وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | خدمات سیم کارت

ترابرد چیست و چرا باید ترابرد کنید؟!

انتشار ۱۴۰۰/۱/۱۶ . ۳۱۶۸۳ بازدید

شاید برای هر کسی این دغدغه پیش بیاید که چگونه با حفظ شماره سیمکارت خود، از خدمات اپراتور دیگری استفاده کند به این منظور تکنولوژی ترابردپذیری این مشکل را برای مردم حل کرده است. ترابرد یعنی اینکه اپراتور سیمکارت خودتان را تغییر دهید. برای مثال اگر مشترک همراه اول هستید، بدون اینکه شماره تان تغییر کند می‌توانید به ایرانسل ترابرد کنید. البته تعداد ترابرد هایی که می‌توانید در طول سال انجام دهید محدود است و شرایط خاصی نیز دارد. 

در ادامه این مقاله به پرسش هایی عمومی پاسخ می‌دهیم و راهنمای کامل ترابرد برای سه اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل را ارائه خواهیم داد.

ترابرد پذیری چیست؟

ترابردپذیری سیم کارت فرایندی است که مشترک تلفن همراه می‌تواند بدون تغییر شماره همراه اپراتور خود را تغییر دهد. برای مثال می‌توانید بدون اینکه شماره تان را تغییر دهید اپراتور خود را از ایرانسل به همراه اول تغییر دهید. ترابرد قدمتی 15 ساله دارد و امروزه در بیش از 70 کشور از جمله آمریکا، کانادا،فرانسه ، سوئد، اسپانیا، انگلستان و ایران انجام می‌شود.

ترابردپذیری مزایا و معایبی دارد. افرادی هستند که به هر دلیلی نمی‌خواهند شماره فعلی خودشان را از دست بدهند برا همین منظور ترابرد پذیری فرصت بسیار مناسبی برای آنهاست. این تکنولوژی جذابیت خاص خود را دارد و رقابت فوق العاده ای بین اپراتور ها جهت ارائه خدمات بهتر ایجاد می‌کند. 

 

ترابرد چیست

 

از مزایای ترابرد پذیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. امکان امتحان کردن اپراتور های مختلف به صورت عملی : کسانی که به دنبال پیدا کردن مناسب ترین اپراتور برای خودشان هستند از این طریق می‌توانند به صورت عملی هر اپراتور را امتحان کنند البته باید به محدودیت ها توجه کنید.
  2. تغییر اپراتور بدون از دست دادن شماره کنونی تان
  3. از بین نرفتن ارزش سیمکارت
  4. انتخاب اپراتور مناسب بر اساس آنتن دهی در مناطق مختلف

از طرفی تکنولوژی ترابردپذیری همچنان نیاز به تکامل دارد و از  معایب ترابردپذیری در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. محدودیت انجام ترابردپذیری: شما فقط سالی دو مرتبه می‌توانید ترابرد پذیری را انجام دهید و این محدودیت نقصی برای این تکنولوژی محسوب می‌شود.
  2. عدم انتقال اعتبار سیمکارت اولیه شما : همچنان در ترابردپذیری اعتبار و بسته های فعال سیم کارت اولیه شما به سیم کارت جدید منتقل نخواهد شد.
  3. در صورت پشیمانی، امکان انصراف محدود است : اگر به هر دلیلی از ترابرد به اپراتور جدید پشیمان شوید شرایط انصراف محدود است و لازم است که علت پشیمانی شما ارائه داده شود. حتی ممکن است با درخواست انصراف تان موافقت نشود. در ادامه مقاله راه جایگزین برای انصراف از ترابرد پذیری را برایتان توضیح داده ایم.
  4. مشکلات فنی : گاها از طرف مشترکین مشکلات فنی گزارش شد مانند اختلال در دریافت پیامک بعد از ترابرد به اپراتور جدید. گزارش هایی هم درباره اختلال در استفاده از سرویس USSD (سرویس استفاده از کد های دستوری)

 

معنی ترابرد

 

چرا درخواست ترابرد رد میشود؟

 از جمله عوامل رد شدن درخواست مشترک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. درخواست ترابرد از سیم‌ کارت دائمی به اعتباری و بالعکس ( درخواست ترابرد باید نظیر به نظیر باشد، یعنی اگر سیمکارت شما اعتباری است، در اپراتور جدید هم سیم کارت شما اعتباری خواهد بود و اگر سیمکارت شما دائمی است، پس از ترابرد هم سیمکارت شما دائمی خواهد بود)
  2. عدم تطابق مشخصات اعلام شده با مشخصات دارنده شماره سیم کارت
  3. فعال نبودن یا فعال بودن کمتر از سه ماه سیم ‌کارت
  4. عدم پرداخت به موقع صورتحساب اولیه صادر شده از اپراتور فرستنده ( قبل از اینکه درخواست ترابرد دهید، باید صورتحساب خودتان را پرداخت کرده باشید)
  5. احراز هویت نشدن مشترک

عدم احراز هویت دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. عدم تطابق شماره یا کد ملی، عدم تطابق ماهیت حقیقی و حقوقی، عدم وجود شماره شما در شبکه اپراتور دوم از جمله دلایل عدم احراز هویت هستند.

همانطور که گفتم، شما فقط سالی دو بار اجازه ترابرد دارید، پس چنانچه بیشتر از دوبار در سال درخواست ترابرد کنید، درخواست شما رد خواهد شد. البته باید توجه کنید که عوامل دیگری هم در رد شدن درخواست ترابردپذیری موثر اند که باید اطلاعات آن را از اپراتور مبدا و مقصد دریافت کنید. 

مقرون به صرفه ترین بسته های اینترنت همراه اول ، ایرانسل ، رایتل

معرفی مقرون به صرفه ترین بسته های اینترنت؛ کدام بسته ها به صرفه تر هستند؟

پرسش های متداول درباره ترابردپذیری

در این قسمت به مهم ترین سوالاتی که درباره ترابردپذیری وجود دارد می‌پردازیم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم. البته خیلی از سوالات دیگر را قبل تر پاسخ داده ایم. بررسی این پرسش ها می‌تواند برای شما مفید باشد.

آیا ترابرد  باعث تغییر قیمت سیم کارت می شود؟

خیر، در هر صورت قیمت سیمکارت صرفا بر اساس شماره شما تعیین می‌شود و از آنجایی  که در ترابرد شماره شما تغییری نمی‌کند پس قیمت سیم کارت شما نیز تغییری نخواهد کرد. در واقع قیمت گذاری سیمکارت ارتباطی با اپراتور فعلی سیمکارت ندارد. بلکه خود شماره سیم کارت در قیمت گذاری مهم است. 

برای تعیین قیمت سیم کارت خود و یا خرید شماره دلخواهتان از قیمت گذاری سیم کارت در سایت مای را استفاده کنید. 

هزینه یک ترابرد چقدر است؟

اپراتور مجاز به دریافت هزینه برای ترابرد هستند اما می‌توانند کاملا رایگان اینکار را انجام دهند. پس این مسئله کاملا به اپراتور شما وابسته است. البته قیمت ترابرد در اپراتور هایی که هزینه دریافت می‌کنند بسیار پایین است. با مراجعه به سایت اپراتور مورد نظرتان می‌توانید از شرایط و هزینه ترابرد به آن اپراتور مطلع شوید.

اعتبار باقیمانده سیم کارت اعتباری من پس از ترابرد چه می‌شود؟

توجه داشته باشید که اعتبار شما متعلق به اپراتور اولیه است و به شما پرداخت نخواهد شد. بسته های اینترنتی شما نیز منتقل نخواهند شد. پس بهترین کار این است که قبل از ترابرد کردن اعتبار باقیمانده و بسته های اینترنتی خودتان را استفاده نمایید.

برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل، قبل از انجام مراحل ترابرد پذیری با دقت توضیحات سایت اپراتور مبدا و مقصد را مطالعه کنید البته در صورت پشیمانی امکان انصراف وجود دارد.

 

مشکلات ترابرد

 

آیا هزینه های تماس من تغییر خواهد کرد؟

طبیعتا هزینه های جدید بر طبق اپراتور جدیدتان محاسبه خواهند شد. پس حتما قبل از انجام مراحل درخواست ترابردپذیری از تعرفه های اپراتور مقصد آگاهی کافی را پیدا کنید. البته شاید در تعرفه ها احساس تفاوت چندانی نکنید. قیمت اینترنت هم در اپراتور ها تقریبا نزدیک به هم است. شاید مهم ترین عامل ایجاد رقابت بین اپراتور ها خدمات آنها و پوشش دهی آنها باشد. این دو عامل باعث ایجاد رقابت بین اپراتور ها شده است.

هر مشترک چند بار میتواند ترابرد انجام دهد؟

هر مشترک 2 بار در سال می تواند ترابرد انجام دهد و البته تا مدتی امکان انصراف دارد. شرایط انصراف از ترابرد در ادامه مقاله موجود است. همانطور که پیشتر گفتم چنانچه بیش از دو بار در طول سال درخواست ترابرد دهید، درخواست شما پذیرفته نخواهد شد.

 همچنین بین دو ترابرد باید ۳ ماه فاصله باشد. بدین ترتیب شما پس از هر ترابرد حداقل باید ۹۰ روز در شبکه‌ی اپراتور میزبان حضور داشته باشید. به علاوه تمام شماره‌هایی که فعال بوده و ۹۰ روز از فعال بودنشان در هر اپراتور بگذرد می‌توانند به مقصد اپراتور دیگر مهاجرت کنند. برای ترابرد مهم نیست شماره‌ی شما دائمی یا اعتباری است.

چه اپراتوری برای ترابرد کردن بهتر است؟

شاید اولین فاکتور برای انتخاب اپراتور، هزینه های آن باشد اما باید به عوامل دیگری از جمله طریقه خدمات به مشتریان  و آنتن دهی و دفاتر اپراتور اشاره کرد. با اینکه تعرفه اپراتور ها در مکالمه و اینترنت، متفاوت است ولی این تفاوت آنقدر هم زیاد نیست! پس زیاد به فکر تعرفه های تماس نباشید و بهتر است که به خدمات، کیفیت خدمات و مناطق تحت پوشش توجه داشته باشید.

توجه کنید که هر 3 اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل امکان ترابردپذیری به صورت آنلاین را دارند پس در این زمینه تفاوت چندانی نیست. برای انتخاب اپراتور علاوه بر مطالعه دقیق ، از تجربیات اطرافیان تان نیز استفاده کنید.

ترابرد سیم کارت چقدر زمان میبرد؟ 

در سال های اولیه برای سیمکارت های اعتباری سه روز و برای سیمکارت های دائمی 5 روز زمان لازم بود اما در سال 1396 این مدت کاهش یافت. سیمکارت ها اعتباری یک روز و سیمکارت های دائمی 3 روز زمان نیاز دارند.

برای انصراف از ترابرد چه باید کرد؟

اما خیلی وقت ها پیش می‌آید که یکی از مشترکینی که از امکان ترابرد استفاده کرده، حالا پشیمان شده و می‌خواهد به همان اپراتور قبلی بازگردد و از خدمات اپراتور اصلی اش بهره مند گردد؛ حالا علت این پشیمانی می تواند حس فریب خوردگی یا نارضایتی از خدمات اپراتور جدید باشد یا هزینه های گران تری که به مشترک تحمیل می‌شود. اما انصراف از ترابرد چندان کار ساده ای نیست. در واقع حتی می‌توان گفت غیر ممکن نیز به نظر می‌رسد. 

برای انصراف باید به اپراتور مقصد (اپراتور جدید) خودتان مراجعه کنید و انصراف خود از ترابرد را اعلام کنید. انصراف از ترابرد تا زمان اجرای آن، روی سایت اپراتور پذیرنده فعال است و می توانید انصراف را ثبت کنید. اما اگر کار از کار گذشت هم باز فرصت دارید ،نگران نباشید.

اگر از ترابرد پشیمان شدیم و درخواست انصراف ما قبول نشد ، چه کار کنیم؟

همانطور که گفتم هر مشترک اجازه دارد هر سال دو مرتبه درخواست ترابرد بدهد. حال اگر شما درخواست ترابرد به اپراتور دیگری را دادید و سپس پشیمان شدید ابتدا درخواست انصراف بدهید و دلیل پشیمانی خودتان را بنویسید ولی اگر درخواست انصراف شما رد شد ، کافی است مجددا درخواست ترابرد پذیری دهید البته این بار به اپراتور اولیه خودتان مراجعه کرده و درخواست ترابردپذیری کنید. 

توجه داشته باشید که این بار باید به شدت دقت کنید چرا که فقط 2 بار  فرصت تغییر اپراتور در هر سال را دارید. 

راهنمای درخواست ترابردپذیری برای سه اپراتور ایرانسل ،همراه اول و رایتل  

 انجام فرآیند ترابرد فقط در ساعات اداری سیستم ترابردپذیری شماره تلفن همراه یعنی شنبه تا چهارشنبه ساعات ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعدازظهر (بجز تعطیلات رسمی) امکان‌پذیر است. البته مشترک می‌تواند درخواست خود را در ساعت‌ها و روزهای غیر اداری و ایام تعطیل نیز در پورتال اپراتور مقصد (اپراتور جدید) ثبت کند. 

ترابرد به ایرانسل

برای ترابرد به ایرانسل دو راه حضوری و آنلاین وجود دارد. برای ترابرد سیم کارت به صورت حضوری، ابتدا باید با همراه داشتن سیم کارت قبلی خود به مراکز فروش ایرانسل مراجعه کنید و فرم های لازم را پر کنید (به همراه داشتن کارت ملی ضروری است). سپس مراحل ذکر شده در تصویر را انجام داده و سیمکارت جدید خود را دریافت و فعال کنید. به قسمت دفاتر خدماتی سایت ایرانسل مراجعه کنید تا لیست نزدیکترین مراکز خدماتی و توزیع کنندگان ایرانسل را بیابید.

 

ترابرد به ایرانسل

 

اما برای ترابرد سیم کارت با روش آنلاین به قسمت ترابرد به ایرانسل سایت این اپراتور مراجعه کنید. سپس مراحل تکمیل فرم و دریافت کد تایید از سیم کارت قبلی را انجام دهید. سپس سیم کارت غیرفعال ایرانسل درب منزل به شما تحویل داده خواهد شد (ارائه کارت ملی ضروری است) سپس مراحل تکمیلی را طبق راهنمای سایت ایرانسل انجا دهید.

ترابرد به همراه اول

برای ترابرد به همراه اول 3 راه انلاین و حضوری و تلفنی وجود دارد. 

  در روش حضوری باید به دفاتر همراه اول مراجعه کنید . برای جستجوی نزدیکترین دفاتر خدماتی همراه اول به سایت همراه اول مراجعه کرده و لیست دفاتر خدماتی همراه اول را پیدا کنید.

برای درخواست ترابردپذیری به همراه اول به صورت آنلاین به قسمت ترابرد به همراه اول به سایت این اپراتور مراجعه فرمایید و مراحل را طبق راهنمای سایت انجام دهید. درخواست ترابردپذیری به همراه اول به صورت تلفنی نیز صورت می‌گیرد بدین منظور با شماره 9990 تماس بگیرید.

 ترابرد به رایتل

برای درخواست ترابردپذیری به رایتل نیز دو روش حضوری و آنلاین وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به سایت رایتل، دفاتر خدمات رایتل نزدیک به خودتان را پیدا کنید اما پیشنهاد ما روش آنلاین است برای استفاده از روش آنلاین به قسمت ترابرد به رایتل سایت این اپراتور مراجعه فرمایید.

 

ترابرد به رایتل

 

بوق کوتاه مختص ترابرد به جای پیام صوتی 

در شرایطی که نرخ مکالمه‌ی درون و برون‌شبکه‌ی اپراتورهای کشور فرق دارد، این اپراتورها به گفته‌ی خود به منظور اطلاع مخاطب از نرخ متفاوت و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های ناخواسته، در ابتدای تماس با شماره تلفن‌های ترابرد شده، یک پیام صوتی با همین مضمون پخش می‌کردند؛ اما نحوه و تعللی که پخش این پیام باعث می‌شد باعث نارضایتی کاربران شده بود. حالا سازمان تنظیم مقررات رادیویی (رگولاتوری) در اطلاعیه‌ای اعلام کرده در راستای رفع این مشکل و یکسان‌سازی نحوه‌ی اطلاع‌رسانی اپراتورها، بوق کوتاه مختص ترابرد، جایگزین پیام صوتی شده است؛ در این اطلاعیه آمده:  «با اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه، پیش‌شماره‌ی مشترکان نمی‌تواند تعیین‌کننده‌ی نوع اپراتور خدمات‌دهنده به مشترکان باشد؛ بر همین اساس به‌منظور اطلاع‌رسانی برون شبکه‌ای بودن تماس و تفاوت هزینه مربوط به آن برای مشترکینی که قصد برقراری تماس با مشترک ترابرد شده دارند، بوق کوتاه مختص ترابرد پخش می‌شود.» این بوق از بوق‌های موجود که برای دیگر خدمات تلفنی در نظر گرفته شده متفاوت است و قبل از اتصال تماس پخش می‌شود.

پیشنهادی از مای رند قبل از درخواست ترابرد!

مای رند برای شما قابلیتی را فراهم نموده است که می توانید سیم کارت رند 0912 مدنظر خود را  به صورت اقساطی و بدون نیاز به ضامن خریداری نمایید.

شما برای اینکه به اپراتور قبلی بازگردید فقط تا قبل از شروع فرایند ترابرد فرصت دارید که از آن انصراف دهید؛ مثل یک بمب که هر ثانیه ممکن است منفجر شود و تبعاتش از دست رفتن یک اپراتور محبوب برای شما با شماره ای است که سالهاست ان را در اختیار دارید. 

خرید سیم کارت 0912 اقساطی

سیم کارت های دائمی همراه اول را به صورت قسطی از مای رند بخرید!

در آخر این شما هستید که تصمیم نهایی را می‌گیرید. باید خدمات هر اپراتور را مقایسه کنید و مناسب ترین را برای خودتان انتخاب نمایید. البته برای مشترکین سیم کارت های اعتباری این موضوع می‌تواند جنبه تفریحی نیز داشته باشد! شما می‌توانید به صورت عملی جنبه های مختلف هر اپراتور را بدون تغییر شماره سیمکارت خود امتحان نمایید.

 

ترابرد چیست و چرا باید ترابرد کنید؟!


از شما می‌خواهیم که در صورتی که تجربه ترابرد را داشته اید، نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید!
به نظر شما آیا ترابرد کردن کار عاقلانه ای است؟ و بهترین اپراتور برای ترابرد کدام است؟

مطالب مرتبط
فعال سازی رومینگ ایرانسل در خارج از کشور
بلاگ | خدمات سیم کارت
فعال سازی رومینگ ایرانسل در خارج از کشور
جهت قصد داریم در ادامه شما را با نحوه فعال سازی رومینگ ایرانسل آشنا کنیم تا شما بتوانید بدون هیچ دغدغه ای و به راحتی به خارج از کشور سفر...
فروش سیم کارت همراه اول در قالب توکن NFT
بلاگ | اخبار اپراتورها
فروش سیم کارت همراه اول در قالب توکن NFT
شرکت همراه اول اولین اپراتور ایران دو سیم کارت را به صورت نمادین در قالب توکن NFT در سامانه به نام بی تا ققنوس منتشر کرد. اپراتور همراه...
چگونه سیم کارت هدیه ایرانسل دریافت کنیم؟
بلاگ | خدمات سیم کارت
چگونه سیم کارت هدیه ایرانسل دریافت کنیم؟
یکی از سوالات رایجی است که کاربران ایرانسل همیشه دوست دارند اطلاعات جامع و کاملی در مورد آن داشته باشند. اپراتور ایرانسل کد دستوری اینترنت...
همه چیز درباره اپلیکیشن پیشواز هوشمند ایرانسل
بلاگ | خدمات سیم کارت
همه چیز درباره اپلیکیشن پیشواز هوشمند ایرانسل
در این مقاله تمام نکات کاربردی درباره اپلیکیشن پیشواز هوشمند ایرانسل را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم. آیا می دانید اپلیکیشن ایرانسل من...
تعداد 8 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی 4.4
6
1
0
0
1
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

  1. moj***@gmail.com

    عالی بود

  2. amy***@Gmail.com

    ای کاش پول داشتم راحت می توانستم ۰۹۱۲ خریداری کنم اما ۰۹۱۲خط مامانم هستش واسه خودم ۰۹۲۲ هستش آهان ۰۹۱۲ میشد خریداری می کردم با دو شماره آخر ۰۴ چون برای مامانم ۰۳ هستش

  3. ham***@yahoo.com

    عالی بود توضیحات

  4. سلام، یک کلام ،ترابرد نکنید، من از ایرانسل به همراه اول ترابرد کردم ، چون توی سایت کار میکردم و ایرانسل خط نمیداد ، و تمامی پیامک های بانک واریزی ، برداشتی، روز پویا روی ایرانسل بود ، بعد از ترابرد به همراه اول مشکل پیامک من هنوز برطرف نشده، به 195 هم شکایت کردم که هنوز خبری نیست، در بعضی مواقع سیم کارت کاملا از دسترس خارج میشه ، مثل سیم کارت سوخته میشه، باید یا ریستارتش کنم یا خاموشش کنم و بعد روشنش کنم، درود و سپاس

  5. سلام در سال 96 از همراه اول به ایرانسل ترابرد کردم . اما حدود دو سال طول کشید که مشکل دریافت پیامک های دریافتیم حل بشه. الان با گذشت حدود 5 سالی از طرح قصد برگشت به همراه اول دارم. اما نمیدونم باز همون شرابط پیامک برام ایجاد میشه یا نه؟

  6. سلام .من خط ایرانسل داشتم تبدیل به همراه اولش کردم ترابردش کردم به اسم خودم نیست رفتیم دفتر پیشخوان که به نام خودم بزنم گفتن هیچ راهی نداره ترابرد نمیشه انتقالش داد باید چ کار کنیم

x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست