وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | تکنولوژی

سرنوشت مبهم گوشی هایی که در گمرک خاک می خورند به کجا رسید؟

انتشار ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ . ۲۷۴۱ بازدید

چند وقتی است که شایعات ارزانی موبایل به گوش میرسد، یک روز جهرمی وزیر ارتباطات در توئیتر خود خبر از ترخیص تعداد مشخصی تلفن همراه از گمرک را می دهد و به تبع آن از ارزانی موبایل حرف می زند. اما گوشی ها چندماه است که در گمرک جا خوش کرده اند و خاک می خورند. از طرفی وزیر و مسئول هر چند وقت یکبار قول ترخیص گوشی ها را می دهند. آذری جهرمی در آذر ماه خبر از رفع توقیف تلفن های همراه موجود در گمرک را داد و بازار هنوز که هنوز است این تلفن های همراه را به چشم ندیده است! همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه تهران اواسط دی ماه در مورد آزادسازی 600 هزار موبایل از گمرک داد!

به نظر می رسد اساسا این یک ترفند برای ایجاد جو روانی جهت کاهش قیمت ها باشد. اما واقعیت این است پس از نوسانات قیمت ارز، بازار گوشی روزهای سیاهی را سپری می کند. واردات با مشکلات زیادی روبروست و از طرفی قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است. اگر فردی با حقوق یک ماه خود میتوانست یک گوشی پرچمدار از برند های معروف مانند سامسونگ ، ال جی و هواووی را خریداری کند، این روز ها و با قیمت های سرسام آور موجود، حداقل باید سه ماه از تمام حقوقش را صرف خرید یک پرچمدار کند!

سرنوشت مبهم گوشی هایی که در گمرک خاک می خورند به کجا رسید؟

در این شرایط میل خرید به سمت برندهای متفرقه و گوشی های میان رده بیشتر شده است. اما از سوی دیگر، اجرای طرح رجیستری نیز باعث شده برخی افراد که سود خود را در شکست این طرح می بینند تمام توان خود را برای ضربه زدن به آن بکار ببندند. به عنوان مثال، واردات برخی برند ها در 6 ماهه دوم امسال به سمت صفر نیل پیدا کرده و با وجود نیاز بازار، عده ای دلال و مافیایی تلفن همراه، مقابل واردات آن ایستاده اند.

هرچند تلاطم بازار موبایل بدلیل کاهش هرازچندگاهی قیمت های جهانی و ورود مدل های جدید تر شاید طی چند روز و چند هفته به چشم نیاید، اما اختلاف قیمت ها و مقاومت بازار در سرشکن شدن قیمت ها نشان از یک بیماری در بازار تلفن همراه کشور دارد.

روز شنبه ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در خصوص وضعیت گوشی‌های مصادره شده و تزریق آن به بازار گفته است: مطابق قانون حمایت از مصرف‌کننده قرار بود این گوشی‌ها وارد بازار شوند و با نرخ ارز نیمایی در اختیار مصرف‌کننده قرار بگیرند.

با وجود قول ها و وعده هایی که مسئولین کشور از بالاترین تا پایین ترین مقام مسئول درباره آزادسازی گوشی های توقیفی در گمرک می دهند، اما در مهمترین زمان بازار موبایل یعنی شب عید که تقاضا بالاتر از هر زمان دیگر سال است، هنوز چندصد هزار موبایل خاک میخورند که آزادسازی آن موجب کاهش محسوس قیمت موبایل در بازار می شود.

هرچند، با بررسی های میدانی متوجه خواهید شد که بسیاری از فروشندگان پیش بینی کاهش قیمت موبایل را دارند و به همین خاطر به فروش گوشی هایشان اصرار می کنند! این در شرایطی است که شاید 10 ماه پیش اگر گذرتان به بازار موبایل  می افتاد و درخواست خرید گوشی داشتید بسیاری از فروشندگان اعلام عدم موجودی می کردند و در واقع منتظر افزایش نرخ می شدند.

سرنوشت مبهم گوشی هایی که در گمرک خاک می خورند به کجا رسید؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که علت گرانی موبایل، صرفا قیمت ارز نیست! با توجه به برخوردهای صورت گرفته با وارد کنندگان متخلف موبایل، آنها که به نوعی مافیای واردات تلفن همراه را نیز در دست داشتند دیگر امکان واردات ندارند و این روزها موبایل های مورد نیاز کشور صرفا از طریق موبایل های مسافری تامین می شود. با مشکلاتی که چندروز قبل برای رجیستری موبایل های مسافری به وجود آمد، عملا گوشی به کشور وارد نشد و قیمت ها تا 40 درصد رشد را تجربه کردند. به عنوان مثال گوشی آیفون ایکس که تا چند هفته قبل با قیمت 16 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می شد به حدود 18 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

مشکل رجیستری این بود که بسیاری از سودجویان از کارت ملی های مسافران استفاده نمی کردند و به  جای آن کارت ملی خریداران موبایل را در سامانه ثبت می کردند و به همین دلیل طرح با مشکلاتی روبرو شد.

حالا مشکلات رجیستری تلفن های مسافری رفع شده و مسئولین انتظار کاهش قیمت ها را دارند. به طور میانگین ماهانه نیاز به 1.5 میلیون گوشی موبایل تازه در کشور احساس می شود، اجرای طرح رجیستری، قاچاق را به صفر رساند و وارد کنندگان نیز گرفتار قانون شده اند. از طرفی هر روز شعار آزادسازی گوشی ها از گمرک بولد می شود و در عمل اتفاقی نمی افتد. با همه این ها، به نظر نمی رسد عظم جدی برای کاهش قیمت های موبایل در بازار وجود داشته باشد و کنترل آن از دست مسئولین خارج شده است.

سرنوشت مبهم گوشی هایی که در گمرک خاک می خورند به کجا رسید؟

تعداد 0 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی
0
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

اولین نفری باشید که نظر میدهید.
x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست