وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | نرم افزار

گوشی ویروسی؛ راهکارهایی برای رفع مشکل ویروسی شدن گوشی

انتشار ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ . ۲۹۳۰ بازدید

ویروس گوشی، از مشکلاتی است که اغلب کاربران تلفن همراه را درگیر می‌کند. تلفن‌های همراه، به یکی از ابزارهای مهم در زندگی افراد تبدیل شده‌اند. مردم، بسیاری از کارهای ضروری روزانه خود را با موبایل انجام می‌دهند و اطلاعات مهمی از قبیل رمزهای عبور و... را در آن ذخیره می‌کنند. بنابراین، افراد سودجو و کلاهبردار به فکر سوء استفاده از این اطلاعات می‌افتند.

پس باید بیش از پیش، به فکر امنیت موبایل خود باشیم، فرقی نمی‌کند از کاربران اندروید باشیم یا iOS. در ادامه باهم بررسی می‌کنیم که چه نشانه‌هایی، خبر از ابتلای گوشی به بدافزار یا ویروس می‌دهد. همچنین، روش‌های پاک کردن ویروس از گوشی‌های اندرویدی و آیفون را معرفی می‌کنیم.

شاید برای شما پیش آمده باشد که برای دانلود اپلیکیشن یا بازی مورد نظر خود، مجبور باشید که آن را از بستری نامعتبر دانلود کنید. در این صورت باید مسئولیت اتفاقات ناگواری که در آینده ممکن است برای گوشی رخ دهد را بپذیرید.

این اتفاق بیشتر برای کاربران اندروید پیش می‌‌آید. چرا که اندرویدی‌ها، راحت‌تر می‌توانند برنامه‌های مورد نظر خود را از مرجعی غیر از گوگل پلی دانلود کنند. البته، در صورتی که از کاربران سیستم عامل iOS هستید و گوشی خود را جیلبریک کرده‌اید، ممکن است شما هم درگیر این مشکل شوید.

حال این سوال پیش می‌آید که راه‌حل مطمئن برای محافظت از گوشی در برابر ورود بدافزار و ویروس چیست؟

از کجا بفهمیم گوشی اندرویدی ما ویروس دارد؟

از نگاه فنی، ویروس یا بدافزار، یک کد مخرب است که به روش‌های متفاوتی می‌تواند عملکرد دستگاه را با چالش روبرو کند. نشانه‌هایی که ویروس‌ها هنگام فعالیت، از خود بر جای می‌گذارند که می‌تواند وجود ویروس در گوشی شما را اثبات کند.

 

ویروسی شدن هارد گوشی

 

نشانه‌های زیر را بررسی کنید و اگر هر کدام از آنها را مشاهده کردید، بدانید که باید به فکر خانه تکانی گوشی خود باشید.

کاهش عجیب سرعت و عملکرد گوشی به خاطر ویروس

زمانی که سرعت گوشی اندرویدی شما به طور ناگهانی و بدون دلیل افت پیدا کند، می‌توان دلیلی باشد که گوشی شما ویروسی شده است.

این اتفاق معمولا در مواقعی که یک بازی یا برنامه جدید نصب کرده‌اید، رخ می‌دهد. یکی از راه‌ها برای تشخیص وجود ویروس گوشی این است که میزان مصرف RAM را چک کنید. برنامه‌های مخرب، معمولا بیشتر فضای رم را درگیر می‌کنند.

البته عملکرد تمام گوشی‌ها و تبلت‌ها پس از مدتی استفاده، دچار افت می‌شود. پس نباید هر کاهش سرعت در انجام وظایف را به وجود ویروس ربط داد. مگر اینکه این کاهش، بی‌دلیل و ناگهانی باشد.

ویروس گوشی و تاثیر آن در خالی شدن سریع شارژ باتری

اگر شارژ گوشی یا تبلت شما، بدون اینکه از آن زیاد استفاده کرده باشید، به سرعت تخلیه می‌شود، بهتر است مراقب گوشی خود باشید. زیرا همین امر هم می‌تواند از دلایل وجود بدافزار در موبایل باشد. در این مورد هم باید بدانید که باتری گوشی پس از مدت‌ها استفاده، ضعیف شده و کارایی روزهای اولیه خود را ندارد.

شارژر سریع

بهترین شارژرهای فست شارژ کدامند؟ در لینک بالا بخوانید.

اما دلیل کاهش ناگهانی شارژ باتری چیست؟ ویروس‌ها معمولاً در پس زمینه گوشی یا تبلت، به فعالیت های مخرب خود ادامه می‌دهند. همین امر باعث می‌شود که شارژ باتری بیش از اندازه مصرف شود.

افزایش مصرف اینترنت توسط گوشی موبایل

بعضی از ویروس‌ها تلاش می‌کنند تا علاوه بر ایجاد مشکل در عملکرد داخلی گوشی، بعد از اتصال به اینترنت، به سرورهای مخرب متصل شوند.

 

ویروس خاموش کننده گوشی

 

این اتفاق باعث می‌شود تا بین این سرورها و بدافزار گوشی انتقال اطلاعات صورت بگیرد. در نتیجه، مصرف اینترنت شما به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند.

کاهش سریع حجم اینترنت

چه دلایلی موجب می‌شود تا حجم اینترنت شما به سرعت تمام شود؟

پس نسبت به افزایش بی‌دلیل مصرف اینترنت بی‌توجه نباشید، زیرا این عامل هم می‌تواند، نشانه‌ی وجود ویروس گوشی باشد.

دریافت پیامک های نامفهوم و عجیب

گاهی اوقات دیده شده که به دلیل فعالیت برخی از بدافزارها، کاربران گوشی پیامک‌های نامفهومی را دریافت می‌کنند که فقط شامل تعدادی کد و علائم بی مفهوم است.

این اتفاق معمولاً در شرایط خاصی رخ می‌دهد، اما می‌تواند یکی از دلایل وجود ویروس گوشی باشد.

خاموش یا ریستارت شدن ناگهانی گوشی

اگر تبلت یا گوشی اندرویدی شما ویروسی شده باشد، ممکن است که اتفاقات خاص و عجیبی در عملکرد آن رخ بدهد. به عنوان مثال، ناگهان ریستارت و یا خاموش شود.

در صورت بروز چنین اتفاقاتی، مطمئناً گوشی شما ویروسی شده است. در نتیجه باید به فکر ویروس کشی آن باشید.

تبلیغات، اعلانات و اجرای خودکار برنامه‌ها

عملکرد بعضی از ویروس‌ها به این صورت است که به جای تلاش برای دسترسی به اطلاعات کاربران، به دنبال درآمدزایی هستند. این بدافزارها برای این کار از نمایش تبلیغات استفاده می‌کنند.

باز شدن نسخه‌های غیر اصلی تلگرام، به صورت خودکار یا دعوت ناخواسته مخاطبان به کانال‌ها، برخی از این مشکلات هستند.

داغ شدن بیش از اندازه گوشی موبایل

اگر شما جزو گیمرها هستید، طبیعی است که در صورت استفاده طولانی مدت از گوشی برای بازی، گوشی شما داغ کند.

 

انواع ویروس گوشی اندروید

 

اما اگر این اتفاق، حتی در زمان‌های استفاده عادی رخ می‌دهد، می‌تواند نشانه‌ا‌ی بر وجود ویروس در گوشی شما باشد. زیرا این ویروس‌ها، به دلیل استفاده بیش از اندازه از رم و CPU، موجب داغ شدن گوشی موبایل می‌شوند.

قطع شدن ناگهانی تماس‌ها

قطع شدن ناگهانی تماس، هنگامی که با فرد دیگری مشغول مکالمه هستید، به دلیل ضعیف بودن یا عدم آنتن دهی مناسب شبکه است. در صورتی که تماس‌های شما به جز دلایل بالا و در بیشتر موارد قطع می‌شوند، ممکن است گوشی شما به بدافزار آلوده شده باشد.

ارسال پیام یا برقراری تماس به صورت خودکار

گروهی دیگر از ویروس‌ها و بدافزارها وجود دارند که باعث ارسال خودکار پیام به مخاطبین شما می‌شوند. همچنین ممکن است به صورت خودکار با دیگر افراد تماس برقرار کنند.

در این صورت هزینه پرداختی قبض شما بیشتر شده یا مجبور می‌شوید سیم کارت خود را زود به زود شارژ کنید. این اتفاق، از راه‌هایی است که به سودجویان کمک می‌کند تا به اطلاعات بانکی افراد دسترسی داشته باشند.

نصب خودکار و وجود برنامه‌های ناشناس در بک‌گراند گوشی

گاهی ممکن است بر روی صفحه اصلی گوشی خود برنامه‌هایی را ببینید که تا به حال آنها را دانلود و نصب نکرده‌اید! اما این اتفاق چطور پیش آمده است؟ وجود برنامه‌های ناشناس بر روی گوشی، نتیجه حضور برخی ویروس‌ها است. در این صورت بهتر است که هرچه سریعتر آن اپلیکیشن را از روی موبایل خود پاک کنید.

چگونه از شر ویروس در گوشی های اندرویدی خلاص شویم؟

تا به حال از نشانه‌های احتمالی وجود ویروس در گوشی صحبت کردیم. اما راهکارهای رفع این مشکل و ویروس کشی گوشی چیست؟ آیا به راحتی می‌توان از شر این بدافزارها خلاص شد؟ یا برای پاک کردن ویروس از گوشی موبایل باید راه‌های سخت و طاقت فرسا را طی کنیم؟

 

ویروس کشی گوشی اندروید با کامپیوتر

 

برای پاک کردن ویروس گوشی، بهتر است ابتدا:

1. اطلاعات و محتوای موجود در گوشی و نیز کارت حافظه را خالی کنید.

2. اپلیکیشن‌های مشکوک را هرچه سریعتر پاک کنید.

در گام بعدی پیشنهاد می‌کنیم راهکارهایی که در ادامه به آنها اشاره می‌شود را رعایت کنید تا احتمال آلوده شدن گوشی به بدافزار و ویروس، کاهش پیدا کند. این راهکارها شامل موارد زیر هستند:

* گزینه Download from Unknown sources (دانلود برنامه‌ها از منابع نامعتبر) را از قسمت تنظیمات گوشی غیر فعال کنید.

* اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مورد نظر خود را از سایت‌ها و بسترهای معتبر دانلود کنید.

* یک آنتی ویروس مناسب بر روی گوشی خود نصب کنید. توصیه می‌کنیم هر هفته دستگاه خود را برای پیدا کردن ویروس، اسکن کنید.

* برای دریافت برنامه‌های مورد علاقه خود، از فروشگاه گوگل پلی اقدام کنید.

کاربران معمولاً نظرات و تجربیات خود را پس از دانلود و نصب یک برنامه در گوگل پلی به اشتراک می‌گذارند. بهتر است قبل از دریافت یک برنامه، این نظرات و رتبه‌بندی اپ‌ها را مطالعه کنید تا دچار مشکل نشوید.

* به هیچ عنوان، روی لینک‌های مشکوک، که به روش‌های مختلف برای شما ارسال می‌شوند کلیک نکنید.

* بروزرسانی‌های نرم افزاری اندروید را مرتبا انجام دهید.

* هنگام هنگ کردن یا کاهش سرعت عملکرد گوشی، برنامه‌هایی که بعد از نصب آنها این کاهش سرعت اتفاق افتاده را حذف کنید.

* در صورت کاهش سریع و عجیب شارژ گوشی، بعد از نصب برخی اپ‌ها، بهتر است این برنامه‌ها را از گوشی پاک کنید. البته شما می‌توانید وارد بخش تنظیمات شده و میزان مصرف باتری هر یک از برنامه‌ها را بررسی کنید. همچنین در صورت وجود مورد مشکوک، به دنبال راه‌حل باشید.

روش تشخیص ویروسی شدن آیفون چگونه است؟

پیش از این، درباره دلایل ویروسی شدن و روش‌های پاک کردن ویروس گوشی ‌های اندرویدی صحبت کردیم. اما آیا آلوده شدن به بدافزار در گوشی‌های آیفون هم اتفاق می‌افتد؟ چه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد؟

 

چگونه ویروس گوشی را پاک کنیم

 

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، تنها راه ویروسی شدن آیفون و آیپد، دریافت و نصب برنامه‌ها از منابع و سایت‌های نامعتبر است. کاربران سیستم عامل iOS، تنها در صورتی می‌توانند از بستری به جز اپ استور، برنامه‌های مورد نظر خود را دانلود کنند که گوشی خود را جیلبریک کرده باشند.

شرکت اپل تلاش کرده تا در اپ استور، تمام فاکتورهای مهم امنیتی را فراهم کند تا امنیت گوشی کاربران به خطر نیفتد. در نتیجه اگر از این بستر برای دریافت و نصب اپ‌های مورد نظر خود استفاده کنید، احتمال آلوده شدن آیفون شما به ویروس گوشی، تقریباً صفر خواهد بود.

در غیر این ‌صورت، باید خطرات دانلود برنامه‌ها از منابع غیر رسمی را به جان بخرید! سیستم عامل iOS از نظر امنیت در سطح بالاتری نسبت به اندروید قرار دارد. در نتیجه هکرها بیشتر تلاش می‌کنند تا امنیت گوشی‌های اندرویدی را با چالش روبرو کنند. اما نمی‌توان به صورت قطعی گفت که آیفون‌ها و آیپد‌ها اصلا آلوده به بدافزار نمی‌شوند. 

چطور ویروس گوشی آیفون را پیدا کنیم؟

همانطور که در بخش مربوط به دستگاه‌های اندروید گفتیم، یکی از دلایل درگیر شدن آیفون با بدافزار، باز شدن خودکار برنامه‌هایی شبیه تلگرام یا عضویت شما در کانال است.

 

لینک ویروسی

 

از جمله رایج ترین اتفاقات که نتیجه فعالیت بدافزار است، باز شدن خودکار صفحه وب و انتقال فرد به یک سایت خاص است. حتی ممکن است برخی ویروس‌ها، اپ استور را به شکل خودکار باز کرده و کاربر را به صفحه خاصی هدایت کنند. اگر هر وضعیت مشکوک دیگری در آیفون یا آیپد خود مشاهده کردید، این احتمال وجود دارد که دستگاه شما به ویروس گوشی آلوده شده باشد.

چگونه ویروس گوشی آیفون را پاک کنیم؟

راحت ترین راه برای حذف کدهای مخرب یا بدافزارها از گوشی آیفون، این است که آن برنامه مخرب را پیدا کرده و حذف کنید. اما چگونه اپلیکیشن‌های مخرب را پیدا کنیم؟ برای یافتن این برنامه‌ها، ابتدا تمامی اپ‌های دریافت شده از اپ استور را کنار بگذارید. 

سپس در میان برنامه‌های دانلود شده از سایت‌های نامعتبر، به دنبال مشکل بگردید. باید توجه کنید از چه زمانی و بعد از نصب کدام یک از این برنامه‌ها، آیفون شما ویروسی شده است. در نهایت آن را حذف کنید. اگر موفق به یافتن اپ مخرب نشدید، بهتر است که تمام برنامه‌ها را از آیفون پاک کرده و دوباره از اپ استور اقدام به نصب آنها کنید.

اگر صفحات وب به صورت خودکار و در زمان وب گردی، باز می‌شوند بهتر است که گام‌های زیر را برای رفع این مشکل طی کنید: (با این کار، کوکی‌ها، تاریخچه مرورگر و دیگر اطلاعات ذخیره شده را حذف خواهید کرد)

  1. به بخش تنظیمات یا Setting بروید.
  2. بر روی گزینه Safari ضربه بزنید.
  3. در این مرحله، گزینه Clear History & Website Data را انتخاب کنید.
  4. در گام آخر، یک پنجره کشویی به شما نشان داده می‌شود. روی گزینه Clear History & Data ضربه بزنید.

در نهایت همه اطلاعات مرورگر سافاری شما پاک شده و مشکل باز شدن خودکار صفحات وب، احتمالا حل می‌شود.

 

از کجا بفهمیم گوشی ویروس دارد؟

 

اگر عملیات ویروس کشی با موفقیت انجام نشد، باید به فکر Restore کردن یکی از بکاپ‌هایی قدیمی آیفون خود باشید.

برای این کار ، می‌توانید از یکی از دو سرویس iTunes یا iCloud استفاده کنید. بهتر است نسخه بکاپی را انتخاب کنید که قدیمی‌تر و قبل از ویروسی شدن گوشی باشد. 

در این صورت می‌توانید تشخیص دهید که آیفون شما بعد از نصب کدام برنامه دچار ویروس شده است. اگر باز هم مشکل شما حل نشد، به سراغ آخرین راه بروید.

یعنی تمام اطلاعات آیفون را پاک کرده و آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید. در صورت انجام این کار، مطمئنا مشکل ویروسی بودن گوشی حل خواهد شد. برای این ‌کار، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. وارد بخش Setting شوید.
  2. روی گزینه General ضربه زده و سپس گزینه Reset را انتخاب کنید.
  3. در این مرحله، بر روی گزینه Erase All Content & Setting ضربه بزنید.

فراموش نکنید که با انجام مراحل بالا، تمام اطلاعات شما پاک خواهد شد. در نتیجه آیفون شما، تبدیل به همان گوشی خواهد شد که آن تازه را خریداری کرده‌اید. پس بهتر است از این روش به عنوان آخرین راهکار و در صورتیکه روش‌های قبلی مشکل را حل نکرد‌ه‌اند، استفاده کنید.

در این مطلب تلاش کردیم تا دلایل و نشانه‌های آلوده شدن موبایل به ویروس گوشی را بیان کنیم. همچنین راهکارهای حل این مشکل و چگونگی ویروس کشی موبایل را آموزش دهیم.

آیا گوشی شما تا به حال به ویروس یا بدافزار آلوده شده است؟ شما برای حل مشکل خود، از چه راهکاری استفاده کرده‌اید؟

مطالب مرتبط
معرفی امکانات اندروید ۱۲ و اینکه چه گوشی هایی اندروید ۱۲ رو دریافت می کنند؟
بلاگ | دنیای فناوری
معرفی امکانات اندروید ۱۲ و اینکه چه گوشی هایی اندروید ۱۲ رو دریافت می کنند؟
به طور کلی روند شرکت گوگل به این صورت است که برای هر نسخه اندروید از یک نام به عنوان کد داخلی آن استفاده می‌کند. برای اندروید ۱۰ نام Quince...
آموزش تماس گروهی با استفاده از سیمکارت و اپلیکیشن
بلاگ | اپلیکیشن
آموزش تماس گروهی با استفاده از سیمکارت و اپلیکیشن
تماس گروهی در این ایام کمک زیادی به همه ما کرده است! از برگزاری کنفرانس ها گرفته تا مهم ترین جلسات را می‌توان از طریق تماس گروهی برگزار...
هات اسپات چیست و چگونه هات اسپات آیفون را فعال کنیم؟
بلاگ | دنیای فناوری
هات اسپات چیست و چگونه هات اسپات آیفون را فعال کنیم؟
هات اسپات کردن، روشی برای اشتراک داده های تلفن همراه با دیگر دستگاه ها است. به طوری که بعد از فعال کردن هات اسپات گوشی خود، بقیه دستگاه...
از عزیزان خود محافظت کنید! [آموزش جامع بکاپ گیری از مخاطبین]
بلاگ | اپلیکیشن
از عزیزان خود محافظت کنید! [آموزش جامع بکاپ گیری از مخاطبین]
از دست دادن مخاطبین ذخیره شده در تلفن همراه، همیشه زجر آور است! اما‌ آیا راهی برای جلوگیری از این مشکل وجود دارد؟ جواب مثبت است! امروزه...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست