وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | اخبار اپراتورها

آیا در سال جاری و 1401 افزایش تعرفه سرویس های مخابراتی داریم؟

انتشار ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ . بروز رسانی ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۱۵:۰۲ . ۱۴۲۴ بازدید

جالب است بدانید افزایش تعرفه سرویس های مخابراتی ، نقطه ی اختلاف اپراتور ها و دولت ، مجلس می باشد. دولت برنامه ای برای تغییر پیدا کردن تعرفه سرویس ارتباطی در کشور را اعلام نکرده است. با در خواست های از سوی اپراتورها افزایش تعرفه سرویس ها در سال 2022 یک اتفاق دور از انتظار نمی باشد. طبق گزارشات به دست آمده از گروه علم و فناوری با توجه به گستردگی خدمات آنلاین در تمام نقاط ایران بسیاری از مردم به سرویس های اینترنتی نیاز دارند و تعرفه سرویس خدمات برای مردم نقش قابل توجه ای در زندگی دارد. در صورتی که در مورد تعرفه  خدمات اپراتور ها تصمیمی گرفته نشود آسیب به مشترکین وارد خواهد شد. آیا می دانید تعرفه سیم کارت ایرانسل چگونه است؟

 

آیا در سال جاری و 1401 افزایش تعرفه سرویس های مخابراتی داریم؟

 

بررسی خسارت مالی اپراتور ها 

جالب است بدانید اپراتور های پهن باند و ثابت در چند سال اخیر نسبت به ثابت بودن تعرفه سرویس ها انتقاد کرده اند و اپراتو رها از دولت خواستند نسبت به اصلاح تعرفه اقدام کنند. اپراتور ها در این باره چنین گفتند که عدم استاندارد سازی تعرفه سرویس ها باعث شده شبکه های ارتباطی به صدمه و خسارت مالی بسیاری برسند. بر اساس اطلاعات به دست آمده از سوی مقررات و ارتباطات رادیویی کشور،  شبکه های پهن باند ثابت و سیار در کشور تناسب ندارند. با عدم توسعه زیر ساخت ها اینترنت ثابت میزان دسترسی به شبکه سیار بسیار کاهش پیدا کرده است. جالب است بدانید تناسب نداشتن شبکه های ارتباطی ثابت در کشور باعث بروز اختلال و کند شدن در سرویس ها انلاین همچنین زمینه افزایش شبکه پهن باند سیار فراهم شده است. بخش قابل توجه سخت افزار مورد نیاز اپراتور ها برای گسترش دادن سرویس های انلاین در ایران تولید نشده است ، بدین صورت اپراتور ها نیازمند واردات تجهیزات سخت افزاری هستند. با افزایش پیدا کردن قابل توجه قیمت ارز در 5 سال گذشته هزینه تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز در شبکه های مخابرات افزایش پیدا کرده است. بسیاری از اپراتور ها بخشی از این هزینه را با افزایش تعرفه سرویس ها می خواهند جبران کنند. این درخواست از سوی اپراتور ها و خواستار افزایش تعرفه سرویس ها با واکنش دولت همراه شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آقای زارع پور در پی این درخواسن اپراتور ها گفت هیچ اپراتوری حق ندارد بدون مجوز لازم افزایش تعرفه سرویس را انجام دهد. وزیر ارتباطات بخش قابل توجه خسارت به شبکه ارتباطات در کشور همچنین پهن باند ثابت به دلیل عدم اصلاح تعرفه ها می داند بررسی های در این زمینه را آغاز کرده است نتایج این بررسی به اطلاع اپراتو رها و مشترکین می رسد.

 

بررسی خسارت مالی اپراتور ها

 

اپراتورها حق افزایش تعرفه سرویس ها را ندارند؟

آیا می دانستید با بیشتر شدن بیماری کرونا بیش از میلیون ها شهروند از سرویس های انلاین در آموزش و فعالیت های اداری و خرید کردن وسایل روزانه استفاده می کنند،آیا می دانید شهروند الکترونیک چیست؟  شهروند الکترونیک سبک جدیدی از زندگی مدرن است که  نقاط قوت بسیاری دارد و همچنین زندگی را  راحت تر می‌کند. افزایش تعرفه سرویس ها از سوی اپراتور ها باعث  فشار اقتصادی به عموم مردم جامعه می شود. بر اساس اطلاعات به دست آمده از رئیس فراکسیون راهبردی مجلس اسلامی ( آقای سید محمد رضا میر تاج الدینی ) هر گونه تغییر پیدا کردنافزایش تعرفه اپراتور ها ، پهن باند ثابت و سیار در دولت بررسی خواهد شد. پیشنهاد دولت به مجلس و نمایندگان در این بازه تصویب می شود. رئیس فراکسیون راهبردی مجلس گفت در حال حاظر از افزایش تعرفه سرویس ها در کشور صحبتی نشده است قیمت سرویس اپراتور ها افزایش پیدا نمی کند. ولی دولت در سال 1401 قیمت پیامک را در شبکه مخابراتی کشور افزایش خواهد داد . قرار است در سال 1401 قیمت پیامک 3 تومان افزایش پیدا کند ، درآمد افزایش قیمت برای اجرا شدن این طرح قانونی برای حمایت حقوق معلولان و کودکان کار در بهزیستی قرا خواهد گرفت. قیمت پیامک برای اپراتور های ( همراه اول ، ایرانسل ، رایتل ) در سال 1400 عبارت از:

اپراتور همراه اول قیمت هر پیامک 8.9 تومان است. هزینه هر دقیقه تماس برای کاربران همراه اول 59.9 تومان برای مشترکین همراه اول می باشد.

اپراتور ایرلنسل قیمت هر پیامک 9.9 تومان است. هزینه هر دقیقه تماس برای کاربران ایرانسل 59.9 تومان برای مشترکین اپرانسل می باشد.

 

اپراتورها حق افزایش تعرفه سرویس ها را ندارند؟

 

پیشنهاد مخابرات برای افزایش تعرفه سرویس ها

براساس اخبار به دست آمده از گروه علم و فناوری خبرگزاری مسئولین اپراتور ها با دولت در خصوص افزایش تعرفه سرویس ها گفت و گو کردند ، یکی ازاپراتورهای سیار احتمال افزایش قیمت سرویس در سال 1400 خیلی کم است . اگر دولت با بالا رفتن تعرفه موافقت کند در سال 1401 قیمت جدید برای تعرفه ها مشخص می شود. سخنگوی شرکت مخابرات ( آقای محمد رضا بیدخام ) گفت با وجود افزایش تورم و بالا رفتن قیمت ها در 7 سال گذشته تعرفه تلفن ثابت افزایش پیدا نکرده است. بخاطر همین توسعه شبکه مخابراتی کشور و نگهداری آن دچار مشکل شده است. شرکت مخابرات ایران پیشنهاد برای جبران خسارت مالی به سازمان مقررات ارتباطات کشور با افزایش تعرفه سرویس هزینه با عنوان هزینه نگهداری  اعلام کرد. سخنگوی شرکت مخابرات ( آقای محمد رضا بیدخام ) گفت هزینه تعمیر و نگهداری خطوط تلفن همراه حدود 21 هزار تومان هزینه سیم کارت ها حدود 6 هزار تومان در ماه است. پیشنهاد شرکت مخابرات برای اصلاح هزینه نگهداری خطوط تلفن ثابت را پذیرفت و این طرح در کمیسیون در حال بررسی است. بر اساس اخرین اطلاعات به دست آمده کمیسیون پیشنهاد مخابرات برای افزایش تعرفه سرویس موافقت کرد ولی هنوز ابلاغیه اعلام نشده است.

اپراتور ها برای تامین هزینه ها دامنه فعالیت را افزایش دادند؟

جالب است بدانید هزینه سرویس اینترنتی با سرعت 10 مگا بایت بر ثانیه در کشور امارت 30 روزه (یک ماه) حدود قیمت 246 تومان است همچنین هزینه سرویس اینترنتی با سرعت 10 مگا بایت بر ثانیه در کشورترکیه 30 روزه (یک ماه) حدود قیمت 400 تومان است. مشترکین اینترنت ثابت در کشور برای خرید سرویس با سرعت 16 مگابایت در هر ثانیه حدود 138 هزار تومان برای سه ماه هزینه را چرداخت می کنند. هزینه اینترنت ثابت در ایران کمتر از کشور های همسایه است . کارشناس فناوری اطلاعات در این باره گفت اپراتور ها نباید برای تامین هزینه خود از در آمد فروش خدمات به مشترکین تکیه کنند بلکه با کمبود مالی از مسیر دیگر بتوانند این کمبود مالی را جبران کنند. رئیس سازمان نظام صنفی  رایانه ای کشور ( آقای حسن هاشمی ) در مورد تامین هزینه اپراتور ها گفت اپراور ها نباید به فکر درامد در بخش  هزینه دریافت از خدمات تکیه کنند بلکه باید در بخش های دیگر سرمایه گذاری کنند. اپراتور ها فعالیت خود را افزایش بدهند . در حقیقت درآمد اپراتور ها باید در بخش های خدمات و تحقیق و توسعه و ارتباطات با کامل بشود. اگر در همه ی بخش ها سرمایه گذاری مطلوب صورت پذیرفت . در آن صورت در مورد تغییر و افزایش تعرفه سرویس ها نظر خواهیم داد. هم اکنون خبر افزایش تعرفه سرویس ها از سوی اپراتور ها اعلام نشده است. جالب است بدانید افزایش قیمت بسته اینترنت در آینده دور در سال 1401 دور از انتظار نخواهد بود. مردم از شبکه های ارتباطی انتظار دارند افزایش بیش ازاندازه غیر منطقی سرویس آنلاین در شرایط آموزش میلیون ها دانش آموز برای فراگیری درس به اینترنت نیاز دارند، جلوگیری شود. 

 

اپراتور ها برای تامین هزینه ها دامنه فعالیت را افزایش دادند؟

 

سال 1401 اینترنت چقدر گران خواهد شد؟

افرایش پیدا کردن تعرفه اینترنت موضوع امروز و دیروز نیست اپراتور های ثابت در طول 10 سال گذشته بار ها درخواست افزایش تعرفه سرویس کردند. هر بار از سوی دولت و مجلس با مخالفت مواجه شدند. خ سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی با ادامه پیدا کردن با این تعرفه نمی توانند  خدمات با کیفیت ارائه بدهند. زیرا قدرت سرمایه گذاری به دلیل ثابت ماندن پایین می آید  . وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اپراتور ها وعده ی اصلاح تعرفه ی اینترنت ثابت و همراه داده است. اصلاح تعرفه ها در مرحله اول اینترنت مخابرات و تعرفه سایر اپراتو ها ثابت و همراه ( همراه اول ، ایرانسل ، رایتل ) افزایش پیدا می کند. جالب است بدانید در سال جاری 1400 اینترنت چه از نوع ثابت و همراه اگر گران شود در سال آینده 1401 افزایش تعرفه ها اینترنت چگونه است. افزایش تعرفه سرویس ها هنوز مشخص نیست دولت جدید در این باره هنوز چیزی ابلاغ نکرده است.

اینترنت در سال 1401 گران می شود؟

گزارش های به دست آمده از تعرفه اینترنت در سال 1400 ثابت می ماند. ولی اپراتور ها خواستار افزایش قیمت اینترنت هستند بر اساس گزارشات به دست آمده از رئیس تنظیم مقررات رادیویی ( آقای عباس شاهکوه) در زمینه افزایش تعرفه اینترنت گفت : در چند سال گذشته سرویس های ICT افزایش تعرفه نداشتند. با ادامه پیدا کردن این روند خدمات با کیفیت به مشترکین ممکن نیست. در چند سال گذشته توسعه مطلوب گوشی های هوشمند در کشور ، قدرت سرمایه گذاری اپراتور ها به دلیل ثابت ماندن تعرفه سرویس ها، کیفیت خدمات کاهش پیدا کرده است. وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات آذر ماه سال 1400 از افزایش تعرفه اینترنت خبر داد. شرکت های اینترنتی و مخابرات از دهه 90شمسی  خواستار افزایش تعرفه با توجه به تورم بودند. وزرت ارتباطات دولت یازدهم و دوازدهم با این خواسته اچراتور ها موافقت نکرد. بدین صورت اپراتور های ثابت و همراه در کشور با ثابت ماندن تعرفه باعث خسارت های مالی شدند. بر اساس اطلاعات به دست آمده آقای عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفت : تعرفه اینترنت ثابت و همراه اصلاح خواهد شد. اصلاح تعرفه به معنی افزایش سریع نیست، بلکه تعرفه تدریجی افزایش پیدا خواهد کرد. بررسی نشان می دهد تغییر تعرفه مخابرات د رالویت بالا تری قرار دارد. آقای زارع پور همچنین مدیران مخابرت در زمینه این موضوع گفتند: شرکت مخابرات در شرایط بدی قرار دارد و باید هر چه سریعتر با افزایش تعرفه این شرکت بتواند خسارت های مالی خود را جبران کند. افزایش تعرفه اینترنت ثابت شرکت و اینترنت اپراتور های ( همراه اول ، ایرانسل ، رایتل )  در سال 1401 خواهد شد.

 

اینترنت در سال 1401 گران می شود؟

 

افزایش تعرفه اینترنت ثابت از 12 هزار به 500 تومان

جالب است بدانید اینترنت پر سرعت ثابت با فناوری متفاوت مانند ( TD-LTE ، FTTH ، VDSL ،  ADSL ) به مشترکین ارائه می شود. هم اکنون شرکت محابرات ایران همراه شرکت ارتباطی مانند شاتل و آسیاتک و دیگر شرکت ها  اینترنت ثابت در اختیار مشترکین قرار می دهند. آیا می دانید تعرفه اینترنت پر سرعت ثابت ( FTTH ، ،VDSL ، ADSL ) بر اساس مصوبه مقررات شماره 226 و 2-268 کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی نرخ دانلود 512 کیلو بیت بر ثانیه و تعرفه 12.5 هزار تومان  و 50 مگا بایت برثانیه با تعرفه 300 هزا تومان همچنین تعرفه 30 روزه (ماهیانه) یک مگا بایت در ثانیه حدود قیمت 20 هزار تومان و 3 مگا بایت در ثانیه 35 هزار تومان همچنین 16 مکا بایت در هر ثانیه 80 هزار تومان و 20ئمگا بایت بر ثانیه 200 هزار تومان محاسبه شده است.  بسته ها اینترنت ADSL نیز اکنون ماهیانه تا یک سال فروخته می شود. 

بسته اینترنت ADSL مخابرات حدود 184 گیگابایت ماهیانه 80 هزار تومان و قیمت بسته 205 + 2 گیگابایت یک ساله حدود قیمت 845 هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد. با این وجود مخابرات و دیگر شرکت ها فعال در این زمینهبسته اینترنت متفاوتی برای کاربران طراحی کردند تا هزینه مشترکین کاهش پیدا کند. 

بررسی تعرفه اینترنت همراه 

بررسی ها نشان می دهد تعرفه هر کیلو بایت اینترنت آزاد همراه اول و ایرانسل برای سیم کارت دائمی 0.4 ریال همچنین  سیم کارت اعتباری 0.6 ریال است، این تعرفه برای استفاده در سایت های داخلی به هر کیلو بایت تبادل از 0.2 ریال  و 0.3 ریال کاهش پیدا می کند. تعرفه اینترنت همراه رایتل3G و 4Gسیم کارت اعتباری و دائمی هر گیگا بایت چهار هزار تومان می باشد. جالب است بدانید هزینه استفاده کردن از اینترنت همراه در صورت خریدن بسته اینترنتی کاهش قابل توجه ای می یابد. به عنوان مثال بسته اینترنت 20 گیگابایت مدت زمان 30 روز (یک ماه ) اپراتور ایرانسل 40 هزار تومان ، بسته اینترنتی 15 گیگابایت مدت زمان 30 روزه ( یک ماه ) اپراتور رایتل قیمت حدود 900 تومان  همچنین بسته 8 گیگابایت مدت زمان 30 روزه ( یک ماه ) 26 هزار و 500 تومان  محاسبه شده است. 

افزایش تعرفه اپراتور ها

بر اساس اطلاعات به دست آمده از پایگاه های خبری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان مقررات و ارتباطات رادیویی ( آقای صادق عباسی شاهکوه ) درباره  افزایش تعرفه اینترنت همراه گفت: در سال 1400 با اینکه افزایش قیمت نیاز دارد ولی افزایش در اینترنت همراه صورت نمی گیرد.  معاون وزیر ارتباطات رادیویی ( آقای صادق عباسی شاهکوه )  در زمینه افزایش کیفیت و ارائه خدمات در قسمت اینترنت گفت : اینترنت همراه در سال جاری1400 افزایش انجام نمی شود، بر اساس مصوبه شورای اسلامی در سال 1400 مجاز به افزایش تعرفه اینترنت نخواهیم بود. بر این اساس رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی افزایش تعرفه سرویس های همراه با اینکه ضروری است و نیاز به افزایش دارد در سال 1400 افزایش صورت نمی گیرد. جالب است بدانید کیفیت اینترنت در چند ماه گذشته کاهش داشت و این مسئله با افزایش تعرفه سرویس حل می شود. وزیر ارتباطات و فناوری ( آقای عیسی زارع پور ) درباره ی رابطه افزایش قیمت اینترنت گفت با افزایش پیدا کردن یک دفعه مخالف می باشم . تعرفه باید به شکل تدریجی بالا رود. تغییر پیدا کردن قیمت اینترنت در سال 1401  حتما اتفاق می افتد چرا که در 10 سال گذشته قیمت اینترنت تقریبا ثابت بوده است، ارائه خدمات با کیفیت بدون تعرفه امکان پذیر نیست. چند سال گذشته با وجود توسعه و بهترین گوشی های سال 2021 سرمایه گذاری اپراتور ها به دلیل ثابت ماندن تعرفه کیفیت خدمات کاهش پیدا کرد.

 

آیا افزایش تعرفه در سال 1400 وجود دارد؟

 

بررسی تعرفه اینترنت ثابت 

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات ( آقای عیسی زارع پور ) در 22 نمایشگاه تلکام در جمع خبرنگاران اعلام کرد عدم افزیش تعرفه اینترنت ثابت در سال جاری 1400 گفت: براساس قانون مجلس در سال جاری حتی یک ریال نیز قیمت اینترنت افزایش پیدا نخواهد کرد. مجلس قانون تغییر تعرفه در صحبت وزیر ارتباطلت دولت دوازدهم در نظر گرفت و اعلام کرد در صورت تصویب افزایش تعرفه سرویس 3 هزار میلیارد تومان مالیات اپراتور ها به دولت توسط مجلس باید پرداخت کنند، بدین صورت بستهاینترنتی با افزایش قیمت  روبه رو خواهد شد. وزیر ارتباطات درباره موضوع اختلالات و کند بودن اینترنت گفت کیفیت اینترنت بهبود پیدا خواهد کرد و کابل هایی که قطع شده اند درست شده است. ولی باید با توان بیشتر توسعه زیر ساخت ارتباطات ثابت صورت بگیرد، توسعه پیدا نکردن زیر ساخت بخاطر کیفیت پایین اینترنت می باشد. آقای زارع پور با توسعه پیدا کردن زیر ساخت گفت: در 10 سال گذشته زیر ساخت گوشی های هوشمند رشد قابل توجه ای داشته است. ولی زیر ساخت اینترنت ثابت توسعه قابل توجه ای نکرده است، توسعه ای در فیبر نوری نکرده ایم. در دنیا در میان 190 کشور از نظر کیفیت و سرعت در جایگاه 142 قرار داریم. اگر زیر ساخت اینترنت ثابت در 10 سال گذشته توسعه پیدا کرده است ما جایگاه بهتری داشتیم. وزیر ارتباطات آقای زارع پور در رابطه با تعرفه نگه داری تلفن ثابت گفت : هزینه نگهداری خطوط تلفن ثابت با پیشنهاد مخابرات با افزایش تعرفه سرویس مورد بررسی قرار دادیم. جالب است بدانید 30 درصد از خطوط تلفن ثابت یک ماه ( 30 روز) هزار تومان درآمد دارد.  درحالی که مخابرات برای این خطوط ماهانه 30 هزار تومان هزینه نگهداری پرداخت می کند. جالب است بدانید تصویب تعرفه مراحل مختلفی دارد که اولین قدم کمیسیون سازمان تنظیم و مقررات تصویب می کنداین مرحله صورت گرفته با تصویب مراجع دیگر این افزایش تعرفه سرویس در سال 1401 صورت می گیرد. مخابرات باید تضمین کند بتواند هر ساله یک میلیون پور فیبر نوری در کشور را راه اندازی کند.   سیم مسی تبدیل به فیبر نوری کند و تضمین دهد در نقاطی که ارتباط وجود ندارد پورت فیبر موری راه اندازی کند. 

تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست