وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | لوازم جانبی

همه چیز درباره کارت حافظه، معرفی انواع کارت های حافظه

انتشار ۱۳۹۹/۱/۳ . بروز رسانی ۱۴۰۰/۱/۳ ۱۴:۵۴ . ۴۳۸۰ بازدید

امروزه و با افزایش حافظه داخلی تلفن های همراه، نیاز به استفاده از یک حافظه خارجی یا مموری کارت در گوشی ها کمتر و کمتر شده است. اما هنوز هم کارت های حافظه یکی از لوازم جانبی اصلی گوشی های موبایل، دوربین های عکاسی و هدفون ها به شمار می رود. برای اینکه بتوانیم در این وسایل حافظه بیشتری را داشته باشیم از مموری کارت ها یا همان کارت های SD استفاده می‌کنیم.

کارت SD یا همان حافظه خارجی، امروزه استفاده‌های مختلفی در دستگاه های دیجیتالی مانند دوربین‌ ها، گوشی‌ های موبایل، MP3 پلیرها و .... دارد. در واقع، مهم‌ترین کاربرد کارت حافظه را می‌توان استفاده از آن در دوربین‌ های دیجیتال بیان کرد.

مموری کارت یا کارت SD چیست؟

کلمه SD در واقع مخفف عبارت Secure Digital می‌باشد که نام یک نوع کارت حافظه برای ذخیره‌سازی داده‌ها است. کارت های SD برای استفاده در دستگاه‌های قابل حمل از جمله دوربین‌های دیجیتال، گوشی‌های موبایل، هدفون ها، MP3 پلیر ها و … است. در آگوست سال 1999 میلادی شرکت‌ های پاناسونیک، اسکن دیسک و توشیبا کارت SD  به عنوان یک کارت برای  ذخیره اطلاعات چند رسانه‌ای معرفی شد و به عنوان یک نوع کارت حافظه به دنیای فناوری معرفی گردید. همچنین اولین کارت حافظه SD که دارای دو ظرفیت 32 و 64 مگابایتی بود در سال 2000معرفی و روانه بازار شد.

 

انواع کارت حافظه

 

اگر بخواهیم کارت SD را تعریف کنیم باید بگوییم که کارت های SD یک حافظه جانبی (حافظه خارجی) برای ذخیره اطلاعات در دستگاه‌های قابل حمل است. همانطور که پیش‌تر گفته شد با استفاده از مموری کارت ها می توان اطلاعات بیشتری را در دستگاه ها ذخیره کرد. بعد از معرفی کارت حافظه SD توسط پاناسونیک، اسکن دیسک و توشیبا، روند تولید و استفاده از این حافظه های جانبی گسترش پیدا کرد و در حال حاضر بیش از هزاران تولید کننده در سراسر جهان به تولید کارت SD می‌پردازند و در ظرفیت‌های مختلفی این کارت های حافظه را تولید و عرضه می‌کنند.

کلاس در کارت های حافظه به چه معناست؟

معمولاً کارت‌های حافظه SD سرعت‌های مختلفی دارند. همین موضوع باعث شده است که بر این اساس کارت های حافظه SD کلاس‌بندی‌های مختلفی نیز داشته باشند. که هر کلاس سرعت متفاوتی دارد و هر چه عدد آن بالاتر باشد؛ سرعت بالاتری دارد.

کارت‌های حافظه SD به کلاس‌های 2، 4، 6 و 10 تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است که کارت های حافظه  کلاس 10 از سرعت نوشتن اطلاعات به میزان 10 مگابایت در ثانیه پشتیبانی می‌کنند. در کلاس 6، کارت‌های حافظه از سرعت نوشتن 6 مگابایت در ثانیه پشتیبانی می‌کند. اما باید به این نکته نیز اشاره کنیم که کارت‌های حافظه علاوه بر کلاس؛ یک مشخصه دیگر به نام درجه سرعت دارند.

معرفی بهترین قاب های گوشی

اگر به دنبال خرید قاب برای تلفن همراه خود هستید این مطلب را از دست ندهید.

 

بهترین برند کارت حافظه

 

درجه سرعت به بالاترین میزان سرعت نوشتن اطلاعات اشاره دارد. به عنوان مثال برخی از کارت‌های SD دارای سرعت 30 مگابایت در ثانیه و برخی نیز 45 مگابایت در ثانیه هستند. بنابراین در هنگام خرید کارت حافظه یکی از معیارهای مهمی که باید ملاک قرار دهید کلاس آن می‌باشد.

انواع کارت های حافظه

کارت های حافظه با اینکه ظاهری شبیه به یکدیگر دارند اما مدل های مختلف و گوناگونی دارند که در ادامه به معرفی و توضیح هریک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید

کارت حافظه های مینی

کارت حافظه های مینی برای اولین بار توسط شرکت سن دیسک در سال 2003 تولید شد. این کارت حافظه در ابتدا برای تلفن های همراه ساخته شده بود، ولی در کنار آن یک مبدل برای تبدیل به SD نیز قرار داده می شد که کاربران بتوانند در سایر لوازم خود نیز از آنها بهره ببرند.

در اواخر سال 2006 اولین کارت حافظه مینی با ظرفیت 4 گیگابایت به نام Mini SD-HC عرضه شد. استفاده از عبارت HC در انتهای این کارت های حافظه مخفف کلمه High Capacity یا همان ظرفیت بالا بود که برای آن دسته از گوشی هایی کاربرد داشت که از این تکنولوژی پشتیبانی می کردند. اما بعد ها با پیشرفت تکنولوژی کارت های حافظه نیز کوچکتر شدند که این باعث شد تولید این نوع کارت های حافظه در سال 2008 به کلی متوقف شود.

کارت حافظه های میکرو

این مموری کارت ها کوچک ترین نسل از کارت های حافظه SD به شمار می آیند که در ابتدای با ناام T-Flash معروف بودند. قبل از ساخت کارت های حافظه micro، شرکت های مختلف به این نتیجه رسیدند کارت های مینی برای تلفن همراه بزرگ هستند، تصمیم به کوچک تر کردن ابعاد آن کردند تا برای اولین بار در سال 2005 کارت های میکرو عرضه شدند. بعد ها شرکت های مختلف انواع مختلفی از کارت حافظه های میکرو و عادی را در انواع ظرفیت و کلاس ها به بازار عرضه کردند. لازم به ذکر است که کارت های میکرو از از سال 2005 تاکنون تولید شده و در استفاده میشوند.

 

راهنمای جامع خرید کارت حافظه و آشنایی با مشخصات آن

 

کارت حافظه‌ های SDHC

کارت‌‌ های حافظه‌ SDHC برای ذخیره‌ اطلاعات در حجم بالا در سال 2006 توسعه‌ یافتند. این کارت ها تا ظرفیت ۲ گیگابایت را پشتیبانی می کنند که البته نمونه‌ های جدیدتر آن‌ها ممکن است تا 32 گیگابایت فضا برای ذخیره‌ سازی داده‌ را نیز ارائه دهند. البته باید دقت داشته باشید که دوربین یا گوشی حتما باید از کارت‌ حافظه‌ SDHC پشتیبانی کند. همچنین لازم به ذکر است که این نوع مموری کارت ها به دلیل بهره مندی از ورژن دوم CSD مجبور به استفاده از فایل های سیستمی Fat32 می باشند که حداکثر سرعت خواندن و نوشتن 25 مگابایت بر ثانیه را فراهم می کنند.

بررسی تمامی نسخه های اندروید؛ از اندروید 1 تا اندروید 11

اگر می خواهید تمامی نسخه های اندروید را بشناسید این مطلب به هیچ عنوان از دست ندهید.

کارت حافظه‌ های SDXC تا 2 ترابایت فضای ذخیره سازی!

کارت‌ های حافظه‌ SDXC در همان ابعاد کارت های SD هستند اما ظرفیت بسیار بالاتری را ارائه می‌ دهند. همچنین سرعت پردازش این دسته از کارت‌ های حافظه به دلیل استفاده از ورژن سوم CSD و فایل های سیستمی exFAT، بالاتر از مابقی کارت های حافظه می باشد. این کارت حافظه ها میتوانند می توانند در درگاه کارت‌های حافظه‌ی SD نیز قرار گیرند اما این امکان وجود دارد که دوربین یا گجت‌های شما از کارت حافظه‌ی SDXC پشتیبانی نکند! بنابراین همیشه قبل از خرید و استفاده از این کارت‌ حافظه از پشتیبانی دوربین و یا هر وسیله دیگری مطمئن شوید. همچنین کامپیوتر‌های شخصی باید از فرمت exFAT پشتیبانی کنند تا با SDXC سازگار باشند. در حال حاضر بسیاری از سیستم عامل ها مانند ویندوز (7 به بعد)، لینوکس و مک اواس با این کارت های حافظه سازگار هستند و از آن پشتیبانی می‌کنند. 

 

پرسرعت ترین کارت حافظه

 

کارت های حافظه SDUC 

لازم به ذکر است که در سال 2018 نوع دیگری از کارت های حافظه با نام SDUC یا Secure Digital Ultra Capacity معرفی شدند که حداقل ظرفیت آن ها 2 ترابایت و حداکثر ظرفیت آن 128 ترابایت است که با سرعت 985 مگابایت بر ثانیه می تواند انتقال فایل انجام دهد.

نکات مهم برای نگهداری کارت حافظه

برای نگهداری و مراقبت از کارت حافظه خود باید توجه داشته باشید که کارت حافظه را حدالمقدور از تماس با آب دور نگه دارید. امروزه اکثر کارت های حافظه موجود در بازار تا حدودی ضد آب هستند اما در هر صورت عدم تماس با آب نکته مهمی در مراقبت به شمار می رود.

همچنین توصیه میشود که هر از چند گاهی کارت حافظه خود را فرمت کنید. برای فرمت کردن حافظه مموری کارت میتوانید از طریق کامپیوتر، تلفن همراه و یا حتی دوربین دیجیتال استفاده کنید. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید با این کار تمام تصاویر از روی کارت حافظه شما پاک خواهند شد. پس لازم است که قبل از فرمت یک نسخه پشتیبان از تصاویر و اطلاعات موجود در کارت حافظه تهیه کنید و پس از فرمت آنها را باز گردانید.

 

راهنمای خرید کارت حافظه

 

علاوه بر این در انتخاب یک مموری کارت دقت لازم را داشته باشید و سعی کنید برند های معتبر را برای خرید انتخاب کنید. برند های همچون سونی، سامسونگ، سن‌دیسک، لکسا، توشیبا و سیلیکون پاور از برند های معتبر و معروف در زمینه تولید مموری کارت هستند. اما این بدان معنا نیست که با خرید کارت حافظه از این برند ها هیچگونه مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید؛ همیشه احتمال خرابی برای کارت های حافظه وجود دارد و به همین دلیل توصیه میشود تا یک نسخه پشتیبان از اطلاعات مهم خود تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید آنها را بازگردانی کنید.

به نظر شما کدام یک از کارت های حافظه بالا برای استفاده روزمره کاربرد دارد؟ شما از حافظه جانبی کدام برند استفاده می‌کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
آنتن BTS چیست و نقطه زنی سیم کارت چگونه انجام می‌شود؟
بلاگ | دنیای فناوری
آنتن BTS چیست و نقطه زنی سیم کارت چگونه انجام می‌شود؟
آنتن های BTS مجموعه ای از تجهیزات مخابراتی هستند که در مخابرات بی سیم، ارتباط مشترک با شبکه را فراهم می‌کند. این نوع از آنتن ها در مناطقی...
معرفی انواع باتری تلفن همراه و راهکارهایی برای افزایش عمر باتری
بلاگ | بازار موبایل
معرفی انواع باتری تلفن همراه و راهکارهایی برای افزایش عمر باتری
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، انواع و اقسام جدیدی از باتری ها نیز به وجود آمده اند که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. اسمارت فون ها...
بهترین گوشی های سال 2020
بلاگ | بازار موبایل
بهترین گوشی های سال 2020
در حال حاضر، گوشی های هوشمندی وجود دارند که از مابقی تلفن های همراه یک سر و گردن بالاتر هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی 10 مورد از...
سامسونگ گلکسی A42، ارزان قیمت اما 5G !!
بلاگ | بازار موبایل
سامسونگ گلکسی A42، ارزان قیمت اما 5G !!
سامسونگ در 11 نوامبر 2020 (21 آذر 1399) از سامسونگ گلکسی A42 رونمایی کرد. این گوشی با توجه به قیمت پایین خود و بهره مندی از تکنولوژی 5G...
تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست