وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | دنیای فناوری

بررسی پلی استیشن 5؛ پادشاه نسل نهم صنعت بازی

انتشار ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ . بروز رسانی ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ ۱۲:۵۲ . ۲۲۴۳ بازدید

بعد از 7 سال دست و پنجه نرم کردن با پلی استیشن 4، پلی استیشن 5  بالاخره رونمایی شد تا بعد از سال ها قدم به نسل جدید بازی های رایانه ای بگذاریم.

آخرین کنسول شرکت سونی با همه فراز و نشیب هایش عرضه شد. و اما اولین موضوعی که در مورد پلی استیشن 5 مورد توجه همگان قرار گرفته است، ابعاد بسیار بسیار بزرگ آن است. 

حتما تا به حال شوخی های کاربران را در مورد عظیم الجثه بودن پلی استیشن را شنیده اید؛ این کنسول با 390 میلی‌متر ارتفاع، 104 میلی‌متر عرض و عمق 260 میلی متری خود در حاضر بزرگترین کنسول بازی دنیا شناخته می‌شود.

اما این کنسول غول پیکر طبیعتا از سخت افزاری قدرتمندی برخوردار است‌، با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی آخرین حال حاضر شرکت سونی بپردازیم.

مشخصات فنی پلی استیشن 5

قبل از توضیح هر چیز باید بگوییم که پلی استیشن 5 فوق العاده قدرتمند است! در واقع باید گفت که مقایسه پلی استیشن 5 با پلی استیشن 4 غیر ممکن است؛ پلی استیشن جدید از همه لحاظ قوی‌تر، سریع‌تر و باکیفیت‌تر است.

تجربیات استفاده از پلی استیشن 5 نشان داده است که چند ساعت کار کردن با پلی استیشن 5 و سپس بازگشت به پلی استیشن 4 بسیار سخت است.

شاید تنها نقطه ضعف پلی استیشن 5 را بتوان کمبود حافظه آن دانست؛‌ این کنسول در حال حاضر با 825 گیگابایت حافظه‌ی SSD به فروش می‌رسد. اما این در حالی است که پلی استیشن 4 دارای 1 ترابایت حافظه داخلی بود.

اما باید به این نکته توجه کرد که حافظه SSD درون پلی استیشن 5 هم اکنون سریعترین حافظه‌ داخلی موجود در وسایل الکترونیکی است و با درنظرگرفتن قیمت 499 دلاری این محصول، امکان ارائه‌ی ۱ ترابایت یا بیشتر وجود نداشت. 

 

قیمت پلی استیشن 5 در ایران

 

اما این احتمال که سونی در آینده نسخه ای جدید از پلی استیشن 5 که دارای حافظه داخلی بیشتری است را عرضه کند نیز وجود دارد و اما امیدواریم در آینده شاهد یک نسخه دوم از PS5 با حجم بالاتر باشیم.

البته لازم به ذکر است که شرکت‌هایی در زمینه ساخت حافظه جانبی فعالیت می‌کنند و در آینده نه چندان دور شاهد حافظه های جانبی برای پلی استیشن 5 خواهیم بود.

به عنوان یکی دیگر از نکات منفی Ps5 می توان به این اشاره کرد که هنوز امکان انتقال بازی‌های پلی استیشن 5 به هارد جانبی و ذخیره کردن آن‌ها وجود ندارد.

این در حالی است که شما میتوانید بازی های پلی استیشن 4 را روی حافظه های جانبی نصب و اجرا کنید. اما طبق گفته های شرکت سونی؛ در آینده امکان انتقال بازی های پلی استیشن 5 روی هارد های جانبی ممکن می‌شود.

طراحی پلی استیشن 5

طراحی ظاهری پلی استیشن 5 یکی از جنجالی ترین موضوعات چند ماه اخیر است که در شبکه های اجتماعی در مورد آن بحث شده است. همانطور که گفته شد پلی استیشن 5 بسیار بزرگ است!

این کنسول حتی از نسخه های اولیه ایکس باکس و پلی استیشن 3 نیز ابعاد بزرگتری دارد. حتما پیش از خرید ps5 باید از جای مناسب این کنسول اطمینان کسب کنید و مطمئن شوید هوا به خوبی جریان پیدا می‌کند.

معرفی برترین شبیه ساز های اندروید

اگر به دنبال اجرای برنامه های تلفن همراه خود بر روی کامپیوتر هستید این مطلب را از دست ندهید.

پلی استیشن 5 در دو حالت عمودی و افقی قابل نصب است و برای قرار دادن کنسول به یکی از این دو صورت به پایه ای که در جعبه کنسول وجود دارد نیاز خواهید داشت.

 

آخرین اخبار از پلی استیشن 5

 

پایه در نگاه اول ارزان قیمت به نظر می‌رسد و شاید با خود فکر کنید که این پایه پلاستیکی توانایی تحمل کنسول با این حجم را ندارد اما در هنگام قرار گرفتن این پایه در زیر کنسول متوجه می‌شوید که این پایه آنچنان هم ناتوان نیست! 

همچنین امکان جدا کردن پنل‌های کناری و تمیز کردن بدنه‌ی اصلی کنسول به عنوان یکی از آپشن های هیجان انگیز این کنسول به شمار می‌آید و اگر قصد تمیز کردن کنسول تان را داشته باشید این عمر بسیار آسان می‌گردد. لازم به ذکر است که این کنسول تاکنون فقط در رنگ سفید عرضه شده است‌؛‌ البته در آینده شاهد رنگ‌های دیگری نیز خواهیم بود.

اگر به بدنه کنسول دقت کنیم متوجه می‌شویم که روی بدنه آن تعداد بسیار زیادی هزاران مثلث،‌ مربع، دایره و ضربدر ریز وجود دارد که به زیبایی کنسول کمک شایانی کرده است.

حال نوبت بررسی کیفیت ساخت PS5 است؛ پلاستیک استفاده شده در پنل‌های کناری کنسول سفید، محکم و مقاوم هستند و به‌ راحتی خم نمی‌شوند. بدنه‌ی اصلی کنسول به رنگ مشکی بوده و حالتی براق دارد که ممکن است همه افراد آن را نپسندند.

 

بازی پلی استیشن 5

 

پنل جلوی کنسول شامل دو دکمه‌ی پاور، خروجی دیسک (در نسخه فیزیکی)، یک درگاه یواس‌بی و یک درگاه USB-c می‌باشد. پلی استیشن 5 در مجموع دارای  چهار درگاه USB می‌باشد که دو مورد از آنها در پنل جلویی کنسول و دو مورد از آنها در پنل پشتی تعبیه شده اند.

عملکرد پلی استیشن 5؛‌ صدای فن و گرمای کنسول در هنگام بازی

کنسول‌های پلی استیشن 4 و  پلی استیشن 4 پرو در هنگام اجرای برخی از بازی ها به طرز باورنکردنی‌ ای پر سروصدا بودند! همین موضوع باعث شد که در هنگام معرفی PS5 یکی از مهم ترین پیشرفت ها و تفاوت های آن را نسبت به نسل قبل کم صدا بودن کنسول باشد.

با توجه به اینکه کم‌ صدا بودن کنسول ویژگی به شمار نمی‌آید ولی باز هم می‌توان آن را به عنوان یک پیشرفت لحاظ کرد.

کنسول به گونه ای طراحی شده است که گرما را از جلو، بالا و پشت کنسول به بیرون منتقل کند؛ به همین دلیل است که در هنگام قرار دادن کنسول باید از مناسب بودن جای آن و تهویه هوا مطمئن شد.

در کل باید به این اشاره کرد که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنسول های نسل قبل سونی حل شده و حداقل در زمان عرضه از لحاظ صدا و گرما کنسول مشکلی نخواهد داشت.

نرم افزار و رابط کاربری پلی استیشن 5 

پلی استیشن 5 از هر نظر نسبت به نسل قبلی تغییر کرده و بهینه شده است؛ رابط کاربری PS5 نیز از این قاعده مستثنا نبوده و رابط کاربری آن نسبت به نسل قبلی پیشرفت های چشمگیری کرده است.

رابط کاربری playstation 5  در رزولوشن 4K و HDR نمایش داده می‌شود و همین اتفاق عامل چند برابر شدن زیبایی رابط کاربری کنسول است.

 یکی از بهترین تغییراتی که در سیستم‌ عامل به وجود آمده است ادغام شدن فروشگاه پلی استیشن با خود سیستم‌ عامل است.

PSN دیگر یک اپ جدا نیست و جزئی از منوی اصلی شده است. همین تغییر نسبتا کوچک به قدری در تجربه‌ ی کاربری مؤثر و لذت‌ بخش است که بازگشت به playstation network در پلی استیشن 4 را دشوار می‌کند.

 

مشخصات پلی استیشن 5

 

در کل تجربه استفاده از پلی استیشن 5 نشان داده است که افرادی که از پلی استیشن 5 حتی به مدل بسیار کمی استفاده کرده اند دیگر حاضر به بازگشت به سمت PS4 های خود نبوده اند؛‌ محیط کاربری و همچنین سرعت پردازش و لود بازی ها در پلی استیشن 5 به لطف حافظه SSD تقریبا 3 برابر پلی استیشن 4 می‌باشد.

همین امر بازگشت به سمت PS4 را پس از استفاده از Ps5 سخت می‌کند.

کنترلر دوال سنس پلی استیشن 5؛ بازی‌ها را احساس کنید!

و اما کنترلر پلی استیشن 5 خبر از تجربه های جدید در صنعت گیمینگ را می‌دهد. کیفیت ساخت کنترلر، شکل بهبود یافته‌ ی آن و دکمه‌ های نرم‌ تر آن به خودی خود چندین مرحله این کنترلر را از دوال شاک 4 جلوتر می‌اندازد.

کنترلر به نسبت نسل های قبل سنگین‌ تر شده اما این سنگینی مشکلی در طراحی آن ایجاد نکرده است و این کنترلر خیلی راحت‌ تر در دست قرار می‌گیرد.

یکی از مهمترین تغییراتی که مطمئنا انقلابی در صنعت گیم به شمار می‌رود کلید های L2 و R2 می‌باشد. در پلی استیشن 4 این دکمه ها از یک فنر ساده استفاده کرده بود که به پایین خم می‌شد و هیچ عملکرد به خصوصی نداشت.

 

قیمت احتمالی پلی استیشن 5

 

اما در پلی استیشن 5 ماجرا متفاوت است؛ در بازی های مختلف عملکرد این کلید ها تغییر میکند و فشردن این دکمه ها در هر قسمت از بازی متفاوت است.

برای مثال در یک بازی شوتر استفاده از اسلحه های مختلف و شلیک با آن ها با یکدیگر متفاوت است و هر کدام نیازمند فشردن دکمه R2 به اندازه خاصی هستند تا حس و حال بازی را بیشتر به بازیکن منتقل کنند و تجربه ای خاص و به یاد ماندنی را به وجود بیاورند.

عوامل باد کردن باتری گوشی های هوشمند

اگر به دنبال راه های پیشگیری از باد کردن باتری گوشی هوشمند خود هستید این مطلب را بخوانید.

همچنین دوال سنس از موتور های ویبره پیشرفته تری نسبت به دوال شاک 4 بهره مند است همین امر باعث احساس تجربه های مختلف در بازی می‌شود.

طبق گفته های شرکت سونی دوال سنس از یک باتری با ظرفیت 1500 میلی آمپری بهره مند است و میزان نگهداری شارژ آن همانند دوال سنس 5 می‌باشد. اما دوال سنس به دلیل وجود پورت type-c به عنوان درگاه شارژ؛ سرعت شارژ بالاتری دارد و سریعتر شارژ می‌شود.

بازی های پلی استیشن 5

تاکنون عناوین زیادی برای PS5 معرفی نشده است اما طبق گفته های شرکت سونی کاربران میتوانند 99 درصد بازی های PS4 را روی کنسول نسل نهمی خود تجربه کنند و از تجربه بازی های مورد علاقه خود لذت ببرید.

همچنین اگر از علاقه مندان به نسخه های فیزیکی بازی ها هستید و تعداد زیادی بازی فیزیکی دارید نگران نباشید! چرا که با استفاده از نسخه دیسکی پلی استیشن 5 می‌توانید بازی های خود را روی کنسول اجرا کنید.

لازم به ذکر است که اکانت هایی که روی پلی استیشن 4 خود داشته اید هم اکنون روی کنسول جدیدتان نیز قابل پشتیبانی می‌شود و میتوانید از اکانت های قدیمی خود استفاده کنید.

جمع بندی؛ پلی استیشن 5 بخریم یا نه؟

به جرات می‌توان گفت که پلی استیشن 5 یک کنسول نسل نهمی است؛ سونی در تمام زمینه ها PS5 را توسعه داده است و کم کاری نکرده است (اگر کمبود حافظه SSD را در نظر نگیریم این کنسول از همه نظر از نسل های قدیمی خود بهتر است).

اگرچه طبق گفته ها در برخی موارد در رابط کاربری مشکلاتی وجود دارد که مطمئنا در آپدیت های آینده برطرف می‌شود. اما پلی استیشن 5 ارزش‌اش را دارد و می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

به نظر شما چه ویژگی PS5 آن را نسبت به PS4 برتر ساخته است؟ آیا ایکس باکس سری X میتواند با پلی استیشن 5 در رقابت قرار بگیرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
بررسی بهترین سرعت اینترنت بازی آنلاین
بلاگ | اخبار اپراتورها
بررسی بهترین سرعت اینترنت بازی آنلاین
آیا می دانید بهترین سرعت اینترنت گیمرها بازی آنلاین چگونه می توان خریداری کرد. سرعت دانلود و آپلود همچنین پینگ تایم برای گیمر های حرفه ای...
آنتن BTS چیست و نقطه زنی سیم کارت چگونه انجام می‌شود؟
بلاگ | دنیای فناوری
آنتن BTS چیست و نقطه زنی سیم کارت چگونه انجام می‌شود؟
آنتن های BTS مجموعه ای از تجهیزات مخابراتی هستند که در مخابرات بی سیم، ارتباط مشترک با شبکه را فراهم می‌کند. این نوع از آنتن ها در مناطقی...
معرفی انواع باتری تلفن همراه و راهکارهایی برای افزایش عمر باتری
بلاگ | بازار موبایل
معرفی انواع باتری تلفن همراه و راهکارهایی برای افزایش عمر باتری
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، انواع و اقسام جدیدی از باتری ها نیز به وجود آمده اند که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. اسمارت فون ها...
بهترین گوشی های سال 2020
بلاگ | بازار موبایل
بهترین گوشی های سال 2020
در حال حاضر، گوشی های هوشمندی وجود دارند که از مابقی تلفن های همراه یک سر و گردن بالاتر هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 مورد از...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست