وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | اخبار اپراتورها

هک شدن سیم کارت چیست؟ چگونه جلوگیری از هک شدن سیم کارت کنیم؟

انتشار ۱۴۰۰/۸/۱۰ . بروز رسانی ۱۴۰۰/۸/۱۰ ۱۴:۴۶ . ۴۶۴۳ بازدید

آیا می دانستید سیم کارت قابلیت آسیب پذیری دارد؟ در این نوشته ابتدا با روش هک سیم کارت های ایرانسل ، همراه اول ، رایتل آشنا می شویم. همچنین راه های جلوگیری از هک شدن سیم کارت را مورد بررسی قرار می دهیم.  جالب است بدانید هر روز تهدیدات آنلاین به روزی به وجود می آیند. پس شما باید از حفره های امنیتی در گجت ها آگاهی کاملی داشته باشید. یک راه آسان برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی این است که سیستم عامل گوشی هوشمند خود را به صورت مرتب بروز رسانی کنید. جالب است بدانید سیم کارتتان می تواند وسیله ای برای آسیب امنیتی قرار بگیردو سیم کارت هک می شود. در ادامه روش های هکر ها برای هک کردن سیم کارت و کنترل گجت های هوشمند داشته باشیم. در ادامه  برای افزایش امنیت سیم کارت راه کار هایی را به شما معرفی می کنیم. 

 

هک شدن سیم کارت چیست؟ چگونه جلوگیری از هک شدن سیم کارت کنیم؟

 

بررسی روش های هک کردن سیم کارت " سیم جکر "

آیا می دانستید در شهریور ماه 1398 پژوهگران امنیت که به آن AdaptiveMobile Security نیز می گویند. در اطلاعیه ای اعلام کردند یک نوع آسیب پذیری امنیت به نام سیم جکر "Simjacker" به وجود آمده است. در این نوشته راه های برای جلوگیری از هک شدن سیم کارت را به شما آموزش می دهیم با ما همراه باشید. این آسیب پذیری امنیتی روی سیم کارت ها می باشد و تنها سیم کارت را هدف گذاری می کند. جالب است بدانید تنها با فرستادن یک پیام سیم کارت شما را مورد حمله قرار می دهد. اگر شما پیامک را باز کنید هکر ها این قابلیت را دارند که با کد ارسالی همه ی تماس و پیام هایتان را مشاهده کنند. و موضوع جالب  حتی این قابلیت را ندارند که موقعیت شما را ردیابی کنند. بیشتر اپراتور های بزرگ تلفن همراه در سیم کارت ها مرورگری به اسم S@T را قرار داده اند. متخصصان هکر از این طریق با نفوذ به مرورگر سیم کارتتان را هک می کنند. مرور گر S@T راهی برای دسترسی به اینترنت می باشد. اپراتور های مانند همراه اول ، ایرانسل ، رایتل از این مرورگر برای تعامل با سرویس وب و ایمیل مورد استفاده قرار می دهد.جالب است بدانید امروزه کاربران از مرورگر های مختلف مانند فایر فاکس ، کروم ، مایکروسافت اج در گوشی موبایل هوشمند استفاده می کنند. دیگر کمتر از مرورگر S@T کاربران استفاده می کنند. و همچنین مرورگر S@T کاربرد کمتری نسبت به مرورگر های جدید دارد. با این وجود این مرورگر کوچک و کم کاربرد بر روی اکثر گوشی ها نصب است و باعث حمله سیم جکر قرار می گیرند. جالب است بدانید این حمله در تعدادی از کشور ها به وجود آمده است. اپراتور ها در 30 کشور از پروتکلS@T بهره می گیرند.  سی کشور از جمعیت حدود یک میلیارد نفر می شود. از 30 کشور می توان به خاور میانه ، آسیا ، آفریقا ، اروپای شرقی اشاره کرد. برخی این باور را دارند که سیم جکر توسط یک کشور خصوصی طراحی شده است. این شرکت بزرگ با دولت های بزرگ همکاری می کند. هدف این شرکت یک شبه جاسوس افزار به صورت دقیق بر روی افراد خاص جامعه مانند روزنامه نگاران و مدیران شرکت بزرگ و..... می باشد. بسیاری از گوشی ها حتی پرفروش ترین گوشی های سال 2021 مانند آیفون و گوشی های اندرویدی  در مقابل هکر ها " سیم جکر " بسیار آسیب پذیر می باشند. جالب است بدانید حتی سیم کارت های الکترونیکی eSIMکه در نوشته های قبل به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم در مقابله با هکر ها یا همان " سیم جکر " آسیب پذیر می باشند. در ادامه راه های برای جلوگیری از هک شدن سیم کارت را مورد بررسی قرار می دهیم؟

 

  بررسی روش های هک کردن سیم کارت

 

تعویض سیم کارت چیست؟

یک نوع آسیب پذیری و مشکل امنیتی که مختص سیم کارت ها است بحث تعویض سیم کارت می باشد. مختصصان هکر از سال 1398 از تکنیک تخصصی برای دسترسی به حساب شخصی جک دورسی  که مدیر عامل توییتر از آن استفاده کرد. این آگاهی های زیاد باعث شد کاربران با این گونه آسیب پذیری ها آشنا شوند. در روش تعویض سیم کارت از آسیب پذیری فنی مورد استفاده قرار نمی گیرد. برای جلوگیری از هک شدن سیم کارت چه کاری باید انجام بدهیم در ادامه روش های برای جلوگیری از هک شدن را آموزش می هیم. و بسیاری از هکر ها از راه فریب و مسائل روانشناسی برای هدف که هک کردن استفاده می کنند. آیا می دانستید برای آسیب پذیری تعویض سیم کارت فرد هکر در ابتدا به شما یک تماس از طرف خدمات دهنده سرویس اپراتور  بر قرار می کند. و خودش را به جای شما برای تقاضای سیم کارت جدید معرفی کرده فرد هکر این ادعا را می کند که این تمایل را دارد که از دستگاه جدید بهره بگیرد. و سیم کارت موجود قدیمی مورد استفاده وی نیست اگر هکر در فریب دادن اپراتور کارش را به درستی انجام بدهد، سیم کارت برای وی فرستاده خواهد شد. و هکر ها بدین صورت شماره شما را می دزدند و سیم کارت را به گوشی هوشمند خودتان متصل می کنند. این کار هکر ها دو نتیجه خواهد داشت اولین نتیجه سیم کارت واقعیتان غیر فعال خواهد شد و قابلیت کار کردن ندارد. دومین نتیجه هکر به صورت کامل بر تمامی مکالمات ، پیام ها و درخواست های احراز هویت دو مرحله می شود و به شماره شما فرستاده میشود. در روش تعویض سیم کارت هکر با راهی تمامی اطلاعاتتان را به دسترس خواهد داشت. با آسیب پذیری تعویض سیم کارت اطلاعات کامل شما  از مخاطبین در اختیار فرد هکر قرار می گیرد حتی می تواند آن ها را از دسترس شما منع کند. این روش آسیب پذیری بسیار دشوار است برای هکر ها زیرا باید با پشتیبانی اپراتور های بزرگ صحبت کنند و با سوالاتی که خدمات اپراتور ها می پرسند آن ها را متقاعد کنند که صاحب اصلی سیم کارت  می باشند. زمانی که بتوانند با ترفند هایی پشتیبان را متقاعد کنند وسیم کارت را بگیرند کار دیگر تمام شده است. شما نمی توانید هنگامی که این اتفاق نیافتد این موضوع را بفهمید و از این کار جلوگیری کنید. در این نوشته راه های برای جلوگیری از هک شدن سیم کارت را به شما آموزش می دهیم با ما همراه باشید.

 

تعویض سیم کارت چیست؟

 

همانند سازی سیم کارت چیست؟

جالب است بدانید بعضی از افراد تعویض سیم کارت و همانند سازی را در یک بحث قرار می دهند. ولی روش همانند سازی یک روش کاملا متفاوتی است. در روش همانند سازی ابتدا هکر به صورت فیزیکی سیم کارت شمار را در اختیار قرار می دهد. و هکر از سیم کارت شما یک کپی کامل تهیه خواهد کرد. در این روش هکر سیم کارت را از گوشی هوشمند خارج می کند. جالب است بدانیدهکر ها از نرم افزار Smart card برای کپی برداری از سیم کارت بهره میگیرند. در این روش هکر شناسه منحصر به فرد شما را از سیم کارت شما کپی برداری می کند و به سیم کارت خاموش خود منتقل خواهد کرد. هکر ها سیم کارت تازه کپی شده به وسیله نرم افزار Smart card را به گوشی هوشمند خود متصل می کنند. اگر هکر ها در این روش موفق شوند هویت منحصر به فرد شما در سیم کارت از بین خواهد رفت. در روش همانند سازی هکر ها مانند روش تعویض سیم کارت به همه ی اطلاعات شما دسترسی پیدا می کنند. جالب است بدانید هکر ها این توانایی را دارند که احراز هویت دو مرحله شما را نیز در یافت کنند. در این روش تمامی پیام های شما در شبکه های اجتماعی ، ایمیل و جمیل شما ، حساب بانکی و......قابلیت هک شدن را دارد. هکر ها می توانند از هویت سیم کارتتان برای انجام کلاهبرداری یک شماره خاص استفاده کنند. در ادامه راه های برای جلوگیری از هک شدن سیم کارت را مورد بررسی قرار می دهیم؟

 

همانند سازی سیم کارت چیست؟

 

چه کار کنیم که سیم کارتمان هک نشود؟

حال که با انواع آسیب پذیری آشنا شدید حالا راه های محافظت از سیم کارت در برابر افراد سودجو هکر ها وجود دارد. و با کمی احتیاط خیال ما را آسوده می کند که سیم کارتتان هک نمی شود. در ادامه با ما همراه باشید.

فرد هکر از روش های مختلف گوشی هوشمند شما را هک می کند؟ از مهم ترین روش ها می توان به هک به وسیله روش فیشینگ ، بلوتوث ، سیم کارت ، گوشی موبایل  استفاده می کنند. در ادامه با روش های و نکات مهمی اشاره می کنیم که از هک شدن گوشی موبایل و اکانت شبکه اجتماعی و.... جلوگیری کند .

 

چه کار کنیم که سیم کارتمان هک نشود؟

 

راه های جلوگیری از هک شدن سیم کارت 

 

اولین راه چه پسوردی مناسب می باشد؟

  1. برای گوشی و تبلت شخصیان یک پسورد سخت و حروف بزرگ و کوچک و اعداد استفاده کنید. اولین راه برای افرادی که قصد دیدن و دزدیدن اطلاعاتشخصیتان را دارند انتخاب پسورد قوی می باشد. هر چقدر پسورد شما طولاتی و بسیار پیچیده و سخت باشد فرد هکر سخت می تواند آن را هک کند. برای انتخاب پسورد از حداقل 8 کاراکتر حروف انگلیسی بزرگ و کوچک و اعداد از مهم ترین خصوصیات پسورد پیچیده و قوی می باشد.
  2. هیچ وقت از پسورد های ساده به عنوان مثال 1111 یا 1234 انتخاب نکنید زیرا بسیار آسان می باشد. از پسورد سخت استفاده کنید که قابلیت حدس زدن نباشد.
  3. هیچ وقت پسورد خود را در کتاب لغات هیچ کشوری انتخاب نباید بکنید. می توانید برای رمز عبور از کلمات مثل youarehere استفاده کنید بدین صورت به خاطر سپردن آن نیز راحت است.
  4. دقت کنید هیچ وقت رمز عبور را نام و نام خانوادگی ، شماره شناسنامه و.... نگزارید.
  5. هیچ وقت رمز عبور خود را به صورت آنلاین و آفلاین در اختیار شخصی قرار ندهید. هیچ زمان کلمه عبور را به فردی ندهید.
  6. دقت کنید هیچ وقت در حضور فردی پسورد و کلمه عبور را وارد نکنید چون احتمال دارد فردی پسورد شما را ببیند و به خاطر بسپارد.
  7. هر چند وقت کلمه عبور را تغییر دهید. این کار باعث جلوگیری از هک شدن سیم کارت خواهد بود.
  8. از کلمه عبور بیومتریک بهره بگیرید، اگر می توانید از پسورد با اثر انگشت یا تشخیص چهره بهترین کار می باشد. کلمه عبور را جایگزین اثر انگشت و تشخیص چهره کنید. مثل Touch ID که در گوشی آیفون 13 وPAD و MAC طراحی خواهد شد.دیگر گوشی های آیفون این قابلیت را نیز دارند. 
  9. شما کلمه عبور را جایگزین اثر انگشت کنید در آمار به دست آمده احتمال کسی که بتواند اثر انگشت را جعل کند یک در 100 است. این کارا ها باعث جلوگیری از هک شدن سیم کارت می شود.

 

راه های جلوگیری از هک شدن سیم کارت

 

دومین راه برای جلوگیری از هک شدن سیم کارت با نصب آنتی ویروس و آپدیت به موقع آن می باشد؟

در بازار آنتی ویروس های پر کاربرد و رایگان با رنکیبگ بالا وجود دارند مانند Avira می باشد. دقت کنید آپدیت آنتی ویروس را هیچ وقت فراموش نکنید. اگر بروزرسانی را فراموش کردید روی آن حساب نکنید که بتواند از هک کردن گوشی هوشمند جلوگیری کند.

 

سومین راه آپدیت سیستم عامل و مروگر گوشی می باشد؟

 

شما برای جلوگیری از هک شدن سیم کارت سیستم عامل و تمام برنامه های گوشی هوشمندتان را بروزرسانی کنید. زمانی که آپدیت برای گوشی موبایل و تبلت آمد سریع آن را بروز رسانی کنید. آیا می دانستید  این آپدیت ها دارای Patch و وصله ها می باشند که باعث می شود ضعف های امنیتی را بر طرف کنند. اگر می توانید بهتر است آپدیت اتوماتیک را نصب کنید این کار باعث جلوگیری از هک شدن سیم کارت گوشی هوشمند تان می شود. به خاطر داشته باشد مرورگر ها را نیز آپدیت کنید.

 

سومین راه آپدیت سیستم عامل و مروگر گوشی می باشد؟

 

چهارمین راه مراقبت از شارژ USB در مکان های عمومی

شما حتما باید از پورت های USB   در مکان های شلوغ عمومی مراقبت کنید به عنوان مثال در فرودگاه یا ترمینال مسافر بری این احتمال وجود دارد که هکر ها آن را دستکاری کنند. با متصل کردن گوشی خود به پورت سخت افزاری به گوشی هوشمند شما منتقل می کند. شما باید همیشه کابل شارژ گوشی همراهتان باشد.

 

پنجمین راه گوشی هوشمندتان را Jailbreak یا root نکنید؟

آیا می دانستید Jailbreak یا root کردن گوشی باعث می شود امنیت آن پایین برود. گوشی های آیفون دار و اندروید 12 دارای گارد امنیتی هستند. این گوشی ها با Jailbreak یا rootباعث می شود آن را از  امنیت خارج کنند. با این کار آلودگی و حمله به گوشی هوشمندتان بیشتر می شود. در قبل از روت و Jailbreak کردن اینگونه نبوده است . Jailbreak یا root چیست؟ یعنی  در لغات فرار از زندان ولی در گوشی هوشمند معنی هک کردن از طریق باگ امنیت صورت می گیرد. با این کار بدون هیچ محدودیتی نصب برنامه اورجینال و کرک را حذف خواهد کرد. هیچ وقت گوشی هوشمندتان را Jailbreak یا rootنکنید زیرا مانند مصرف باتری بالا و افزایش نفوذ پذیری به وجود می آید. برای جلوگیری از هک شدن سیم کارت دقت کنید گوشی را Jailbreak یا rootنکنید.

ششمین راه برنامه گوشی هوشمندتان را از منابع معتبر دانلود کنید؟

اگر دانلود از منابع نامعتبر که به آن Side loading دانلود شوند. ریسک آلوده شدن را بیشتر می کند . گوشی های اندرویدی به گونه ای طراحی شده اند که ابزار امنیتی در آن ها وجود دارد، که دانلود کردن از منابع نامعتبر را جلوگیری خواهد کرد. اگر این گزینه امنیت اندروید ها را غیر فعال کنید، باید وبسایت های که برنامه از آن ها دانلود می کنید خوب بشناسید. هیچ وقت از برنامه های کرک شده بهره نگیرید. مانند برنامه های متن باز و رایگان توصیه نمی شود. در ادامه راه های برای جلوگیری از هک شدن سیم کارت را مورد بررسی قرار می دهیم؟

 

ششمین راه برنامه گوشی هوشمندتان را از منابع معتبر دانلود کنید؟

 

هفتمین راه گوشی شخصیتان را به افرادی که نمی شناسید ندهید؟

یکی از آسان ترین راه برای هک کردن گوشی هوشمند دسترسی فیزیکی  می باشد. پس هیچ وقت گوشی را در اختیار فردی که نمی شناسید نگزارید. زمانی که گوشی را قفل باز کردید به هیچ کس ندهید.

 

هشتمین را فلش و RAM افراد نا آشنا را به گوشی وصل نکنید؟

هیچ وقت فلش ها و USB و RAM افرادی که نمی شناسید به گوشی متصل نکنید. چون احتمال هک شدنش زیاد است.

 

هشتمین را فلش و RAM افراد نا آشنا را به گوشی وصل نکنید؟

 

نهمین راه بلوتوث و وای فای را بعد از استفاده خاموش کنید؟

دقت داشته باشید زمانی که بلوتوث و وای فای گوشی باز باشه احتمال دارد، هکر ها بتوانند به گوشی شما دسترسی  پیدا کنند پس حتما بعد از پایان کار بلوتوث و وای فای را خاموش کنید.

 

دهمین راه برای جلوگیری از هک شدن سیم کارت تعریف کردن پین کد است؟

حتما برای گوشی هوشمندتان پین کد تعریف کنید در ادامه به صورت کامل نحوه پین کد را آموزش می دهیم.

 

دهمین راه برای جلوگیری از هک شدن سیم کارت تعریف کردن پین کد است؟

 

محافظت سیم کارت از حملات فریب کارانه

دقت کنید اگر شما می خواهید جلوگیری از هک شدن سیم کارت  کنید. همچنین از آسیب پذیری تعویض سیم کارت جلوگیری کنید . باید اطلاعات شخصی خود را برای فرد هکر سخت و بسیار دشوار کنید. هکر ها از اطلاعات آنلاینتان مانند نام دوستان ، ادرس و... استفاده می کنند. این کار اطلاعات باعث می شود سریع تر و بسیار آسان اپراتور پشتیبانی سیم کارت را متقاعد کنند. شما باید حساب فیسبوک خود را محدود به دوستان و آشناهایتان کنید. و اطلاعات زیاد خود را در وبسایت ها اشتراک نکنید. اکانت های قدیمی خود را که دیگر تمایل به استفاده ندارید حذف کنید تا در معرض هک شدن سیم کارت قرار نگیرد. مرحله بعدی اطاعات در مورد آسیب پذیری فیشینگ می باشد. هکر ها با تله گذاری اطلاعات شخصی شما را کپی می کنند بدین صورت شما حواستان به ایمیل ها و صفحات ورود مشکوک باشید. و به تمامی جزئیات وبسایت ها دقت لازم را کنید. شما باید به احراز هویت دو مرحله خود خیلی توجه کنید بعضی از شرکت های اراده دهنده خدمات کد احراز هویت را به صورت پیام به شما می دهند اگر سیم کارتتان هک بشود به آسانی به هکر به حساب کاربری دسترسی خواهد داشت. به جای استفاده از این روش منایب است از روش های احراز هویت گوگل بهره بگیرید. در این روش احراز هویت به جای این که احراز هویت به سیم کارت شما وابسته باشد به گوشی هوشمند شما وابستگی ایجاد می کند. این کار به شما کمک می کند که از آسیب پذیری تعویض سیم کارت به آسانی جلوگیری کنید. 

 

جلوگیری از هک شدن سیم کارت به وسیله قفل سیم کارت

آیا می دانستید برای جلوگیری از هک شدن سیم کارت خود به وسیله خود سیم کارتتان با روش "قفل سیم کارت " محافظت کنید. مهم ترین راه محافظت استفاده از پین کد خواهد بود.  در این روش تمامی تغییرات در سیم کارت با پین کد مواجه می شوید. برای قفل سازی سیم کارت در مرحله اول باید کد پین را از پشتیبانی اپراتور همراه خود دریافت کنید. اگر گوشی شما اندروید11 و 12 است از مسیر ی که به شما آموزش می دهم می توانید استفاده کنید. ابتدا از تنظیمات سپس قفل صفحه و امنیت – سایر تنظیمات امنیتی – راه اندازی قفل سیم کارت  رفته و اقدام به قفل سیم کارت می کنید. جالب است بدانید در گوشی های هوشمند آیفون 12 به تنظیمات گوشی هوشمندتان رفته و در آیپد به قسمت تنظیمات دیتای گوشی هوشمند ، و سپس به قسمت پین سیم کارت و با وارد کردن پین کد فعلی می توانید قفل سیم کارتتان را فعال کنید.

 

جلوگیری از هک شدن سیم کارت به وسیله قفل سیم کارت

 

مهم ترین نکات و توصیه های امنیتی 

به خاطر داشته باشید شما باید از کلید واژه ی منحصر به فرد استفاده کنید، از کلید واژه قدیمی به هیچ وجه استفاده نکنید، و هیچ وقت از یک کلید واژه برای چنیدین حساب بهره نگیرید. در این صورت جلوگیری از هک شدن سیم کارت می کنید. برای پاسخ به سوالات ریکاوی به گونه ای باشید که افراد از آن اطلاعی نداشته باشد. به عنوان مثال نام مادر و پدرتان پاسخ ریکاوی امن نیست. هر روزه تهدیدات امنیتی در حال پیچیده شدن است. با این حال امنیت گوشی هوشمند نیز بسیار افزایش یافته است. شما با پنهان کردن اطلاعات شخصیتان و استفاده کردن از قفل سیم کارت از هک شدن سیم کارت جلوگیری خواهید کرد.

 

تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست