وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | دنیای فناوری

چگونه گوشی آب خورده را نجات دهیم؟ + 11 راهکار

انتشار ۱۴۰۰/۱/۱۱ . ۱۵۷۶ بازدید

امروزه تلفن‌های همراه، به یک وسیله‌ ضروری در زندگی افراد تبدیل شده‌اند که همیشه و هرجا همراه آنها است. در نتیجه مراقبت از این وسیله، بسیار مهم است. شکستن صفحه نمایش و افتادن گوشی در آب را می‌توان از بدترین اتفاقاتی دانست که ممکن است برای موبایل رخ بدهد.

شاید برای شما یا اطرافیانتان پیش آمده باشد که ناگهان گوشی از دستتان به داخل پارچ آب، رودخانه و… بیفتد. اگر موبایل شما ضد آب و دارای استانداردهای IP67 و IP68 نباشد به احتمال زیاد باید برای همیشه با آن خداحافظی کنید. اما اگر این مشکل به وجود بیاید چطور آن را حل کنیم؟ چگونه گوشی آب خورده را نجات دهیم؟ در ادامه این مطلب، درباره اقداماتی که باید بلافاصله بعد از افتادن موبایل در آب انجام دهید، صحبت می‌کنیم.

افزایش عمر موبایل

با این راهکارها، عمر موبایل خود را زیاد کنید.

از آنجایی که تلفن‌های همراه، قطعات ریز الکترونیکی بسیاری دارند که نسبت به آب حساس هستند، نباید در تماس با آب یا مایعات قرار بگیرند. همانطور که می‌دانید آب، رسانای الکتریکی است که می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری به موبایل و قطعات آن وارد کند. با اینکه نمی‌توان ادعا کرد می‌توان گوشی آب خورده را کاملا تعمیر و مثل روز اول کرد، اما اگر تلفن شما در آب سقوط کرد، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که شانس خود را برای نجات آن امتحان کنید.

برای نجات گوشی آب خورده، سرعت عمل خیلی مهم است و اگر، هر چه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهید، ممکن است گوشی شما نجات پیدا کند. بالعکس، اگر برای خشک کردن و تعمیر موبایل خود، سریع اقدام نکنید گوشی شما برای همیشه از کار می‌افتد.

 

روشن نشدن گوشی بعد از خیس شدن

 

چه کارهایی را نباید روی گوشی آب خورده انجام داد؟

در کنار مراحلی که باید بلافاصله پس از سقوط موبایل در آب انجام دهید، برخی از کارها هستند که انجام آنها می‌تواند شانس نجات تلفن شما را کم کند. در نتیجه نباید هرگز این کارها را انجام دهید. این کارها عبارتند از :

  1. گوشی خود را هرگز روشن نکنید.
  2. سعی کنید گوشی را صاف و بدون حرکت نگه دارید و با این هدف که آب از درون آن خارج شود، تکان ندهید.
  3. هرگز دکمه‌های Home، تغییر حجم صدا و در کل دکمه‌های فیزیکی موبایل را فشار ندهید.
  4. از مجاری موجود روی گوشی آب خورده، مانند اسپیکر و… به داخل آن فوت نکنید.

برای نجات گوشی آب خورده چه کنیم؟

اگر با وجود مراقبت شما ، به هر دلیلی گوشی در آب افتاد باید سرعت عمل به خرج داده و بلافاصله اقدامات زیر را انجام دهید:

1. خاموش کردن موبایل: اگر گوشی شما در آب افتاد، فورا آن را خارج کرده و بدون فشار دادن هیچ دکمه‌ای، خاموش کنید. اصلا سعی نکنید با فشار دادن دکمه Home، صفحه نمایشگر را روشن کنید تا ببینید موبایل کار می‌کند یا نه! اگر گوشی آب خورده شما، خود به خود خاموش شده از این مرحله صرف نظر کنید.

2. خارج کردن باتری: پس از خاموش کردن موبایل، هرچه سریعتر باتری را از درون آن خارج کنید تا شانس نجات آن افزایش پیدا کند. در صورتی که باتری موبایل، از نوع جدانشدنی است، فقط گوشی را خاموش و از انجام این مرحله، صرف نظر کنید.

 

وقتی گوشی خیس میشود چکار کنیم

 

3. خارج کردن سیم‌کارت و کارت حافظه: اگر در خارج کردن سیم‌ کارت و کارت حافظه سریع عمل کنید، بهتر است. زیرا شانس شما برای نجات آنها و اطلاعاتی که در آنها ذخیره کرده‌اید بیشتر می‌شود.

بکاپ گیری از اطلاعات

با یکی از رو‌ش‌های بالا، از اطلاعات مهم گوشی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

4. خشک کردن باتری، سیم کارت و کارت حافظه: با یک حوله باتری، سیم‌کارت و کارت حافظه را خشک کنید و هرکدام را روی یک حوله خشک قرار دهید.

5. خشک کردن گوشی: موبایل را هم مثل باتری و سیم کارت خشک کرده و روی یک حوله دیگر قرار دهید. سعی کنید با آرامش و دقت بالا کار خشک کردن گوشی را انجام دهید تا هم تمام آب و رطوبت درون گوشی گرفته شود و هم آسیبی به آن وارد نشود.

6. خشک کردن قطعات سخت افزاری داخل موبایل: هنگام انجام این کار مراقب باشید که به اجزای گوشی صدمه‌ای نرسد. با یک حوله نرم، به آرامی اطراف، محل قرار گیری باتری، شیار سیم کارت و کارت حافظه را خشک کنید.

7. هرگز از سشوار و سایر ابزارهای حرارتی استفاده نکنید: این گونه ابزارها، ممکن است به تلفن همراه شما و مدارهای الکتریکی داخل آن آسیب زده و آنها را بسوزاند. استفاده از جاروبرقی هم کمکی به شما نمی‌کند. حتی ممکن است با نزدیک کردن بیش از اندازه آن به موبایل، الکتریسیته ساکن ایجاد کند و صدمات بیشتری به گوشی وارد شود.

8. از برنج استفاده نکنید:‌ بعضی از افراد توصیه می‌کنند که بلافاصله بعد از افتادن گوشی در آب، آن را یک یا دو روز در کیسه برنج قرار دهید تا کاملا خشک شود. اما انجام این کار ممکن است باعث شود تا خاک و خرده برنج در گوشی نفوذ کند.

 

روشن نشدن گوشی آب خورده

 

9. گوشی آب خورده را در فریزر قرار ندهید: عجیب ترین راهی که به کمک آن بتوان گوشی خیس را نجات داد، همین راه است. هیچ وقت برای خشک کرده موبایل خود، آن را در فریزر قرار ندهید؛ چون نه تنها رطوبت آن خشک نمی‌شود بلکه باعث می‌شود تا مایعی که درون LCD گوشی قرار دارد منجمد شود. در نهایت مجبور می‌شوید تعمیر LCD را هم به لیست تعمیرات اضافه کنید.

10. اگر می‌توانید از سیلیکاژل استفاده کنید: حتما تاکنون سیلیکاژل را که نوعی رطوبت گیر است در بسته‌های لوازم الکترونیکی یا لباس دیده‌اید. برای قرار دادن گوشی آب خورده خود در سیلیکاژل به مقدار زیادی از آن نیاز دارید تا کاملا آن را بپوشاند. هنگام استفاده از این رطوبت گیر، نباید آن را از کیسه‌های کوچکش خارج کنید.

11. گوشی را هرچه سریع‌ تر به نزدیک‌ترین تعمیرگاه ببرید: اگر از انجام مراحل گفته شد برای نجات گوشی خود مطمئن نیستید، بهتر است موبایل خود را به یک کارشناس بسپارید تا آن را تعمیر کند.

در این مطلب از اقداماتی که باید برای نجات گوشی آب خورده انجام دهید صحبت کردیم. همانطور که گفتیم، نمی‌توان ادعا کرد که با انجام این کارها، گوشی 100 درصد تعمیر می‌شود. زیرا قطعات موبایل بسیار حساس هستند و تماس آنها با آب می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به ویژه به برد آن وارد کند.

با این حال، بهتر است که شانس خود را برای نجات تلفن همراه خود امتحان کنید. اگر با انجام مراحل بالا، گوشی شما روشن نشد بهتر است که به تعمیرگاه موبایل مراجعه کرده و تلفن خود را به دست یک کارشناس بسپارید.

شما هم از تجربیات خود در این‌باره به ما بگویید. آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که موبایلتان در آب بیفتد؟ آیا توانسته‌اید آن را نجات دهید، با چه راهکارهایی، گوشی خیس را دوباره راه اندازی کردید؟

مطالب مرتبط
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
بلاگ | اخبار اپراتورها
معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل
امروزه سرقت تلفن همراه به یکی از از دغدغه های افراد تبدیل شده است. متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی کنونی کشور، برخی افراد برای گذراندن زندگی...
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
بلاگ | دنیای فناوری
معرفی ۱۵ نکته طلایی برای کاهش مصرف اینترنت گوشی
امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف مانند واتساپ، اینستاگرام و پلتفرم های ویدیویی مانند یوتیوب، آپارات و ... وجب افزایش مصرف اینترنت...
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
بلاگ | سیم کارت
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
در این نوشته چیز هایی که باعث به وجود آمدن ذهنیت غلط در مورد این نوع گوشی ها شد و حقیقت در مورد گوشی دو سیم کارت و مزایا و معایب بررسی می...
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
بلاگ | بازار موبایل
راهنمایی خرید گوشی در سال 2021
آیا می دانید در زمان خرید گوشی در سال 2021 چه نکاتی را بیشتر توجه کنیم؟ برای این که با توجه به بودجه خود تصمیم بگیرید کدام گوشی برای شما...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست