وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | خدمات سیم کارت

چگونه بفهمیم سیم‌ کارت به نام کیست؟

انتشار ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ . بروز رسانی ۱۳۹۹/۱۲/۱۲ ۱۷:۴۳ . ۴۶۸۶۶۲ بازدید

راه‌های ارتباطی از طریق تلفن همراه‌ها در عصر حاضر کمک بسیاری در زمینه‌های مختلف به افراد می‌کنند. اما ممکن است این راه‌های ارتباطی در بعضی از موارد مشکلات جبران ناپذیری به بار آورند.

بعضی از افراد بنا به دلایلی مجبور به استفاده از چندین سیم کارت هستند. اما احتمال اینکه سیم کارت‌ها جعلی باشند و یا توسط افراد سودجو مورد سواستفاده قرار گیرند، نگرانی‌ها و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

اگر شما می‌خواهید از مالکیت سیم کارت خود استعلام بگیرید تا مطمئن شوید، سیم کارت به نام شماست یا خیر. با روش های زیر می‌توانید نسبت به استعلام مالکیت شماره سیم کارت خود اقدام کنید.

خرید سیم کارت همراه اول

با مراجعه به بخش فروش سیم کارت همراه اول فروشگاه مای رند، سیم کارت رند با قیمت مناسب بخرید!

تشخیص مالکیت سیم کارت‌ها چه اهمیتی دارد؟

ارزان بودن سیم کارت‌ های اعتباری در بیشتر موارد باعث شده تا افراد در نگه‌داری سیم کارت‌ های خود دقت کافی نداشته باشند و یا در زمان گم کردن و مفقود شدن سیم کارت، یادشان برود که سیم کارت را غیر فعال کنند و به خرید یک سیم کارت دیگر بسنده کنند.

این مسئله باعث می‌شود که افراد ندانند این سیم کارت‌ های به نام آنها، کجا و در دسترس چه کسی است. همین موارد بود که باعث شد برای جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی، طرح احراز هویتی که وجود نداشت توسط رگولاتوری به وجود بیاید تا مالکیت سیم کارت‌ها مشخص شود.

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که علاقه ندارید که سیم کارت کاری و سیم کارت شخصی تنها یک سیم کارت باشد، قطعا دو یا چند سیم کارت را به نام خود خریداری کرده‌اید و در تایم‌های کاری سیم کارت‌های کاری خود را روشن می‌کنید تا مشتریان شما با این سیم کارت‌ ها تماس بگیرند و شب هنگام هم خاموش خواهید کرد تا مزاحمتی صورت نگیرد.

 

استعلام تعداد سیم کارت ایرانسل

 

اما بعضا ممکن است تعداد سیم کارت‌های بسیار زیادی به صورت خواسته یا ناخواسته به نام شما ثبت شوند و در نهایت حتی با احتمال 1% نیز برای شما دردسر ساز شوند و این در صورتی است که شاید اصلا کار خاصی انجام نداده باشید و سیم کارتی که به نام شما است، در گوشی فرد دیگری فعال باشد وبا استفاده از آن سو استفاده کنند.

یکی از مهمترین مسائلی که در رابطه با مالکیت سیم کارت باید دانست، این است که بر اساس قانون، در صورت هرگونه ایجاد مزاحمت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه از طریق سیم کارت، تا زمانی که مجرم اصلی شناسایی شود، مالک اصلی مقصر هرگونه سوء استفاده احتمالی از سیم کارت است.

همچنین باید خود مالک سیم کارت در محاکم قضایی پاسخگو باشد. این مسئله اهمیت آگاه بودن از سیم کارت‌هایی که به نام ما ثبت شده را نشان می‌دهد. 

اطلاع از مالکیت سیم کارت خود با پیامک 

 برای آن دسته افرادی که دسترسی راحتی به اینترنت ندارند، یکی از آسان ترین راه‌ها برای احراز هویت سیم کارت روش استعلام از طریق سامانه پیامکی است. افراد می‌توانند از مالکیت سیم کارت خود از این طریق مطلع شوند.

به این صورت که مشترکان می‌توانند با ارسال شماره کد ملی خود، از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت خود به سرشماره 3000504901 یا به سرشماره 3000150 به اطلاعات اپراتوری سیم کارت خود دست یابند.

 

mobilecount

 

همچنین دریافت استعلام مالکیت سیم کارت توسط مشترکین با پیامک هر 10روز یکبار امکان پذیر است. اگر مغایرتی در اطلاعات به دست آمده به وجود بیاید مشترکین می‌توانند با کارت ملی خود به دفاتر اپراتورهای تلفن همراه مراجعه کرده و اطلاعاتی در خصوص سیم کارت خود به دست آورند.

در صورتی که تعداد سیم کارت‌های اعلام شده بیشتر از آن باشد که فرد خریداری کرده است، امکان دارد بدون رعایت مقررات تغییر نام به افراد دیگر واگذار کرده باشد یا حتی بدون اطلاع خود فرد چندین سیم کارت به نام وی در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت گردیده باشد. اگر تعداد سیم کارت کمتر از انتظار وی باشد، امکان دارد مالکیت سیم کارت‌های خریداری شده به نام وی ثبت نگردیده باشد.

در نهایت تاکید می‌شود افراد باید کلیه مسئولیت‌‌های حقوقی و کیفری اعمال انجام شده از طریق سیم کارت بر عهده صاحبان آن‌ها است؛ مگر آن که بتواند ثابت کند سیم کارت خود را جهت استفاده در اختیار دیگری قرار داده‌اند یا از ثبت سیم کارت اطلاع نداشته‌اند. ناگفته نماند، مواردی مانند مفقودی یا سرقت سیم کارت به اثبات نیاز دارد.

از طریق کدام سامانه می‌توانیم از مالکیت سیم کارت مطلع شویم؟

این سامانه برای استعلام تعداد سیم کارت مشترکین تلفن همراه روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فعال گردیده و از مهر سال 1394 دایر می‌باشد. مشترکین می‌توانند با مراجعه کردن به سایت ‌‌mobilecount از تعداد سیم کارت‌هایی که با شماره ملی آن‌ها ثبت شده است اطلاع یابند.

تمامی مشترکین 4 اپراتور اصلی کشور می‌توانند در این سامانه به این اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. همچنین دریافت استعلام مالکیت سیم کارت از این سامانه مانند روش سامانه پیامکی، هر 10 روز یکبار امکان دارد که می‌توان گفت یکی از نقاط ضعف سامانه به شمار می‌رود.

 

استعلام سیم کارت با کد ملی

 

برای این کار پس از ورود به سایت باید با قوانین سایت موافقت کرده و به صفحه بعد بروید و در این صفحه به درج اطلاعات خود اقدام نمایید، اطلاعاتی که نوشتن بعضی از آنها اجباری است (مانند کد ملی و حداقل یک شماره همراه که مطمئن هستید به نام خودتان است.)

پس از درج اطلاعات خواسته شده پیامی از سوی سایت داده می‌شود مبنی بر اینکه در صورت صحت اطلاعات، پیامکی از سمت رگولاتوری برای مشترک ارسال خواهد شد و در آن تعداد سیم کارت‌هایی که به نام مشترک است ذکر خواهد شد.

علاوه بر این اگر کسی هیچ سیم‌کارتی شخصا برای خود ثبت نکرده باشد به این دلیل که شماره رسمی به اسم خود ندارد در نتیجه نخواهد توانست که از سامانه مذکور استعلام بگیرد، در حالی که به نظر می‌رسد که می‌بایست حق استعلام از سیم کارت‌های ثبت شده به نام هر فرد مشمول همه افراد می‌شد و فقط محدود به مشترکان اپراتور‌های موبایل نمی‌بود.

در سال‌های اخیر برخی از کشور‌ها از جمله نیجریه اپراتور‌های فعال در کشور خود را موظف می‌کنند که در هنگام ثبت سیم‌کارت به نام هر فرد اطلاعات بیومتریک او، همچون اثر انگشت، اسکن عنبیه و شبکیه چشم را دریافت کرده و نزد خود نگه دارند. جالب است بدانید که نیجریه در همین دو سال گذشته به دلیل نبود اطلاعات بیومتریک برخی سیمکارت‌های MTN، این اپراتور را ۵.۲ میلیارد دلار جریمه کرده است. شاید بد نبود اگر با توجه به مضرات تمام ناشدنی سیم کارت‌های با هویت جعلی و بی هویت در کشورمان ما نیز چنین رویه‌ای را اتخاذ می‌کردیم.

به هر حال باید فعلا همین راه اندازی سامانه استعلام شماره‌های ثبت شده به نام هر مشترک را نیز با تمام محدودیت‌هایش به فال نیک گرفت و امیدوار بود که در سال‌های آتی رگولاتوری اطلاعات دقیق تری را از اپراتور‌ها درخواست کند تا کمتر شاهد سوءاستفاده از نام دیگران برای انجام تخلفات با سیم کارت‌های موبایل باشیم.

چگونه می‌توانیم شماره‌‌های ثبت شده در مالکیت سیم کارت را مشاهده کنیم؟

روش‌های استعلام که در رابطه با مالکیت سیم کارت، تنها نشان دهنده‌ی تعداد سیم کارت‌هایی است که به نام افراد ثبت شده است و شماره‌های خطوط را نمایش نمی‌دهند.

برای اطلاع یافتن از شماره‌های خطوط ثبت شده، اگر مشترک اپراتور ایرانسلی باشید می‌توانید با نصب رایگان اپلیکیشن ایرانسل من علاوه بر تعداد خطوط ثبت شده از شماره‌های ثبت شده نیز مطلع شوید.

 

چند سیم کارت بنام شماست

 

نحوه استفاده از این اپلیکیشن نیز به این صورت می‌باشد که بعد از نصب آن بر روی سیستم خود، صفحه‌ی باز شده سمت راست را بکشید و گزینه پرونده را انتخاب کنید.

��پس با انتخاب کردن اطلاعات حساب و با انتخاب کردن سیم کارت های ثبت شده، تمامی شماره‌های ثبت شده به نام خود را مشاهده کنید. در صورتی که مشترک اپراتور همراه اول می‌باشید با نصب اپلیکیشن همراه اول من، با روش‌های گفته شده چند خط بالا از تعداد سیم کارت‌های به نام شده خود مطلع می‌شوید.

آیا می‌توان مالکیت سیم کارت‌هایی که بدون کد ملی است را لغو کنیم؟

طبق دستورات نیروی انتظامی و قضایی اپراتورهای تلفن همراه وظیفه دارند اطلاعات مشترکین را حفظ و از مشخصات صاحبان خطوط اطلاع بیابند. همچنین سیم کارت‌هایی که بدون مالک حقیقی هستند را بیرون از شبکه اپراتوری قرار دهند. 

به همین دلیل اپراتورها سال‌‌های گذشته تصمیم گرفتند تا خطوطی را که کد ملی صاحبشان در پرونده موجود نباشد را سلب مالکیت کنند. همچنین مالکیت سیم کارت اشخاص بدون وجود شماره کد ملی امکان ندارد.

به این صورت که افراد برای جلوگیری از سلب مالکیت سیم کارت خود، سیم کارتهای همراه اول شماره کد ملی خود را می‌توانند به 8980 و صاحبان سیم‌های ایرانسل کد ملی خود را به 272 پیامک کنند.

این طرح لغو مالکیت سیم کارت در بهمن ماه سال 1393 راه اندازی شد و مالکیت سیم کارت‌های بدون کد ملی به طور کامل سلب شد.

 

سامانه استعلام سیم کارت با کد ملی

 

سیم کارت‌های بی هویت چه مشکلاتی دارند؟

شاید اولین چیزی که با آمدن نام سیم کارت‌های بی هویت به ذهن ما میرسد پدیده مزاحمان تلفنی باشد. مزاحمت‌های تلفنی از آن دست موضوعاتی است که بسیاری از مردم را در این سال‌ها آزار داده است و وقت و هزینه‌های زیادی را به مردم، دادگاه‌ها و نیرو‌های انتظامی تحمیل کرده است.

افراد با خریداری سیم کارت‌های بی هویت مزاحمت‌های تلفنی برای اشخاص و از همه مهمتر به سازمان‌هایی مانند آتش نشانی یا اورژانس‌ها و غیره ایجاد می‌کنند که سبب بروز مشکلات فراوانی می‌شوند.

طبق برخی از گزارش‌ها فقط در یکی از شهر‌های استان خوزستان در بیش از ۹۰ درصد تماس‌ها در روز با اورژانس، مربوط به مزاحمت‌های تلفنی است. با چنین آمار خیره کننده‌ای شاید بهتر بتوان تصور کرد که چه هزینه‌های هنگفتی هر روزه به مراکز فوریت‌های درمانی کشور تحمیل می‌شود.

اما از سیم کارت‌های با هویت جعلی فقط برای ایجاد مزاحمت‌های تلفنی استفاده نمی‌شود. غالبا خریدار چنین سیم کارت‌هایی افراد خلافکار مانند مواد فروش‌ها یا قاچاقچیان می‌باشند که سیم کارت به نام خودشان ثبت نشده است. بیشتر کلاهبرداری‌های بانکی و یا غیره توسط چنین افرادی که مالکیت سیم کارت‌های بی هویت را دارند ایجاد می‌شود.

مشکلی دیگری که از جانب سیم‌کارت‌های بی‌هویت ایجا می‌شود به فروشندگان دارو‌های تقلبی و کالا‌های بی‌کیفیت ماهواره‌ای مربوط می‌شود. در سال ها‌ی اخیر بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای فروش کالا با سوء استفاده از سیم کارت‌هایی که به نام افراد دیگر ثبت شده اقدام به فروش کلا‌ها و دارو‌های تقلبی می‌کنند.

مضرات سیم‌کارت‌های بی‌هویت برای کشور، اما فقط محدود به حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی نیست و از این سیم‌کارت‌ها برای خرابکاری، جاسوسی و هماهنگی‌ها برای انجام حمله به شخصیت‌هایسیاسی و اماکن امنیتی نیز استفاده می‌شود. به تعبیر دیگر این سیم‌کارت‌ها کاربرد‌های ضد امنیتی نیز پیدا کرده اند.

در آخر این که مالکیت سیم کارت‌های بی هویت، عوارض جبران ناپذیری دارد و در صورت مطلع شدن نیروهای امنیتی برخوردهای جدی با این افراد می‌شود.

چرا مالکیت بیش از 9 سیم کارت ممنوع است؟

مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات اشاره کرده است که کاربر هر اپراتور می‌تواند مالکیت 9 سیم کارت را داشته باشد. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل و سوءاستفاده به عهده خود مالک سیم کارت می‌باشد.

متاسفانه در جامعه امروزی افراد سودجو و خلافکار با راه‌های زیادی برای مردم و دولت مشکلاتی ایجاد می‌کنند. اما اپراتورها و رگولاتوری‌های تلفن همراه برای جلوگیری از این مشکلات راه کارهایی را تنظیم کردند.

پس از گذشت چندین سال از ورود تلفن همراه به کشور، اپراتورهای مختلفی پا به عرصه گذاشتند و سیم کارت های اعتباری عرضه شد. این سیم کارت ها قیمت خرید چندانی ندارند و مشترکین برای استفاده از آن فقط باید آن را شارژ نمایند.

به همین دلیل هزینه چندانی برای سیم کارت پرداخت نمی‌کنند. همین موضوع باعث شد تا افراد چند سیم کارت را به طور همزمان استفاده کنند و در زمانی که به آن نیاز نداشتند، بدون انتقال مالکیت با ثبت قانونی، آن را به افرادی از دوستان و آشنایان بسپارند.

غافل از اینکه این سیم کارت ها به نام آن ‌ها ثبت شده و در صورت انجام هرگونه تخلف و جرم با استفاده از این سیم کارت، با شخصی که سیم کارت به نام او ثبت شده، برخورد صورت می‌گیرد.

از آن جا که کلاهبرداران در هر فرصتی منتظر ورود به عرصه و سوءاستفاده از شرایط موجود هستند، می‌توانند با استفاده از سیم کارت های اعتباری که شاید دست به دست منتقل شده است، به انجام انواع تخلف بپردازند و هیچ گونه سرنخی از خود به جا نگذارند.

معمولا پس از استفاده این سیم کارت ها، در ارتکاب جرم، مالک اولیه سیم کارت است که در عین بی خبری با اتهامات فراوان مواجه می‌شود و به دردسرهای بزرگی گرفتار می‌شود.

از طرفی دیگر برخی کلاهبرداران با جعل یا سوء استفاده از مدارک افراد، اقدام به ثبت سیم کارت های اعتباری می‌کنند تا از آنها برای مقاصد مجرمانه خود استفاده کنند. بنابراین باید دقت کنیم که اگر سیم کارت ثبت شده ای در دست داریم که نیازی به آن نداریم، آن را تنها به دلیل اینکه قیمت بسیار ناچیزی دارد، به دیگران نسپاریم زیرا عواقب قانونی آن متوجه ما خواهد شد.

همچنین در صورت عدم نیاز به سیم کارت، با مراجعه به دفاتر فروش اپراتور مربوطه، برای قطع آن سیم کارت اقدام کرده و به هیچ وجه آن را به شخص دیگری بدون ثبت قانونی، واگذار نکنیم.

هرچند آمار مشخص و ثبت شده‌ای از تعداد سیم‌کارت‌های بی‌هویت فعال در کشور وجود ندارد، اما برخی گمانه زنی‌ها این طور برآورد می‌کنند که حداقل ۹۰۰ هزار سیم کارت بی هویت در کشور وجود دارد.

در طی سال‌های اخیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بار‌ها و به دفعات خواستار ثبت مشخصات صاحبان سیم کارت‌های بی هویت شده است و ضرب الاجل‌هایی را برای قطع سیم کارت‌های بی هویت اعلام کرده است؛ و در نهایت هم به صاحبان تمام این سیم کارت‌ها فرصتی داده شد که با ثبت کد ملی خود مانع قطع سیم کارتشان شوند و کسانی که کد ملی خود را ثبت نکردند و سیم کارتشان بی هویت ماند با اجبار رگولاتوری به اپراتور‌ها سیم کارت هایشان سوزانده شد.

نکته مهم: در صورتی که متوجه شدید سیم کارتی بدون اطلاع شما و به نام شما ثبت شده است، سریعا همراه با مدارک هویتی خود به دفاتر فروش اپراتور مربوطه اقدام به قطع آن سیم کارت نمایید. و موضوع را به سازمان تنظیم مقررات رادیویی و پلیس فتا گزارش دهید.

پیشنهاد می‌کنیم که حتما با روش‌هایی که ارائه دادیم. مالکیت سیم کارت خود را استعلام کنید تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرید.

سومین روش استعلام مالکیت سیم کارت ایرانسل، همراه اول و رایتل

استعلام مالکیت سیم کارت ایرانسل، همراه اول و رایتل با اپلیکیشن و کد دستوری، به این صورت است که مشترکین ایرانسل می‌ توانند با ورود به اپلیکیشن ایرانسل من، نام مالک اصلی سیم کارت فعال روی گوشی خود را مشاهده نمایند و یا از کد دستوری #80* استفاده کنند.

مشترکین همراه اول می‌توانند با ورود به اپلیکیشن همراه من‌، نام مالک اصلی سیم کارت فعال روی گوشی خود را مشاهده نمایند. مشترکین رایتل هم جهت استعلام مالکیت سیم کارت می‌توانند کد دستوری #211* را شماره گیری نمایند.

آخرین باری که مالکیت سیم کارت‌های خود را استعلام کردید چه زمانی بوده است؟

مطالب مرتبط
فعال سازی رومینگ ایرانسل در خارج از کشور
بلاگ | خدمات سیم کارت
فعال سازی رومینگ ایرانسل در خارج از کشور
جهت قصد داریم در ادامه شما را با نحوه فعال سازی رومینگ ایرانسل آشنا کنیم تا شما بتوانید بدون هیچ دغدغه ای و به راحتی به خارج از کشور سفر...
نحوه پرداخت بدهی خط 0912
بلاگ | خدمات سیم کارت
نحوه پرداخت بدهی خط 0912
امروزه با پیشرفت تکنولوژی شما می توانید به راحتی توسط امکاناتی مانند سامانه‌ های الکترونیکی، تلفن بانک، کدهای دستوری و یا اپلیکیشن های پرداخت...
مقایسه بهترین ساعت هوشمند سیم کارت خور در بازار
بلاگ | لوازم جانبی
مقایسه بهترین ساعت هوشمند سیم کارت خور در بازار
امروزه ساعت های هوشمند سیم کارت خور یا واچ فون، یکی از محبوب ترین گجت ها و فناوری های جدید و مدرن است. این ساعت به دلیل کاربردهای فراوانی...
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
بلاگ | سیم کارت
مزایا و معایب گوشی های دو سیم کارت
در این نوشته چیز هایی که باعث به وجود آمدن ذهنیت غلط در مورد این نوع گوشی ها شد و حقیقت در مورد گوشی دو سیم کارت و مزایا و معایب بررسی می...
تعداد 11 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی 3.5
6
1
0
1
3
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

  1. ben***@gmail.com

    سلام سیم کارتی دارم که میدانم به نام کیست ومدتی ایست مسدود شده و در حالی که در پیام رسان ها با ان خط هستم به خدمات سر زدم گفتن چنین خطی نیست میخوام خطم را رفع مسدودیت کنم چه کنم؟

  2. elm***@gmail.com

    سلام یه راهی نداری بدونم یه سیمکارت به نام کیه

  3. mhr***@gmail.com‏

    سلام والا انگار میخاهیم قتل کنیم حداقل یک کدی نیست که بفهمیم شماره همراه اولی که مزاحم میشه به اسم کیه اگه کدی میزاشتن بفهمیم خط به اسم کیه دیگه کسی به کسی مزاحم نمیشد مزاحم ها کم میشدن از ترسشون (و خسته نباشید میگم به تمام زحمتکشان)

  4. 128***@gmail.com

    چگونه بفهمید سیم کارت به نام کیست

  5. Eba***@gmail.com

    یه کد خواستم بدانم سیم کارتی که مزاحمم شده به نام چه کسی هست ؟ همین @ این همه صغرا کبرا گفتن و از این شاخه به اون شاخه پریدن کار آدم با سواد نیست

  6. asa***@gmail.com

    یه خطی قبلا داشتیم انداختمش الان نیازش دارم می‌خوام بدونم به نام کیه شماررو هم دارم

  7. www***@gmail.com

    سلام چند سال پیش یه سیم کارت خریدم الان سیم کارت رو دارم نمیدونم اسم کیه باید چه کدی رو بزنم ببینم به نام کیه

  8. به نظر من خوب بود

  9. سلام ما چند سال پیش یه سیم خریدیم ولی به نام نزدیم ، الان ادرس و تلفن صاحبش رو نداریم ، باید چ کار کنیم ؟

x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست