وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | نرم افزار

چگونه گوشی خود را ریست فکتوری کنیم؟ + راهکارهایی برای اندروید و iOS

انتشار ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ . بروز رسانی ۱۴۰۳/۱/۵ ۱۵:۲۴ . ۳۲۹۹ بازدید

ریست فکتوری یا بازگشت گوشی به تنظیمات کارخانه، از آخرین راه‌هایی است که می‌توان برای حل مشکلات مختلف تلفن همراه از آن استفاده کرد. با ریست کردن گوشی، تمام اطلاعات موبایل پاک شده و تنظیمات آن به حالت اولیه برمی‌گردد. البته بازگردانی موبایل به تنظیمات کارخانه، تنها برای حل مشکلات آن استفاده نمی‌شود. یکی از دلایل انجام ریست فکتوری، زمانی است که قصد دارید تلفن همراه خود را بفروشید. در این مطلب می‌خواهیم درباره نکات مربوط به ریست کردن موبایل و روش‌های انجام آن در گوشی‌های اندروید و iOS صحبت کنیم. 

چند روش برای ریست فکتوری کردن گوشی اندرویدی وجود دارد؟

روش‌های ریست کردن موبایل‌های اندروید، به سه دسته تقسیم می‌شوند. شیوه‌ی انجام هر کدام از این روش‌ها، با توجه به دلیل و هدف شما، متفاوت است. ممکن است شیوه انتخابی، برای ریست کردن موبایل در زمانی که مشکل پیدا کرده یا هنگامی که مشکلی ندارد، متفاوت باشد.

  1. ریست فکتوری از بخش تنظیمات (Settings) موبایل
  2. بازگشت به تنظیمات کارخانه با استفاده از منوی ریکاوری
  3. ریست فکتوری با کد

ریست فکتوری از طریق منو تنظیمات

این روش به Soft reset هم معروف است و زمانی کاربرد دارد که به تنظیمات گوشی دسترسی داشته باشیم. معمولا مطمئن ترین راه برای ریست کردن گوشی، این است که از منو تنظیمات این کار را انجام دهید. برای ریست کردن، مراحل زیر را طی کنید:

1. وارد بخش تنظیمات (Settings) گوشی خود شده و گزینه تهیه فایل پشتیبان و بازنشانی (Backup & reset) را انتخاب کنید.

2. در این مرحله، گزینه Factory data reset را انتخاب کنید. معمولا پس از انتخاب این گزینه، دستگاه یک پیام هشدار به نمایش می‌گذارد، که آیا از انجام ریست فکتوری اطمینان دارید یا خیر. زیرا با انجام این کار، تمام اطلاعات شما، حذف خواهد شد.

 

ریست فکتوری یعنی چه

 

البته می‌توانید قبل از تایید، یک نسخه پشتیبان از اطلاعات خود تهیه کنید. اگر تهیه فایل بکاپ برای شما مشکل است می‌توانید اطلاعات موبایل خود، مانند عکس‌ها، فیلم‌ها، مخاطبین و... را به کارت حافظه یا فلش مموری انتقال دهید. البته می‌توانید روش‌های بازیابی مخاطبین را در مطلب دیگر بلاگ مای رند مطالعه نمایید.

ریست فکتوری گوشی از طریق منوی ریکاوری

در صورتی که رمز ورود گوشی را فراموش کرده یا به دلیل وجود مشکلات نرم افزاری امکان ورود به بخش تنظیمات را نداشته باشید، روش قبل کارایی ندارد. در نتیجه، باید از حالت بازگردانی (Recovery Mode) استفاده کنید نام دیگر این روش، Hard reset است. گام‌های زیر را به ترتیب دنبال کنید تا گوشی خود را به حالت کارخانه بازگردانید.

1. ابتدا گوشی اندرویدی خود را خاموش کنید.

2. در مرحله بعد باید کلیدهای ریکاوری را چند لحظه نگه دارید تا وارد منوی ریکاوری شوید. این کلیدها با توجه به مدل گوشی شما متفاوت خواهند بود. برای مثال، کاربران گوشی‌های سامسونگ، معمولا با نگهداری سه کلید پاور، Home و تغییر حجم صدا، وارد منو می‌شوند.

در گوشی‌های هواوی می‌توانید با نگه داشتن همزمان کلید پاور و افزایش صدا، وارد منو شوید. این دو کلید را تا زمانی نگه دارید که صدای ویبره را بشنوید. نهایتا تا بعد از 5 ثانیه می‌توانید وارد منو ریکاوری شوید. کاربران گوشی‌های شیائومی برای ورود به این منو باید گام‌های زیر را طی کنند: کلید افزایش حجم صدا و پاور را همزمان نگه دارید تا منو برای شما فعال شود. اگر از کلید ریکاوری گوشی خود مطلع نیستید، با جستجو در گوگل می‌توانید آن را بیابید.

3. پس از ورود به منو، می‌توانید با کلیدهای تغییر حجم صدا، بین گزینه‌های موجود جابجا شده و با کلید پاور آنها را تایید کنید.

4. در منویی که مشاهده می‌کنید، ابتدا گزینه wipe data/factory reset و سپس Yes-delete all user data را انتخاب کنید.

 

ریست گوشی

 

5. پس از انتخاب گزینه Yes، فرایند ریست فکتوری شروع می‌شود. در طی انجام این فرایند، هرگز گوشی را خاموش نکنید.

سومین راه، استفاده از کد ریست فکتوری است

در آخرین روش، شما امکان تهیه نسخه پشتیبان را ندارید، مگر اینکه قبل از شماره گیری کد مخصوص، فایل پشتیبان تهیه کنید. بهتر است از این راه، به عنوان آخرین راه حل استفاده کنید. 

برای بازگردانی گوشی به تنظیمات کارخانه، کد #3855*2767* را وارد کنید. فراموش نکنید که در این روش، هیچ پیام هشداری به شما نشان داده نمی‌شود و بلافاصله پس از فشردن کلید # عملیات حذف اطلاعات، آغاز خواهد شد.

در روش بازگردانی به تنظیمات کارخانه با این کد، نمی‌توانید در هیچ مرحله‌ای فرایند را متوقف کنید. این فرایند، تنها فایل‌های سیستم و memory card را نگه داشته و سیستم اندروید را مجددا راه‌اندازی می‌کند. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که کدام یک از این روش‌ها مناسب هستند؟ قبلا گفتیم که با توجه به شرایطی که دارید، باید یکی از سه روش بالا را انتخاب کنید. اما روش اول می‌تواند مطمئن ترین روش باشد.

چگونه گوشی آیفون خود را ریست فکتوری کنیم؟

اگر قصد دارید گوشی آیفون خود را ریست کنید تا به تنظیمات کارخانه بازگردد با ما همراه باشید. دلایل شما برای انجام این کار می‌تواند فروش آیفون یا ویروس کشی آن باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم از روش‌های انجام این کار صحبت کنیم.

 

ریست فکتوری آیفون 11

 

مشابه همان نکته‌ای که برای گوشی‌های اندروید گفتیم، ریست کردن آیفون هم، تمام اطلاعات ذخیره شده در آن را پاک می‌کند. در نتیجه بهتر است قبل از شروع کار، نسخه پشتیبان تهیه کنید. برای بکاپ گیری از اطلاعات خود می‌توانید یکی از دو گزینه iCloud یا iTunes را انتخاب کنید.

تهیه نسخه پشتیبان با iTunes:

برای تهیه فایل بکاپ با iTunes، به یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ احتیاج دارید. سپس باید این برنامه را بر روی سیستم خود نصب کنید.

  1. بلافاصله پس از اجرای برنامه آیتونز در سیستم، آیفون خود را با کابل رابط به کامپیوتر متصل کنید. اگر پیام ورود رمز را مشاهده کردید، رمز ورود آیفون خود را وارد کنید.
  2. در این مرحله، بر روی آیکونی که مشابه با شکل مدل آیفون شماست، کلیک کرده و سپس گزینه Summary را انتخاب کنید.
  3. برای تهیه نسخه بکاپ اپل واچی که با آیفون شما همگام سازی شده، نیاز است تا گزینه Encrypt iPhone Backup را هم فعال کنید.
  4. در گام آخر، روی گزینه Backup Now کلیک کنید تا فرایند بکاپ گیری آغاز شود.

برای پایان پروسه بکاپ گیری باید مدتی را منتظر بمانید. این زمان، با توجه به حجم اطلاعات شما متفاوت خواهد بود.

تهیه نسخه پشتیبان با سرویس iCloud:

برای تهیه فایل بکاپ از اطلاعات خود به کمک فضای ابری iCloud، باید این سرویس در آیفون شما فعال شده باشد. اپل، فضای ذخیره سازی با حجم 5 گیگابایت را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. این روش به اینترنتی با سرعت بالا احتیاج دارد. 

 

ریست آیفون با دکمه

 

زیرا اطلاعات شما را، بر روی این فضای ابری بارگذاری و ذخیره می‌کند تا زمانی که به آن نیاز پیدا کنید. در نتیجه برای دسترسی مجدد به اطلاعات خود، باید به اینترنت متصل شوید تا آنها را مجدد دریافت کنید.

مراحل کلی این روش، برای تهیه فایل پشتیبان به شکل زیر است:

  1. در گام نخست، آیفون خود را به یک اینترنت مناسب و با سرعت بالا متصل کنید.
  2. وارد قسمت Setting آیفون خود شده و سپس گزینه iCloud را انتخاب کنید.
  3. پس از انجام گام 2، گزینه Backup را انتخاب کنید. در صفحه پیش رو، باید تیک گزینه iCloud Backup روشن باشد.
  4. در آخرین گام، روی گزینه Back Up Now ضربه بزنید تا کار بکاپ گیری از گوشی آیفون شما آغاز شود.

البته سرویس iCloud این قابلیت را دارد تا از آیفون شما به صورت خودکار فایل پشتیبان تهیه کند. برای این کار کافیست با مراجعه به بخش تنظیمات، طبق روش بالا، مراحل رسیدن به گزینه iCloud Backup را طی کرده و از فعال بود تیک آن مطمئن شوید.

بازیابی تصاویر گوشی

روش‌های بازیابی تصاویر پاک شده را در لینک بالا بخوانید.

سپس گوشی خود را ابتدا به شارژر و سپس به یک شبکه اینترنت متصل کنید. مطمئن شوید که سرویس آیکلود شما فضای کافی برای تهیه فایل بکاپ را دارد. در نهایت، صفحه نمایش را قفل کرده و به آیفون خود اجازه دهید تا به طور خودکار از اطلاعات شما نسخه پشتیبان بگیرد.

به موضوع اصلی خود، یعنی چگونگی ریست کردن آیفون برگردیم. برای انجام این کار، دو روش کلی وجود دارد. این روش‌ها به صورت زیر هستند:

  • بازگردانی آیفون به تنظیمات کارخانه، از طریق منوی Setting.
  • ریست فکتوری به کمک سرویس iTunes.

بازگردانی آیفون به تنظیمات کارخانه، از طریق منوی Setting

برای انجام پروسه فکتوری ریست، کافی است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. وارد منوی Setting (تنظیمات) در گوشی آیفون خود شوید.

2. ابتدا گزینه General و سپس Reset را انتخاب کنید.

3. در این مرحله، بر روی گزینه Erase All Content & Setting را ضربه بزنید.

4. پس از انجام گام 3، پنجره‌ای به شما نشان داده می‌شود که باید بر روی گزینه Erase All ضربه بزنید تا فرایند ریست کردن آغاز شود.

5. پس از پایان مراحل بالا، آیفون شما به صورت خودکار روشن می‌شود، با این تفاوت که به صفحه Home هدایت نمی‌شوید. بلکه باید پروسه راه اندازی مجدد آیفون را انجام دهید.

 

ریست فکتوری آیفون بدون آیتونز

 

اگر نحوه راه اندازی اولیه آیفون را نمی‌دانید می‌توانید در گوگل جستجو کنید و یا تمام مراحل ریست فکتوری و راه اندازی را به یک کارشناس بسپارید. در حالت کلی، برای راه اندازی اولیه دو راه پیش روی شما قرار دارد. بر روی گزینه Set Up as a New iPhone ضربه بزنید تا آیفون شما به عنوان یک گوشی جدید و با تنظیمات پیش فرض فعال شود. 

در امکان دوم می‌توانید یکی از گزینه‌های Restore from iCloud Backup/ Restore from iTunes Backup را انتخاب و نسخه پشتیبان خود را ریستور (Restore) کنید تا اطلاعات شما باز گردد.

ریست فکتوری به کمک سرویس iTunes

برای ریست کردن آیفون خود با این روش، لازم است تا جدید ترین نسخه iTunes بر روی کامپیوتر شما نصب شده باشد. در نهایت گام‌های زیر را به ترتیب اجرا کنید:

  1. گوشی آیفون خود را با رابط، به لپ‌تاپ یا کامپیوتر متصل کنید.
  2. اگر برنامه iTunes به شکل خودکار اجرا نشد، آن را اجرا کرده و سپس روی گزینه Restore iPhone کلیک کنید.
  3. صفحه‌ای برای شما نشان داده می‌شود، در این مرحله باید گزینه Agree را انتخاب کنید. پس از اجرای این مرحله باید منتظر باشید تا فرایند فکتوری ریست به اتمام برسد.

پس از پایان پروسه ریست کردن، آیفون شما ریستارت شده و صفحه مربوط به راه اندازی اولیه ظاهر می‌شود. مشابه روش اول، دو انتخاب خواهید داشت؛ راه اندازی آیفون به عنوان یک دستگاه جدید یا راه اندازی آن با ریستور کردن فایل بکاپ.

در پایان این نکته را یادآور می‌شویم که این روش‌ها، تئوری بوده و ممکن است با توجه به مدل گوشی شما، کارکرد درست نداشته باشند. در نتیجه اگر از انجام ریست فکتوری یا اتمام کامل مراحل مطمئن نیستید به متخصص این کار مراجعه کنید. آیا شما هم تاکنون گوشی خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانی کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
بلاگ | اخبار اپراتورها
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
امروزه سرقت تلفن همراه به یکی از از دغدغه های افراد تبدیل شده است. متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی کنونی کشور، برخی افراد برای گذراندن زندگی...
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
بلاگ | دنیای فناوری
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف مانند واتساپ، اینستاگرام و پلتفرم های ویدیویی مانند یوتیوب، آپارات و ... وجب افزایش مصرف اینترنت...
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
بلاگ | سیم کارت
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
در این نوشته چیز هایی که باعث به وجود آمدن ذهنیت غلط در مورد این نوع گوشی ها شد و حقیقت در مورد گوشی دو سیم کارت و مزایا و معایب بررسی می...
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
بلاگ | بازار موبایل
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
آیا می دانید در زمان خرید گوشی در سال 2021 چه نکاتی را بیشتر توجه کنیم؟ برای این که با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید کدام گوشی برای شما...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست