وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | نرم افزار

حافظه داخلی گوشی ، معیاری با اهمیت در خرید تلفن همراه هوشمند

انتشار ۱۴۰۰/۱/۴ . ۲۱۱۰۴ بازدید

شرکت‌های تولید‌کننده تلفن‌های همراه هوشمند همواره در تلاش هستند تا کیفیت و کارایی محصولات خود را افزایش دهند. در این میان، رقابت بر سر ساخت گوشی که بیشترین میزان حافظه داخلی را داشته باشد؛ میان کمپانی‌های بزرگ دنیا بسیار داغ است.

اما سوالی که ممکن است در ذهن کاربران شکل بگیرد این است که بهترین میزان حافظه داخلی برای گوشی‌های هوشمند چقدر می‌تواند باشد؟ این میزان فضای ذخیره‌سازی در گوشی‌های موجود در بازار متفاوت است. حافظه داخلی، اولین گزینه در دسترس برای کاربران است تا اطلاعات خود را روی گوشی ذخیره کنند.

در جایگاه بعد، کارت حافظه جانبی فضای ذخیره سازی مورد نیاز را فراهم می‌کند. بعضی از تلفن‌های هوشمند از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کنند. برخی دیگر اما همچون برند معروف آمریکایی، یعنی آیفون از این قابلیت برخوردار نیستند.

آیفون 11

مقایسه مدل‌های آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس را اینجا بخوانید

 حافظه داخلی، قسمتی حیاتی برای تلفن‌های هوشمند محسوب می‌شود. اولین اهمیت این بخش مربوط به ذخیره فایل‌های سیستمی برای عملکرد صحیح گوشی است. دومین اهمیت نیز به دلیل افزایش روز‌افزون دیتا‌های تولید شده و تولید بازی‌های سنگین و نیاز به ذخیره آنها است. بی‌توجهی به این بخش ممکن است عملکرد و عمر موبایل شما را تحت تاثیر قرار دهد. مهم‌ترین نکته در تشخیص مقدار حافظه مورد نیاز کاربر چیست؟ کمپانی‌های بزرگ چگونه این نیاز را با توجه به گروه‌های مختلف کاربران خود متوجه می‌شوند؟

 

حافظه داخلی گوشی کجاست

 

چه میزان از حافظه داخلی، بهترین گزینه برای اسمارت فون‌ها است؟

نتایج بدست‌ آمده از یک نظرسنجی جهانی که قبلاً انجام شده نشان می‌دهد که بیشتر کاربران مقدار 64 و 128 گیگابایت را برای حافظه گوشی کافی می‌دانند. البته نه به این معنا که به حافظه جانبی نیاز نداشته باشند. نتایج دقیق این نظرسنجی به این صورت است که 12 درصد کاربران موافق حافظه 16 تا 32 گیگابایتی، 37 درصد موافق حافظه 64 گیگابایتی، 36 درصد موافق حافظه 128 گیگ و 15 درصد موافق حافظه 256 گیگابایتی و بالاتر از آن هستند.

 اگر از کاربران اندروید هستید، دست شما برای خرید یک گوشی هوشمند باز است. زیرا مدل‌های مختلفی از این گوشی‌ها با مقدار متفاوت حافظه و رم وجود دارد؛ که با توجه به بازه قیمت‌ها، آپشن‌های آن تغییر می‌کند. همین موضوع باعث شده تا کار برای کاربران اندروید به مراتب راحت‌تر از کاربران آیفون باشد.

حال شرکت‌های سازنده این گوشی‌ها، دیوایس‌هایی با میزان حافظه داخلی 8، 16، 32، 64، 128، 256 و 512 گیگابایت را به بازار عرضه می‌کنند. البته بودند مدل‌هایی که در سال ‌2019 معرفی و عرضه شدند؛ درحالیکه از 1 ترابایت حافظه برخوردار بودند.

البته می‌توان گفت این اعداد فقط جنبه ظاهری داشته و میزان فضای واقعی که در اختیار کاربر است را نشان نمی‌دهند. زیرا بخشی از این فضا، توسط سیستم‌عامل و برنامه‌های پیش فرض استفاده می‌شود. برنامه‌ها، با هدف حفظ آنها از صدمات عمدی و غیر عمدی در حافظه داخلی نصب می‌شوند. البته فایل‌های ذخیره شده یک اپ در این حافظه گوشی، در دسترس برنامه ‌های دیگر نیست.

 

علت پر شدن حافظه داخلی گوشی

 

در اینجا موضوع اجازه به اپلیکیشن‌ها و مجوز دسترسی آنها (در زمان نصب) به حافظه داخلی مطرح می‌شود. اگر این دسترسی بی‌ربط باشد، می‌تواند همچون بدافزار عمل کرده و اطلاعات گوشی شما را با خطر روبرو کند. البته این موضوع را نباید به تمام برنامه‌ها تعمیم داد. برنامه‌های پایه و اساسی هیچ خطری برای گوشی شما ندارند، در کنار این موضوع، فراموش نکنید که همیشه اپ‌های خود را از مراجع معتبر همچون گوگل پلی دانلود کنید.

گوشی‌های 8 یا 16 گیگابایتی

تقریباً می‌توان گفت که عمر تلفن‌هایی با میزان حافظه داخلی 8 گیگابایت به سر رسیده است. زیرا وجود چند فایل دانلود شده از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی یا عکس‌های موجود در گالری کافیست تا عملکرد گوشی را با مشکل مواجه کند.

پس اگر نگران هنگ کردن تلفن هوشمند خود هستید؛ توصیه می‌کنیم که به سراغ خرید مدل‌های با 8 گیگابایت حافظه نروید. کار کردن با اسمارت فون‌هایی که 16 گیگ حافظه دارند، به نسبت راحت‌تر است به شرطی که بعضی نکات را فراموش نکنید.

  • تا جایی که ممکن است اپ‌های غیر ضروری را حذف کنید.
  • از سرویس‌های ابری برای ذخیره اطلاعات خود استفاده کنید، بهترین راه کمک گرفتن از سرويس‌های گوگل است.
  • چندین برنامه را به صورت همزمان اجرا و بازی‌های سنگین را نصب نکنید.

در واقع این میزان از حافظه داخلی گوشی تنها می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های معمولی شما باشد. شما می‌توانید کارهایی مثل جستجو در اینترنت و اینستاگرام، چک کردن پیام‌ها در تلگرام و خواندن ایمیل‌ها را به راحتی انجام دهید.

 

انواع حافظه های موبایل

 

گوشی‌های سری Galaxy J شرکت سامسونگ (همچون J3 2017, J5 2017, J7 2017) از حافظه داخلی 16 گیگابایتی پشتیبانی می‌کنند.

تلفن‌های هوشمند 32 و 64 گیگابایتی

معمولاً این میزان حافظه را می‌توانید در گوشی‌های میان‌رده پیدا کنید. 32 گیگابایت برای حافظه گوشی مقدار معقولی خواهد بود، اگر جزو افرادی که به عکاسی علاقه دارند نباشید. اگر به فکر خرید یک میان‌رده مناسب هستید و خیلی از برنامه‌ها و بازی‌های مختلف استفاده نمی‌کنید مدل Galaxy A6 2018 می‌تواند گزینه خوبی باشد.

گوشی‌های گیمینگ

با بهترین گوشی‌های گیمینگ سال 2020 آشنا شوید

 

اما صحبت در مورد میزان حافظه 64 گیگابایت به عنوان حافظه گوشی می‌تواند جذاب باشد. این مقدار از حافظه می‌تواند از عکس‌ها، فایل‌ها و برنامه‌های شما پشتیبانی کند. همچنین با اجرای همزمان اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها مشکلی نخواهد داشت. اگر جزو افراد علاقه‌مند به بازی‌هایی با گرافیک بالا هستید، باید بدانید که حافظه گوشی شما باید حداقل 64 گیگ باشد.

اسمارت‌فون‌هایی با حافظه داخلی 128 گیگابایت و بالاتر

ميزان حافظه 128 و 256 گيگابايتی دیگر در انحصار گوشی‌های پرچم‌دار نیست. اکنون مدل‌هایی همچون Galaxy A9 از 128 گیگابایت حافظه داخلی برخوردار هستند. البته مدل‌هایی از برند چینی آنر همچون Honor View 20 با 256 گیگ حافظه و گوشی‌های پرچمداری مثل OnePlus 6T و Samsung Galaxy S10e در نسخه 256 گیگابایتی به بازار ارائه شده‌اند.

اما اگر خریدار گوشی‌های هوشمند رده بالا هستید، می‌توانید از 512 گیگابایت حافظه گوشی بهره‌مند شوید. اگرچه این مقدار حافظه پیش از این غیر ممکن به نظر می‌رسید، اما کمپانی‌های بزرگ می‌کوشند تا این عدد را هم افزایش دهند.

 

ارتقا حافظه داخلی گوشی

 

به عنوان مثال گوشی شیائومی می Mix 3 در نسخه‌های 128 تا 512 گیگابایتی عرضه شده است. سامسونگ نیز میزان حافظه داخلی گوشی Galaxy S10 Plus را تا 1 ترابایت افزایش داده است. مطمئناً این میزان حافظه نیز تا چند سال آینده عادی خواهد بود. اما نکته‌ی مهم این است بعید به نظر می‌رسد یک کاربر عادی به این مقدار از حافظه نیاز داشته باشد.

اما اگر گوشی یک وسیله ضروری برای شماست و برای کارهای مهم یا ادیت ویدئو از آن استفاده می‌کنید، بدون شک از این مقدار حافظه خوشحال خواهید بود. در صورتی که نیاز اکثر کاربران عادی با حافظه کمتر از 512 گیگابایت برطرف می‌شود.

چطور حافظه داخلی گوشی اندرویدی را پاک کنیم؟

با اینکه قبلا اشاره کردیم، بهتر است که هنگام خرید موبایل، مدلی را انتخاب کنید که میزان حافظه داخلی مناسبی داشته باشد اما اگر با پیام پر بودن فضای ذخیر سازی روبرو شدیم، چطور حافظه را خالی کنیم؟

برنامه‌هایی که حافظه را مصرف می‌کنند، شناسایی کنید

معمولا گوشی بیشتر افراد، پر شده از برنامه‌ها و بازی‌هایی که از آنها استفاده می‌کنند. برخی از این اپ‌ها، فضای زیادی را درگیر می‌کنند. خوشبختانه شما می‌توانید با یک بررسی ساده متوجه شوید، فضای مورد نیاز آنها چقدر است؟

برای فهمیدن میزان حافظه داخلی مصرفی، باید مسیر Setting (تنظیمات) >> Storage (ذخیره سازی) >> Other Apps (سایر برنامه‌ها) را بروید. پس از اینکه لیست این برنامه‌های مجدد بروزرسانی شد، می‌توانید برنامه‌های با میزان مصرف بالای حافظه داخلی را ببینید. اگر مایل باشید می‌توانید دیتا این برنامه‌ها را پاک کنید تا حافظه کمی خالی شود.

منتقل کردن تصاویر به یک فضای ابری

فضاهای ذخیره سازی ابری، بسیار در میان کاربران تلفن‌های همراه محبوب شده است زیرا می‌توانند اطلاعات خود را در آن ذخیره کرده و نگران از دست دادن این اطلاعات نباشند. برای مثال، شما می‌توانید برای ذخیره تصاویر خود از Google Photos استفاده کنید. از آنجایی که فایل‌های تصاویر می‌توانند فضای زیادی را مصرف کنند، با ذخیره آنها در گوگل فوتو، باعث صرفه جویی در مصرف حافظه داخلی می‌شوید.

 

 حافظه داخلی گوشی چیست

 

اگر وارد فضای Google Photos شوید و گزینه Free Up Space را انتخاب کنید، موبایل شما اسکن شده و متوجه می‌شوید از کدام تصاویر نسخه پشتیبان تهیه شده است. در نهایت این تصاویر را حذف می‌کنید تا حافظه‌ی داخلی خالی شود.

حافظه پنهان یا کش را پاک کنید

بعضی از برنامه‌ها، برای عملکرد بهتر از کش استفاده می‌کنند. با اینکه استفاده از کش، زمان دسترسی را کوتاه می‌کند اما فایل‌های ذخیره شده توسط آن، ضروری نیستند. پس بهتر است تا حافظه پنهان موبایل را پاک کنید. برای پاک کردن کش به دو شکل می‌توانید اقدام کنید؛ یا حافظه پنهان مربوط به برنامه را پاک کنید یا تمام اطلاعات حافظه کش گوشی را. برای پاک کردن کش یک اپ، در بخش مدیریت برنامه‌ها، برنامه مورد نظر را انتخاب کنید. 

سپس وارد بخش ذخیره سازی شده و Clear Cache را انتخاب کنید. برای پاک کردن تمام اطلاعات کش موبایل، وارد قسمت تنظیمات شده و گزینه Storage را انتخاب کنید. در نهایت Cached Data را انتخاب کنید تا تمام فایل‌های پنهان گوشی پاک شوند.

یکی از راه‌های پاک کرده فضای حافظه داخلی، که به آن اشاره کردیم استفاده از کارت حافظه SD و انتقال فایل‌ها به آن است. شما می‌توانید تنظیمات گوشی اندرویدی خود را به گونه‌ای تغییر دهید تا تمام اطلاعات شما از ابتدا در کارت SD ذخیره شوند. البته در این مورد هم باید مراقب باشید، زیرا اگر اتفاقی برای کارت بیفتد مثلا گم شود، اطلاعات خود را از دست خواهید داد.

حرف آخر

نحوه استفاده از گوشی و مقدار هزینه‌ای که برای خرید آن می‌کنید، دو عامل مهم در انتخاب میزان حافظه داخلی است. برای کمک به اشغال کمتر حافظه گوشی می‌توانید از سرویس‌های آنلاین موزیک یا سریال و فضاهای ذخیره‌سازی ابری استفاده کنید. اما درباره بازی‌ها، موضوع کمی متفاوت است، اگر گیمر هستید نباید به سراغ مدل‌های با حافظه کم بروید.

فراموش نکنید که اپلیکیشن‌های بلااستفاده را حتماً از گوشی خود حذف کنید. برخورداری گوشی‌های هوشمند از حافظه بالای 512 گیگابایتی و یا بیشتر، ممکن است در نگاه اول جذاب به نظر برسد. اما همان طور که اشاره شد این میزان حافظه گوشی، تنها مناسب گروه خاصی از کاربران است که استفاده‌های خاص از تلفن هوشمند خود دارند. به نظر می‌رسد کاربران عادی به چیزی بیشتر از 128 گیگابایت حافظه احتیاج نداشته باشند. پس هنگام خرید یک اسمارت فون باید از خود بپرسید که آیا یک کاربر عادی محسوب می‌شوید یا نه؟

 

حافظه داخلی گوشی سامسونگ کجاست

 

تلاش ما در این مطلب ارائه اطلاعاتی درباره حافظه داخلی گوشی هوشمند به شما بود. بخشی مهم در اسمارت فون‌ها که نقش آن با توجه به تولید روزافزون داده‌ها توسط کاربر بیشتر و با اهمیت‌تر می‌شود. همچنین، راهکارهایی را معرفی کردیم که به کمک آنها می‌توانید کمتر از حافظه داخلی گوشی استفاده کنید تا فضای آن کاملا پر نشود.

 البته کارت‌های حافظه جانبی هم وجود دارند که به کمک این قسمت بیایند، با این شرط که گوشی شما از آنها پشتیبانی کند. اگرچه استفاده از این حافظه‌ها نیز می‌تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد.تجربه شما در این موضوع چیست؟ آیا طرفدار خرید گوشی‌هایی با میزان حافظه بالا هستید؟ نظرات خود را به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
بلاگ | اخبار اپراتورها
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
امروزه سرقت تلفن همراه به یکی از از دغدغه های افراد تبدیل شده است. متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی کنونی کشور، برخی افراد برای گذراندن زندگی...
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
بلاگ | دنیای فناوری
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف مانند واتساپ، اینستاگرام و پلتفرم های ویدیویی مانند یوتیوب، آپارات و ... وجب افزایش مصرف اینترنت...
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
بلاگ | سیم کارت
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
در این نوشته چیز هایی که باعث به وجود آمدن ذهنیت غلط در مورد این نوع گوشی ها شد و حقیقت در مورد گوشی دو سیم کارت و مزایا و معایب بررسی می...
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
بلاگ | بازار موبایل
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
آیا می دانید در زمان خرید گوشی در سال 2021 چه نکاتی را بیشتر توجه کنیم؟ برای این که با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید کدام گوشی برای شما...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست