وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | راهنماي سرويس ها

اینترنت 5G در ایران راه اندازی شد؟

انتشار ۱۴۰۰/۲/۲۷ . بروز رسانی ۱۴۰۰/۲/۲۷ ۱۴:۱۴ . ۱۸۷۳ بازدید

 

اینترنت  5G  چه زمانی برای تمامی کابران ایرانی قابل استفاده خواهد بود؟ مرداد ماه سال گذشته بود که وزیر ارتباطات، محمد جواد آذری جهرمی خبر خوش رونمایی از  اینترنت 5G   را تا پایان سال1399 به کاربران خانگی اینترنت داد. کاربرانی که برای تجربه دانلود آنلاین با سرعت یک و نیم گیگ بر ثانیه لحظه شماری می کنند. آنچه که مسلم است این است که این ورود فناوری منجر به انقلابی گسترده در ایجاد زیرساخت های لازم برای شهرهای هوشمند، سلامت هوشمند، اتومبیل‌های خودران، پخش ویدیو با کیفیت بالا و بازیهای آنلاین فراهم می نماید. سوال کلیدی این است که در چه زمانی این فناوری در ایران تجاری می‌شود؟ سالهاست که کاربران در تمام دنیا بی صبرانه منتظر اجرای این فناوری با امکانات منحصر بفرد شامل: پهنای باند زیاد، قابلیت اتصال انبوه، بحث پایداری بالا و تاخیر بسیار اندک هستند.

تجاری سازی اینترنت  5G در ایران، بایدها و نبایدها  

نکته مهم در مورد نسل پنجم ارتباطات، تجاری‌سازی آن می باشد. در سند شورای عالی فضای مجازی بیان شده است که تا دو سال دیگر یعنی در سال ۱۴۰۲باید ده درصد از جمعیت کاربران کشور از اینترنت نسل پنجم برخوردار باشند. با در نظر گرفتن این نکته که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هنوز به توافقی بر سر فرکانس‌های ۷۰۰-۸۰۰ در اختیار صدا و سیما نرسیده است و همچنان گوشی همراه مناسب برای این فناوری در داخل کشور وجود ندارد، آیا می توان در این مدت کوتاه به این هدف نزدیک شد؟ خبر خوش اینکه، نسل پنجم ارتباطات با دارا بودن ویژگیهای منحصر بفرد می تواند برای کاربران شخصی و مصارف صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل این قابلیت ها می توان امیدورا بود که زیرساختهای لازم برای این فناوری با توجه به سند و در زمان تعیین شده فراهم گردد.    

تجاری سازی اینترنت  G ۵ در ایران، بایدها و نبایدها

 

3 گام تا فعال سازی اینترنت  5G در ایران

1- با توجه به جامع بودن قابلیت های نسل پنجم ارتباطات در تمام دنیا و در کشور ما نیز این فناوری در زمینه های مختلف نیاز به رشد و توسعه دارد.  

2- کاربران خانگی اینترنت   5G نیاز به امکانات و زیر ساخت های گوناگون مانند: گوشی هایی با قابلیت اینترنت نسل پنجم، مودم های خانگی و سیم‌کارت‌های فایو جی دارند.    

3- تجهیزات مربوط به سایت‌های  5G که در کشور با هدف انجام تست ها برای نمونه های اولیه این فناوری راه اندازی شده اند باید با مشخص شدن فرکانس اختصاصی برای اینترنت نسل پنجم تجهیز گردند.  

در تحقق هر یک از این گامهای ذکر شده در بالا چاشهایی وجود دارد که با برطرف شدن آنها امکان راه اندازی هر چه سریعتر این فناوری به صورت فراگیر در کشور وجود خواهد داشت.  

3 گام تا فعال سازی اینترنت  G۵ در ایران

 

چالشهای موجود در راهاندازی اینترنت نسل پنجم در ایران: اولویت ها و راه حل ها  

 

از جمله چالشهای موجود در این زمینه گوشی‌های موجود در بازار هستند که قابلیت اتصال به اینترنت نسل پنجم در این گوشی‌ها استفاده نشده، با توجه به اینکه این گوشی ها کمتر مورد استقبال مشتریان قرار گرفتند و تعداد بسیار محدودی در بازار هستند. اگر کاربران به اینترنت نسل پنجم دسترسی پیدا کنند. در آینده نیز گوشیهایی که امکان پوشش فناوری اینترنت نسل پنجم را دارا باشند، بیشتر خواهد شد.  

 

بنابراین در این مرحله مسئله مهم اولویت و هدف گذاری تولید گوشی‌هایی با قابلیت پوشش دهی این فناوری و قیمت مناسب و مقرون به صرفه است. طبق آمارها، سالانه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون گوشی همراه وارد کشور می‌شود، بنابراین برای برطرف شدن این نیاز در کشور ورود به صنعت تولید گوشی بومی، به منظور تامین درصدی از این تعداد ضروری به نظر می رسد. علاوه بر این امکان اشتغال‌زایی و فراهم آمدن زیرساخت های موجود برای توسعه این تکنولوژی در آینده به عنوان یکی از نتایج مثبت این سرمایه گذاری در آینده خواهد بود.  

 

همچنین در مراحل بعدی تمرکز بر ساخت مودم بومی می‌تواند به عنوان راه حل مناسبی برای مرتفع کردن نیاز کاربران برای پوشش مناسب نسل پنجم ارتباطات و هم‌زمان توسعه تکنولوژی، در نظر گرفته شود. همچنین برای حل چالشهای موجود در راه اندازی اینترنت نسل پنجم نیاز هست که  اپرتورهای داخلی در اجرا و توسعه شبکه نسل پنجم ارتباطات، مشارکت بیشتری در زیرساخت داشته و بتوانند شرکت های مشترکی برای توسعه این زیرساختها فراهم کنند.   در این مرحله باید سیاست‌کاری به اپراتورها ابلاغ شود. همچنین بر اساس نقشه راهی که وزارت ارتباطات تنظیم می‌کند میزان و نوع مشارکت هر یک از اپراتورها در راه اندازی و توسعه این زیرساخت ها مشخص گردد. جالب است بدانید :  مودم همراه چیست و چه مودم همراهی برای خرید مناسب است؟ 

اینترنت نسل پنجم شاهراه ارتباطی در آینده

 

اینترنت نسل پنجم شاهراه ارتباطی در آینده  


علاوه بر همه مواردی که در زمینه اینترنت نسل پنجم و راه اندازی آن ذکرشد باید در نظر داشت که با توجه به کاربردهای خاص هر یک از ویژگی‌های نسل پنجم ارتباطات، لزوم به توجه به تجاری سازی و توسعه آن در کشور کاملا ضروری می باشد. با توجه به اینکه به طور کلی برای مشترک خانگی نرخ و سرعت بالا دارای اهمیت می باشد، از طرفی برای کاربر صنعتی، حجم ارتباطات و تاخیر کم مهم است. بنابراین با توجه به کاربرد اینترنت نسل پنجم برای کاربران می توان زمینه های راه اندازی و توسعه آن را فراهم آورد.  

نکته مهم در زمینه توسعه زیرساختهای اینترنت نسل پنجم توجه به این نکته است که در حقیقت اینترنت  G۵ مانند شاهراه ارتباطی است و با ارائه کیفیت بالا برای کاربران سبب افزایش مصرف می گردد. در نتیجه ی افزایش ترافیک، درآمد اپراتورها نیز افزایش می یابد. علاوه براین، راه‌اندازی و ایجاد زیرساخت های مناسب برای سرویس‌های جدید که ارزش افزوده بالاتری دارند می‌توانند برای اپراتورها کسب درآمد نمایند.

نقشه راه ایران برای راه اندازی و توسعه اینترنت  G۵

 

نقشه راه ایران برای راه اندازی و توسعه اینترنت   5G

در زمینه راه‌اندازی نسل پنجم ارتباطات در ایران، در حال حاضر نمی توان برآورد دقیقی ارائه داد. این برآورد هزینه تنها در صورتی امکان پذیر است که ابتدا باید نقشه راه توسط وزارت ارتباطات آماده شده و متناسب با آن تجهیزات تامین و هزینه های آن برآورد شوند. با توجه به برنامه ریزیهای انجام شده، تا پایان این دولت باید سایت‌های فعلی و موجود به اینترنت نسل پنجم مجهز شده و  به صورت نقطه‌ای برای اینترنت خانگی ارتقا داده شود.  مجوزهای لازم برای انجام این کار در کمیسیون تنظیم مقررات صادر شده است. برای توسعه در این بخش نیاز به سرمایه گذاری دولت داریم. باید در نظر داشته باشیم که تلاش برای توسعه فناوری کلید طلایی توسعه کشور در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بنابراین یکی از موضوعات اساسی برای دستیابی به آینده روشن، راه‌اندازی اینترنت و خدمات نسل پنجم می باشد.  

  چرا اینترنت  G۵ در ایران به سرعت توسعه نخواهد یافت؟

 

چرا اینترنت  5G در ایران به سرعت توسعه نخواهد یافت؟

ارزیابی کارشناسان این حوزه  بر این نکته مشترک است که توسعه عمومی اینترنت نسل پنجم در ایران به سرعت اتفاق نخواهد افتاد.

به صورت کلی و با در نظر گرفتن تجربیات گذشته و نگاهی تاریخی به توسعه فناوری در این حوزه در کشورمان میتوان گفت که فاصله بین ورود یک تکنولوژی تا عمومی‌سازی آن حتی نزدیک به یک دهه هم رسیده است.  در ایران وابستگی موضوعات توسعه ارتباطی به موضوعات سیاسی و فرهنگی در سال‌های اخیر به عنوان یکی از موانع رشد سریع تکنولوژی متناسب با دیگر کشورها بوده است. شبکه  5G و سرویس‌ها و خدمات مربوط به آن بسیار فراتر از ارتباطات پهن‌باند است. مهمترین چالش برای عدم توسعه عمومی اینترنت نسل پنجم به دلیل چالش‌های توسعه اینترنت پرسرعت در ایران است.  دلیل عمده به عنوان مانع توسعه در این حوزه این است که زیرساخت سیم مسی ارتباطات خانگی به شرکت مخابرات ایران واگذار شده و همین اجازه توسعه شبکه ثابت به فعالان خصوصی این حوزه را نمی‌داد. همچنین سرویس های مخابرات با در اختیار داشتن انحصار قابل رقابت با شرکت های خصوصی ارائه کننده این نوع خدمات نبود. بنابراین میتوان گفت راه اندازی و توسعه نسل پنجم می‌تواند تاثیر مستقیمی بر اینترنت ثابت بگذارد. از سوی دیگر اینترنت نسل پنجم موبایل می‌تواند مشخص‌کننده مسیر آینده پهنای باند در ایران باشد. فراهم بودن شرایط فنی و مقررات‌گذاری اپراتورهای مختلف برای توسعه تکنولوژی در ایران نیاز به داشتن ارزیابی مالی و به صرفه بودن توسعه این تکنولوژی است.  با توجه به تجهیزات گران‌قیمت توسعه اینترنت نسل پنجم یک دلیل عدم رشد سریع آن را می‌توان در نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین آن دانست. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی در کشور نمی‌توان چنین حجم سرمایه‌گذاری عظیمی را در سطح وسیع و در کوتاه مدت تصور کرد. همچنین نامشخص بودن وضعیت تحریم‌ها و نبود سرمایه‌گذار خارجی میتوانند از دیگر عوامل توسعه فناوری در این حوزه محسوب شوند.  

جمع بندی

با در نظر گرفتن تمامی چالش ها و موانع توسعه اینترنت نسل پنجم در ایران و با نیاز ضروری کشور برای توسعه فناوری در این حوزه، اقدامات عملی برای راه اندازی آن فراهم شده است. همچنین اجرایی کردن اولین نسخه 5G و ارائه خدمات اینترنت نسل ۵ به‌عنوان یک مطالبه جدی و نیازمندی کسب‌وکارها در کشور ماست. بنابراین میتوان امیدوار بود که تجاری سازی و عمومی سازی اینترنت نسل پنجم در ایران در آینده نزدیک تحقق پیدا کند.  با توجه به تاثیر مثبت اینترنت نسل پنجم بر زندگی و کسب و کار مردم در دنیا، این فناوری  به دستاوردی فراتر از اینترنت اشیا و انقلاب صنعتی چهارم تبدیل خواهد شد. بنابراین دستیابی به مزایای کامل این فناوری همزمان با دنیا، نیازمند ایجاد یک اکوسیستم جامع درکنار این تکنولوژی و در نظر گرفتن تمامی موضوعات مربوط به ضوابط، قوانین و مقررات، نظارت، امنیت و مباحث اقتصادی است. آیا می دانید اینترنت جهانی چیست؟ برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.  

 

جمع بندی

 

مطالب مرتبط
مقایسه سرعت  اینترنت 5G با 4G
بلاگ | اخبار اپراتورها
مقایسه سرعت اینترنت 5G با 4G
مقایسه سرعت اینترنت 5G با 4G همیشه به عنوان یکی از مهمترین دغدغه ها برای کاربران اینترنت است.همچنین دیگر موارد تکمیلی در مقایسه اینترنت...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست