وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | بازار موبایل

نقد و بررسی گوشی هواوی Y9a؛ میان رده ای خوب یا بد؟

انتشار ۱۴۰۰/۱/۳ . بروز رسانی ۱۴۰۰/۱/۳ ۱۱:۲۲ . ۹۱۶۲ بازدید

هواوی شرکتی است که معمولا گوشی های میان رده خوبی دارد. گوشی هواوی Y9a نیز یکی از جدید ترین گوشی های میان رده هواوی است. هواوی Y9a ویژگی های قابل قبولی دارد و علاوه بر این قیمت آن نیز مناسب است. اما باید ببینیم آیا این گوشی واقعا ارزش خرید دارد یا نه؟ 

هواوی Y9a در تاریخ 7 سپتامبر 2020 معرفی شد. در حال حاضر هم این گوشی در بازار ایران موجود است. با اینکه این گوشی یک میان رده محسوب می‌شود، اما طراحی زیبای آن ممکن است غلط انداز باشد. در واقع هواوی این گوشی را به زیبایی یک پرچمدار طراحی کرده است. 

اما قطعا توقع نداشته باشید که عملکرد این گوشی در حد یک پرچمدار باشد. البته عملکرد هواوی Y9a برای استفاده روزمره، قابل قبول است. سرعت شارژ باتری این گوشی فوق العاده است. عملکرد گوشی برای اجرا بیشتر بازی ها مناسب است، اما گوشی در اجرا کردن بازی های سنگین دچار مشکلاتی می‌شود.

یکی از مهم ترین چالش های هواوی، نداشتن خدمات گوگل است. از آنجا که آمریکا، شرکت هواوی را تحریم کرده، دیگر خبری از سرویس های گوگل در گوشی های جدید هواوی نیست. البته هواوی برای این چالش اقداماتی انجام داده است. اما گمان نمی‌کنم هواوی بتواند به خوبی جای خالی سرویس های گوگل را پر کند.

هواوی Y9a از رقبای خودش بهتر نیست! حتی برخی گوشی های دیگر هواوی مانند Nova 5t بهتر از این گوشی هستند. در ادامه قصد داریم از جوانب مختلف هواوی Y9a را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید. 

بررسی گوشی های هواوی P40 و P40 پرو 

بررسی و مقایسه دو گوشی هواوی P40 و P40 پرو؛ کدام یک عملکرد بهتری دارد؟

 

هواوی y9a

 

طراحی هواوی Y9a 

از طراحی شروع می‌کنیم. امروزه شرکت های گوشی سازی تلاش می‌کنند تا مرز بین طراحی گوشی های میان رده و پرچمدار را کمرنگ تر کنند. در واقع فقط ظاهر و طراحی گوشی به زیبایی یک گوشی پرچمدار است. هواوی Y9a به زیبایی طراحی شده. گوشی نسبتا خوش دست است. اما شاید ابعاد بزرگ آن امکان استفاده با یک دست را از شما بگیرد. 

هواوی Y9a دارای صفحه نمایش نسبتا بزرگ 6.63 اینچی است. در پشت گوشی می‌توانید ماژول دوربین 4 گانه را مشاهده نمایید. ماژول دوربین برآمده است و همین باعث می‌شود که نتوانید گوشی را روی سطوح تخت قرار دهید. مگر اینکه از محافظ مخصوص گوشی استفاده نمایید. 

فلش دوربین خارج از ماژول دوربین، بالا سمت چپ قرار گرفته است. این نوع طراحی دوربین واقعا حس متفاوتی به شما خواهد داد. دوربین سلفی در صفحه نمایش قرار نگرفته بلکه به صورت پاپ آپ طراحی شده است. یعنی هنگامی که به دوربین سلفی نیاز داشته باشید، دوربین از قسمت بالایی گوشی خارج می‌شود. 

این نوع طراحی دوربین سلفی نیز بسیار جذاب است. اما باید به فکر معایب این نوع طراحی هم باشیم. برای مثال وقتی دوربین خارج از گوشی قرار می‌گیرد، احتمال آسیب دیدن آن بیشتر خواهد بود. از طرفی ممکن است گرد و غبار روی لنز دوربین سلفی بماند و وارد دستگاه شود.  

هواوی برای جلوگیری از آسیب دیدن دوربین سلفی، سیستم هوشمندی برای گوشی در نظر گرفته است. این سیستم هوشمند، سقوط گوشی را می‌تواند تشخیص دهد. به این ترتیب وقتی که گوشی سقوط کند، این سیستم هوشمند، دوربین سلفی را به درون گوشی خواهد برد. 

 

گوشی هواوی y9a

 

این قابلیت مورد آزمایش قرار گرفته است، با اینکه سرعت عکس العمل این گوشی کمی کند است، اما باز هم بهتر از هیچی است. به هر حال امیدواریم این سیستم هواوی بتواند از آسیب دیدن دوربین سلفی جلوگیری نماید.

در سمت راست گوشی، دکمه های فیزیکی را می‌توانید ببیند؛ دکمه تنظیم ولوم و دکمه پاور . دکمه پاور با سنسور اثر انگشت ترکیب شده است. یعنی برای استفاده از سنسور اثر انگشت کافی است انگشت خودتان را بر روی دکمه پاور قرار دهید.

در بالای گوشی هم می‌توانید بلندگوهای فرعی و جک 3.5 میلیمتری را ببینید. از اینکه هواوی همچنان جک 3.5 میلیمتری را حفظ کرده، خوشحالیم. در پایین گوشی هم می‌توان اسپیکر های اصلی، میکروفون، درگاه USB از نوع C و اسلات های سیمکارت و کارت حافظه را دید. 

البته برای استفاده از کارت حافظه باید آن را در شیار دوم سیمکارت قرار دهید. این یعنی اینکه نمی‌توانید همزمان از دو سیمکارت و کارت حافظه استفاده نمایید. البته خیلی از گوشی های امروزی اینگونه طراحی شده اند. باید توجه داشته باشید که حافظه داخلی 128 گیگابایتی این گوشی، نیاز شما را برطرف خواهد کرد.

بدنه از پلاستیک ساخته شده است. طراحی براق بدنه، آن را شبیه طرح های شیشه ای و گوشی های پرچمدار کرده است. بدنه پلاستیکی استحکام قابل قبولی دارد. اما یکی از مشکلات اصلی بدنه های براق پلاستیکی، باقی ماندن اثر انگشت بر روی آنها است. به این ترتیب شما مدام باید بدنه گوشی را تمیز کنید. 

گوشی دارای 197 گرم وزن است که نسبتا سنگین به نظر می‌رسد. ابعاد بدنه 163.5 در 76.5 در 9 میلی‌متر است. گوشه های گوشی به صورت منحنی طراحی شده است. در سمت چپ گوشی هیچگونه دکمه ای قرار ندارد. در کل گوشی زیبا و مدرن به نظر می‌رسد. هواوی Y9a در بخش طراحی می‌تواند نمره قابل قبول را بگیرد. 

 

huawei y9a

 

مشخصات و عملکرد هواوی Y9a

هواوی Y9a مشخصات قابل توجهی دارد. این گوشی دارای تراشه Mediatek Helio G80 و پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2 است. گوشی دارای صفحه نمایشی 6.63 اینچی از نوع IPS LCD است. نسبت نمایشگر به بدنه حدودا 84.8 درصد است. رزولوشن صفحه نمایش 1080 در 2400 پیکسل است و تراکم پیکسلی حدود 397 پیکسل در اینچ است.

صفحه نمایش هواوی Y9a برای کار های روزمره مناسب است. اما اگر گوشی زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، صفحه نمایش عملکرد خوبی نخواهد داشت. هواوی Y9a در دو نوع متفاوت با رم 6 گیگابایتی و 8 گیگابایتی عرضه می‌شود.

این گوشی برای بیشتر بازی ها مناسب است، اما در بازی هایی سنگین عملکرد خوبی را نخواهیم دید. عملکرد گوشی های دیگر هواوی آن هم در همین محدوده قیمتی، بهتر از هواوی Y9a است. نگاهی به گوشی Nova 5t بیندازید! 

بررسی هواوی Nova 5t 

بررسی گوشی هواوی Nova 5t؛ آیا این آخرین گوشی خوب هواوی است؟ 

 

 

بررسی گوشی هواوی y9a

 

هواوی Y9a دارای 128 گیگابایت حافظه داخلی است. این مقدار از حافظه قطعا برای استفاده شما کافی خواهد بود. رابط کاربری EMUI 10.1 و سیستم عامل اندروید 10.0 از دیگر مشخصات این گوشی هستند. نکته مهمی که پیشتر هم به آن اشاره کردم، نبود سرویس های گوگل در گوشی های جدید هواوی است.

از وقتی که آمریکا، تحریم هایی علیه شرکت هواوی وضع کرده است، دیگر خبری از سرویس های گوگل بر روی گوشی های هواوی نیست! البته هواوی تلاش کرده تا جایگزین هایی برای خدمات گوگل پیدا کند. هواوی از این فرصت استفاده کرده و نرم افزار های خودش را به طور پیش فرض، بر روی گوشی های جدید خود نصب می‌کند. 

البته برخی از سرویس های گوگل بر روی گوشی قابل نصب هستند و خودتان می‌توانید آنها را دانلود و نصب نمایید. با این حال پیشنهاد می‌کنم که اگر سرویس های گوگل واقعا برای شما ضروری هستند، از خیر این گوشی بگذرید!

 

عملکرد گوشی هواوی y9a

 

دوربین هواوی Y9a 

هواوی معمولا به دوربین گوشی های خود اهمیت زیادی می‌دهد. دوربین هواوی Y9a هم اگرچه بهترین نیست، اما می‌تواند برای استفاده روزمره کافی باشد. این گوشی دارای 4 دوربین است، یک دوربین 64 مگاپیکسلی (لنز واید)، یک دوربین 8 مگاپیکسلی( لنز اولترا واید) و دو دوربین 2 مگاپیکسلی. یکی از لنز های 2 مگاپیکسلی، دوربین مخصوص ماکرو است. 

با استفاده از دوربین ماکرو می‌توانید از سوژه های بسیار نزدیک تصویربرداری کنید. منظور از فاصله نزدیک چیزی حدود 4 سانتی متر است. یکی دیگر از لنز های 2 مگاپیکسلی هم مخصوص تشخیص عمق تصاویر است. 

در برنامه دوربین، می‌توانید وضوح مد نظرتان را انتخاب نمایید. اگر بالاترین وضوح را انتخاب کنید، گوشی از لنز 64 مگاپیکسلی استفاده خواهد کرد.

تصاویر گرفته شده با دوربین Y9a کیفیت خیلی خوبی ندارند. جزئیات کمی در تصاویر قابل مشاهده است. تصاویر در نور کم  دارای نویز بسیار زیادی هستند. این موضوع در حالت بزرگنمایی بدتر هم می‌شود. در حالت بزرگنمایی اصلا کیفیت تصاویر را نمی‌توان خوب دانست. 

رنگ ها به خوبی ثبت نمی‌شوند. عملکرد دوربین در شب از این هم بدتر است. در حالت شب تصاویر دارای نویز بسیار زیادی هستند. علاوه بر این جزئیات کمی در تصاویر دیده می‌شود. تنها حالتی که شاید کمی رضایت بخش تر باشد، تصاویر ثبت شده در نور زیاد هستند. البته در این تصاویر هم جزئیات کمی به چشم می‌خورد. 

 

دوربین هواوی y9a

 

لنز 64 مگاپیکسلی دارای قابلیت فوکوس خودکار است. بدین ترتیب وقتی از سوژه ای عکس برداری می‌کنید، دوربین به طور خودکار محیط اطراف سوژه را تار می‌کند. این قابلیت کمی تصاویر را زیباتر می‌کند. هواوی Y9a دارای یک دوربین سلفی پاپ آپ 16 مگاپیکسلی است. همانطور که قبلا گفتم دوربین سلفی در صفحه نمایش قرار ندارد. بلکه هر وقت که به آن نیاز داشته باشید، از درون گوشی بیرون می‌آید. 

کیفیت تصاویر دوربین سلفی تقریبا مناسب است اما عالی نیست. متاسفانه در دوربین سلفی خبری از فوکوس خودکار نیست. تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی هم از جزئیات کمی برخوردار هستند. ما توقع بیشتری از دوربین های هواوی داشتیم البته فراموش نکنیم که این یک گوشی میان رده است. 

شاید فکر کنید که دوربین سلفی پاپ آپ با تاخیر زیادی آماده می‌شود. اما باید بگویم که اینطور نیست. دوربین سلفی پاپ آپ به موقع از گوشی خارج می‌شود. به محض اینکه بخواهید تصویر سلفی بگیرید، گوشی به طور خودکار دوربین سلفی را بیرون می‌کشد. شاید برای عده زیادی این نوع از طراحی دوربین سلفی، دلنشین تر باشد. 

شاید برای عده ای که به دوربین گوشی اهمیتی نمی‌دهند، Y9a همچنان گزینه خوبی باشد. اما اگر دوربین برایتان مهم است، فکر خرید این گوشی را از ذهنتان پاک کنید! یکی از مهم ترین نقاط ضعف هواوی Y9a دوربین نه چندان خوب آن است. 

 

دوربین گوشی هواوی y9a

 

عمر باتری هواوی Y9a 

هواوی Y9a دارای دو نوع متفاوت از نظر باتری است که بسته به مناطق جغرافیایی در نظر گرفته شده اند. این گوشی از یک باتری لیتیوم یونی 4200 یا 4300 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند. گوشی از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند. هواوی ادعا کرده که با استفاده از فست شارژ می‌توان گوشی را در عرض نیم ساعت از صفر تا 70 درصد شارژ کرد. 

البته این ادعا تقریبا درست به نظر می‌رسد. این گوشی قابلیت شارژ بی سیم ندارد. برای شارژ سریع یا همان فست شارژ نیز دو نوع شارژ وجود دارد. شارژ سریع 22.5 وات و 4. وات که باز هم متناسب با مناطق جغرافیایی عرضه می‌شوند. برای کار های عادی تقریبا یک روز کامل می‌توانید از این گوشی استفاده نمایید.

یکی از دلایل مصرف کم باتری هواوی Y9a، نبود سرویس های گوگل است. اینجاست که می‌گویند عدو شود سبب خیر! سرویس های گوگل به طور معمول از باتری گوشی مصرف می‌کنند. حالا نبودن آنها باعث صرفه جویی در مصرف باتری Y9a شده است. 

هواوی همچنین از هوش مصنوعی برای برای صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده کرده است. بدین ترتیب عمر باتری گوشی افزایش می‌یابد. در کل می‌توانم بگویم یکی از نقاط قوت هواوی Y9a، باتری آن است. سرعت بالای شارژ شدن و ظرفیت خوب باتری، باعث شده تا بتوانیم در این بخش به هواوی Y9a نمره قبولی بدهیم!

 

بررسی هواوی y9a

 

نقاط قوت و ضعف هواوی Y9a 

هواوی Y9a در مقایسه با دیگر میان رده ها اصلا خوب نیست! گوشی های میان رده دیگری وجود دارند که عملکرد های عالی و شگفت انگیزی دارند. پس حتما سری به دیگر میان رده ها هم بزنید. طراحی این گوشی زیبا و دلنشین است. عملکرد گوشی به طور کلی خوب است. دوربین یکی از مهم ترین نقاط ضعف های این گوشی هستند.

نبودن سرویس های گوگل ممکن است برای برخی از مردم تا حدودی آزار دهنده باشد. یکی از مهم ترین نقاط قوت این گوشی، باتری آن است. شارژ گوشی به سرعت صورت می‌گیرد. ظرفیت باتری هم بسیار مناسب است. 

نقاط قوت هواوی Y9a :

  1. طراحی شیک و شبیه به یک پرچمدار
  2. سرعت بالای شارژ شدن
  3. ظرفیت عالی باتری
  4. گوشی دارای جک 3.5 میلیمتری است.
  5. دوربین سلفی پاپ آپ

نقاط ضعف هواوی Y9a : 

  1. دوربین نه چندان خوب
  2. صفحه نمایش زیر نور مستقیم خورشید، خوب عمل نمی‌کند.
  3. در اجرای برخی از بازی ها گوشی کارایی لازم را ندارد!
  4. گوشی فاقد سرویس های گوگل است، البته برخی از برنامه های گوگل را خودتان می‌توانید نصب کنید.

 

بررسی huawei y9a

در آخر نگاهی به مشخصات گوشی هواوی Y9a بیندازیم.

اتصالات

شبکه بی‌سیمWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث  5.1، A2DP، LE
GPS بله، با A-GPS، GLONASS، BDS
NFCدارد
USB 2.0، Type-C 1.0 کانکتور ریورسبل ، پشتیبانی از OTG

باتری

باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 4300 یا 4200 میلی آمپر ساعت (بسته منطقه‌ی عرضه)
شارژر شارژ سریع 22.5 وات یا 40 وات (بسته منطقه‌ی عرضه)

بدنه

ابعاد 163.5 در 76.5 در 9 میلی‌متر
وزن 197 گرم
متریالبدنه پلاستیکی
سیم کارتدو سیم کارت هیبریدی (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by))

پلتفرم

سیستم‌عاملاندروید 10/فاقد سرویس‌های گوگل/ EMUI 10.1
تراشه Mediatek Helio G80 (دوازده نانومتر)
پردازشگر مرکزی 8 هسته‌ای (دوهسته‌ی 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A75 و شش هسته‌ی 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A55)
پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2

حافظه

درگاه حافظه (نانو مموری)، تا 256 گیگابایت (استفاده‌ از شیار دوم سیم‌کارت)
حافظه داخلی 128 گیگابایت
رم6 گیگابایت یا 8 گیگابایت

دوربین

اصلی 64 مگاپیکسل ( لنز واید 26 میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)/ 8 مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 120 درجه، f/2.4)/ 2 مگاپیکسل (f/2.4، دوربین مخصوص ماکرو)/ 2 مگاپیکسل ( f/2.4، سنسور تشخیص عمق تصویر)
ویژگی‌ها فلاش Quad-LED، پانوراما
فیلم‌برداری 4K@30fps، 1080p@30fps، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
سلفی دوربین پا‌پ‌اپ 16 مگاپیکسلی (1.0 میکرومتر سایز پیسکل, 1/3.1 اینچ سایز سنسور, f/2.2)
فیلم‌برداری سلفی 1080p@30fps

شبکه

فناوری GSM / HSPA / LTE

قابلیت ها

حسگرها حسگر اثرانگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما

نمایشگر

نوع IPS LCD لمسی خازنی، 16 میلیون رنگ
ابعاد 6.63 اینچ (~84.8% نسبت نمایشگر به بدنه)
وضوح تصویر 1080 در 2400 پیکسل (~397 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
رفرش ریت نرخ تازه‌سازی تصویر 90 هرتزی

صدا

جک ۳.۵ میلی‌متریدارد
کیفیتصدای 32 بیت / 384kHz

در آخر از شما می‌خواهم که اگر تجربه استفاده از هواوی Y9a را دارید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

به نظر شما یک میان رده خوب باید چه قابلیت هایی داشته باشد؟ 

مطالب مرتبط
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
بلاگ | اخبار اپراتورها
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
امروزه سرقت تلفن همراه به یکی از از دغدغه های افراد تبدیل شده است. متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی کنونی کشور، برخی افراد برای گذراندن زندگی...
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
بلاگ | دنیای فناوری
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف مانند واتساپ، اینستاگرام و پلتفرم های ویدیویی مانند یوتیوب، آپارات و ... وجب افزایش مصرف اینترنت...
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
بلاگ | سیم کارت
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
در این نوشته چیز هایی که باعث به وجود آمدن ذهنیت غلط در مورد این نوع گوشی ها شد و حقیقت در مورد گوشی دو سیم کارت و مزایا و معایب بررسی می...
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
بلاگ | بازار موبایل
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
آیا می دانید در زمان خرید گوشی در سال 2021 چه نکاتی را بیشتر توجه کنیم؟ برای این که با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید کدام گوشی برای شما...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست