وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | دنیای فناوری

لوازم جانبی و اکسسوری موبایل + معرفی و لیست راهنما 0 تا 100

انتشار ۱۳۹۹/۸/۱۷ . بروز رسانی ۱۳۹۹/۸/۱۷ ۱۳:۲۷ . ۵۹۷۰ بازدید

شما باید لوازم جانبی ضروری برای گوشی و سایر لوازمی که دائم مشغول کار با آنها هستید امکا ضربه به آنها وجود دارد را بشناسید. همه لوازم جانبی ضروری نیستند بعضی ها به دلیل امکانات و زیبایی و سهولت کار شما بوجود می آیند. تا به حال مطمئنا به سفرهای تفریحی زیادی رفته اید و برای رفتن به سفر برای خود مقدمات آن را فراهم کرده و آماده ی رفتن به یک سفر هیجان انگیز و رقم زدن یک روز زیبا هستید.

فرض کنید آن روز فرا میرسد و شما در یک جاده یا ساحل کنار دریا شروع به عکاسی می کنید یا در حال گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود هستید؛ ناخودآگاه گوشی خیلی فاجعه آمیز از دست شما لیز خورده یا به زمین می افتد و آسیب جدی میبیند یا ممکن است اگر در کنار ساحل یا دریا باشید کمی هم آب بخورد و شما را به خرید مجدد یک گوشی نو وا میدارد یا پرداخت هزینه های هنگفت برای تعمیر.

 آن وقت است که روز شیرین و زیبایی که انتظار داشتید به یک روز خاطره انگیز بد تبدیل خواهد شد. اما نه … کمی به عقب برگردیم؛ شما روزتان را با سفری خوب شروع کرده اینبار گوشی به طور ناگهانی از دست شما می افتد، اما اگر یک قاب مناسب یک گلس حرفه ای و یا در صورت امکان کیف روی گوشی خود داشته باشید، بدون دیدن ضربه و خسارتی می توانید آن را برداشته و به ثبت خاطره خوب از سفرتان بپردازید.

لوازم جانبی موبایل

 

بنظر شما چرا به لوازم جانبی نیاز داریم؟

شما تا به حال تجربه آسیب و ضربه به گوشی را داشته اید؟ خب مسلما دردناک و ناراحت کننده است هم به دلایل اقتصادی و شرایط حال حاضر و هم اینکه نسبت به آن گوشی حس بهتری داشته اید و به آن عادت کرده اید. دیدن ضربه و آسیب میتواند مثل سوختن صفحه نمایش، آسیب به دوربین یا بدنه آن باشد که باید برای ترمیم آن هزینه بسیار بالایی را متحمل شوید و برای جلوگیری از این کار لوازم جانبی آن را جبران میکند. با داشتن یک قاب با طرح و رنگ مناسب با استایل دلخواهتان گوشی موبایل خود را زیبا و  همچنین برای فرار از خط و خش به بدنه آن را ایمن کنید.

به غیر از آن شما در صورتی که بخواهید موسیقی گوش دهید به هدفون، هندزفری یا اسپیکر یا در طول مسافرت یا مسیرهای طولانی به باتری نیاز داشته باشید باید از پاوربانک استفاده کنید تا گوشی شما همیشه در دسترس باشد.  هربار که شما یک قاب یا اکسسوری جدید برای گوشی خود خریداری کنید هم باعث تنوع روحیه خودتان می شود و هم از آن محافظت کرده‌اید. این مطلب می تواند قبل از خرید لوازم جانبی برای شما یک مشاوره خوب باشد.

کاملا در اشتباهید اگر این فکر را در سر دارید که وقتی گوشیتان را خریداری میکنید فقط باید هزینه آن را بدهید در صورتی که مانند ماشین باید برای لوازم جانبی و مراقبت از آن نیز در جیب مبارکتان دستی ببرید.در ادامه برای شما انواع لوازم جانبی و روش استفاده و کار با آنها را معرفی کرده تا بتوانید خیلی راحت برای گوشی خود بهترین ها را انتخاب کنید.

لوازم جانبی گوشی

 

باتری قلب تپنده گوشی  

باتری یک لوازم جانبی است که حکم قلب انسان را برای گوشی ایفا میکند و مانند انسان طول عمر مشخصی دارند. به مرور زمان از توانایی باتری ها کاسته می شود و در مدت زمان طولانی استفاده از آنها ممکن است  گوشی شما شارژ خالی کنند و یا دیر شارژ شوند ویا هنگام کار بطور ناگهانی خاموش شوند (یک دلیل خراب شدن زود هنگام باتری ها بخاطر استفاده از شارژرهای نامناسب و بی کیفیت است که شما را مجبور میکند تا باتری خود را زود به زود عوض کنید. برای گرفتار نشدن به این مشکل حتما باتریهای اصل را خریداری نمایید چون هم مدت زمان بیشتر برای شما کار میکنند و هم کارایی و توان گوشی را پایین نمی آورند).

امروزه از باتری‌های  Li-Po و Li-ion نسبت به سایر باتری ها بیشتر استفاده میشوند و احتمالا باتری گوشی شما نیز یکی از این دو خواهد بود. برای اینکه متوجه شوید باتری که در گوشی شما است؛ از کدام نوع وچه جنسی است می توانید در گوگل مدل گوشی خود را سرچ نمایید. برخی از گوشی ها باتری هایشان در زیر کیس قرار گرفته یعنی باید حتما توسط یک تعمیرکار موبایل کاربلد نصب شوند. از مدل باتریهای دیگر می توان به نیکل کادیومی و هیدریدی  اشاره کرد که در گوشی و گجت های متفاوت کاربرد دارند.

باتری گوشی

 

شارژر، لوازم جانبی همیشه در صحنه

شارژر گوشی ها دو نوع آداپتور (فست شارژرها - معمولی و شارژ وایرلس) و کابل ( USB تایپ A ,C  و کابل لایتنینگ) هستند.

آداپتور: در بین 3 آداپتور نام برده شده فست شارژ که توانایی شارژ گوشی در مدت زمان کم(در نیم ساعت 50 درصد شارژ) را دارد و آداپتور وایرلس به شرط داشتن قابلیت Qi در گوشی شما بدون نیاز به کابل، گوشی را شارژ میکند. با توجه به قیمت، کیفیت کابل متغیر خواهد بود و ولتاژ و جریان دقیق تری را به باتری می رساند و احتمال آسیب به باتری کمتر خواهد بود. برای داشتن یک کابل باید متناسب با گوشی خود آن را خریداری کنید. از شارژرهای دیگر میتوان به شارژر فندکی که برای ماشین کاربرد دارد استفاده کرد که از قسمت فندک ماشین تغذیه شده و باعث شارژ گوشی میشود.

شارژر گوشی

 

استفاده از کابل بسته به نوع گوشی دارد همانطور که گفته شد؛

  • میکرو یو اس بی (کابل USB تایپ A ): بیشترین آمار استفاده در بین انواع گوشی ها که البته برای مدلهای جدید سامسونگ ناکارآمد است.
  • کابل USB تایپ C: به تایپ A شباهت دارد  منتهی کمی بزرگتر است و قابل استفاده برای گوشی های جدید میباشد.
  • کابل لایتنینگ: این کابل مخصوص گوشی‌های آیفون میباشد و از برند اپل پشتیبانی میکند.

کابل و تبدیل گوشی، کمی تا قسمتی ضروری 

در تمام مواردی که گفت همیشود شما به کابل یا یک وسیله تبدیل گوشی احتیاج دارید مثلا اگر بخواهید در ماشین آهنگهای گوشی خود را بشنوید و یا فلش همراهتان نباشد از کابل AUX استفاده میکنید. اگر بخواهید در تلویزیون اینکار انجام شود باید از کابل HDMI بهره گیرید، یا هنگامی که بخواهید از لپتاپ یا خود فایلی را به گوشی یا بالعکس انتقال دهید.

برای وصل فلش به گوشی باید کابل OTG را خریداری کنید که برای گوشی های آیفون همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم باید از کابل های مدل لایتنینگ برای اتصال استفاد کنید. پس میتوان گفت کابل،  وجودش آنچنان ضروری نیست اما در مواقعی نیاز خواهد شد.

محافظ کابل لوازم جانبی که حکم قاب برای گوشی شما را دارد 

اگر دقت کرده باشید کابل یا هندزفری ها بعد از مدتها استفاده از آنها و یا با بی توجهی و بی نظمی امکان خراب شدن و پارگی را دارند؛ که در مورد مدلهای آیفون بیشتر صادق است. با وجود اینکه  امکان دارد شما از هندزفری یا کابل ها با مارک خوب استفاده نمایید ولی اگر سری به بازار موبایل بزنید و محافظ های کابل جذاب با تنوع زیاد مدل و رنگ را نظاره کنید احساس میکنید زمان آن رسیده که دستی به گوش کابل خود بزنید و برای جلوگیری از پارگی و فرسوده شدن یک محافظ برای آن خریداری کنید. کار و نصب محافظ کابل بسیار راحت بوده و نیازی به سیم و چسب یا موارد دیگر برای اتصال به کابل ندارد. قیمت آنها بسیار ناچیز بوده و بسته به مدل متفاوت خواهد بود. ولی بطور میانگین با استفاده از یک محافظ ساده و کاربردی با قیمت حدود 10 تومان می توانید با افزودن عمر به کابل خود خیال خود را آسوده تر نمایید.

محافظ کابل

 

پاور بانک، شارژر دستی شما

در هر مکانی که به مدت طولانی در آنجا حضور داشته باشید و به پریز دسترسی نباشد میتوانید با یک وسیله تقریبا کوچک گوشی بی جان خود را شارژ نمایید. تمام قدرت پاور بانک در ظرفیت آن قرار گرفته و هرچه ظرفیت آن بالاتر باشد میتوان با آن دفعات بیشتری گوشی را شارژ کنید.  البته قیمت یک پاور بانک هم با بالا رفتن ظرفیت افزایش می یابد و در صورت پایین بودن ظرفیت شاید با یک بار متصل شدن به آن برای بار دوم امکان شارژ وجود نداشته باشد. بیشترین ظرفیتی که امروزه استفاده میشوند بین 10000 و 20000 میلی آمپر است اما مدل‌های 5000 تا 40000 میلی آمپر هم وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار میگیرند و قیمت بالاتری دارند.

پاور بانک ها چگونه عمل می کنند؟

عملکرد پاور بانک چندان پیچیده نیست... این مقاله را برای اطلاعات بیشتر پاور بانک ها مطالعه کنید.

اگر قصد خرید لوازم جانبی با عنوان پاوربانک را دارید از برندهای اصلی و معتبر با ظرفیت متناسب و قیمت مد نظرتان استفاده کنید. برای مثال ( Anker ، Belkin ، Samsung ،Xiaomi ،Romoss ، Energizer ) برند های معتبری هستند که برای خرید یک پاوربانک میتوانید تستشان نمایید.

پاور بانک

 

مموری کارت برای گوشی‌های کم حافظه 

همه‌ی گوشی‌ها به مموری کارت احتیاجی ندارند به دلیل اینکه خودشان حافظه داخلی بالایی دارند. حتی گاهی بالاتر از 128 اما اگر به فضای بیشتری برای ذخیره فایل ها و عکس و موارد دیگر نیاز دارید یک رم میتواند مشکل کمبود حافظه داخلی شما را برطرف کند.

 برای تشخیص کیفیت یک رم یا همان مموری کارت از روی ظاهر آن هیچ راهی وجود ندارد در واقع تنها امکانی که میتواند یک حافظه خوب به شما دهد استفاده از برندهای خوب و معتبر است که میتوانیم به ( Silicone Power ، SanDisk ، Apace ، Vicco Transcend ، Toshiba )

مموری کارت گوشی

 

صداها را در اسپیکر با لذت بیشتری بشنوید

زمان هایی هست که شما به صدای بلند برای پخش یک موزیک احتیاج دارید بخصوص در جشن ها و یا دورهمی هایی که صدا ها زیاد است و صدای گوشی هم کفاف نمیدهد. لوازم جانبی مثل اسپیکر اینجا می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد. اسپیکرها از طریق بلوتوث معمولا به گوشی شما متصل میشوند که این نوع معمولا طرفداران بیشتری نیز دارد. 

چون دیگر نیازی به وصل کردن گوشی با کابل ندارید و فاصله هم مانع اتصال شما نخواهد بود ولی در خرید آنها به عمر باتری دقت کرده تا متوجه شوید که چند ساعت می تواند شارژر نگه دارند. سایز اسپیکرها متفاوت است و شما بسته به اندازه استفاده خود می توانید آن را انتخاب کنید یعنی اسپیکر هایی که قطر بیشتری دارند به نسبت ولوم بالاتری نیز دارند.

هدفون کودکانه؛ بهترین هدیه برای مراقبت از گوش فرزندتان

بعد از خواندن این مطلب میتوانید تشخیص دهید چه هدفونی برای کودک شما مناسب‌تر است.

در خلوت خود یک موسیقی را با هندزفری و هدفون بشنوید

شما جزو کدام دسته از افراد هستید کسانی که دائم در حال گوش دادن به موسیقی هستند و باید همیشه هندزفری در کیفشان به عنوان یک وسیله ضروری باشد؟  اما هندزفری بلوتوثی که بیشتر برای کسانی مناسب است که نمی خواهند در هنگام کار با آن یک سیم دراز دست و پایشان را ببندد و نتوانند کاری انجام دهند مثل افرادی که پشت فرمان می نشینند یا در هنگام ورزش می خواهند از موسیقی لذت ببرند یا به تلفنی پاسخ دهند. بنابراین اگر از این دسته افراد هستید باید به شما بگویم که خرید یک لوازم جانبی مثل هدفون یا هندزفری با کیفیت از واجبات برای شما محسوب میشود.

هندزفری

 

با هدفون یا هندزفری علاوه بر گوش دادن موسیقی میتوانید تماسهای با کیفیت برقرار نمایید. هدفون و هندزفری های بی سیم طرفداران بیشتری دارد و امکانات بهتری را ارائه میدهند. بخاطر همین برای خرید این وسیله ضروری تمامی جوانب را در نظر داشت از جمله: کیفیت تماس، میزان عمر باتری و یا کیفیت صدا و..

جذابیت گوشی خود را با قاب بیشتر کنید

داشتن یک قاب برای گوشی شما نه تنها باعث زیبایی ظاهری و جذابیت بیشتر آن میشود بنابراین یک وسیله برای امنیت گوشی هم بحساب می آید. برندهای مختلفی هستند که قاب و اکسسوری های زیبا تولید میکنند و بسته به جنسی که دارند قیمت هایشان هم تغییر خواهد بود برای مثال برند نیلکین که می تواند ضد ضربه، چرمی، سیلیکونی یا از نوع ژله ای باشد.  پس بعد از خرید گوشی مهمترین چیزی که باید برای تهیه آن سخت به فکر باشید داشتن یک گارد(قاب) و گلس مناسب گوشی تان است. تا بتوانید در طولانی مدت به روش درست از موبایل خود استفاده نمایید. قاب ها از نظر تنوع و طراحی و رنگ، جنس و ساختار مدلهای متفاوتی دارند.

قاب گوشی

 

انواع قاب گوشی:

  1. کاور چرمی: در هر دو مدل چرم طبیعی و مصنوعی وجود دارند که اگر به صورت طبیعی باشد بسیار جذاب و ایمن خواهد بود و به نسبت چرم مصنوعی مسلما قیمت بالاتری دارند  و بالعکس چرم مصنوعی با رطوبت مشکلی ندارند ولی چرم مصنوعی به مرور زمان امکان دارد رنگ اولیه را نداشته باشد.
  2. سیلیکونی: از جنس سیلیکون که بسیار لطیف، خوش دست و زیبا و ضد تعریق است. رنگهای دلربا و خاص را میتوانید در این نوع قاب ببینید که شاید حتی نایاب باشند.
  3. کاور کتابی: پوششی که مانند صفحه کتاب روی صفحه نمایش قرار گرفته و باعث جلوگیری از آسیب نمایشگر گوشی شما می شود. نسبت به قاب های دیگر قیمت مناسب تری دارد که باز بسته به جنس آن متغیر خواهد بود.
  4. قاب ژله ای: این قاب ها بسیار منعطف و نرم هستند و به دلیل ارتجاعی بودن ضربه را از خود دفع میکنند چند نوع متفاوت دارد مثل شفاف(بعد از مدتی امکان دارد زرد شود)، نیمه شفاف و اکلیلی که به نسبت امنیت خوبی دارد.
  5. ضد ضربه: چون جنسشان از پلی کربنات است جزو قاب های سخت قرار میگیرد و در قسمت های مختلف از TPU استفاده شده، تا بتواند جلوی ضربه را بگیرد. پس میتوان نتیجه گرفت امنیت آنها نسبت به قاب های دیگر بیشتر است و در طرح های مختلف میتوانید آنها را خریداری کنید.
  6. GKK: قابهای 360 درجه که از سه قسمت پلی کربنات ساخته شده به طوری که میتواند گوشی را در سه جهت مختلف پوشش دهد. نکته ای که باید به آن توجه کنید به دلیل ناسازگار بودن آنها با گلس نمی توانید ارز هر دو با هم استفاده کنید و باید از این مدل قاب در گوشی هایی استفاده شود که Corning Gorilla Glass دارند.
  7. بامپر: تفاوتی که با قاب های دیگر دارد این است که فقط دور تا دور گوشی را میپوشاند. چون ظریف است نسبت به بقیه قاب ها از امنیت و مزایای کمتری برخوردار بوده ولی برای انتخاب آن سلیقه خیلی دخالت دارد.
  8. باقی قاب ها از جمله قاب پارچه ای یا طرح چوب و توری از لحاظ کیفیت و زیبایی و امنیت خوب محسوب میشوند.
قاب چرمی گوشی

 

گلس لوازم جانبی نجات دهنده

همانطور که در ابتدای مقاله صحبت شد، که اگر گوشی شما بیفتد و یا آسیب جدی ببیند یا باید هزینه های گزافی را متحمل شوید یا  یک گوشی جدید بخرید حتی امکان از کار افتادن سنسورهای لمسی در اثر فشار وجود دارد. شما با داشتن یک گلس با جنس خوب می توانید گوشی خود را از خط و خراش های معمولی در امان بدارید در واقع گلس مثل نون شب واجبه برای گوشی شما.

برای اینکه تمام گوشی شما با گلس پوشانده شود میتوانید از گلس فول استفاده کنید که با چسبی که دارند بعد از زدن گلس بر روی گوشی هیچ اثری از آن باقی نمی ماند. بعضی از گلس ها  فقط در دورشان از چسب استفاده میشود. برخی دیگر به دلیل خاصیت آنتی رفلکس باعث بازتاب نشدن نورهای زیادی به چشم شما نمی شوند و یا شدت نور فرا بنفش را کاهش میدهند. از مزیت دیگر اینکه ضد چربی هستند و لکه ای روی صفحه باقی نمی گذارند. نکته مهم اینکه برای لنز دوربین هم میتوانید گلسی نازک با رزولوشن 100 درصد که باعث جلوگیری از ایجاد هرگونه خط و خش میشود تهیه نمایید.بنابراین هر از گاهی به دلیل وضوح بیشتر باید آن را تعویض کنید.

انواع گلس

 

گلس و انواع آن:

  1. پلاستیکی: گلسی که تقریبا کدر و وضوح کمی دارد و حتی روی روشنایی صفحه گوشی را نیز تغییر می دهد همانطور که از اسمش مشخص است جنس پلاستیکی دارد و مقاومت بالایی نیز دارد.
  2. ضد ضربه: به دلیل دارا بودن خاصیت ارتجاعی هم ضخامت بالایی داشته و هم میتواند ضربه را بطور کامل دفع کند جنس آن از نوعی پلاستیک پلیمری است.
  3. حریم خصوصی: اگر نمی خواهید در اماکن عمومی کسی اطلاعات شخصیتان را ببیند و به گوشی شما احاطه داشته باشد میتوانید از این گلس که از صفحه نمایش هم محافظت می کند استفاده کنید.
  4. شیشه ای: اکثر گلس های بازار از این جنس هستند؛ این گلس با توجه به اسمش جنس شیشه ای با کمی انعطاف که در اثر فشار شکسته نمی شود و با ضخامت کم و وضوح بالا قابل استفاده هستند.
  5. محافظ صفحه نانو: خیلی راحت می توانید آن را بر روی گوشی خود نصب کنید. ضخامت کمی دارد و هیچ تاثیری هم روی شفافیت صفحه نمی گذارد. جنس پلیمری دارد و اگر ضربه ای به آن وارد شود قطعه قطعه نخواهد شد.
گلس نانو

گوشی‌ها هم به کیف نیاز دارند

شرکتها به دلیل اینکه گوشی ها را جذاب ترکنند کیف هایی با سایز مدل خود گوشی طراحی کرده اند چون قبل از آن معمولا سایز کیف گوشی ها را بزرگتر می ساختند. لوازم جانبی مثل کیف با یک تیر دو نشان زده و از بدنه و نمایشگر گوشی با هم می تواند محافظت کند بعضی از این کیف ها به علت داشتن استند گوشی را در یک حالت ثابت نگه میدارند یا برای وسایل دیگر هم تا جایی که امکان باد و زیاد بزرگ نباشد جایی تعبیه شده که میتوانید از آن استفاده نمایید.

کیف‌ها مدلهای مختلفی دارند برای مثال کیف چرمی (اگر از چرم طبیعی باشد جذاب تر بوده)، کیف کلاسوری (مشابه کلاسور باز میشود)، کیف زیپی ( زیاد طرفدار ندارد چون هر بار باید زیپ کیف را باز کنید بیشتر برای تبلت مناسب است)، کیف هوشمند (کیفی که خودش نمایشگر اختصاصی دارد و می توانید تمام اطلاعات را همزمان ببینید واحتیاجی به خارج کردن گوشی از کیف نیست).

کیف گوشی

برخی از لوازم جانبی ضرورت آنچنانی برای گوشی ندارند ولی شاید افرادی دوست داشته باشند به عنوان یک اکسسوری برای سهولت کارشان از آن استفاده نمایند. میتوان به مونوپاد (برای گرفتن عکس از خود به نوبه دیگر خویش انداز)، قلم گوشی(بجای استفاده از دست برای لمس گوشی)، استند(برای ثابت نگه داشتن گوشی در هنگام گرفتن فیلم)، پایه مغناطیسی (برای وصل کردن گوشی به ماشین) اشاره کرد. لوازم جانبی برای استفاده از امکانات بیشتر و راحت تر موبایل برای خریداران عرضه میشود و در واقع میتوان گفت اهمیت زیادی دارد.

اگر احساس میکنید لیست لوازم جانبی ما کامل نبوده و یا چیزی از قلم افتاده حتما برایمان بنویسید.شما تا به حال تجربه آسیب و ضربه به گوشی را داشته اید؟ کدام یک از لوازم جانبی های نامبرده شده را برای خود ضروری تر میدانید؟ منتظر خواندن نظر شما هستیم.

مطالب مرتبط
بررسی جامع لوازم جانبی شیائومی
بلاگ | دنیای فناوری
بررسی جامع لوازم جانبی شیائومی
خرید لوازم جانبی شیائومی بخاطر تنوع بسیار محصولات ، ممکن است باعث شود در هنگام خرید دچار سردرگمی شوید. هم اکنون در ایران گوشی های شیائومی...
بررسی لوازم جانبی اورجینال سامسونگ
بلاگ | لوازم جانبی
بررسی لوازم جانبی اورجینال سامسونگ
لوازم جانبی اورجینال سامسونگ به عنوان یکی از دغدغه های اصلی برای کاربران این برند از گوشی های هوشمند است. با توجه به این دغدغه ی کاربران...
ویژگی های لوازم جانبی اورجینال ایفون
بلاگ | لوازم جانبی
ویژگی های لوازم جانبی اورجینال ایفون
جالب است بدانید بسیاری از لوازم فیک و تقلبی با قیمت گران به جای لوازم جانبی اورجینال اپل در مراکز خرید گوشی و لوازم جانبی فروخته شده اند...
 نکات مهم برای خرید لوازم جانبی اصل
بلاگ | لوازم جانبی
نکات مهم برای خرید لوازم جانبی اصل
انتخاب و خرید لوازم جانبی اصلی از خرید گوشی موبایل گاهی سخت تر می باشد. برای اصل بودن لوازم جانبی به فاکتور ها دقت کنید. برای خرید لوازم...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست