وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | تلفن ثابت

تلفن ثابت اینترنتی چیست؟

انتشار ۱۴۰۰/۷/۲۷ . بروز رسانی ۱۴۰۰/۷/۲۷ ۱۲:۰۷ . ۲۰۵۳ بازدید

در این مقاله قصد داریم تمامی نکات در مورد تلفن ثابت اینترنتی و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم. در این نوشته با قیمت گذاری تلفن ثابت آشنا می شوید. آیا پس اگر شما هم از کاربران تلفن ثابت اینترنتی هستید و یا علاقه مند هستید درباره تلفن ثابت اینترنتی بیشتر بدانید تا پایان این مقاله همراه ما باشید. 

 

تلفن ثابت اینترنتی چیست؟

 

خط تلفن  ثابت اینترنتی چیست؟

به طور کلی تلفن های ثابتی که ما در منازل استفاده می کنیم، بر روی خطوط تلفنی مخابراتی هستند. بنابراین اگر شما نیاز به یک شماره تلفن ثابت دارید، لازم است به اداره مخابرات بروید و درخواست خود را ثبت کنید تا شماره ای به شما واگذار شود. برخی از شما صف های طولانی ثبت نام تلفن را بخاطر دارید اما حالا دیگر خبری از پروسه های طولانی و زمان بر برای در اختیار گرفتن خطوط تلفن و یا احتمال از دست رفتن خطوط با جابه جایی دفاتر کاری، هزینه های بالای سرمایه گذاری نیست. تکنولوژی در حال حاضر امکانات زیادی را در اختیار ما قرار داده است؛ یکی از این تکنولوژی‌ها، خط تلفن اینترنتی یا سیپ ترانک است. همچنین این فناوری با نام ویپ نیز در بین کاربران شناخته می شود. در واقع میتوان گقت که تلفن اینترنتی مانند تلفن های ثابت مخابراتی است، ولی خدماتی متفاوت و نامحدود دارد. این تلفن ثابت به صورت اینترنتی به کاربران ارائه می شود و شما دیگر نیازی به تجهیزات یا هزینه های سیم کشی ندارید. تلفن ثابت اینترنتی بر بستر اینترنت به شما امکانات مختلف را می دهد.

نام های متفاوت خط تلفن  ثابت اینترنتی

تلفن ثابت اینترنتی با نامهای متفاوتی مانند: سیپ ترانک (SIP Trunk)، سیپ فون (SIP Phone)، سیپ لاین (SIP Line)، ویپ لاین (VoIP Line) و ویپ فون (VoIP Phone) شناخته می شوند. این خطوط تلفن اینترنتی از نظر کارایی مشابه با خطوط تلفن عادی شهری هستند و همان امکانات را همراه با خدمات به روزتر دیگری ارائه می دهند. تفاوت اصلی خطوط تلفن اینترنتی با خطوط تلفن آنالوگ شهری این است که این خطوط از بستر اینترنت قابل استفاده هستند.

 

نام های متفاوت خط تلفن  ثابت اینترنتی

 

مزایای تلفن ثابت اینترنتی

به طور کلی خرید تلفن ثابت اینترنتی دارای مزایای بسیاری هستند در این قسمت به معرفی این مزایا برای شما کاربران عزیز می پردازیم:

  1. شما از طریق تلفن ثابت اینترنتی می توانید تماس های دوطرفه با تعرفه ای بسیار مقرون به صرفه داشته باشید. با توجه به اینکه تعرفه مکالمات در تکتولوژی خط تلفن‌ اینترنتی معادل خط تلفن‌ شهری است. بنابراین در خط ثایت اینترنتی تماس‌ ورودی برای شما هزینه ای نخواهد داشت.
  2. با تلفن ثابت اینترنتی شما برای تماس های خود هزینه ای پایین و مقرون به صرفه را پرداخت می کنید. شما با استفاده از خطوط تلفن ثابت اینترنتی می توانید با تعرفه های بسیار پایین تماس های خود راداشته باشید. این هزینه به صورت پیش پرداخت است و در پنل شما شارژ می گردد.
  3. تلفن ثابت اینترنتی امکان تماس همزمان نا محدود را برای شما فراهم می کند. اگر شما هم از کاربرانی هستید که تلفنتان مدام مشغول است خبر خوشی برای شما داریم . شما با استفاده از خطوط تلفن ثابت اینترنتی با قابلیت ایجاد کانال های متعدد بر روی فقط یک خط تلفن میتوانید این مشکل خود را حل کنید.
  4. تلفن ثابت اینترنتی به همراه نرم افزارهای هایفون قابلیت دریافت گزارشات تماس ها، ایجاد لیست سیاه و یا سفید مخاطبین، ضبط صدا و یا گزارشگیری را برای شما کاربران عزیز فراهم می کند.
  5. با استفاده از خطوط ثابت تلفن اینترنتی دیگر شما نیازی  به سخت افزارها نخواهید داشت. خطوط تلفن اینترنتی، فقط به یک اینترنت ثابت احتیاج دارند.
  6. خطوط ثابت تلفن اینترنتی قابل استفاده بر روی تمامی سیستم های متصل به شبکهتلفن همراه، تلفن، کامپیوتر هستند.
  7. خطوط ثابت تلفن اینترنتی قابلیت جابه جایی آسان به دلیل عدم نیاز به سیم کشی را دارند. حتما این موضوع برای شما پیش آمده است که بخواهید دفترتان را عوض کنید اما شماره تلفنتان هم با این تغییر عوض شود. خطوط تلفن ثابت اینترنتی با قابلیت جابه جایی و مالکیت دائمی برای شما این امکان را فراهم می کنند تا درهر نقطه از شهر یا کشور که باشید تلفن شما تغییری نکند.
  8. خطوط ثابت تلفن اینترنتی امکلن پشتيبانی كليه امكانات مخابراتی كنونی و ارائه خدمات جديد را با سهولت اجرايی بالا. دارند.
  9. خطوط ثابت تلفن اینترنتی قابليت استفاده بر روی گوشی‌ های تلفن یا موبایل شما را دارند.
  10. امکان ترکیب کارکردهای صدا و دیتا در خطوط ثابت تلفن اینترنتی وجود دارد.
  11. خطوط ثابت تلفن اینترنتی نیاز به پهنای باند کمتر دارند.
  12. با استفاده از خطوط ثابت تلفن اینترنتی شما با داشتن یک شماره امکان داشتن چندین تماس به صورت همزمان را دارید.
  13. تعریف داخلی های زیاد و تنظیم رفتار تماس با استفاده از خطوط ثابت تلفن اینترنتی انکان پذیر است.
  14. امکان داشتن تلفن گویا. با استفاده از خطوط ثابت تلفن اینترنتی.
  15. خط تلفن قابت اینترنتی انواع خدمات تلفنی (از جمله تماس تلفنی، فکس، صندوق صوتی، ویدئو کنفرانس و سایر اشکال ارتباطی) را برای شما کاربران عزیز ارائه می دهد که در آن تماس‌ها و داده‌ها به جای انتقال از طریق سنتی از طریق اینترنت به صورت دیجیتالی ارسال می‌شوند.
  16. تلفن اینترنتی ارتباطات کاری را هوشمندتر، انعطاف‌پذیرتر، راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند.
  17. با استفاده از خط تلفن ثابت اینترنتی شما از اجاره دفتر کار و فضای فیزیکی بی‌نیاز بی نیاز خواهید بود.

بنابراین با استفاده از خطوط ثابت اینترنتی شما امکان اتصال به اینترنت با کیفیت بالا، انتظار مکالمات(پشت خطی)، شماره گیری سریع، انتقال مکالمه از خط اشغال به خطوط آزاد (دایورت کردن)، بهره بردن از سرویس بیدار باش و سرویس نمایشگر شماره Caller ID هستید. 

 

مزایای تلفن ثابت اینترنتی

 

معایب خط ثابت تلفن اینترنتی

مواردی که در قسمت قبل گفتیم شامل مزایای تلفن ثابت اینترنتی بودند. در این قسمت میخواهیم به بررسی معایب تلفن ثابت اینترنتی برای شما عزیزان بپردازیم.

1- وابسته بودن کیفیت خط ثابت تلفن اینترنتی به اینترنت شما

کیفیت خط ثابت تلفن اینترنتی شما به شدت بستگی به کیفیت اینترنت شما دارد. بنابراین اگر شما اینترنتی با سرعت پایین دارید در هنگام تماس کیفیت پایینی را مشاهده خواهید کرد.

2- وابسته بودن خط ثابت تلفن اینترنتی شما به برق

خط ثابت تلفن اینترنتی شما به برق و اینترنت وابسته است. بنابراین با قطعی هرکدام از آن ها قادر به اتصال و برقراری و دریافت تماس هایتان نخواهید بود. 

3- عدم امکان برقراری تماس خارج از کشور با خط ثابت تلفن اینترنتی

به دلایل امنیتی و فنی شرکت های ارائه دهنده خطوط ثابت تلفن اینترنتی امکان برقراری تماس های خروجی از طریق شماره تلفن مجازی را نمی دهند.

4- برای استفاده از خط تلفن ثابت اینترنتی شما نیاز به اینترنت قابل اعتماد دارید. همچنین ممکن است تماس‌ها تاخیر و لرزش داشته باشند و متاسفانه امکان ردیابی مکانی برای تماس‌های اضطراری وجود ندارد.

5- تلفن ثابت اینترنتی عموما بین ۳ تا ۵ تماس همزمان شما را پشتیبانی می‌کند و برای برداشتن این محدودیت باید هزینه جداگانه‌ای را پرداخت کنید.

بنابراین میتوان به طور خلاصه گقت که هزینه های سنگین سیم کشی و کابل کشی، محدود به یک موقعیت مکانی، محدودیت مخابرات در موافقت با درخواست خط تلفن شما، کیفیت پایین انتقال صدا هستند.

انواع خطوط مخابراتی 

برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد تلفن ثابت اینترنتی بدست آورید لازم است که با انواع خطوط مخابراتی آشنا شوید. خطوط مخابرایت شامل خطوط آنالوگ، خطوط دیجیتال و خطوط ویپ هستند.

خطوط آنالوگ

خطوط آنالوگ امواج آنالوگی هستند که خیلی ساده و به شکل ابتدایی سیگنال هارا دریافت می کنند. منظور از اين خطوط همان خطوط تلفني معمولي است. استفاده از اين خطوط براي اتصال به اينترنت در كشور ما رايج است.این خطوط برای مصارف روزانه شما مناسب هستند. 

خطوط دیجیتال 

خطوط دیجیتال از تکنولوژی های جدید محسوب می شوند و دارای امنیت بیشتری بوده و برای کسب و کار ها و شرکت ها مناسب تر هستند. 

خطوط ویپ

خطوط، ویپ نام دارند در بستر شبکه ها راه اندازی می شوند. همچنین سانترال ها یا همان مراکز تماس های امروزی نیز پیشرفت کرده و به دو نوع: سانترال تحت شبکه و غیر تحت شبکه تقسیم می شوند.

 

انواع خطوط مخابراتی

 

ویژگی های خطوط تلفن ثابت اینترنتی

به طور کلی در شبكه‌های مخابراتی سرويس‌ های مخابراتی درون شبكه مخابراتی مستقر هستند،‌ يعنی برای داشتن يك سرويس خاص بايد مركز مخابراتی پشتيبانی كننده آن سرويس باشد. در نتیجه تا زمانی كه آن سرويس از طرف مركز مخابرات ارائه نشود، امكان استفاده از آن وجود ندارد. در شبكه‌ های مخابراتی بر پايه‌ی پروتكل IP، سيستم‌ های نهايی در صورتی كه يك سرويس جديد را پشتيبانی كنند، می‌توانند با يكديگر (بدون نياز به تغيير در شبكه‌ی مخابراتی) و با استفاده از آن سرويس ارتباط بر قرار كنند. توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از شبكه‌ های مخابراتی كنونی، تمامی كنترل‌های تماس و بر قراری ارتباط از طريق مركز مخابرات اعمال می‌شود، ولی در شبكه‌ های مخابراتی بر پايه پروتكل IP ، تمامی اين كنترل‌ ها توسط سيستم‌ های نهايی انجام خواهند گرفت و وابستگی به مركز مخابراتی حذف می گردد. خطوط تلفن ثابت اینترنتی نیز بر پایه پروتكل IPهستند.

انعطاف‌پذیری خطوط ثابت تلفن اینترنتی 

تلفن ثابت اینترنتی شما انعطاف‌پذیر است، یعنی شما برای استفاده از آن نه نیاز به حضور در محل خاصی دارید و نه تجهیزات خاص و گران‌قیمت می‌خواهید و نه نیاز به سیم‌کشی دارید. در واقع شما صاحب یک خط تلفن می‌شوید و روی این خط امکانات یک سانترال را می‌گیرید. بنابراین خطوط تلفن ثابت  اینترنتی مشابه تلفن‌های ثابت شما هستند با این تفاوت که سیم‌کشی مخابراتی ندارند. همچنین شما با استفاده ازتلفن ثابت اینترنتی از خرید، نصب و نگهداری تجهیزات پر هزینه سانترال بی‌نیاز می‌شوید.

 

انعطاف‌پذیری خطوط ثابت تلفن اینترنتی

 

تلفن اینترنتی و کسب و کار شما

  1. با استفاده از خط تلفن ثابت اینترنتی شما می‌توانید در تلفن اینترنتی خود پیغام خوشامدگویی را به صوت اولیه داشته باشید و پس از آنکه مشتری به خط تلفن خریداری شده زنگ زد تماس به شماره ثابت و یا شماره موبایلی که تعیین کرده‌اید، انتقال پیدا می کند.
  2. شما می‌توانید به راحتی گزارش تماس‌های خود را داشته باشید و آن را روی پنل خود ببینید.
  3. شما می‌توانید مثل تلفن های عادی و یا مجازی با استفاده از خط تلفن ثابت اینترنتی تماس دو طرفه داشته باشید، یعنی به راحتی هم زنگ بزنید و هم دیگران به شما زنگ بزنند.

 

استفاده از ساختار VoIP در خطوط ثابت تلفن اینترنتی

فناوری بکار رفته در خطوط تلفن ثابت اینترنتی، همان ساختار به کار رفته در معماری VoIP است. این فناوری از نظر امکانات و قابلیت ها، تفاوت های بسیار زیادی با خطوط تلفن سنتی یا PSTN دارد. پروتکل SIP قابلیت انتقال صدا بر بستر اینترنت و IP را به کاربران خودش می دهد.  همچنین بسیاری از تجهیزات و دستگاههای مخابراتی روز دنیا، با این فناوری تولید و به مصرف کنندگان ارائه می شوند. در کشور ما نیز، تجهیز امکانات و زیرساختهای موجود با استفاده از تکنولوژی VoIP فراهم شده است و هم اکنون بصورت جدی تری این فناوری جای خود را در حوزه ی ارتباطات باز کرده اند.

 

ویژگی های متمایز خطوط ثابت تلفن اینترنتی

1- نداشتن محدودیت جغرافیایی

در ساختار خطوط تلفن آنالوگ شهری، در صورتی که شما در منزل یا محل کارتان حضور نداشته باشید و یا به سفری چند روزه بروید، دیگر امکان مکالمه با خطوط تلفن را نخواهید داشت. در صورتی که این جا به جایی به صورت دائمی باشد، باید اقدام به درخواست خط تلفن جدید از مراکز مخابراتی کنید. در حالیکه در خطوط ثابت تلفن اینترنتی، این محدودیت ها وجود ندارد و کاربران می توانند در هر مکانی که برای آنها دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد، اقدام به برقراری تماس تلفنی کنند.

2- کیفیت HD مکالمات در خطوط ثابت تلفن اینترنتی

در خطوط تلفنی شهری در صورتی که طول مسیر سیم تلفن تا درب منزل یا شرکت شما افزایش یابد، امکان بروز اختلالات، افزایش میزان نویز، افت کیفیت صدا یا حتی قطعی صدا وجود دارد . در خطوط تلفن اینترنتی، شما هیچ یک از این مشکلات را نخواهید داشت و به راحتی کیفیت صدای HD را در مکالمات خود تجربه خواهید کرد.

3- عدم نیاز به تجهیزات سخت افزاری در خطوط ثابت تلفن اینترنتی

بسیاری از مجموعه ها، سازمانها و ارگان ها تمایل دارند از تکنولوژی و ساختار مرکز تلفن VoIP برای برقراری تماس های تلفنی خود استفاده کنند. در صورتی که شما بخواهید از خطوط تلفنی آنالوگ یا مسی استفاده کنید، نیاز به خرید دستگاه Gateway دارید. بنابراین  علاوه بر تحمیل هزینه ی بالای خرید و راه اندازی، از کیفیت تماس شما کاسته خواهد شد. همچنین شما با ایجاد تاخیر در مکالمات خود مواجه می شوید.خطوط ثابت تلفن اینترنتی بر پایه IP و ساختار VoIP شکل گرفته اند، شما می توانید بدون هیچ گونه پیش نیاز و دستگاه مبدل از جمله Gateway از این سیستم در مراکز تلفنی ویپ استفاده نمائید. در نتیجه در هزینه ی برق مصرفی و هزینه ی راه اندازی سیستم شما صرفه جویی شده و از کیفیت سرویس بالاتری نیز بهره خواهید برد.

4- عالسازی سریع خطوط ثابت تلفن اینترنتی

خطوط ثابت تلفن اینترنتی از تکنولوژی های پیشرفته تری بهره می برند و ظرف مدت کوتاه تری فعال شده و در اختیار شما قرار می گیرند.

5- کاهش هزینه مکالمات شما با استفاده از خطوط ثابت تلفن اینترنتی

کاهش تعرفه ی مکالمات نسبت به خطوط تلفن قدیمی، از دستاوردهای استفاده از ساختار ویپ برای خطوط ثابت تلفن اینترنتی است. این موضوع به تنهایی باعث شده تا سازمانها، ارگانها، نهادها، فروشگاهها و حتی مشترکین خانگی علاقه مند به استفاده از این خطوط شوند.

 

تفاوت خطوط ثابت تلفن اینترنتی با تلفن های قدیمی شهری

در این قسمت به بررسی تفاوت خطوط ثابت تلفن اینترنتی با تلفن های قدیمی شهری برای شما عزیزان می پردازیم. 

1- شما می توانید در هر مکانی که دوست دارید خط تلفن را با خود ببرید

به طور کلی زمانی که از یک ساختمان و یا منزلی می‌خواهید نقل مکان کنید، باید خط های تلفن خود را جا گذاشته و از خطوط تلفن ساختمان جدید استفاده کنید. در واقع میتوان گفت که شاید این کار برای منازل مسکونی مشکل خاصی نیست ولی این مسئله یعنی جابجایی و عوض شدن شماره تلفن ها برای شرکت ها و سازمان ها مشکلات بزرگی را به همراه خواهد داشت.برای اینکه عمق این مشکل را برای شرکت ها و سازمانهای بزرگ متوجه شوید به این مثال توجه کنید. یک شرکت شروع به بازاریابی و یا چاپ کارت ویزیت کرده است و با عوض شدن شماره های شرکت تمامی تلاشی که انجام داده به راحتی هدر رفته و هزینه های زیادی را باید بپردازد. اما نگران نباشید. خط های ثابت تلفن اینترنتی این مشکل را به راحتی برای شما حل کرده اند.شما می‌توانید به هر محله ای که می‌خواهید نقل مکان کنید و خطهای تلفن ثابت اینترنتی را همراه خود  ببرید. آیا میدانید لیست پیش شماره های تلفن ثابت چگونه است؟

 

نکات مهم خط ثابت تلفن اینترنتی

 

2- با خط های ثابت تلفن اینترنتی صدا را واضح بشنوید

همه ما تجربه استفاده از خطوط شهری را برای مکالمات خود داریم. در این خطوط گاهی پیش می‌آید که با طولانی شدن مسیر کابل کشی از مخابرات تا مقصد نهایی، کیفیت صدا برای شما افت می کند. حتی به دلیل وجود سیم های برق و … ممکن است شما نویزهایی را در هنگام مکالمه احساس کنید. توجه داشته باشید که در خط های ثابت تلفنی اینترنتی به دلیل استفاده از بستر پرسرعت اینترنت مشکل نویز و قطی صدا برای شما کاربران عزیز حل شده است.

3- خط های ثابت تلفن اینترنتی فقط یک خط تلفن برای شما نیستند

وقتی شما از خطوط شهری آنالوگ استفاده می‌کنید، همزمان یک خط ورودی یا خروجی دارید. اگر تنها یک خط در شرکت خود داشته باشید، مشتریان باید پشت خط مانده و ممکن است که دیگر هرگز با شما تماس نگیرند. در حالیکه در خط های اینترنتی دست شما برای اضافه کردن کانال وروردی و خروجی به راحتی باز است.بنابراین با استفاده از خط های ثابت تلفن اینترنتی هیچ مشتری ای را از دست نخواهید داد.

4- عدم پرداخت هزینه اضافی برای تجهیزات با خط های ثابت تلفن اینترنتی

با تکنولوژی جدید ویپ هزاران قابلیت جذاب و کاربردی برای شرکت ها ایجاد شده است.خط ثابت تلفن اینترنتی نیازمند سیستمی به نام voip است. خدمات voip این امکان را برای شما فراهم می کند تا نسبت به سانترال و استفاده از تک خط شهری هزاران امکان ویژه را دریافت کنید.

محدودیت خطوط تلفن اینترنتی 

با وجود تمامی مزایایی که برای استفاده از خطوط ثابت تلفن اینترنتی بیان شد. این خطوط دارای محدودیت هایی نیز هستند. از جمله محدودیت های خطوط ثابت تلفن اینترنتی این است که هرچه کیفیت اینترنت شما پایین تر باشد و یا اینترنت شما قطع باشد شما خط تلفن اینترنتی خود را از دست خواهید داد. بنابراین برای استفاده از امکانات و خدمات خط اینترنتی خود باید منتظر افزایش سرعت اینترنت یا وصل مجدد آن بمانید.با توجه به اینکه این سیستم نیازمند اینترنت و در نهایت اینترنت هم نیازمند برق است. اگر زمانی برق مجموعه شما قطع شود این خطوط را تا زمان وصل مجدد برق از دست می دهید. آیا می دانید علت قطع تلفن ثابت چیست ؟ چگونه یک راهکار سریع برای وصل کردن مجدد پیدا کنیم.

نکات مهم خط ثابت تلفن اینترنتی 

در این مقاله تمامی نکات مربوط به خط ثابت تلفن اینترنتی را برای شما عزیزان ارائه کردیم. توصیه ما به شما استفاده از خط ثابت تلفن اینترنتی با توجه به نیازها و اولویت شماست. خطوط ثابت تلفن اینترنتی با توجه به مزایای زیادی که دارند می‌توانند علاوه بر کاهش هزینه های کابل کشی سیم های تلفن مخابرات و خرید خطوط شهری 8 رقمی، امکانات فوق العاده ای را برای شما به عنوان کاربران خط ثابت تلفن اینترنتی فراهم آورند. همچنین ترکیب خطوط ثابت تلفن اینترنتی با سیستم تلفنی voip می‌تواند امکانات ویژه ای مانند ضبط مکالمه، تعریف نامحدود داخلی، کنفرانس و صدها قابلیت دیگر را برای شما فراهم کند. اگر تجربه استفاده از خط ثابت تلفن اینترنتی را دارید، با ما و دیگر کاربران عزیز این تجربه را به اشتراک بگذارید. بی‌صبرانه منتظر نظرات شما در بخش کامنت هستیم.

 

تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست