وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | استارتاپ

گزارش تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی منتشر شد + نمودار

انتشار ۱۳۹۹/۳/۲۲ . بروز رسانی ۱۳۹۹/۳/۲۲ ۱۲:۱۵ . ۱۲۸۷ بازدید

اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی به عنوان یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین نهادهای ناظر و البته حامی استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی اخیرا گزارش مفصلی در موضوع تاثیر کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی ایران منتشر نموده است.

این گزارش به جنبه های متنوعی از این موضوع مهم پرداخته است. از جمله حجم سفارشات در رده های مختلف، حوزه هایی که سقوط داشته و حوزه هایی که رشد فعالیت داشته اند. در ادامه به بررسی تفصیلی این گزارش می پردازیم.

اتحادیه کسب و کار های مجازی و کرونا

اتحادیه کسب و کارهای مجازی دقیقا چیست؟

تا قبل از سال 1396 کسب و کارهای مجازی و اینترنتی برای انجام فعالیتها و دریافت مجوز اغلب مجبور بودند به چندین نهاد و وزارتخانه مراجعه می نمودند و این کار استارتاپ ها و بیزینس های نوپا را به شدت دشوار می کرد. به خاطر همین احساس نیاز، اتحادیه کسب و کار های مجازی در سال 1396 تشکیل شد تا این صنعت جوان و تازه نفس توانایی داشته باشد تا در یک حاشیه امن قرار بگیرد و در همان ابتدای کار درگیر بروکراسی نشود. هم اکنون هر شخصی (حقیقی یا حقوقی) که کسب و کار اینترنتی یا مجازی راه اندازی می کند می تواند از هر جای ایران درخواست صدور مجوز را به صورت آنلاین برای اتحادیه ارسال نماید. اگر مجوز این اتحادیه برای شما صادر شود، این امکان را دارید که در سراسر کشور به فعالیت خود بپردازید و نیازی به مجوزهای دیگر از اتاق اصناف شهرستان ندارید. پس عملا حیطه و قلمرو اعتباری این نوع مجوز از دیگر مجوزهای اتحادیه‌ها بیش‌تر است.

استارتاپ ها و کرونا

کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی چه تاثیری گذاشته است؟

شیوع کرونا در چین از پاییز 98 شروع شد و سپس در نقاط مختلف جهان گسترش یافت. این شیوع موجب ایجاد نوسانات و حتی بروز شوک هایی به بازار جهانی گشت. اما ابتدای اسفند سال 98 بود که اولین موارد ابتلا به کرونا در ایران شناسایی و به تبع آن، قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی و شوک و سکته ای عظیم در بازار (آفلاین و آنلاین) ایران رخ داد. البته این شوک صرفا منفی نبود و تاثیرات متفاوتی بر کسب‌ و کارهای آفلاین و اینترنتی داشت.

مثلا در این مدت، کرونا و فاصله گذاری اجتماعی باعث شد تا شهروندان برای حفظ سلامتی خود به خرید آنلاین توجه بیشتری نشان داده و به فروشگاه های آنلاین بهتر اعتماد کنند. بر اساس گزارش منتشر شده توسط کسب و کارهای آنلاین عضو اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی می‌توان ابراز داشت که هرچند در دید اول، بعضی کسب‌ و کارها از وضعیت جدید نفع می برند اما بسیاری از کسب و کارهای کوچک نیز به خصوص در شهرستان‌ها آمادگی و توانایی رویارویی و همچنین بستر مناسب استفاده از این ظرفیت و فرصت را نداشتند.

بخش هایی مانند عرضه و توزیع کالا و مواد غذایی، فروش لوازم دیجیتال، مشاوره پزشکی ، ویدیو و مدیا، خرید آنلاین بلیط و رویداد آنلاین اتفاقا با افزایش حجم سفارشات روبرو بودند و موفق شدند در این شرایط به مردم خدمت‌رسانی مناسبی داشته باشند و در عین حال سود سرشاری نیز کسب کنند. اما فعالیت ها و بیزینس رده های خدماتی، گردشگری، تاکسی آنلاین، تبلیغات آنلاین، مسکن و سفارش آنلاین غذا متاسفانه با کاهش چشمگیری از حجم سفارشات مواجه گشتند که بسیاری از این حوزه ها را مجبور به تعدیل نیرو و یا در بعضی از شهرها حتی تعطیلی کسب و کارشان نمود.

کرونا و کسب و کار ها

افزایش فروش رویداد های آنلاین، جنبه مثبت کرونا!

بر اساس گزارش اتحادیه، فعالیت های مجازی که در بخش خرید آنلاین بلیط و رویداد آنلاین بیشترین تاثیر و البته مثبت ترین تاثیر را از کرونا گرفته اند. این گونه بیزینس ها رشد 275 درصدی را تجربه کرده اند. افزایش فروش رویدادهای آنلاین نشان دهنده علاقه وافر مردم به استفاده از فرصت زمانی قرنطینه است. البته بی شک این رشد منحصر به دوران کرونا نخواهد بود. تجربه حس خوب شرکت در یک وبینار یا دوره آنلاین برای مردم شیرین است و در دوران پسا کرونا نیز شاید ترجیح مردم رویدادهای آنلاین خواهد بود.

کرونا بخش خدماتی و گردشگری را به شدت منفعل نمود

تا قبل از کرونا صنعت گردشگری و بخش خدماتی هر دو، هم حجم زیادی از تراکنش های آنلاین را در اختیار داشتند و هم نیروی کار زیادی را (مستقیم یا غیر مستقیم) در کشور فعال نگه داشته بودند.

با شیوع کرونا و فاصله گذاری اجتماعی در ایران و البته قرنطینه و شوک در سراسر جهان، این دو فعالیت به شکل شدیدا منفی تحت تاثیر قرار گرفتند. فعالیت های مجازی در بخش گردشگری با سقوط 97 درصدی در قعر جدول گزارش اتحادیه قرار گرفته اند. بخش خدماتی نیز با کاهش  86 درصدی فعالیت مواجه شده و زیان زیادی دیده است.

سیم کارت رند همراه اول

ارتباط مشتریان با کسب و کارتان را آسان کنید...

تاثیر کرونا بر بیزینس های آنلاین اصفهان

تعداد 127 کسب و کار مجازی در شهر اصفهان عضو اتحادیه کسب و کار های مجازی هستند. این رقم سبب شده که اصفهان بعد از تهران مقام دوم تعداد کسب و کار های عضو را کسب کند. فعالیت های مجازی اصفهان توانست با رشد بیشتر از 600 درصد در قسمت عرضه کالا و مواد غذایی بالاترین رشد حجم سفارشات را نسبت به شهر های دیگر تجربه کند. البته اصفهان بیشترین رشد در بخش عرضه ی لوازم دیجیتال را نیز کسب نموده است.

البته خوب است بدانید مانند بیشتر کشور ها کسب و کار های حوزه های خدماتی ، گردشگری و تاکسی های آنلاین با کاهش بسیار زیاد حجم سفارشات روبرو بودند.

کرونا و بیزینس های اصفهان

کرونا بر فعالیت های مجازی مشهد چه تاثیری داشته است؟

کسب و کار های مجازی مشهد به عنوان پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی ایران بعد از شیوع ویروس کرونا بیشتر با رشد منفی و کاهش حجم سفارشات و تراکنش ها روبرو گشته اند. به خصوص در حوزه ی گردشگری. خُب از طرفی همچون بیشتر شهر ها با رشد در حوزه های عرضه کالا و مواد غذایی و عرضه محصولات دیجیتال روبرو گشته اند.

وضعیت کرونا در مشهد و کسب و کار ها

کسب و کار های آنلاین در دیگر شهرها چه وضعیتی دارند؟

در گزارش منتشر شده توسط اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی نمودارهایی از وضعیت فعالیت های آنلاین شهرهای یزد، خوزستان، شیراز و گیلان ارائه شده است.

وجه مشترک این تحلیل ها کاهش شدید حجم سفارشات در حوزه گردشگری و خدماتی و از سوی دیگر افزایش تراکنش ها و اقبال مردم به عرضه کالا و مواد غذایی و کالا است.

کرونا و فعالیت های آنلاین یزد

 

وضعیت کسب و کارهای خوزستان در کرونا

 

فعالیت های اقتصادی شیراز تحت تاثیر کرونا

 

کسب و کار های آنلاین گیلان در کرونا

تحلیل نهایی وضعیت کسب و کار های آنلاین در دوران پسا کرونا

در نهایت با کاهش موارد ابتلا به کرونا در کشور و دنیا و همچنین افزایش همزیستی و سازگاری مردم با شرایط و تغییر سبک زندگی عمومی شهروندان بر اساس کرونا در آینده ای نه چندان دور شاهد تعادل و بالانس در میزان حجم سفارشات خواهیم بود. البته نیاز است تا تمام کسب و کار های آنلاین نیز هم از نظر فنی و هم از نظر مدل فعالیت خود را با دوران پسا کرونا وفق دهند.

تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست