وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | اخبار اپراتورها

سیم کارت سلب امتیاز شده چیست؟ + اخطار پلیس فتا درباره این موضوع

انتشار ۱۴۰۰/۱/۲ . بروز رسانی ۱۴۰۳/۱/۵ ۱۵:۴۲ . ۶۷۹۲۰ بازدید

همانطور که اطلاع دارید در کشور، هر فرد بیش از 2 عدد سیم کارت به نام یا فعال دارد. اما بعضا به دلایلی از یک یا چند سیم کارتی که به نامشان است استفاده نمی کنند و این امر باعث بی نظمی‌ و مشکلاتی می‌شود.

اما در بیشتر مواقع به دلیل اهمیت ندادن ما به این مسئله خود اپراتورها برای سلب امتیاز خط اقدام می‌کنند به این صورت که در وهله اول و در صورت روشن بودن سیم کارت از طریق پیامک اخطار سلب امتیاز سیم کارت را به مشترک اطلاع می‌دهند و در نهایت و با عدم پیگیری مشترک اقدام به سلب امتیاز سیم کارت می‌کنند.

 

برگرداندن سیم کارت سلب امتیاز شده همراه اول

 

سیم کارت سلب امتیاز شده چیست؟

طبق آماری که از سایت وزارت ارتباطات گرفته شده در میان سیم کارت‌هایی که به فروش رفته کشور، تقریبا نصف آن‌‌ها خاموش هستند. این در حالی است که نامبرینگ، یک ثروت ملی محسوب می‌شود و بر همین اساس طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات چنانچه سیم کارتی به مدت 90 روز بدون استفاده بماند، اپراتور مجاز می‌شود نسبت به سلب امتیاز آن اقدام کند.

در حال حاضر زمان زیادی از تدوین این مصوبه می‌گذرد. اما مدت زمان این مهلت در همه اپراتورها به 6 ماه می رسد و معمولا اپراتورها طی 90 روز اقدام برای سلب امتیاز سیم کارت نمی‌کنند.

همچنین پس از سلب امتیاز شدن سیم کارت به این معنی است که سیم کارت از تحت مالکیت بودن مشترک خارج شده توسط اپراتور و بعد به شخص دیگری که آن را خریداری کرده و واگذار می‌شود.

اگر چه به نظر می‌رسد اپراتورها برای سلب امتیاز از سیم کارت‌ها سعه صدر خوبی نشان داده‌اند اما کم وبیش مشترکان غیر فعال با مشکل سلب امتیاز خط‌های خود مواجه شده‌اند و طبیعی است که بسیاری از این افراد سوال داشته باشند که آیا امکان دسترسی مجدد به شماره قبلی پس از سلب امتیاز همچنان وجود دارد؟

 

سیم کارت ایرانسل بعد از چند وقت میسوزد

 

سلب امتیاز سیم کارت همراه اول

شرکت همراه اول در این مورد برای سیمکارت های دائمی‌اش مهلت 6 ماهه را لحاظ کرده و در واقع طبق این قانون اگر مشترکان سیم کارت های دائمی در دو دوره متوالی نسبت به پرداخت قبض خود اقدامی نکنند (یعنی 4 ماه قبض پرداخت نشود) سیمکارت آنها قطع خواهد شد ولی در صورتی که قبض مشترک صرفا شامل مبلغ آبونمان باشد و پرداخت صورت گیرد هیچ مشکلی بوجود نخواهد آمد.

در گذشته اعلام شده بود که اگر تلفن مشترک بعد از پرداخت نکردن قبوض قطع شود وی تا مدت مشخص شده 6 ماه زمان دارد که برای وصل مجدد آن اقدام نماید در غیر اینصورت سیمکارت سلب امتیاز شده و مالکیت خط از او سلب می‌شود، اما در شرایطی که مالک سیمکارت بخواهد بار دیگر خط خود را بدست آورد، و در صورتی که شماره‌اش هنوز واگذار نشده باشد؛ به دفاتر امور مشترکین مراجعه نموده و با پرداخت مبلغ نه هزار و پانصد تومان امکان این را دارد دوباره همان شماره قبلی خود را داشته باشد.

فقط به این نکته توجه داشته باشید که هر چند بازگردانی خط به مالک اول آن اولویت دارد ولی این در صورتی امکان پذیر است که  سیمکارت هنوز به شخص دیگری واگذار نشده باشد.

برای خطوط دائمی همراه اول پیامک صورتحساب، 3 یا 4 هر ماه برای همه‌ی مشترکین ارسال میشود و کاربران نیز تا 21 هر ماه زمان دارند تا قبض خود را پرداخت نمایند. و اگر این کار را انجام ندهند طی دو دوره متوالی، 72 ساعت مانده به موعد پرداخت اخطار قطع برای کاربران فرستاده میشود، و در صورت بی توجهی و عدم پرداخت بدهی خط تلفن قطع یک طرفه خواهد شد.

برخی از کاربران برای اینکه سیمکارتشان قطع نشود در ابتدای هر ماه مبلغی را به عنوان ودیعه می پردازند، که در صورتی که صورتحساب میان دوره به 80% ودیعه برسد پیامک اطلاع رسانی برای فرد ارسال میشود و در صورت 100% ودیعه خط سیمکارت قطع یک طرفه خواهد شد.

ودایع خطوط متفاوت بوده و در حال حاضر برخی خطوط مشمول طرح افزایش سقف اعتبار قطع هستند. با توجه به نوع قطع پایان‌دوره یا میان‌دوره، دو هفته تا یکسال بعد خط قطع دو طرفه می‌شود.

فقط به این نکته دقت داشته باشید که دو هفته یا 1 سال بعد از قطع میان دوره یا پایان دوره سیمکارت قطع دو طرفه می‌شود. و بلافاصله بعد از اینکه قطع دوطرفه شد نامه اخطار سلب امتیاز سیم کارت همراه اول با مهلت پرداخت یکساله برای مشترک ارسال می‌شود. در نهایت و در صورت عدم پرداخت بدهی خط، بر اساس مصوبه 207 رگولاتوری خط سلب امتیاز می‌شود. 

کلاهبرداران اینترنتی

برای اطلاع از ویژگی‌های سامانه همتا و روش‌ جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی روی عبارت آبی رنگ کلیک کنید.

سیمکارت همراه اولی‌ها به چه دلایلی قطع میشود؟

در دو صورت خطوط مشترکین همراه اول دائمی قطع می‌شود؛ اول اینکه مشترک در دو زمان متوالی یعنی 4 ماه به پرداخت قبض خود نپردازد حتی با مبالغ کم و دومین مورد زمانی است که رقم کارکرد مشترک به 80% مبلغ ودیعه سیم کارت برسد.

اما برای خطوط اعتباری همراه اول نیز اگر مشترک بیش از 90 روز هیچ اقدامی از قبیل ارسال پیامک، یا تماس، و مصرف اینترنت انجام ندهد اپراتور مجاز است که سیم کارت را سلب امتیاز کند.

 

فعال سازی سیم کارت ایرانسل غیر فعال شده

 

سلب امتیاز سیم کارت ایرانسل

اگر جزو کاربران اپراتور ایرانسل هستید و سیم کارت شما سلب امتیاز شده میتوانید با مراکز ایرانسل تماس گرفته و بعد از اینکه احراز هویت شد در صورت عدم واگذاری سیم کارت و وارد نشدن به چرخه توزیع می توانید بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی سیم کارت خود را فعال نمایید.

در صورتی که مدیر عامل اپراتور دوم هم مانند همراه اول گفته بود که در صورتی که سیم کارتی به مدت 90 روز بلا استفاده باشد اپراتور میتواند شماره را به شبکه خود بازگرداند ولی ما این سه ماه را هیچ زمان ملاک قرار نداده ایم.

علیرضا دزفولی، این مدیر مسئول اعلام کرد که ما ابتدا فقط سیم کارت هایی را که حدودا 2 تا 3 سال از آنها هیچ استفاده‌ای نشده را به شبکه خود برمی گردانیم، که در زمانهای بعد این عدد به یکسال رسید و بعد ها به 9 ماه کاهش یافت که الان این عدد به 6 ماه رسیده است و سیم کارت‌ها در این مدت اگر استفاده نشود به شبکه باز میگردند ولی هیچ بازه زمانی کمتر از آن برای بازگردانی سیمکارت‌ها نبوده است.

این مدیرعامل در پاسخ به این سوال که تا الان چه تعداد سیمکارت ایرانسل با عنوان سیمکارت سلب امتیاز شده سوخته شده اند و شماره‌شان به شبکه بازگشته است گفت: مجموعا 10 میلیون سیمکارت خط بازیافت شده‌اند.

و تاکید نمود در صورتی که اگر شارژی در سیم کارت سلب امتیاز شده مانده باشد بعد از آن می تواند رقم شارژ به هر شماره‌ای که مالک خط علاقه مند باشد واریز میشود.

 

استفاده نکردن از سیم کارت ایرانسل

 

سلب مالکیت سیم کارت ایرانسل

در خطوط دائمی ایرانسل مشترکین به سه روش می‌توانند برای گرفتن صورتحساب خود اقدام کنند.

  1. ارسال یک پیامک بدون متن به شماره  5455
  2. دریافت صورتحساب از طریق ایمیل: برای دریافت صورتحساب از طریق ایمیل، وارد پورتال کنترل حساب اینترنتی (ecare) شده و گزینه دریافت قبض را انتخاب کنید.
  3. ارسال پیامک بدون متن به 5459

در کل همه مشترکان ایرانسل می‌توانند از طریق اپلیکیشن ایرانسل من میزان کارکرد خط خود را با جزئیات شفاف ملاحظه و از همان طریق نسبت به پرداخت صورتحساب به صورت اینترنتی اقدام کنند.

مشترکین ایرانسلی توجه داشته باشند در صورتی که میزان قبض آن‌ها بیش از 12 هزار تومان باشد قبض کاغذی به نشانی پستی مندرج در پرونده آن‌ها ارسال می‌شود.

پس از صدور قبض، کاربران تا روز بیست و هشتم ماه‌های فرد (فروردین، خرداد، مرداد، مهر، آذر و بهمن) مهلت پرداخت دارند و در صورتحساب‌های جدید، کاربران می‌توانند حداکثر تا سه دوره و تا مبلغ 20 هزار تومان پرداخت را به تعویق بیاندازند.

در صورتی که مشترک تا مهلت تعیین شده صورتحساب خود را نپردازد پس از 4 روز خط به صورت یک طرفه قطع می‌شود و پس از گذشت 57 روز اگر باز هم قبض پرداخت نشود خط به طور کامل قطع می‌شود.

سرانجام اگر پس از گذشت 140 روز از صدور صورتحساب (51 روز بعد از قطع دوطرفه) قبض پرداخت نشود، شرکت ایرانسل مجاز است شماره تلفن همراه مشترک را از شبکه حذف و سیم کارت شخص را سلب امتیاز کند.

کدام سیم کارت‌ها سلب امتیاز می‌شوند؟ 

  دلایلی مانند بدهی خط موبایل و عدم اقدام به پرداخت صورتحساب می‌تواند به سلب امتیاز از سیم‌کارت‌های اعتباری و دائمی منجر شود.

در صورتی که مشترکان اپراتورهای همراه به موقع به پرداخت صورتحساب تلفن همراه خود اقدام نکنند، ممکن است به رویه‌های قطع بدهی دچار شده و در صورتی که این روند ادامه داشته باشد.

می‌تواند به سلب امتیاز سیم‌کارت بینجامد؛ زیرا اپراتورها مجازند طبق ساختاری که از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نظر گرفته شده، با مشترکان بدهکار برخورد و خط آن‌ها را قطع کنند یا اگر این نپرداختن‌ها ادامه داشته باشد، به سلب امتیاز از خط اقدام کنند.

سیر تا پیاز سیم کارت‌های سوخته

اگر می‌خواهید از علت بی دلیل سوختن سیم کارت خود مطلع شوید به مطلب بالا مراجعه کنید.

هشدار پلیس فتا در مورد سیم کارت‌های سلب امتیاز شده

سرهنگ یادگارنژاد، رئیس پلیس فتا استان کرمان گفت: یکی از چالش های فعلی کاربران تلفن همراه در کشور، وجود سیمکارت هایی است که به علت عدم فعالیت کاربر، توسط شرکت ارائه دهنده خدمات ارتباطی، پس از پایان مهلت قانونی سلب امتیاز شده و مجددا به چرخه فروش برگردانده می شود و به صورتی کاملاً قانونی در اختیار کاربری دیگر قرار می‌ گیرد .

 رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان افزود: کاربر جدید به تمام اطلاعات ذخیره شده براساس این شماره تلفن همراه، دسترسی خواهد داشت،اطلاعاتی که شامل پیامرسان‌های تلفن همراه به ویژه تلگرام خواهد بود و فقط با کد بازیابی، همه اطلاعات کاربر قبلی بدون هیچ دردسری در دسترس کاربر جدید خواهد بود.

 

فعال سازی سیم کارت سلب امتیاز شده رایتل

 

وی تصریح کرد: با این اتفاق، همه عواقب سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران، متوجه صاحب قانونی سیم‌کارت است.

وی اظهار کرد: ساده‌ترین نوع سوء استفاده از این طریق، دسترسی مالک جدید به برخی اطلاعات مهم مالک قبلی سیم کارت از جمله فیلم‌ها و تصاویر خصوصی فرد است، حتی در مواردی دسترسی به برخی از اطلاعات مهم می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

سرهنگ یادگارنژاد گفت : مواردی مثل دسترسی به اطلاعات برخی از گروه‌هایی که پیش از این، صاحب قبلی سیم کارت در آن عضویت داشته است که متاسفانه برخی از این گروه‌ها، گروه‌های کاری‌اند که عضویت فردی جدید با هویت صاحب قبلی سیم‌کارت می‌تواند منجر به افشا اطلاعات مهم کاری فرد شود.

وی افزود: موثرترین توصیه برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی در این باره می‌تواند این باشد که فرد، پیش از فروش سیم کارت خود تمامی اکانت‌های فعال دشبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها را غیر فعال کند و حتی لازم است پیش از واگذاری سیم کارت، کانال‌ها و گروه‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی را نیز غیرفعال و حذف کرده و علاوه بر این عکس و فیلم‌های بارگذاری‌ شده را هم از شبکه‌های اجتماعی پاک کند.

سلب امتیاز سیم کارت از طریق سامانه 

مجید حقی معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌کارت در اپلیکیشن‌های مدیریت حساب اپراتورهای تلفن همراه خبر داد.

وی افزود: فاز اول سامانه سلب امتیاز مالکیت سیم‌کارت با تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای توسعه دولت الکترونیک، به منظور کاهش مراجعه مردمی به دفاتر پیشخوان و نمایندگی‌های اپراتورها در شرایط همه‌گیری ویروسکرونا و ایجاد تسهیل در ساماندهی سیم‌کارت‌ های تحت مالکیت مشترکین راه‌ اندازی شده است.

 

سلب امتیاز سیم کارت ایرانسل غیر حضوری

 

آقای حقی درباره نحوه استفاده از این سامانه اعلام کرد: با راه‌ اندازی این سامانه تمامی مشترکین تلفن همراه می‌توانند با نصب آخرین نسخه اپلیکیشن اپراتور مورد نظرشان  (همراه اول: My Mci، ایرانسل: ایرانسل من، رایتل: رایتل من، شاتل: My Shatel، سامانتل: My Samantel) در بخش مدیریت سیم کارت‌ ها برای سلب مالکیت سیم‌کارت‌هایی که در آن اپراتور به نامشان ثبت شده، اقدام کنند.

مشترکان سیم‌کارت‌های اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) مانند شاتل موبایل، های وب، آپتل و لوتوس نیز می‌توانند با مراجعه به وب سایت اپراتور مورد نظرشان از سیم‌کارت‌های تحت مالکیت خود مطلع شده و با انتخاب یکی از گزینه‌های «عدم نیاز به سیم‌کارت» یا «عدم اطلاع از صدور سیم‌کارت» پس از طی فرآیند تعیین شده، برای سلب مالکیت سیم‌کارت اقدام کنند.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری تاکید کرد: پس از طی شدن فرایند سلب امتیاز، اشتراک سیم‌کارت به صورت قطعی از  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مالکیت مشترک خارج می‌شود.

شما چند سیم کارت فعال بدون استفاده دارید؟ آیا می‌خواهید دوباره از سیم کارت سلب امتیاز شده خود استفاده کنید؟

مطالب مرتبط
همه چیز درباره اپلیکیشن پیشواز هوشمند ایرانسل
بلاگ | خدمات سیم کارت
همه چیز درباره اپلیکیشن پیشواز هوشمند ایرانسل
در این مقاله تمام نکات کاربردی درباره اپلیکیشن پیشواز هوشمند ایرانسل را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم. آیا می دانید اپلیکیشن ایرانسل من...
فعال سازی و حذف پیامک تبلیغاتی سیم کارت ایرانسل
بلاگ | خدمات سیم کارت
فعال سازی و حذف پیامک تبلیغاتی سیم کارت ایرانسل
مشترکین اپراتور های ایرانسل می توانند تصمیم بگیرند مایل به دریافت کدام سرویس پیامک هستند، مشترکین می توانند برای دریافت یا دریافت نکردن...
بررسی تعویض سیم کارت همراه اول ، ایرانسل ، رایتل
بلاگ | اخبار اپراتورها
بررسی تعویض سیم کارت همراه اول ، ایرانسل ، رایتل
در این نوشته به صورت کامل شرایط تعویض سیم کارت همراه اول و هزینه تعویض سیم کارت را مورد بررسی قرار می دهیم. آیا می دانید استعلام سیم کارت...
سلب امتیاز سیم کارت ایرانسل + معرفی اپلیکیشن سلب امتیاز
بلاگ | خدمات سیم کارت
سلب امتیاز سیم کارت ایرانسل + معرفی اپلیکیشن سلب امتیاز
آیا می دانید چه زمانی سیم کارت سلب امتیاز خواهد شد. اگر سیم کارت مشترکی در مدت زمان 90 روز بدون پرداخت تراکنش و استفاده باشد اپراتور می...
تعداد 6 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی 4.8
5
1
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

  1. sma***@gmilicom

    سلام من خودم سیمکارتام ازطریق ایرانسل من سلب امتیازکردم ایرانسل من نوشته بود که بعد 24ساعت ازمالکیت خارج میشه آیا الان نمیشه بگیرم

  2. من سیم کارتمو سلب امتیاز کردم ولی واتم قط نشده دلیلش چیه ؟

  3. سیمکارتی که سلب امتیاز شده رو چطور میتونم، به عنوان مشترک جدید خریداری کنم؟ سلام. آیا گزینه ای هستش تو مخابرات که بتونم رِزرو کنم؟ ممنون میشم.

  4. سیمکارتی که سلب امتیاز شده رو چطور میتونم، به عنوان مشترک جدید خریداری کنم؟ سلام. آیا گزینه ای هستش تو مخابرات که بتونم رِزرو کنم؟ ممنون میشم.

  5. آیا سیم کارتم را که پانزده سال پیش قطع شده را میتوانم برگردانم؟

    پاسخ :

    سلام اگر سیم کارت شما دائمی هست و آبونمان و قبض رو پرداخت کردید سلب امتیاز نمیشه.

  6. سلام سیم کارت من سلب امتیاز شده ولی واگذار نشده ولی نمایندگی همراه اول میگوید هیچ کاری نمیشود برای برگرداندن آن کرد ولی در متن بالا نوشته شده که میشود با پرداخت بدهی و۹۵جج آن را برگرداند من چکار باید انجام دهم‌ممنون میشوم راهنمایی فرمایید

x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست