وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | بازار موبایل

علت باد کردن باتری گوشی هوشمند چیست؟ +راه های جلوگیری

انتشار ۱۳۹۹/۸/۲۸ . بروز رسانی ۱۳۹۹/۸/۲۸ ۱۱:۰۹ . ۲۳۹۹ بازدید

شاید تا به حال با باتری های باد کرده برخورد کرده اید و علت این اتفاق را اصلی نبودن باتری گوشی خود می‌دانستید. اما به راستی دلیل اصلی باد کردن باتری گوشی چیست؟ چه عواملی میتواند باعث باد کردن و متورم شدن باتری ها شود؟ در هنگام برخورد با یک باتری باد کرده چه کار هایی را باید انجام داد؟ برای پاسخ به این سوال و چندین سوال کاربردی دیگر در زمینه باتری گوشی هوشمند با ما همراه باشید. 

تقریبا تمام وسایل الکترونیکی که قابلیت جا به جایی دارند از باتری استفاده می‌کنند. باتری ها قابل شارژ هستند و میتوان با اتصال به برق آنها را شارژ کرد. در حال حاضر باتری های لیتیوم یونی بهترین باتری های موجود در بازار هستند و در اکثر وسایل الکترونیکی نظیر موبایل،‌ تبلت، لپ تاپ،‌ ساعت های هوشمند و … استفاده می‌شوند. اما باتری های لیتیوم یونی نیز همانند باتری های دیگر ممکن است دچار خرابی و مشکلاتی شوند که یکی از مهم ترین آنها باد کردن می‌باشد. در این مقاله به بررسی عوامل باد کردن باتری و راه های جلوگیری از آن خواهیم پرداخت.

علت باد کردن باتری گوشی های هوشمند

زمانی که باتری های لیتیوم یونی بیش از حد داغ و یا بیش از حد شارژ می شوند یا این که به طور طبیعی در اثر گذر زمان کارایی خود را از دست می دهند،‌ ممکن است سلول های داخلی باتری،‌ ترکیب قابل اشتعال الکترولیت را بیرون دهند. این زمانی است که باتری ها باد می کنند؛ چون باتری ها در فضای بسته قرار دارند آزاد شدن این گاز ها باعث باد کردن آن می شود.

 

از کجا بفهمیم باتری گوشی باد کرده

 

زمانی که باتری های لیتیوم یونی کهنه و خراب می شود و یا موقعی که شارژ بیش از اندازه به آن وارد شود یا باتری آن داغ شده باشد، احتمال این که سلول های باتری ترکیبی از الکترولیت قابل اشتعال را انتشار دهند وجود دارد. در اثر انتشار این گا‌ز،‌ باتری گوشی متورم شده و باد میکند.

این گاز ها درون باتری مانده و به مرور زمان باعث باد کردن باتری گوشی می‌شوند. پوشش باتری همانند یک لایه محافظ عمل کرده و از آتش گرفتن باتری جلوگیری می کند.

عوامل موثر در باد کردن باتری گوشی هوشمند

  • استفاده از شارژر های تقلبی و غیر اصلی
  • شارژ کردن طولانی گوشی 
  • داغ کردن بیش از اندازه گوشی
  • استفاده از قاب های غیر استاندارد

در ادامه به توضیح و بررسی هر یک از موارد بالا خواهیم پرداخت.

استفاده از شارژر های تقلبی و غیر اصلی

این روزها و با افزایش قیمت موبایل و لوازم جانبی‌ آن؛ شارژر های جعلی و بی کیفیت زیادی به جای شارژر اصلی در بازار عرضه می‌شوند که شاید حتی از نظر ظاهری نیز هیچ تفاوتی با شارژر های اورجینال و اصل نداشته باشند. استفاده از شارژر های تقلبی و غیر اصلی یکی از اصلی ترین دلایلی است که می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند باد کردن باتری شود.

غول های عمر باتری در سال 2020

برای کسب اطلاعات در مورد برترین و قدرتمندترین باتری های موجود در سال 2020 این مقاله را از دست ندهید. 

 همیشه سعی کنید از شارژ های اورجینال، اصل و قابل اعتماد برای شارژ کردن باتری گوشی خود استفاده کنید تا با مسئله داغ شدن بیش از اندازه باتری یا شارژ بیش از حد رو به رو نشوید. لازم به ذکر است که استفاده از شارژر با ولتاژ مناسب گوشی نیز یکی از موارد مهم در هنگام خرید شارژر است.

 

آموزش خواباندن باد باتری گوشی

 

شارژ کردن طولانی گوشی 

هنگامی که گوشی را در شارژ قرار می‌دهید‌؛‌ باتری گوشی برای شارژ به صورت طبیعی شروع به داغ شدن می‌کند. اما داغ شدن بیش از اندازه باتری گوشی علاوه بر کاهش کیفیت و عمر آن، می‌تواند منجر به باد کردن باتری هم شود. هنگامی که گوشی خود را برای مدت زمان های طولانی به شارژ بزنید دقیقا همین حالت رخ می‌دهد و باتری گوشی شما برای مدت طولانی و بیش از اندازه داغ می‌شود و امکان باد کردن و تورم آن افزایش می‌یابد. در خیلی از موارد دیده شده که تکرار این موضوع و زدن گوشی برای مدت زمان های طولانی به شارژر منجر به باد کردن باتری می‌شود.

داغ کردن بیش از اندازه گوشی

بی شک می‌توان گرما را بزرگترین دشمن باتری لیتیوم یونی گوشی های هوشمند دانست! باتری ها در مواجهه با گرمای طولانی مدت به سرعت کارایی خود را از دست داده و شروع به باد کردن می‌کنند. در بعضی موارد دیده شده که گرمای طولانی مدت حتی باعث ترکیدن باتری نیز می‌شود. از نگهداری باتری و گوشی در جای گرم و مرطوب و یا در مقابل حرارت خودداری نمایید و همچنین در صورت گرم شدن آن، برای دقایقی در جایی خنک قرار دهید.

استفاده از قاب های غیر استاندارد

یکی دیگر از دلایل باد کردن باتری گوشی های هوشمند استفاده از قاب های غیر استاندارد است. همانطور که گفته شد؛‌ هنگامی که گوشی را در شارژ قرار میدهیم، به صورت طبیعی شروع به گرم شدن می‌کند. اما اگر طراحی قاب به گونه ای باشد که نتواند گرمای تولید شده توسط باتری را به بیرون هدایت کند به مرور زمان باعث خرابی باتری می‌شود.

 

چگونه باد باتری گوشی را خالی کنیم

 

در هنگام مواجه با یک باتری باد کرده چه کاری باید انجام داد؟ 

در هنگام مواجه با یک باتری باد کرده اولین اقدام خارج کردن آن است؛‌ چرا که باتری باد کرده به مرور زمان و در اثر فشار به صفحه نمایش و درب پشت گوشی باعث بروز مشکل می‌شود. امروزه باتری اکثر گوشی های هوشمند غیر قابل دسترسی است و فقط افراد متخصص و تعمیرکار می‌توانند به باتری این گوشی ها دسترسی داشته باشند. پیشنهاد می‌شود در صورت مشاهده باد کردن باتری هرچه سریعتر اقدام به تعویض آن کنید و از اتصال گوشی به شارژر تا حد ممکن جلوگیری کنید. لازم به ذکر است که می‌بایست از سوراخ کردن و فشردن باتری باد کرده به منظور خارج کردن گازهای داخل آن، اجتناب نمایید؛ چرا که باعث آزاد سازی گاز های خطرناک و سمی می‌شود که برای انسان و محیط زیست بسیار خطرناک است

آیا می توان مشکل باتری باد کرده را حل کرد؟

متاسفانه امکان برطرف کردن مشکل باد کردن باتری وجود نداشته و تنها راه آن تعویض است. برخلاف تصور عموم قرار دادن باتری باد کرده در یخچال هیچ چیزی را حل نمی‌کند. همچنین سوراخ کردن باتری با چاقو یا هر شی تیز دیگری به منظور از بین بردن باد باتری و استفاده مجدد از آن همانطور که در بالا گفته شد اشتباهی بسیار خطرناک بوده و برای سلامت انسان و محیط زیست بسیار خطرناک است.

 

از کجا بفهمیم باتری گوشی باد کرده

 

برای باد نکردن باتری چه کارهایی را باید انجام داد؟

برای باد نکردن باتری و استفاده طولانی مدت از آن می‌بایست موارد زیر را رعایت کرد:

  1. استفاده از شارژر های اصلی و با کیفیت 
  2. شارژ کردن منظم گوشی 
  3. استفاده نکردن از گوشی در هنگام شارژ 
  4. جلوگیری از داغ شدن گوشی
  5. جلوگیری از شارژ طولانی مدت ( هرگز تلفن همراه خود را از شب تا صبح در شارژ رها نکنید )
  6. استفاده از قاب های استاندارد و با کیفیت

رعایت کردن این موارد و انجام ندادن مواردی که قبلا گفته شد می‌تواند باعث افزایش عمر باتری تلفن همراه شما شود و از بروز هزینه ها و مشکلات جدی در این شرایط جلوگیری کند.

انواع مدل قاب های گوشی؛ بهترین قاب کدام است؟

اگر به دنبال خرید قاب مناسب برای گوشی خود هستید به هیچ عنوان مطلب بالا را از دست ندهید.

جمع بندی

در پایان لازم است به برخی موارد مجدد اشاره کرد چرا که دلایل اصلی باد کردن باتری موبایل هستند؛ هرگز از شارژر های تقلبی و غیر اصلی استفاده نکنید،‌ گوشی را در گرمای مداوم قرار ندهید چرا که علاوه بر خرابی باتری باعث بروز مشکلات دیگری نیز می‌شود،‌ هرگز گوشی خود را شب تا صبح داخل شارژ نگذارید،‌ از گوشی خود در شارژ به هیچ عنوان استفاده نکنید، از قاب هایی که گرما را عبور نمی‌دهند استفاده نکنید چرا که بزرگترین دشمن گوشی و باتری گوشی شما گرما است. 

رعایت این نکات باعث طولانی تر شدن عمر باتری گوشی شما شده و از بروز هرگونه خرابی احتمالی نیز جلوگیری می‌کند.

به نظر شما مهم ترین عامل باد کردن باتری گوشی چه چیزی است؟ چه چیزی باعث خراب شدن باتری می‌شود؟ برای افزایش طول عمر باتری چه باید کرد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
آنتن BTS چیست و نقطه زنی سیم کارت چگونه انجام می‌شود؟
بلاگ | دنیای فناوری
آنتن BTS چیست و نقطه زنی سیم کارت چگونه انجام می‌شود؟
آنتن های BTS مجموعه ای از تجهیزات مخابراتی هستند که در مخابرات بی سیم، ارتباط مشترک با شبکه را فراهم می‌کند. این نوع از آنتن ها در مناطقی...
معرفی انواع باتری تلفن همراه و راهکارهایی برای افزایش عمر باتری
بلاگ | بازار موبایل
معرفی انواع باتری تلفن همراه و راهکارهایی برای افزایش عمر باتری
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، انواع و اقسام جدیدی از باتری ها نیز به وجود آمده اند که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. اسمارت فون ها...
بهترین گوشی های سال 2020
بلاگ | بازار موبایل
بهترین گوشی های سال 2020
در حال حاضر، گوشی های هوشمندی وجود دارند که از مابقی تلفن های همراه یک سر و گردن بالاتر هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 مورد از...
سامسونگ گلکسی A42، ارزان قیمت اما 5G !!
بلاگ | بازار موبایل
سامسونگ گلکسی A42، ارزان قیمت اما 5G !!
سامسونگ در 11 نوامبر 2020 (21 آذر 1399) از سامسونگ گلکسی A42 رونمایی کرد. این گوشی با توجه به قیمت پایین خود و بهره مندی از تکنولوژی 5G...
تعداد 1 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی 5
1
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

  1. باتری گوشیم هر چندوقت یبار باد میکنه. مشکلش چیه؟

    پاسخ :

    با سلام باد کردن باتری بنا به دلایلیست که در مطلب گفته شد. ضمن رعایت این موارد در برخی موارد امکان بروز مشکلات سخت افزاری برای خود دستگاه نیز وجود دارد. برای اطلاع از سلامت گوشی خود به نمایندگی مراجعه کنید.

x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست