وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | اخبار اپراتورها

مقایسه سرعت اینترنت 5G با 4G

انتشار ۱۴۰۰/۴/۱۴ . بروز رسانی ۱۴۰۰/۴/۱۴ ۱۱:۵۳ . ۱۵۴۸ بازدید

مقایسه سرعت  اینترنت 5G با 4G همیشه به عنوان یکی از مهمترین دغدغه ها برای کاربران اینترنت است.  احتمالا تفاوت اینترنت 5G  و 4G در ذهن شما به عنوان کاربر اینترنت تنها به تفاوت سرعت اینترنت 4G و 5G مرتبط می شود؛ اما فاکتورهای زیادی را میتوان در این زمینه مقایسه کرد. اگر میخواهید همه چیز را درباره تفاوت سرعت اینترنت 5G و 4G بدانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. همچنین دیگر موارد تکمیلی در مقایسه اینترنت4G و 5G را برای شما عزیزان ارائه خواهیم داد.  

اینترنت 5G و 4G چه تفاوت هایی با هم دارند؟

 

اینترنت 5G و 4G چه تفاوت هایی با هم دارند؟

بیایید ابتدا در مورد مفاهیم ابتدایی این دو نسل اینترنت اطلاعاتی را بدست آوریم. به طور کلی حرف G در واژه 4G به معنی نسل (Generation) است. بنابراین نسل‌ چهارم ارتباطات همراه را به عنوان 4G می‌نامند و نسل پنجم 5G نامیده می شود. بله کاملا درست حدس زده اید، شبکه 5 جی نسخه بعدی 4 جی است. در حال حاضر شبکه 5 جی در تمامی مناطق دنیا پوشش دهی گسترده ندارد. ولی در نهایت این نیازهای شماست که تعیین می‌کند گوشی هوشمند شما و اتصال آن از کدام نوع اینترنت باشد.

 

سرعت اینترنت 5G دربرابر سرعت اینترنت 4G !

با توجه به بررسی های انجام شده، میانگین سرعت شبکه 4G در کشورهای جهان متغیر است. به طور کلی می توان گفت که میانگین جهانی شبکه 4G بین 10 تا 20 مگابایت در ثانیه است؛ با توجه به این امار اینترنت 4G بااستاندارادی که برای خود تعیین کرده به میزان 100 تا 300 مگابایت در ثانیه، فاصله خیلی زیادی دارد. در مورد سرعت اینترنت 5G سازندگان آن ادعا می کنند که میانگین سرعت 10 گیگابایت در ثانیه را خواهد داشت! بنابراین تفاوت سرعت اینترنت 4G و اینترنت 5G به میزان 100 برابر خواهد بود! اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تنها روی کاغذ اینترنت 5G می‌تواند به سرعت 30 گیگابایت برسد!

در این قسمت تفاوت سرعت اینترنت نسلهای گوناگون با جزئیات برای شما عزیزان ارائه شده است:s

نسل اینترنت        سرعت اینترنت  

2G                    9.6 تا 14.4 کیلوبایت در ثانیه  

3G                    3.1 مگابایت در ثانیه  

3.5G                 14.4 مگابایت در ثانیه  

4G              100 تا 300 مگابایت در ثانیه  

5G               10 تا 30 گیگابایت در ثانیه  

در عمل سرعت واقعی اینترنت G5 چقدر است؟

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید  این است که در دنیای واقعی اوضاع متفاوت است. کره‌جنوبی به عنوان یکی از اولین کشورهایی بود که فناوری 5G را راه‌اندازی کرد. میانگین سرعت اینترنت نسل پنجم در کره جنوبی 111.8 مگابایت در ثانیه بود! ادر واقع میتوان گفت که سرعت 4G با 5G در حال حاضر تفاوت چندانی با هم ندارند! در آینده نزدیک تفاوت این سرعت بیشتر و سرعت اینترنت نسل پنجم به اندازه واقعی خود نزدیک تر خواهد شد.

مقایسه اینترنت 4G و 5G از نظر نرخ تاخیر  

از شاخصه‌های بسیار مهم برای یک شبکه ارتباطی به عنوان اینترنت، نرخ تاخیر پایین آن است. در واقع پایین بودن زمانی که بین ارسال و دریافت اطلاعات برای کاربران وجود دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین وقتی این زمان کمتر باشد، تجربه کاربری و سرعت شبکه اینترنت شما بیشتر خواهد بود. در مورد تفاوت تاخیر شبکه این دو نسل از اینترنت میتوان گفت که زمان تاخیر در شبکه 4G  برابر با 200 میلی‌ثانیه بوده و میانگین آن حدود 50 میلی‌ثانیه است. زمان تاخیر برای شبکه اینترنت 5G تنها 1 میلی‌ثانیه است! این عدد بسیار فوق العاده و عالی است. ولی باید گفت که این هدف فناوری 5G است. اینترنت نسل پنجم برای رسیدن به این عدد راه طولانی و پر فراز و نشیبی را در پیش دارد.  

 

مقایسه اینترنت 4G و 5G از نظر پوشش

 

مقایسه اینترنت 4G و 5G از نظر پوشش  

از نظر پوشش دهی فناوری نسل G5 نسبت به 4G ، 3G و2G بسیار کمتر است. دلیل پوشش دهی بسیار کم اینترنت G5 ، فرکانس بالا و طول موج پایین امواج مربوط به شبکه نسل پنجم است. با توجه به این مسئله  فرستنده‌های 5G را باید در مکان‌هایی نزدیک به زمین نصب کرد! در مقایسه پوشش دهی بین اینترنت 4G و 5G ، برنده 4G است زیرا امواج 4G نسبت به اینترنت 5G قوی‌تر بوده و مسافت بیشتری را طی می‌کنند.  

مقایسه اینترنت 4G و 5G از نظر مصرف باتری

از دیگر موارد مهم که باید برای مقایسه در نظر گرفت میزان مصرف باتری است. یکی از ویژگیهای شاخص گوشیهای موبایل عمر باتری بهتر و بادوام تر است. بنابراین یکی از معیارهای اصلی و تاثیرگذار در میزان مصرف باتری، شبکه ارتباطی گوشی همراه است. تحقیقات و تجربه کاربری نشان می دهد که شبکه 4G در مقابل اینترنت 3G مصرف باتری بیشتری دارد. به طور کلی سرعت و پوشش نقش مهمی در مصرف باطری دارند. با توجه به اینکه اینترنت G5سرعت بالاتری دارد، در نتیجه ارسال و دریافت فایل‌های حجیم با سرعت بیشتری انجام می‌ گردد و زمان کمتری برای دانلود این فایلها نیاز است، پس مصرف انرژی نیز کمتر است.  ولی پوشش دهی شبکه 5G کمتر از اینترنت 4G است. در اینصورت گوشی شما زمان زیادی را برای پیداکردن شبکه نسل پنجم خواهد کرد و باتری بیشتری مصرف خواهد شد! در مجموع می‌توان گفت که اینترنت 5G مصرف انرژی بیشتری از شبکه 4G خواهد داشت.

آیا نسل پنجم ارتباطات جادوی سرعت است!

اینترنت G5تا چند سال پیش برای همه ما تنها در حد یک رویا بود ولی این فناوری حالا اینجاست! به طور کلی هر نسل از استانداردهای ارتباطات بی‌سیم، پیشرفت تازه ای را در تکنولوژی به وجود آورده اند. اینترنت نسل پنجم نوید بخش سرعت فوق العاده در اینترنت برای کاربران خواهد بود.  

تاریخچه نسلهای گوناگون اینترنت بی سیم  

اینترنت 2G در سال ۱۹۹۲ به صورت تجاری راه‌اندازی گردید. نسل سوم اینترنت در سال ۲۰۰۱ به بازار جهانی معرفی شد. اینترنت 3G قابلیت‌های بسیار ارزشمندی را به ارتباطات بی‌سیم اضافه کرد. در واقع اینترنت 3G تکنولوژی تلفن‌های هوشمند را به همراه آورد. اینترنت نسل سوم برای ما امکان مشاهده‌ی وب‌سایت‌ها، اشتراک‌گذاری تصاویر، دانلود فیلم و عملکردهای دیگر را ، ممکن ساخت. پس از آن مهم‌ترین دستآورد اینترنت نسل چهارم این بود که تلفن‌های هوشمند ما را تبدیل به کامپیوترهایی قدرتمند کرد که می توانند همیشه همراه ما باشند. به لطف اینترنت نسل چهارم می توانیم اکثر کارهایی که با رایانه انجام می‌دهیم را با گوشی های همراه خود انجام داده و میتوان گفت از هرجایی اتصالی پایدار برای ما امکان پذیر خواهد بود. اینترنت 5G در ایران راه اندازی شد؟

 

تفاوت اینترنت 4G و 5G  از نظر چگونگی عملکرد

به طور خلاصه در معرفی اینترنت 5G میتوان گفت فناوری نسل پنجم اینترنت یک سیستم دیجیتالی جدید به منظور تبدیل واحد دیتا از طریق هوا است. این بدان معنی است که با استفاده از این فناوری امکان انتقال داده‌های بیشتر از طریق هوا همراه با سرعت بیشتر، ترافیک و تاخیر کمتر وجود دارد. اینترنت 4G امکان پشتیبانی از ۴٫۰۰۰ دستگاه را در هر کیلومتر مربع دارد و اینترنت 5G در حدود یک میلیون دستگاه را پشتیبانی می‌کند. همچنین فناوری نسل پنجم اینترنت از تکنولوژی جدید Massive MIMO استفاده می‌کند. این فناوری به معنای چند ورودی-چند خروجی است. عملکرد این فناوری جدید به گونه ای است که از چند پرتو هدفمند به منظور جلب توجه و پیگیری کاربران در اطراف یک سلول استفاده کرده و باعث بهبود پوشش، سرعت و ظرفیت می‌گردد.

اینترنت 5G متمایز از اینترنت 4G

با توجه به اینکه در اینترنت نسل چهارم، پخش ویدئوهای بیشتر باعث افزایش ازدحام در شبکه می گردد. بنابراین یکی از تفاوت‌های اینترنت 5G  و 4G ، از بین رفتن این ازدحام در شبکه است. به طور کلی بزرگترین و شاید مهمترین تفاوت این دو نسل از اینترنت این است که اینترنت 5G  به عنوان دروازه‌ای برای اینترنت اتصال اشیاء مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ظهور اینترنت نسل پنجم و تکرارهای بعد از آن، انقلابی را در صنایع داده محور، شهرهای هوشمند و مدیریت زیرساخت‌ها به وجود خواهد آورد. اینترنت نسل 5G با توجه به فناوریهای جدید به کار رفته در آن، طیف و فرکانس‌هایی بکار رفته، نسبت به اینترنت 4G دارای مزیت های زیادی است: اینترنت نسل پنجم دارای سرعت بیشتر، نرخ تاخیر کمتر، ظرفیت بالاتر برای اتصال تعداد بیشتری دستگاه، تداخل کمتر و کارآیی و عملکرد بهتر است.

 

تفاوت اینترنت 4G و 5G از نظر پهنای باند  

اینترنت نسل پنجم مانند همه اپراتورهای دیگر دارای بلوک‌های طیف است. این بلوک های طیف محدوده‌ای از فرکانس‌های رادیویی الکترومغناطیسی هستند و به منظور انتقال صدا، داده‌ها و فیلم در یک کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین این طیف تعیین می‌کند که سرعت انتقال داده چقدر می تواند سریع باشد. تغییری که با اینترنت 5G اتفاق می‌افتد افزایش این میزان سرعت به ۱۰۰۰ مگاهرتز است. بنابراین با فناوری نسل پنجم تاخیر کمتری در سیستم خواهید داشت و داده‌ها در زمان واقعی و بدون درنگ منتقل می‌گردند.  

میزان واقعی سرعت اینترنت 5G چقدر خواهد بود؟

اگر بخواهیم کاملا" روشن و واضح در مورد سرعت اینترنت نسل پنجم صحبت کنیم باید بگوییم که این سرعت به میزانی خواهد بود که تماس‌های ویدئویی بسیار باکیفیت بوده و دانلودهای شما با سرعت بسیار بالایی انجام خواهد شد. بنابراین انتقال داده در کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه، با این فناوری انجام خواهد شد.  

تفاوت اینترنت 4G و 5G از نظر پهنای باند

 

تفاوت سرعت اینترنت 4G با اینترنت 4G  از نظر کاربردهای صنعتی و تجاری

اینترنت 5G به عنوان گزینه مناسب و نویدبخشی برای بهبود ارتباط بین انسان و ماشین‌ها در فرصت‌های تجاری و اقتصادی خواهد بود. بررسی ها نشان می‌دهد که اینترنت 5G  پیشرفت زیادی را در تولید اقتصادی جهان ایجاد خواهد کرد. تکنولوژیهای مربوط به آن در حوزه های گوناگونی میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند. به طور مثال در توسعه‌ی پیشرفت‌های لمسی، که اپراتورهای رباتیک کنترل از راه دور با استفاده از این فناوری می‌توانند از طریق ماشین، لمس و احساس داشته باشند. این تکنولوژی می‌تواند در کارخانه‌ها، معادن و جراحی از راه دور مورد استفاده قرار گیرد. برای توضیح بیشتر در این زمینه میتوان گفت که وجود یک شبکه‌ی اینترنت سریع باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها در صنایع گوناگون می گردد. به طور مثال، در معدن اتیک بولیدن در سوئد از اتوماسیون مجهز به اینترنت 5G به منظور حفاری و انفجار استفاده می‌شود. این فناوری موجب کاهش هزینه‌ها به میزان یک درصد در سال و صرفه جویی ۲٫۵ میلیون یورو در سال شده است.  

تفاوت اصلی بین اینترنت 4G و 5G  

به طور کلی شبکه‌ی اینترنت 5G  هوشمندتر، کم‌مصرف‌تر و سریع‌تر از اینترنت نسلهای پیش از خود است. برای درک بهتر تفاوت سرعت اینترنت نسل چهارم و پنجم به این مثال توجه کنید که با اینترنت 4G در ساعات اوج با مشکل روبرو می‌شود، در مقابل اینترنت 5 امکان اتصال همزمان کاربران بیشتری را برای شما فراهم می‌کند.  

اینترنت 5G  چه کاربردهایی دارد؟


با توجه به اینکه کاهش تاخیر به عنوان یکی از تفاوتهای اصلی میان اینترنت 5G  و 4G  است. به دلیل این ویژگی برجسته تعداد زیادی از بزرگترین صنایع جهان علاقه مندی و اشتیاق خ.د را برای پیوستن به شبکه اینترنت نسل پنجم اعلام کرده اند. کارشناسان این حوزه معتقدند که در نهایت اینترنت 5G  زیرساختهای لازم برای تحقق رویای شهرهای هوشمند و سایر پروژه‌های بزرگ را فراهم خواهد کرد. به طور کلی از حوزه های کاربرد اینترنت نسل پنجم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 حوزه‌ی سلامت و مراقبت‌های بهداشتی: تمامی افرادی که در حوزه خدمات درمانی فعالیت می کنند می‌توانند با استفاده از این فناوری شبکه‌های سنسور ایجاد کرده و بیماران را مورد پیگیری قرار دهند. با استفاده از این شبکه اطلاعات بسیار سریع‌تر از گذشته به اشتراک گذاشته خواهند شد.  

 زیرساخت های ارتباطی: در دنیای ما ارتباط بهتر به معنای سفر کارآمدتر است. با ارتباط بهتر امکان توزیع سریعتر و مناسب تر کالاها و خدمات در سراسر جهان فراهم خواهد شد.

 امنیت عمومی: یک شبکه‌ی گسترده و زمان پاسخگویی سریع به این معناست که کارهای عمومی می‌توانند در عرض چند ثانیه به حوادث و شرایط اضطراری پاسخ دهند و شهرداری‌ها سریع و با کاهش هزینه دست به کار شوند.

 صنعت اتومبیل‌ سازی: تکنولوژی اینترنت G5 خدمات بسیار کاربردی را ارائه خواهد کرد. با استفاده از این اینترنت وسایل نقلیه خواهند توانست تا بین خود و زیرساخت‌های جاده ارتباط برقرار کنند، این مسئله ایمنی را بهبود بخشیده و رانندگان را از شرایط سفر و اطلاعات عملکرد خود آگاه می سازد.

اینترنت 5G  چه کاربردهایی دارد؟

 

در رقابت میان اینترنت 4G و  5G کدامیک برنده خواهند بود!

اتصال به عنوان  معیار و استاندارد معتبر در سراسر دنیا برای ارزیابی و بررسی  نقاط قوت، کیفیت و ارزش اینترنت شما محسوب می شود. عوامل گوناگونی بر سرعت ارتباط یک دستگاه با شبکه‌ی اینترنت شما تاثیر می گذارند از جمله آنها میتوان به مواردی مانند: تراکم جمعیت، سرعت سفر و فاصله اشاره کرد. اینترنت G5 بر تمامی این موارد تاثیرگذار بوده و آنها را بهینه خواهد کرد. تکنولوژی نسل پنجم ویژگی‌های شبکه مانند پویایی و تحرک، انرژی، سرعت و دامنه‌ی خدمات را بهبود خواهد بخشید. این فناوری نوید بخش اتصال بهتر و پایدار تر خواهد بود. منظور از اتصال بهتر این است که  میلیون‌ها نفر در مناطق پرجمعیت جهان می‌توانند بدون تاخیر یا مشکل در سرعت، به اینترنت متصل شوند. وقتی شبکه اینترنت تحرک و پویایی بهتری داشته باشد شما در طول سفر می توانید سریعتر از همیشه به اینترنت متصل باشید.  

گوشی‌های هوشمند موجود در بازار و مجهز به اینترنت 5G

گوشی G5 اپل: شرکت اپل نسبت به برندهای دیگر محصولات هوشمند دیرتر وارد بازار گوشی‌های 5G شد! دلیل تاخیر این شرکت نیز ساخت یک گوشی فوق‌العاده و کامل مجهز به فناوری 5G بود. سری آیفون 12 به عنوان اولین گوشی این شرکت هستند که از فناوری 5G پشتیبانی می کنند.

گوشی G5 سامسونگ: گوشی‌های سامسونگ 5G که از فناوری اینترنت نسل پنجم پشتیبانی می کنند شامل موارد زیر می باشند: GALAXY S20 ULTRA 5G ، GALAXY S20 PLUS  ،GALAXY S 20، GALAXY NOTE 10 5G GALAXY S10 5G  GALAXY FOLD، GALAXY A90 5G.

 

گوشی‌های هوشمند موجود در بازار و مجهز به اینترنت 5G

 

گوشی 5G هواوی:  شرکت هواوی نیز برای رقابت در این حوزه گوشی هایی مجهز به فناوری نسل پنجم را وارد بازار کرد. مهمترین گوشی‌های هواوی مجهز به فناوری نسل پنجم خانواده میت 40 است.

گوشی 5G  شیائومی: XIAOMI MI MIX 3 5G   به عنوان اولین گوشی مجهر به اینترنت نسل پنجم است. از مهمترین گوشی های 5G شیائومی میتوان به موارد زیر اشاره کرد: سری 10 Mi، Redmi Note 9 5G، Redmi K40 Pro،  Poco F3 Pro  و Redmi K30 5G  . همچنین تمامی شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند  مانند وان پلاس، موتورلا و ال‌جی نیز تلاش کردند تا گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری 5G  خود را به بازار عرضه کردند.

اینترنت 5G و 4G  

در این مقاله تمامی نکات مربوط به تفاوت اینترنت 5G و 4G را برای شما عزیزان ارائه کردیم. تلاش کردیم تا با مثالهای روشن و قابل درک تفاوت سرعت اینترنت 5G و 4G  را برای شما کاربران عزیز بیان کنیم. آیا می دانید میزان سهم هر اپراتور از بازار چقدر است؟                                                                                            

 توصیه ما به شما انتخاب مناسب اتصال و شبکه اینترنت با توجه به نیازها و اولویت های خود است.  اگر تجربه استفاده از اینترنت 5G و 4G  را دارید، با ما و دیگر کاربران عزیز این تجربه را به اشتراک بگذارید. از نظر شما به عنوان یک کاربر اینترنت 5G و 3G  چه تفاوت هایی دارند؟ آیا تفاوت محسوس بین سرعت اینترنت 5G و 4G را در تجربیات کاربری خود مشاهده کرده اید؟ شما کدام نسل را انتخاب خواهید کرد؟ و چرا؟ اینترنت نسل پنجم یا اینترنت نسل چهارم؟ بی‌صبرانه منتظر نظرات شما در بخش کامنت هستیم.

 

 

تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست