وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | بازار موبایل

صفر تا صد سامانه همتا

انتشار ۱۳۹۹/۶/۱۳ . بروز رسانی ۱۳۹۹/۶/۱۳ ۱۲:۱۷ . ۵۳۵۹ بازدید

امروزه، خرید و فروش گوشی های موبایل دیگر مثل گذشته نیست که به سادگی و با تعویض یک سیم کارت انجام شود. درحال‌حاضر، به دلیل راه‌اندازی طرح رجیستری تلفن های همراه، خرید و فروش گوشی‌های هوشمند و حتی واردات آن‌ها با پیچیدگی‌ها و دردسر هایی مواجه شده است که در ادامه قصد داریم به بررسی کامل این موارد بپردازیم.

طرح رجیستری، به منظور جلوگیری از واردات گوشی های قاچاق به داخل کشور پیاده‌سازی شد. فاز اول طرح رجیستری در مهر ماه 97 اجرا شده و در تاریخ 14 آذر ماه 1397 هم شاهد اجرای فاز دوم این طرح بودیم که مختص برند اپل و گوشی های آیفون و آیپد های سیم کارت خور بود. اما هم اکنون، تمامی برندهای تلفن همراه را شامل گردیده است و تمامی تلفن های همراه مشمول این طرح هستند. با اجرای طرح رجیستری در کشور، تمامی گوشی های تلفن همراه که از طریق مبادی قانونی و گمرک وارد کشور نشده باشند امکان آنتن دهی و استفاده از اپراتورهای ایرانی را نخواهند داشت.

اپلکیشن همتا

اندکی بعد از اجرا شدن طرح رجیستری تلفن های همراه، سامانه " همتا " برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات در این زمینه شروع به کار کرد. سامانه همتا، در واقع یک پایگاه 24 ساعته برای پاسخگویی به سوالات در رابطه با طرح رجیستری تلفن های همراه است. دسترسی به این سامانه از طریق سایت(hamta.ntsw.ir)،  از طریق کد دستوری USSD، پیامک و حتی اپلیکیشن آن امکانپذیر است.

کد فعال سازی همتا

معرفی سامانه همتا

سامانه همتا مخفف عبارت " سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی " است و یکی از دستاوردهای دولت دوازدهم در برابر مقابله با گوشی‌های قاچاق محسوب می‌شود که در حدود 2 سال است فعالیت خود را آغاز کرده است. سامانه همتا در حقیقت، مجری طرح رجیستری از طرف وزارت ارتباطات در ایران است. این سامانه خدمات متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهد که از میان آن‌ها می‌توان به ثبت گوشی‌های مسافرتی، استعلام اصالت گوشی‌ها، فعال سازی و … اشاره کرد.

شماره سامانه همتا

آموزش استعلام اصالت در سامانه همتا

برای استعلام دستگاه در سامانه همتا چهار روش متفاوت وجود دارد. که در ادامه شما را با هر کدام از آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

نکته: برای استعلام اصالت در تمامی روش ها نیازمند شناسه IMEI دستگاه خواهید بود. برای به دست آوردن شناسه IMEI دستگاه خود از کد #۰۶#* استفاده کنید یا نگاهی به پشت جعبه گوشی هوشمند بیندازید.

  1. ارسال پیامک به شماره ۷۷۷۷
  2. استعلام اصالت از طریق سایت همتا
  3. استفاده از کد دستوری *۷۷۷۷#
  4. استعلام اصالت دستگاه از طریق اپلیکیشن همتا

ارسال پیامک به شماره ۷۷۷۷

در این روش باید از طریق بخش پیامک، شناسه IMEI گوشی جدیدی که قصد خرید آن را دارید را به شماره ۷۷۷۷ ارسال کنید. بعد از ارسال پیامک، پیامکی از سامانه همتا برای شما ارسال خواهد شد که اصالت یا عدم اصالت تلفن همراه را اعلام خواهد کرد.

کد سامانه همتا

استعلام اصالت از طریق سایت همتا

یکی دیگر از روش‌های استعلام اصالت دستگاه را می‌توان ورود به سامانه همتا عنوان کرد. با ورود به سایت همتا، و کلیک گزینه ی استعلام اصالت و پس از آن وارد کردن شناسه IMEI دستگاهتان و کد امنیتی که در زیر آن درج شده است، از اصالت یا عدم اصالت دستگاه مطلع می شوید.

سامانه همتا

 استفاده از کد دستوری #7777*

در این روش شما می‌توانید از طریق یک گوشی موبایل، کد دستوری #7777* را شماره گیری کرده و سپس روی گزینه برقراری تماس، ضربه بزنید.

سامانه همتا چیست

بعد از شماره گیری، منوی سامانه همتا که گزینه‌های متعددی هم دارد، نمایش داده شود. گزینه استعلام اصالت را با وارد کردن عدد ۱ و سپس کلیک بر روی گزینه ی Send، انتخاب و تأیید کنید؛ این کار شما را وارد مرحله بعدی خواهد کرد.

سامانه همتا کد دستوری 7777

در صفحه جدید از شما خواسته می‌شود تا شناسه IMEI گوشی جدیدی که قصد خرید آن را دارید، وارد کنید. مطابق تصویر پایین؛ شناسه دستگاه خود را وارد کرده و گزینه ارسال (Send) را انتخاب کنید.

معرفی سامانه همتا

اگر شناسه وارد شده درست باشد، پیام " نتیجه از طریق پیامک ارسال خواهد شد " را مشاهده خواهید کرد. و پس از آن، باید منتظر پاسخ از سوی سامانه همتا باشید. نتیجه استعلام اصالت تلفن همراه شما از طریق یک پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

ترفند انتقال مالکیت گوشی

استعلام اصالت دستگاه از طریق اپلیکیشن سامانه همتا

یکی دیگر از روش‌های استعلام اصالت تلفن های همراه، استفاده از اپلیکیشن همتا است. شما می‌توانید با نصب این برنامه در تلفن همراه هوشمند خود، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

در این روش؛ پس از ورود به برنامه روی گزینه ی استعلام اصالت کلیک میکنیم.

انتقال مالکیت گوشی دست دوم

پس از کلیک کردن روی گزینه استعلام اصالت،‌مشاهده میکنیم صفحه و فیلد جدیدی به منظور وارد کردن شناسه IMEI گوشی جدید نمایش داده خواهد شد. شما باید شناسه را به درستی و با دقت وارد کنید و در نهایت، گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید تا نتیجه نهایی برای شما نمایش داده شود.

اگر اپلیکیشن همتا را روی دستگاهی که میخواهید خریداری کنید نصب کنید، تنها با کلیک بر روی گزینه ی دریافت شناسه ی دستگاه من،‌ میتوانید از اصالت یا عدم اصالت دستگاهتان مطلع شوید.

انتقال مالکیت گوشی نو

آموزش فعال سازی تلفن همراه نو

اگر پس از انجام دادن روش های استعلام اصالت که در بالا گفتیم؛ هیچ اخطاری مبنی بر غیر قانونی بودن دستگاه دریافت نکردید، می‌توانید مراحل پایین را با خیال آسوده انجام دهید.

فعال‌سازی گوشی نو در سامانه همتا، ۳ روش مختلف دارد و ما هر سه مورد را آموزش خواهیم داد. در نهایت می توانید ساده ترین و سریعترین روش را انتخاب کرده و مطابق آن مرحله به مرحله انجام دهید

  1. فعال‌سازی از طریق سایت سامانه همتا
  2. استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷*

فعال‌ سازی از طریق سایت سامانه همتا

یکی از ساده‌ترین و سریعترین روش‌های فعال‌سازی گوشی های هوشمند را می‌توان ورود به وب سایت سامانه همتا دانست. برای استفاده از این روش ابتدا باید وارد سایت همتا شده و مطابق تصویر زیر، روی گزینه ی فعال سازی کلیک کنید

سایت همتا

پس از انتخاب و کلیک بر روی این گزینه، وارد صفحه‌ ی جدید خواهید شد که در آن، یک باکس نمایش داده می‌شود و اطلاعاتی را برای فعال سازی تلفن همراه شما از شما میخواهد.

در فیلد اول و دوم شماره تلفن، در فیلد سوم شناسه IMEI دستگاه، و در فیلد چهارم کد فعال سازی یکبار مصرف را وارد کنید.

در مرحله بعد باید کد امنیتی نمایش داده شده را در فیلد مربوطه وارد و در نهایت روی گزینه فعال‌سازی کلیک کنید.

انتقال مالکیت گوشی سامسونگ

بدین ترتیب، فعال‌سازی گوشی هوشمند جدید شما در سامانه همتا با موفقیت انجام میشود و یا اصطلاحا، تلفن همراه شما رجیستری خواهد شد.

استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷*

شما می‌توانید از کد دستوری #۷۷۷۷* نیز برای فعال‌سازی گوشی هوشمند خود استفاده کنید. هنگامی که کد دستوری را در گوشی هوشمند جدید خود وارد کنید.

اگر انتقال مالکیت انجام نشود چه میشود

صفحه‌ای جدید نمایش داده می‌شود که گزینه‌های مختلفی دارد. شما باید شماره ۲ را به منظور فعال‌سازی تلفن همراه خود در وارد کرده و تأیید کنید.

کد فعالسازی همتا

در ادامه از شما خواسته می‌شود که شناسه IMEI گوشی را وارد کنید. شناسه دستگاه را به درستی وارد کرده و روی گزینه تایید کلیک کنید تا وارد بخش بعدی شوید.

استعلام مالکیت گوشی

در این مرحله باید شماره سیم کارتی که قصد دارید گوشی را به‌نام آن، فعال‌سازی کنید، وارد کرده و از این مرحله هم عبور کنید.

استعلام اصالت در همتا

در این مرحله باید کد فعال‌سازی را که یک عدد ۶ رقمی است، وارد کنید. توجه داشته باشید که این عدد با صفر شروع نمی‌شود. معمولا این کد در کارت گارانتی دستگاه وجود دارد یا توسط فروشنده در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

انتقال مالکیت گوشی دست دوم ایفون

در ادامه صفحه‌ای جدید را مشاهده خواهید کرد که در آن، شناسه IMEI گوشی و شماره ای که برای فعال سازی وارد کرده اید، درج شده‌اند. این صفحه جدید بدین منظور نمایش داده شده است که شما اطلاعات وارد شده خود را مجددا مورد بررسی قرار دهید و در صورتی که از صحت اطلاعات وارد شده مطمئن هستید، عدد ۱ را وارد کرده و گزینه ارسال را انتخاب کنید.

همتا

پس از انجام دادن فرایند های بالا؛‌ صفحه‌ای جدید را مشاهده خواهیم کرد که نشان می‌دهد گوشی جدید شما برای شماره سیم کارتی که وارد کرده‌اید، فعال‌سازی شده است. در نهایت گزینه ی تایید را انتخاب میکنیم.

آموزش انتقال مالکیت گوشی دست دوم

هنگام خرید گوشی های دست دوم، باید فرایند انتقال مالکیت را بر روی آنها اعمال کرد. 

اما دقت داشته باشید که برای خرید گوشی های دست دوم، نخستین فرایند بازگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه و اطلاع از یکسان بودن سریال دستگاه و سریال جعبه ی آن است. پس از انجام این فرایند و عدم مطابقت شناسه ی دستگاه و جعبه ی آن،‌ میتوانید دستگاه را به خیال راحت خریداری کنید.

برای انتقال مالکیت دستگاه های دست دوم میتوان از روش های زیر استفاده کرد:

  1. انتقال مالکیت گوشی دست دوم از طریق وب سایت سامانه همتا
  2. انتقال مالکیت گوشی دست دوم از طریق کد دستوری #۷۷۷۷*
آموزش سامانه همتا

انتقال مالکیت از طریق وب سایت سامانه همتا

نخستین روش تغییر مالکیت را می‌توان ورود به سامانه همتا دانست. پس از ورود به سایت سامانه همتا، شماره موبایلی که برای اولین بار، تلفن همراه خود را با آن فعال سازی کرده اید را وارد کنید.

سایت همتا

پس از انجام این فرایند، کدی به شماره موبایلی که وارد کرده اید ارسال خواهد شد. پس از وارد کردن کد ارسالی و کد امنیتی که در پایین صفحه درج شده است، وارد پنل مدیریتی خود در سامانه همتا میشود.

نحوه رجیستری گوشی دست دوم

پس از ورود به پنل مدیریتی خود،‌ کد ملی شما در وسط نمایشگر قرار گرفته و شناسه کلیه گوشی‌هایی که در مالکیت شما قرار دارد نیز نمایش داده می‌شود. با انتخاب کد شناسه IMEI گوشی موردنظرتان و سپس انتخاب گزینه انتقال مالکیت یا فروش، بخش جدیدی نمایش داده خواهد شد که در این قسمت باید شماره سیم‌کارت خریدار را وارد کنید.

کد فعال سازی رجیستری گوشی

با انجام این کار، یک کد فعالسازی جدید برای شماره موردنظرتان ارسال می‌شود  و می‌توان گفت که کار انتقال مالکیت گوشی از طریق سامانه همتا به پایان رسیده است. در ادامه این خریدار است که باید از طریق سامانه همتا، وارد پروفایل کاربری خود شود و دستگاه را فعال‌سازی یا به عبارت دیگر، رجیستر کند.

انتقال مالکیت گوشی از طریق کد دستوری #۷۷۷۷*

در صورتی که قصد دارید انتقال مالکیت گوشی خود را از طریق کد دستوری ذکر شده انجام دهید، ابتدا باید مالک دستگاه با سیم کارتی که گوشی مورد نظر برای آن در گذشته به ثبت رسیده است، اقدام به گرفتن کد دستوری #۷۷۷۷* کند. فرقی ندارد که سیم‌کارت در گوشی جدید یا همان گوشی قدیم قرار داشته باشد، مهم این است که سیم‌کارت مورد استفاده همان سیم‌کارتی باشد که دستگاه قبلا با آن فعالسازی شده باشد.

کد دستوری #۷۷۷۷*

پس از شماره گیری #۷۷۷۷*، در مرحله بعد فرد مالک باید عدد ۳ را که همان انتقال مالکیت است انتخاب کند.

انتقال مالکیت گوشی بدون سیم کارت قبلی

در ادامه، یک لیست از شناسه‌های IMEI را مشاهده خواهید کرد که این لیست مربوط به گوشی‌هایی بوده که در مالکیت سیم‌کارت مربوطه قرار دارد. شما باید شناسه گوشی موردنظرتان که فروخته‌اید و قصد انتقال مالکیت آن را دارید، انتخاب کنید و گزینه ارسال را بزنید.

انتقال مالکیت گوشی بدون مالک

در این بخش از شما خواسته می‌شود تا شماره تلفن خریدار یا سیم کارتی را که میخواهید انتقال مالکیت دستگاه خود را به آن منتقل کنید را وارد کنید و ارسال را بزنید.

چگونه بفهمیم گوشی رجیستر است یا نه

در این مرحله اطلاعات کامل مربوط به شناسه IMEI و شماره مقصد نمایش داده می‌شود که همانند قبل، نیازمند تایید شما خواهد بود. برای تایید لازم است عدد ۱ را انتخاب و ارسال را بزنید.

کد استعلام شناسه IMEI

در نهایت یک پیغام تایید نمایش داده خواهد شد و بدین ترتیب، کار انتقال مالکیت انجام می‌شود، اما این تنها پایان کار نیست. پس از انجام کلیه مراحل بالا، یک پیامک حاوی کد فعال‌سازی برای شماره سیم‌کارت جدید ارسال خواهد شد.

خریدار باید مطابق با مراحل فعال‌سازی گوشی نو عمل کند و دستگاه را برای شماره ی خود فعال‌سازی یا به عبارت دیگر، رجیستری کند. توجه داشته باشید که در صورت رجیستری نکردن دستگاهتان، گوشی شما فعال‌سازی نخواهد شد و امکان دریافت سرویس از آن وجود ندارد!

عواقب رجیستری نکردن

توجه داشته باشید که انتقال مالکیت دستگاه از طریق اپلیکیشن همتا نیز به همین صورت خواهد بود. مالک دستگاه، با ورود به اپلیکیشن سامانه همتا و انتخاب انتقال مالکیت، این کار را به‌سادگی هرچه تمام‌تر و مطابق با آن چه که در بخش اول گفته شد، انجام دهد تا کد فعال‌سازی برای خریدار ارسال شود. در این روش هم شرایط تفاوتی نخواهد داشت و باید کد فعال‌سازی توسط خریدار برای فعال کردن گوشی که خریداری کرده است، طبق روشی که در بالا گفته شد مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا تا به حال تجربه ی فعال سازی تلفن های همراه را از طریق سامانه همتا داشته اید؟ نظرات،‌ مشکلات،‌ پیشنهادات و انتقادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
همه چیز درباره کدهای کاربردی گوشی موبایل
بلاگ | راهنماي سرويس ها
همه چیز درباره کدهای کاربردی گوشی موبایل
کدهای کاربردی گوشی موبایل یکی از موضوعات جذاب و کاربردی برای کاربران است. در این مطلب به بررسی هر یک از انواع کدهای کاربردی گوشی موبایل...
فناوری جدید شاتل موبایل ، انتخاب دستی شبکه رادیویی در سیستم های هوشمند
بلاگ | خدمات سیم کارت
فناوری جدید شاتل موبایل ، انتخاب دستی شبکه رادیویی در سیستم های هوشمند
شاتل موبایل توانست انتخاب دستی و تغییر شبکه رادیویی در سیم کارت هوشمند را برای اولین بار در ایران فراهم کند. برای اولین بار سیم کارت شاتل...
اینترنت رایگان شاتل موبایل به سیم کارت اولی ها
بلاگ | اخبار اپراتورها
اینترنت رایگان شاتل موبایل به سیم کارت اولی ها
با خرید سیم‌کارت‌ شاتل موبایل به عنوان اولین سیم‌کارت خود، علاوه بر بسته‌های ارائه شده به همراه سیم‌کارت، بسته سه ماهه رایگان اینترنت، مکالمه...
بسته اینترنت تخفیف دار شاتل موبایل
بلاگ | راهنماي سرويس ها
بسته اینترنت تخفیف دار شاتل موبایل
با خرید سیم کارت شاتل موبایل می توانید از خدمات ویژه این شرکت استفاده کنید. خدمات شرکت شاتل موبایل عبارت از مکالمه درون و بیرون شبکه ، پیامک...
تعداد 1 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی 5
1
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

  1. من سوال دارم اگه یه گوشی فعال نکرده باشی و انتنش قطع بشه میشه دوباره وصل کرد

    پاسخ :

    با سلام بله، پس از فعال سازی از طریق سامانه همتا دستگاه فعال خواهد شد.

x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست