وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | تکنولوژی

آموزش رجیستری گوشی های جدید و گوشی مسافرتی

انتشار ۱۳۹۸/۱/۱۰ . بروز رسانی ۱۳۹۸/۱/۱۱ ۱۱:۳۱ . ۷۸۶۶ بازدید

یکی از بخش های مهمی که همواره از سمت قاچاق ضربه دیده و اقتصاد کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است، گوشی های تلفن همراه است. با افزایش تب تلفن های هوشمند که در ایران نیز فراگیر شد بسیاری از مشتریان برای خرید این گوشی ها به موبایل فروشی ها مراجعه می کردند. بسیاری از افراد سودجو برای رفع نیاز بازار از روش های غیرقانونی و قاچاق بهره بردند و گوشی های مختلفی را بصورت قاچاقی به کشور وارد کردند.

به همین دلیل همواره دولت به فکر راهکار های مختلفی برای گریز از قاچاق گوشی به کشور بود. رجیستری تقریبا بهترین راهکاری به نظر می رسید که از طریق آن قاچاق تلفن همراه را به صفر می رساند. هرچند پیش از این در سال 85 رجیستری برای اولین بار در کشور اجرایی شد اما بدلیل مشکلات سخت افزاری موجود، با شکست مواجه شد. در سال 94 بود که باز زمزمه اجرای طرح رجیستری به گوش رسید و در نهایت با رفع مشکلات، مهرماه 96 به صورت رسمی عملیاتی شد.

رجیستری در واقع شناسنامه دار کردن تلفن های همراه است، که البته سرقت تلفن های همراه و فروش آنها را نیز برای سارقین دشوار می کند هرچند این گونه افراد همواره راه خوبی برای فروش اجناس خود دارند!

در طرح رجیستری اگر گوشی به صورت غیر قانونی و بدون ثبت به کشور وارد شود، تنها 30 روز به کابر خدمات می دهد و پس از آن دیگر هیچ گونه سرویسی از اپراتورهای تلفن همراه دریافت نکرده و تبدیل به یک تلفن همراه بلا استفاده می شود.

اولین گوشی هایی که رجیستری شد، آیفون بود و پس از آن برخی گوشی های شرکت های دیگر نیز به به فهرست رجیستری اضافه گردید.

برای اینکه از صحت رجیستری گوشی تلفن همراه خود مطمئن شوید باید IMEI گوشی را داشته باشید. IMEI بر‌گرفته از عبارت "International Mobile Equipment Identity" یا «شناسه بین المللی تجهیزات موبایل» است. این کد که یک شناسه 15 رقمی است در واقع شماره شناسنامه تلفن همراه شماست.

آموزش رجیستری گوشی های جدید و گوشی مسافرتیچگونه IMEI گوشی اندروید را بگیریم؟

همواره این کد روی کارتن تلفن همراه بصورت یک برچسب نوشته شده است اما اگر این برچسب را داخل کارتن یا روی کارتن گوشی تان نیافتید هم نگران نباشید، در گوشی های همراه اندرویدی، شناسه 15 رقمی را می توانید با شماره گیری یک کد دریافت کنید؛ فقط کافی است کد #06#* را در گوشی تان شماره گیری کنید و به راحتی ان را دریافت کنید.

آموزش رجیستری گوشی های جدید و گوشی مسافرتی
چگونه IMEI گوشی اپل / آیفون را بگیریم؟

در گوشی های ساخت شرکت اپل، همواره شناسنامه گوشی روی بدنه آن قابل رویت است. در مدل‌های iPhone 6s و iPhone 6S Plus،3G – 3GS – 4 – 4s شماره IMEI روی جایگاه سیم کارت آیفون حک شده است. اما در دیگر مدل های آیفون، می توانید IMEI را که روی درب پشتی گوشی حک شده را به راحتی مشاهده فرمایید. اگر با این روش ها مشکلات حل نشد، در آیفون یا آیپد خود به General > About مراجعه کنید در آن جا می توانید شماره سریال گوشی، IMEI، و MEID را دریافت کنید.

آموزش رجیستری گوشی های جدید و گوشی مسافرتی
چگونه رجیستری گوشی را استعلام کنیم؟


برای دریافت آگاهی از صحت رجیستری گوشی تان کافی است پس از بدست آوردن IMEI مخصوص گوشی، آن را به شماره 7777 پیامک کنید یا *7777# را بگیرید و کد IMEI را وارد کنید.


آموزش رجیستر کردن گوشی:

در صورتی که به تازگی گوشی خریده اید، فروشنده شخصا گوشی را برای شما رجیستری می کند اما اگر چنین نشد و فروشنده رجیستری گوشی را به عهده خود شما گذاشت، پس از خرید گوشی کد فعال سازی را از فروشنده دریافت کنید. برای ثبت گوشی در سامانه رجیستری لازم است با شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷* عدد 2 را که مربوط به فعال سازی است، انتخاب کنید. سپس به ترتیب شناسه 15 رقمی IMEI گوشی، کد فعال سازی مربوط به آن و شماره سیم‌کارتی را که می‌خواهد در گوشی فعال کنید، از شما خواسته می شود که با ورود آن ها پس از تائید اطلاعات، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرآیند، روی صفحه گوشی قابل مشاهده است.

برای اولین بار که می خواهید گوشی را رجیستری کنید، در صورتی که گوشی شما بصورت مسافری وارد شده باشد، مبلغی نیز دریافت می شود که معمولا فروشنده پرداخت آن را بر عهده می گیرد.

آموزش رجیستری گوشی های جدید و گوشی مسافرتی
آموزش ثبت گوشی مسافرتی در همتا

یکی از راه های واردات گوشی در شرایط سخت تحریم و هچنین مشکلات قضایی که برای برخی واردکنندگان گوشی تلفن همراه در بازار پیش آمد، واردات گوشی به صورت مسافری است. به این صورت که افراد پس از ورود به کشور تعدادی گوشی همراه خود دارند که معمولا هم قصد فروش آن در بازار را دارند. فرد پس از ورود به کشور و به محض روشن کردن گوشی، باید آن را در گمرک به ثبت برساند. پس از دریافت کد فعال‌سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند. عوارض گمرکی و ارزش گذاری کالای مسافری براساس ارزش‌ کالای ثبت شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co انجام می‌شود.

اپلیکیشن و سایت سامانه همتا

اگر مراحل گفته شده برایتان سخت و ملال آور است و چندان علاقه ای به گرفتن کد های ussd ندارید می توانید اپلیکیشن سامانه همتا را که یک اپ خوب و کاربردی است را نصب کنید برای شروع گزینه «فعال سازی تلفن همراه» را بفشارید. سپس به ترتیب شماره تلفن همراه، IMEI دستگاه و همچنین کد فعال سازی خود را در پنجره اپ درج کنید و کلید «فعال سازی» را بفشارید. این اپ برای گوشی های اندروید و آی او اس قابل دسترسی است.

همچنین سایت سامانه همتا نیز راه دیگری برای رجیستر کردن گوشی است که بازهم شما را از گرفتن شماره های مختلف و مراحل دیگر آن راحت می کند.

آموزش رجیستری گوشی های جدید و گوشی مسافرتی
نکات مهم در زمان ثبت ریجستری:

زمانی که گوشی خود را خریداری می کنید حتما از صحت IMEI آن اطلاع حاصل کنید. به این منظور IMEI ثبت شده روی جعبه گوشی تان را با شناسه IMEI موجود روی گوشی چک کنید. برای اینکار همانطور که در بالا نیز گفته شد می توانید کد دستوری #06#* را شماره گیری فرمایید.


اگر دیدید IMEI گوشی تان هنگام ثبت دو عدد متفاوت است تعجب نکنید، IMEI گوشی هایی که دو سیمکارت دارند بصورت دو رقم یکتا و متفاوت نسبت به دیگری است که هردوی آنها در سامانه رجیستری به ثبت می رسد.

ریجستری گوشی قاعدتا نباید هیچگونه هزینه ای را به شما به عنوان خریدار تحمیل کند و دقت داشته باشید که تمام پیامک هایی که برای رجیستری دریافت خواهید کرد از سرشماره HAMTA خواهد بود، پس هزینه ای بابت رجیستری پرداخت نکنید و همچنین پیامک هایی که مربوط به مورد است را در صورتی که از شماره ای به غیر از HAMTA ارسال شده بود را نادیده بگیرید.

در صورتی که مشکلی با ثبت گوشی همراهتان داشتین و یا سوالی برایتان پیش آمد می توانید با شماره های 124 و همچمنین 096366 تماس حاصل فرمایید.

آموزش رجیستری گوشی های جدید و گوشی مسافرتی

تعداد 1 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی 4
0
1
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

  1. همه این شامورتی بازی های مخابرات و گمرک برای خالی کردن جیب مردمه.!! این .......!!!

x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست