وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | سیم کارت

چگونه مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی را رفع کنیم ؟ + 30 راه حل

انتشار ۱۴۰۰/۱/۲ . ۵۶۸۶۶ بازدید

تلفن‌های همراه، که امروزه به مهم‌ترین ابزار ارتباطی تبدیل شده‌اند. علاوه بر انجام کارهایی همچون عکاسی، فیلم برداری، انجام بازی‌های مختلف و… وظیفه دارند تا ارتباط به کمک شبکه تلفن همراه را برقرار کنند. این ارتباط از طریق سیم کارت انجام می‌شود. در نتیجه اگر مشکلاتی مثل عدم خواندن سیم کارت در گوشی پیش بیاید، کارهای روزانه افراد دچار مشکل می‌شود. در این مطلب مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی‌های اندروید و آیفون و روش‌های رفع این مشکل را بررسی می‌کنیم.

گوشی‌های گیمینگ

بهترین مدل‌های مخصوص گیمینگ در بین تلفن‌های هوشمند کدامند؟

دلایل مختلفی هستند که موجب عدم شناسایی سیم کارت در موبایل می‌شوند. از جمله این دلایل موارد زیر هستند:

  • خراب بودن سیم کارت و قرار گیری اشتباه آن
  • پانچ شدن نادرست یا متفاوت سیم کارت
  • مشکلات سخت افزاری سیم کارت
  • مشکلات موجود در اسلات موبایل
  • تنظیم اشتباه شبکه سیم کارت
  • عدم ثبت و رجیستری قانونی سیم کارت
  • بدافزارهای موجود بر روی گوشی

ممکن است دلایل دیگری هم وجود داشته باشد که باعث عدم شناسایی سیم کارت شود. اما راه‌حل‌های موجود برای حل این مشکل چیست؟ در ادامه با چند روش‌ رفع این مشکل آشنا می‌شویم که هر کدام با توجه به مشکل شما می‌تواند کارساز باشد.

 

مشکل سخت افزاری اسلات سیم کارت

 

ابتدا روش‌های موجود برای سیستم عامل اندروید و سپس راه‌های موثر برای گوشی‌های آیفون را به شما معرفی می‌کنیم.

گوشی 5G

وجود فناوری 5G در نسل جدید گوشی‌های هوشمند چه برتری‌هایی به آنها اضافه کرده است؟

حل مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی‌های اندروید

مشکل عدم شناسایی سیم کارت ممکن است در مدل‌های مختلف از گوشی‌های اندروید به وجود بیاید. در ادامه مطلب سعی می‌کنیم روش حل این مشکل را در گوشی‌هایی که از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کنند بگوییم.

راه‌اندازی مجدد گوشی موبایل

ممکن است سیم کارت قبلی را از گوشی خارج کرده و سیم کارت جدید در آن گذاشته باشید. در این صورت باید گوشی را یکبار restart کنید تا بتواند سیم کارت جدید را شناسایی کند. اکثر گوشی‌های اندروید تا زمانی که یک بار خاموش و روشن نشوند، نمی‌توانند سیم کارت جدید را شناسایی کنند. این راه حل، ساده‌ترین روش ممکن برای رفع این معضل است که در اکثر مواقع جواب می‌دهد.

سیم کارت و باتری موبایل را خارج کنید

باتری گوشی را به همراه سیم کارت از گوشی خارج کنید. پس از گذشت 40 ثانیه یا بیشتر مجدداً سیم کارت و باتری را جایگذاری کرده و گوشی را روشن کنید.

نحوه قرار گرفتن سیم کارت را تنظیم کنید

اگر سیم کارت شما درست در محل مخصوصش قرار نگیرد ممکن است که توسط گوشی شناسایی نشود. پس به نحوه قرار گیری صحیح آن در گوشی دقت کنید. در صورتی که بعد از افتادن گوشی از دستتان، مشکل نخواندن سیم کارت پیش آمد. ممکن است که سیم از محل اصلی خود خارج شده باشد. اگر سیم کارت شما در محل مخصوص خود قرار نمی‌گیرد، از مقداری چسب یا یک تکه کوچک کاغذ برای ثابت کردن آن کمک بگیرید.

 

علت نخواندن سیم کارت در گوشی ساده

 

با این که این روش بسیار ساده به نظر می‌رسد اما در بیشتر موارد مشکل را حل می‌کند. البته فراموش نکنید که هنگام استفاده از این روش نباید به بخش‌های دیگر گوشی آسیب وارد شود.

حافظه پنهان گوشی (Cash) را پاک کنید

در بعضی موارد ممکن است با پاک کردن حافظه کش موبایل، مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی حل شود. معمولا در همه گوشی‌ها می‌توانید با طی کردن مسیر Setting < Storage < Internal Storage < Cached Data ، حافظه پنهان موبایل پاک می‌شود، اگر موافق این کار هستید، این کار را انجام دهید.

برای رفع مشکل نخواندن سیم کارت، اپراتور شبکه را دستی تنظیم کنید

در بعضی موارد ممکن است تنظیمات شبکه به طور ناخواسته تغییر کنند. همین تغییرات باعث قطع ارتباط می‌شوند. برای حل این مشکل بهتر است که اپراتور شبکه را دستی انتخاب کنید. برای این کار با توجه به زبان گوشی خود، یکی از راه‌های زیر را بروید:

زبان فارسی: بی‌سیم و شبکه » شبکه‌های تلفن همراه » اپراتورهای شبکه

زبان انگلیسی: Network Operators << Mobile Networks << Wireless & Networks 

در این روش اپراتور مورد نظر خود را انتخاب کنید، پس از چند ثانیه آنتن به گوشی برمی‌گردد.

سیم کارت را تعویض کنید

اگر سیمکارت شما آسیب دیده باشد، مثلا هنگام برش دادن و تغییر سایز، از کار افتاده باشد دیگر در گوشی خوانده نمی‌شود. معمولا زمانی که دستی و بدون استفاده از دستگاه‌های دقیق، سیم کارت را برش دهید، این اتفاق می‌افتد. در نتیجه مجبور می‌شوید سیم کارت خود را تعویض و درخواست یک سیم جدید بدهید.

حالت شبکه را روی خودکار (Auto) تنظیم کنید

وارد قسمت تنظیمات گوشی شده و سپس در بخش شبکه‌های موبایل، حالت شبکه را روی خودکار (Auto) تنظیم کنید. ممکن مسیر رسیدن به این بخش در گوشی‌های اندرویدی متفاوت باشد، اما روش کلی یکسان است.  مسیر رسیدن به این تنظیمات می‌تواند به صورت زیر باشد:

ابتدا وارد بخش تنظیمات (Setting) شده و سپس وارد بخش مصرف داده یا Data Usage شوید. حالا روی آیکون منوی قرار گرفته در گوشه سمت راست و بالا صفحه بزنید و مسیر زیر را با توجه به زبان گوشی طی کنید. سپس تنظیمات شبکه را روی خودکار قرار دهید:

  • شبکه‌های تلفن همراه » نوع شبکه ترجیحی
  • Preferred Network Type << Cellular Networks

سیم کارت و محل قرار گیری آن را تمیز کنید

اگر به سیم کارت خود دقت کرد باشید، دارای یک قسمت طلایی رنگ است. در‌صورتیکه این بخش طلایی رنگ کثیف شده آن را به آرامی با یک گوش پاک‌کن یا پارچه نرم تمیز کنید. محل قرار گیری سیم کارت را هم با یک پارچه نرم و با دقت تمیز کنید. مراقب باشید تا به گوشی آسیبی وارد نشود.

 

مشکل سخت افزاری اسلات سیم کارت

 

مکان فعلی خود را تغییر دهید

اگر مشکل نخواندن سیم در مکان‌های خاصی اتفاق می‌افتد، می‌تواند به دلیل عدم آنتن‌دهی مناسب باشد. پس آنتن دهی کم شبکه را با نخواندن سیم اشتباه نگیرید. در این شرایط، اگر اطرافیان به شبکه دسترسی دارند و این تنها مشکل شماست، بهتر است جای خود را تغییر دهید تا آنتن به گوشی شما برگردد.

سیم کارت را از گوشی خارج کرده و مجدداً وارد گوشی کنید

در بعضی از مدل‌های گوشی اندروید، مشکل عدم خواندن سیم کارت با خارج کردن و قرار دادن دوباره آن در موبایل حل می‌شود. البته فراموش نکنید که برای قرار دادن سیم کارت در گوشی یا خارج کردن آن حتما موبایل را خاموش کنید. وگرنه ممکن است که به هر دو آنها آسیب وارد شود.

در این روش، از گوشی مدتی (بدون سیم کارت) ، مثلا نزدیک به یک ساعت، استفاده کنید. سپس آن را خاموش کرده و سیم کارت را قرار دهید. این روش معمولا روی گوشی‌های شرکت شیائومی جوابگو بوده و مشکل را حل کرده است.

رجیستری گوشی خود را بررسی کنید

رجیستری نبودن موبایل، می‌تواند یکی از دلایل شناسایی نشدن سیمکارت باشد. برای اطلاع از این موضوع، کد IMEI موبایل خود را به شماره 7777 ارسال کنید. همچنین می‌توانید کد دستوری #7777* را شماره گیری کنید تا تلفن همراه شما ثبت رجیستری شود و از نظر شناسایی سیمکارت مشکلی وجود نداشته باشد. 

وضعیت آنتن دهی سیم کارت را چک کنید

در این روش، با توجه به نوع سیم کارت خود که برای کدام یک از اپراتور‌های همراه اول، ایرانسل یا رایتل است، سیم کارت دیگری را به جای آن در موبایل قرار دهید. اگر سیم کارت جدید در گوشی شما آنتن دهی داشته و فعال بود و سیم کارت خودتان در گوشی دیگری کار نکرد، مشکل از سیم کارت بوده و باید تعویض شود. 

حالت هواپیما را یک بار فعال و غیرفعال کنید

این حالت، همه ارتباطات آنتنی و رادیویی گوشی را قطع می‌کند.در نتیجه وضعیت هواپیما گوشی خود را بررسی کنید که اتفاقی آن را فعال نکرده باشید.

 

علت نخواندن سیم کارت در گوشی هواوی

 

برای فعال سازی این وضعیت می‌توانید از قسمت نوار اعلانات اقدام کنید. البته در بعضی از گوشی‌ها با نگه داشتن دکمه پاور گوشی، می‌توانید به این بخش دسترسی پیدا کنید. 

نرم افزارهایی که مشکل ایجاد می‌کنند را حذف کنید

تلفن همراه خود را روی حالت Safe Mode قرار داده و چند ساعتی از آن استفاده کنید. در صورتی که مشکل نخواندن سیم کارت برطرف شده، احتمالا یکی از اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی مشکل ساز است. شاید بپرسید که چطور در وضعیت Safe Mode می‌توان این موضوع را فهمید؟ چون در حالت Safe Mode تنها اپ‌های پیش فرض موبایل اجرا می‌شوند. 

در نتیجه می‌توانید به راحتی اپ‌هایی که قبلا دانلود کرده و احتمالا مخرب هستند را حذف کنید. البته ممکن است خودتان نرم افزار مخرب را قبلا شناسایی کرده باشید. در این صورت ابتدا آن را حذف کرده و سپس مشکل را بررسی کنید. اگر هنوز هم مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی وجود داشت، به سراغ دیگر اپلیکیشن‌ها بروید.

آسیب رسیدن به گوشی، از دلایل نخواندن سیم کارت

گاهی آسیب فیزیکی تلفن همراه می‌تواند دلیل عدم شناسایی سیمکارت در گوشی باشد. اگر موبایل شما قبلا در آب یا از دستتان افتاده باشد، می‌تواند باعث نخواندن سیمکارت در آن شود.

کد IMEI را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل آن را اصلاح کنید

کد #06#* را شماره گیری کنید تا کد IMEI برای شما نمایش داده شود. در صورتیکه به جای نمایش کد، عبارت unknown یا ناشناخته روی صفحه گوشی آمد، مشکلی وجود دارد.

یعنی کد IMEI گوشی شما نیاز به تعمیر دارد در نتیجه باید به یک کارشناس برای تعمیر آن مراجعه کنید.

برای حل مشکل نخواندن سیم کارت، سیستم عامل اندروید را آپدیت کنید

برای انجام بروزرسانی گوشی موبایل وارد بخش تنظیمات شوید. در بخش بروزرسانی‌های سیستم، سیستم عامل گوشی را آپدیت کنید.

 

مشکل نشناختن سیم کارت در گوشی سامسونگ

 

گوشی خود را ریست فکتوری کنید

از ریست فکتوری کردن موبایل خود، تنها زمانی که مشکل نخواندن سیمکارت حل نشد استفاده کنید. چون زمانی که گوشی خود را ریست کنید؛ همه اطلاعات شما پاک خواهد شد. برای انجام این کار باید ابتدا از فایل‌های مهم گوشی، یک نسخه بکاپ تهیه کنید. سپس وارد بخش تنظیمات یا Settings شده و گزینه Backup & Reset سپس Factory Reset Data را انتخاب کنید. مشکل عدم شناسایی سیم کارت در بعضی موارد با انجام بروزرسانی رفع می‌شود.

حل مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی‌های آیفون

این مشکل که در گوشی‌های آیفون به صورت No SIM Card Installed و یا Invalid SIM اعلام می‌شود، امکان برقراری تماس صوتی و تصویری و حتی اتصال به اینترنت را از بین می‌برد. اما چگونه می‌توانیم این مشکل را در تلفن‌های آیفون رفع کنیم؟

Airplane Mode را فعال و غیر فعال کنید

برای این کار وارد قسمت تنظیمات شده و حالت هواپیما را برای 20 ثانیه فعال کنید. پس از 20 ثانیه آن را غیر فعال کرده و وضعیت آنتن دهی سیم کارت را بررسی کنید.

برای رفع مشکل نخواندن سیم کارت، وضعیت قرارگیری سیم کارت را بررسی کنید

وقتی که با مشکل عدم شناسایی سیم کارت روبرو می‌شوید، وضعیت قرارگیری سیم کارت را بررسی کنید.

 

علت نخواندن سیم کارت در گوشی نوکیا

 

برای این کار اسلات سیم کارت را خارج کرده و آن را بررسی کنید. مطمئن شوید که سیم کارت از نظر ظاهری سالم است. حتی می‌توانید اسلات و سیم کارت را تمیز کنید که گرد و غبار احتمالی آنها پاک شود. اما این کار را با دقت انجام دهید تا آسیبی به آنها وارد نشود. حالا می‌توانید سیم کارت را با دقت بیشتر و به صورت صحیح در گوشی قرار دهید. اکنون گوشی را خاموش و روشن کنید، بعد از این کار باید مشکل عدم شناختن سیم کارت حل شود.

سیم کارت دیگری را روی گوشی خود تست کنید

اگر سیم کارت شما از نظر ظاهری مشکلی ندارد، اما در گوشی خوانده نمی‌شود آن را از گوشی خارج کنید. فراموش نکنید که ابتدا آیفون را خاموش کرد و سپس سیم کارت را خارج کنید. حالا سیم کارت دیگری را در گوشی قرار دهید و وضعیت آن را بررسی کنید. اگر سیم کارت جدید در گوشی شما شناسایی شد، سیم کارت شما خراب شده و باید با اپراتور آن برای تعویض تماس بگیرید.  در غیر این صورت ادامه مطلب را دنبال کنید.

سیستم عامل iOS را بروزرسانی کنید

گاهی ممکن است مشکل نخواندن سیم کارت مربوط به سیستم عامل گوشی باشد و این مشکل با بروزرسانی iOS حل شود.

 

مشکل locked sim در آیفون

 

برای انجام بروزرسانی، ابتدا گوشی را کامل شارژ کرده و به یک اینترنت قوی متصل شوید. سپس مسیر زیر را طی کنید:

  • Software Update << General << Setting و سپس روی Download and Install یا Install Now ضربه بزنید.

گوشی آیفون را ریست کنید

روش دیگر برای حل مشکل نخواندن سیم کارت ریست کردن موبایل است. با انجام این کار احتمالا همه مشکلات برطرف شوند.

تنظیمات شبکه را ریست کنید

اگر تنظیمات قسمت شبکه دچار مشکل شوند ممکن است باعث عدم شناسایی سیم کارت در آیفون شوند. راه حل آن هم این است که Network Setting را ریست کنید. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

1. ابتدا وارد قسمت Setting و سپس General شوید.

2. در این بخش روی گزینه Reset ضربه بزنید.

 

Locked SIM در آیفون

 

3. سپس گزینه Reset Network Settings را انتخاب کنید.

4. در گام آخر passcode خود را وارد کنید را عملیات ریست کردن انجام شود. 

 

تنظیمات سیم کارت در آیفون

 

Carrier Setting را بروزرسانی کنید

در بیشتر موارد مشکل عدم شناسایی سیم کارت با بروزرسانی تنظیمات Carrier رفع می‌شود. برای این کار به بخش تنظیمات رفته و مسیر About << General را طی کنید. اگر آپدیتی برای آن وجود داشته باشد به شما اعلام می‌شود، که با زدن بر روی گزینه Update بروز رسانی آغاز می‌شود.

 

مشکل no service در آیفون 5s

 

گوشی خود را از نظر سخت افزاری چک کنید

گاهی نخواندن سیم کارت در گوشی آیفون مربوط به مشکلات نرم افزاری نبوده و ممکن است به دلیل مسائل سخت افزاری باشد. در صورتی که مشکلی همچون افتادن گوشی از دست یا افتادن در آب پیش آمده باشد. ممکن است روی عملکرد موبایل تاثیر گذاشته و آن را با مشکل مواجه کند.

اگر مشکل عدم خواندن سیم کارت با راهکارهای نرم افزاری بالا حل نشد، باید آن را به یک متخصص بسپارید تا تعمیرات سخت افزاری را شروع کند. در مطلب امروز روش‌های حل مشکل نخواندن سیم کارت را در گوشی‌های اندروید و آیفون به شما آموزش دادیم. آیا راه حل‌های دیگری برای رفع این مشکل وجود دارد؟ مشکل گوشی شما با کدام یک از این روش‌ها برطرف شد؟ نظرات و تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
بلاگ | اخبار اپراتورها
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
امروزه سرقت تلفن همراه به یکی از از دغدغه های افراد تبدیل شده است. متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی کنونی کشور، برخی افراد برای گذراندن زندگی...
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
بلاگ | دنیای فناوری
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف مانند واتساپ، اینستاگرام و پلتفرم های ویدیویی مانند یوتیوب، آپارات و ... وجب افزایش مصرف اینترنت...
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
بلاگ | سیم کارت
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
در این نوشته چیز هایی که باعث به وجود آمدن ذهنیت غلط در مورد این نوع گوشی ها شد و حقیقت در مورد گوشی دو سیم کارت و مزایا و معایب بررسی می...
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
بلاگ | بازار موبایل
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
آیا می دانید در زمان خرید گوشی در سال 2021 چه نکاتی را بیشتر توجه کنیم؟ برای این که با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید کدام گوشی برای شما...
تعداد 1 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی 3
0
0
1
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

  1. ahm***@gmail.com

    مطالب آموزنده ای بود با نهایت قدردانی از شما

x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست