از باتری در همان محل هنگام خرید میتوانید تست کنید. برای تست باتری می بایست حداقل 24 ساعت از گوشی در حالت های مختلف استفاده کرده و میزان تخلیه شارژ و نحوه شارژ شدن آن را امتحان کرد. بنابراین شما باید برای خرید گوشی دست دوم از فروشنده حداقل 24 ساعت مهلت تست بگیرید تا در صورت وجود هرگونه مشکل در گوشی آن را مرجوع کنید و گرفتار مشکلات مختلف نشوید.

با تست کردن تمام مواردی که در این بخش گفته شد شما میتوانید از سالم بودن گوشی خود تا حدودی مطمئن شوید.

 

راهنمای خرید گوشی

 

از سلامت پورت های دستگاه مطمئن شوید

پس از تست کردن اجزای گوشی،‌ نوبت به پورت های آن میرسد. منظور از پورت های گوشی پورت شارژر،‌ جک 3.5 هدفون، اسلات سیم کارت و کارت حافظه میباشد. اگر شیار سیم کارت گوشی سالم باشد؛‌ به محض ورود سیم کارت به دستگاه باید علامت آنتن را در بالای صفحه مشاهده کنیم و برقراری تماس امکان پذیر باشد.

همچنین اگر دستگاه به قلم مجهز می‌باشد،‌ از عملکرد قلم و همچنین پورت آن مطمئن شوید. مطمئن شوید که تمامی پورت های نامبرده شده بدون مشکل کار میکنند.

برای تست کردن پورت شارژ کافیست شارژر را درون دستگاه قرار دهید؛‌ هنگامی که علامت شارژ را مشاهده کردید می‌توانید از صحت پورت شارژ مطمئن شوید‌؛ اما یک بخش دیگر از پورت شارژ گوشی بخش دیتا آن می‌باشد؛ برای اطمینان از سالم بودن این قسمت از گوشی موبایل خود کافیست گوشی خود را به یک رایانه متصل کنید. هنگامی که رایانه گوشی شما را شناسایی کرد می‌توانید از سالم بودن بخش دیتا اطمینان حاصل کنید. 

اما اگر بنا به هر دلیلی رایانه همراه خود نداشتید می‌توانید از یک USB با کابل تبدیل OTG استفاده کنید؛ هنگامی گوشی USB را شناسایی کرد می‌توانید از سلامت دیتای گوشی مطمئن شوید.

 

گوشی دست دوم سامسونگ

 

چک کردن اثر انگشت و تشخیص چهره

اثر انگشت و تشخیص چهره ( Face id ) چند سالی است که عضوی ثابت و جدا نشدنی از گوشی های هوشمند شده اند. یکی دیگر از نکات مهم و قابل توجه در هنگام خرید گوشی دست دوم چک کردن حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره میباشد. برای تست کردن این بخش ها،‌ اولین کاری که باید بکنید این است که اثر انگشت و چهره تان را وارد کنید. بعد از اینکه اثر انگشت و چهره تان را برای گوشی تعریف کردید. نوبت تست کردن می‌رسد؛ برای این کار باید صفحه گوشی را قفل کرده و سعی کنید با روش های مختلف اقدام به باز کردن آن کنید. اگر سرعت پاسخ اثر انگشت و تشخیص سریع و دقیق باشد میتوانید با خیال راحت گوشی را خریداری کنید.

 

نکات خرید گوشی دست دوم اپل

 

گوشی را به تنظیمات کارخانه بازگردانید

پس از اتمام بررسی های سخت افزاری و ظاهری،‌ نوبت به بررسی نرم افزاری دستگاه میرسد. اولین اقدام برای بررسی نرم افزاری گوشی دست دوم را به تنظیمات کارخانه برگردانید یا به اصطلاح ریست فکتوری کنید. پس از بازگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه در صورتی که IMEI یا همان شناسه دستگاه تعویض شده باشد به شناسه اصلی خود باز میگردد. برای مشاهده شناسه اصلی دستگاه و مطابقت دادن آن با شناسه درج شده روی جعبه گوشی می‌بایست کد #06#* را شماره گیری کنید. اهمیت وجود کارتن و درخواست کارتن از فروشنده به دلیل مطابقت دادن سریال ها و تشخیص دادن جعل و یا تعویض سریال میباشد!

همچنین اگر بنا به هر دلیلی کارتون گوشی در دسترس نبود می‌بایست سریال دستگاه را با سریال درج شده در پشت آن مقایسه کنید.

 اگر گوشی خریداری شده قابل باز شدن می‌باشد آن را باز کنید و باتری را خارج کنید محل قرارگیری باتری را چک کنید، اگر سریالی که در پشت گوشی مشاهده کردید با سریالی که گوشی نمایش داد یکی باشد می‌توانید با اطمینان گوشی را خریداری کنید.

اما اگر نمی‌توانید پشت گوشی را باز کنید و به باتری آن دسترسی ندارید نگران نباشید! کافیست درب پشت گوشی را با دقت بررسی کنید. در پشت گوشی شماره سریال و مدل دقیق گوشی نوشته شده است و میتوانید آن را با مشخصات نمایش داده شده توسط گوشی مطابقت دهید.

 

نکات مهم در خرید گوشی

 

از سرقتی نبودن دستگاه مطمئن شوید!

برای اطمینان از سرقتی بودن و یا نبودن گوشی دست دومی که قصد خریدش را دارید پس از مطابقت دادن سریال دستگاه با جعبه آن، باید شناسه گوشی را در سامانه همتا در بخش استعلام اصالت وارد کنید تا از قانونی و یا غیرقانونی بودن شناسه خود مطلع شوید. اگر دستگاه گوشی در سامانه همتا غیر قانونی باشد شناسه دستگاه مشکل داشته و امکان سرقتی بودن دستگاه نیز وجود دارد و باید از خرید دستگاه پرهیز کرد؛‌ زیرا دستگاهی که در سامانه همتا قانونی نباشد و سرویس نگیرد امکان آنتن‌دهی نداشته و عملا نمی‌توان به این دستگاه به چشم یک تلفن همراه نگاه کرد. اما اگر در سامانه همتا دستگاه به عنوان دستگاه قانونی شناخته شده بود و مشخصاتی که سامانه همتا در اختیار شما قرار داد با مشخصات گوشی مطابق یکدیگر بودند؛‌ گوشی از لحاظ قانونی مشکلی نداشته و می‌توانید با اطمینان خاطر خرید خود را انجام دهید.

لازم به ذکر است که تبلت ها در حال حاضر از قانون انتقال مالکیت برخوردار نیستند و شما می‌توانید آنها را به راحتی خریداری کنید.

 

انتقال مالکیت گوشی

 

انتقال مالکیت و فعال سازی گوشی را فراموش نکنید! 

مهم‌ترین اقدام در خرید گوشی دست دوم عمل انتقال مالکیت گوشی است! هنگامی که میخواهید گوشی دست دوم بخرید حتما باید از فرایند انتقال مالکیت استفاده کنید. در انتقال مالکیت، شناسه IMEI گوشی از سیم کارت شخص فروشنده به خط خریدار منتقل میشود و مالکیت گوشی از فروشنده به خریدار تغییر پیدا میکند. اگر به هر دلیلی امکان انتقال مالکیت وجود نداشت این بدان معنا نیست که امکان خرید گوشی وجود ندارد و نمی‌توان آن را خرید؛ بلکه همچنان می‌توان گوشی را خریداری کرد اما گوشی بدون سند خریداری شده است و مسئولیت بروز هرگونه مشکل در آنتن‌‌دهی،‌ سرقتی بودن و… بر عهده شخص خریدار می‌باشد.

پس از تکمیل فرایند انتقال مالکیت پیامکی مبنی بر موفقیت آمیز بودن عملیات انتقال مالکیت به همراه کد فعال سازی به شماره همراه خریدار ارسال میشود که شخص خریدار باید گوشی خود را در سامانه همتا فعال سازی کند. میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فعال سازی و همچنین آموزش قدم به قدم انتقال مالکیت مطلب که در بالا قرار دارد را بخوانید! باز هم به شما پیشنهاد می‌کنم که برای یادگیری انتقال مالکیت گوشی‌های دست دوم به مطلبی که در بالا به آن اشاره شد مراجعه کنید.

 

اموزش خرید گوشی دست دوم

 

مهلت تست حق شماست!

در هنگام خرید گوشی دست دوم باید به این نکته توجه داشته باشید که برای اطمینان از سالم بودن گوشی و مشکل نداشتن آن،‌ حداقل مدت زمانی که شما باید برای تست کردن و استفاده کردن از تلفن همراه از خریدار بگیرید 24 ساعت می‌باشد و پس از تست 24 ساعته، دیگر هیچ دلیل و بهانه ای برای پس گرفتن و مرجوع کردن گوشی دست دوم خریداری شده وجود ندارد و فروشنده میتواند گوشی را از شما پس نگیرد.

آیا تا به حال تجربه خرید گوشی دست دوم را داشته اید؟ در هنگام خرید گوشی دست دوم چه ملاک هایی را در نظر گرفتید؟ نظرات و تجربیات خود را در هنگام خرید گوشی دست دوم با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
بلاگ | اخبار اپراتورها
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
امروزه سرقت تلفن همراه به یکی از از دغدغه های افراد تبدیل شده است. متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی کنونی کشور، برخی افراد برای گذراندن زندگی...
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
بلاگ | دنیای فناوری
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف مانند واتساپ، اینستاگرام و پلتفرم های ویدیویی مانند یوتیوب، آپارات و ... وجب افزایش مصرف اینترنت...
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
بلاگ | سیم کارت
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
در این نوشته چیز هایی که باعث به وجود آمدن ذهنیت غلط در مورد این نوع گوشی ها شد و حقیقت در مورد گوشی دو سیم کارت و مزایا و معایب بررسی می...
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
بلاگ | بازار موبایل
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
آیا می دانید در زمان خرید گوشی در سال 2021 چه نکاتی را بیشتر توجه کنیم؟ برای این که با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید کدام گوشی برای شما...
تعداد 1 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی 5
1
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

  1. محمدجواد

    سلام، به نظرتون گلکسی A51 رو که یکبار صفحه نمایشش تعویض شده رو ارزش داره بخرم؟

    پاسخ :

    با سلام اگر از اصلی بودن صفحه نمایش تعویض شده و عملکرد دقیق و بدون مشکل آن مطمئن هستید با مقداری کاهش قیمت از دستگاه به دلیل باز شدن آن اقدام به خرید کنید.

x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست