وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | دنیای فناوری

طرح شهروند الکترونیک در تهران ، مزایای شهروند الکترونیک شدن

انتشار ۱۴۰۰/۲/۶ . بروز رسانی ۱۴۰۰/۲/۱۳ ۱۴:۲۵ . ۲۱۲۲ بازدید

امروزه  عصر تکنولوژی در زندگی روزمره‌مان دیده می‌شود و تاثیرات بسیاری در زندگی ما دارد.آیا می دانستید در کشور های جهان سوم هنوز تکنولوژی پر رنگ نشده و پیشرفتی نکرده است. واژه الکترونیک انواع مختلفی دارد : دولت الکترونیک ، بانکداری الکترونیک ، تجارت الکترونیک و شهروند الکترونیک در این مقاله قصد داریم در مورد شهروند الکترونیک  اطلاعات مفیدی را در اختیارتان بگزاریم. در ادامه با ما همراه باشید. 

واژه الکترونیک انواع مختلفی دارد از جمله:

دولت الکترونیک

بانکداری الکترونیک

شهروند الکترونیک

تجارت الکترونیک

شهروند الکترونیک کیست؟

شهروند الکترونیک کیست؟

 شهروند الکترونیک سبک جدیدی از زندگی مدرن است که  نقاط قوت بسیاری دارد و همچنین زندگی را  راحت تر می‌کند. در زندگی های سبک مدرن ( امروزی) عادت های مثل ایستادن در صف ، انجام خدمات بانکی ( حضوری) و... به حداقل ممکن رسیده است. حتی ممکنه به کلی این سبک های قدیمی از بین برود. شهروند الکترونیک در کشورهای در حال توسعه  در حال آموزش به شهروندان هستند و کشور های توسعه یافته با جدیت بیشتری در حال توسعه است.

در حال حاضر سرعت تکنولوژی  در دنیای مدرن افزایش بسیاری داشته است. و همچنین مفاهیم جدیدی وارد زندگی ما شده است. آیا واژه شهر الکترونیک به گوشتان خورده است.  مفهوم توسعه فقط مختص ساز های شهری نیست . توسعه در بیشتر جوامع دستاوردهایی  دارد که فناوری آن را ایجاد کرده است.  در دنیای امروز اینترنت نقش ابزار قدرتمندی در زندگی ما دارد. 

 حال اگر بخواهیم شهر الکترونیک را به زبانی ساده بیان کنیم ،  شهری که از  زیر ساخت نرم افزاری و سخت افزاری  استفاده زیادی می کند.،  در شهر الکترونیک خدمات بسیاری (24 ساعته  به صورت تکنولوژی )  را در حوزه خصوصی ، دولتی ، شرکت و سایر بخش ها  در اختیار شهروندان قرار می دهند. این خدمات حداقل هزینه و حداکثر سرعت را دارند، و به صورت الکترونیکی ( در بستر اینترنت )  به شهروندان  ارائه می شود.

دولت دیجیتال چیست؟

 همزمان با سازگاری  دنیای دیجیتال جدید ، ما از فرصت استفاده کردیم و دستگاه ها ، برنامه ها را به روش های هوشمندانه ای مدیریت می کنیم. ما باید مردم، کارآفرینان و برنامه های دولتی را قادر سازیم تا با اطمینان از خدمات تکنولوژی (در بستر اینترنت )  استفاده کنند.                                                                                                                 

دولت دیجیتال چیست؟

 

شهروند الکترونیک  می تواند خرید های اینترنتی و خدمات برخط را انجام دهد و فقط محدود به انجام این کار ها نیست. شهروند الکترونیک  زندگی متفاوتی نسبت به شهروندان گذشته دارد. این سبک مدرن بسیار کارآمد و پر سرعت تر از زندگی های گذشته است.  در تعریفی دیگر  می توان گفت: شهروند الکترونیک  فناوری جدیدی در شبکه جهانی اینترنت است ، که همواره تلاش میکند خدمات بسیاری را با حداقل هزینه و حداکثر سرعت از طریق الکترونیک ( در بستر اینترنت ) را در اختیار شهروندان قرار دهد. 

دولت ایران در راستای نزدیک شدن به مفهوم شهروند الکترویک 

 آیا می دانستید ایران  از نظر تکنولوژی پیشرفت چشم گیری داشته و طرح های بسیاری را  برای ایجاد این طرح آماده کرده است. این مفهوم سبک جدیدی از خدمات را  به وجود آورده است. و باعث پیشرفت سریع   بشریت  در گذز از عصر ارتباطات و فناوری می شود . 

 در این عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستا همه گیر شدن اینترنت در دولت ها و شرکت ها بستری فراهم شده که خدمات و اطلاع رسانی  در کوتاه ترین زمان و با حداکثر سرعت در اختیار شهروندان قرار گیرد. این سبک جدید شهروند الکترونیک نام دارد. در واقع شهروند الکترونیک همان فردی  است که قرار است از این امکانات استفاده کند تا زندگی  راحت تری  را داشته باشد.                                                                                        

دولت ایران در راستای نزدیک شدن به مفهوم شهروند الکترویک

 

۵ مزایای شهروند الکترونیک

از جمله مزایای شهروند الکترونیک می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 انجام بسیاری از کارها در زمان کمتر و به صورت آسان‌تر

 صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها

 صرفه‌جویی در امور مالی

 کاهش هزینه‌های عبور و مرور شهری و بین شهری

 افزایش فناوری‌های ارتباطی جدید در بین شهروندان

۲مورد معایب شهروند الکترونیک

 حضور انسان ورابط دوستانه را کم رنگ میکند

 برای همه شهروندان استفاده از این نوع خدمات که به صورت اینترنتی و الکترونیکی ارائه می شود مقدور نباشد

شهروند الکترونیک چه کسی است؟

آیا می دانید شهروند الكترونيك  چه کسی است؟ در واقع  مخاطبی است که حداقل دانش درباره اطلاعات و ارتباطات وخدمات را دارد ، و می تواند خدمات ، کالا ، اطلاعات را در بستر الکترونیک ( اینترنت ) جستجو کند.  و همچنین  توانايي برقراري ارتباط با اينترنت و ارسال و دريافت پيام‌هاي الكترونيكي از طريق پست الكترونيك را دارد .  شهروند الکترونیک کسی است که می تواند کار های روزمره اش را که هر روز انجام می دهد به کمک الکترونیک در بستر اینترنت انجام دهد و دیگر نیاز به خروج از منزل برای انجام این وظایف را ندارد .                                               

 

چگونه یک شهروند الکترونیک در تهران باشیم؟

منطقه 13 تهران نخستین  منطقه در ایران است که طرح آموزش به شهروندان را آغاز کرده است.

نقاط قوت این طرح بسیار است : صرفه جویی در زمان و هزینه ، صرفه جویی در امور مالی ، کاهش هزینه عبور درون شهری و بیرون شهری ، افزایش فناوری ارتباطی جدید بین شهروندان ، انجام بسیاری از کار ها در زمان کمتر و راحت تر  است. به عنوان مثال خانم‌ها در بحث خرید می‌توانند از خدمات الکترونیک استفاده کنند.                                                                                                      

جالب است بدانید بسترهای مخابراتی  در کشور ما ضعیف است و مخابرات با دید اقتصادی عمل می‌کند،  شرکت مخابرات یک شرکت خدماتی است و باید برای شهروندان در جهت استفاده از فضای  الکترونیک ( اینترنت) به جای رفت وآمد برای کارهای روزمره ای که باید انجام دهند بستر سازی کند.  در کشورهای اروپایی %30 درصد از آموزش‌ها به آموزش مجازی اختصاص دارد،  با این وجود  در ایران این رقم زیر %1 یک درصد است.                  

 

چگونه یک شهروند الکترونیک در تهران باشیم؟

۱۰۰۰نفر از شهروندان  در حال آموزش شهروند الکترونیک  شدن

 آیا میدانستید 80 تا 85 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهاست.  این مشکل کار مدیریت بر تقاضای سفرات است. ما باید با اجرای این طرح بتوانیم سفر های اضافی (زائد) را حذف کنیم. یکی از  راه های حل این بحران کاهش سفرهاست و این امر با داشتن شهروند الکترونیک میسر می شود. بیشتر مردم برای یک کار کوچک به سفر می روند اگر این طرح قابل اجرا شود دیگر نیاز به سفر های کوچک شهروندان نیست .

امروزه باید وارد عرصه الکترونیک شویم. تا کشور به سوی توسعه خدمات به صورت الکترونیکی دربستر اینترنت  حرکت کند. این طرح در منطقه 13 تهران اجرا  شد و 1000 نفر از شهروندان در حال آموزش شهروند الکترونیکی شدن هستند.  امید واریم نتیجه خوبی داشته باشد.                                            

                                                                                                                                    

مقایسه شهروند الکترونیک با شهروند سنتی

شهروند الکترونیک در مقایسه با شهروند سنتی زندگی جدیدتری را تجربه می کند ، شهروندان در این عصر می توانند از حقوق خود دفاع کنند و اعتماد به نفس بیشتری نسبت به گذشته دارند. همچنین  این طرح مزایای بسیاری دارد از جمله : صرفه جویی در وقت و هزینه  دیگر نیاز نیست برای کار های کوچک از منزل خارج شویم و این امر  باعث کاهش هزینه تردد خودرو درون شهری و بیرون شهری می شود و دیگر مزایای آن کاهش آلودگی هواست .     

کاهش خطرات ناشی از ترددهای اضافی  درون شهری و بیرون شهری از قبیل تصادفات رانندگی ، سرقت و همچنین کنترل اینترنت کودکان ، کاهش ترافیک و  .... از دیگر نقاط قوت این طرح است .                                                              

 

                                                   

 

تعداد 1 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی 5
1
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

  1. عالیه

x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست